TIKKURILAN Suomen-toimitusjohtaja Vainikka tyrmää selvityksen disinformaatioksi. Hänen mielestään suomalaismedia nielee sen turhan hanakasti.
Insiderin raportoima pakotteiden vastainen silikonin vienti Venäjälle tapahtui Vainikan mukaan jo heinäkuussa 2022, eikä elokuussa, jolloin EU-pakotteet hänen mukaansa astuivat voimaan.
”Tikkurila on toiminut koko ajan tarkasti pakotteita noudattaen”, Vainikka sanoo.
Muilta osin tapauksissa on Vainikan mukaan kyse siitä, että Tikkurilan Venäjän-tytäryhtiö on toiminut omin päin ja piittaamatta Suomen tai USA:n päästä annetuista kielloista.
Esimerkiksi uusien maalilinjastojen hankkimiseen Venäjän-tytäryhtiön pitäisi kysyä lupaa, mutta Suomeen asti ei ole tullut tietoa, onko näin tehty. Mikäli olisikin, asia ei olisi edennyt, koska voimassa olevat EU-pakotteet estävät Vainikkalan mukaan EU-kansalaisia toimimasta venäläisten yritysten johdossa.
Sen vuoksi hän katsoo, ettei voi vaikuttaa Tikkurilan venäläiseen tytäryhtiöön. Lisäksi hän kertoo, että Tikkurilan emoyhtiö PPG on kieltänyt venäläistä tytäryhtiötä enää käyttämästä Tikkurilan brändiä tai valmistusmenetelmiä, mutta näille kielloille on viitattu Venäjällä kintaalla.
Venäläisen tytäryhtiön jatkunut Tikkurila-liikemerkin käyttö on Vainikan selityksen perusteella se syy, miksi Tikkurilan logo ja osastot olivat niin näkyvästi esillä vielä esimerkiksi Venäjän suurimmassa sisustustapahtumassa City Build Russiassa ainakin viime syyskuussa, samoin kuin Moskovan sisustus- ja designviikolla lokakuussa. Lisäksi Tikkurilan logo on ollut näyttävästi esillä mainoskampanjassa yhdessä
EU:n, USA:n ja Britannian sanktioiman Tinkoff-pankin kanssa. Myös tämän mainosyhteistyön kaivoi esille The Insider.