Venäjällähän myös luodaan koko ajan Suomesta hieman negatiivista kuvaa lapsikaappaus-tapauksineen ja NATO- harjoituksineen sekä pidetään yllä tietoisuutta siitä, että Suomi kuuluu Venäjän imperiumin entisiin alueisiin.
Tästä ei ole syytä sen kummemmin panikoida, luultavasti harrastavat tuota vain varmuuden vuoksi sen verran, että jonkun todellisen kriisin yhteydessä kierroksia on helppo lähteä lisäämään. Silti kyseessä on selvä strateginen toiminta, jolta ei kannata ummistaa silmiään. Kyllä tuon voi luokitella vihamieliseksi naapuripolitiikaksi. Ruotsi esimerkiksi ei vastaavaa harrasta...
Nimenomaan. Joko olen itse ollut sinisilmäinen aiemmin, mutta minusta tällainen aktiivinen mustamaalaaminen ja mielipidevaikuttaminen (jonka voimakkuus toki hieman vaihtelee ajoittain) alkoi vuonna 2007 Viron pronssisoturikiistan yhteydessä. Tuolloin koloistaan kömpivät aiemmin tuntemattomat desantit kuten Johan Bäckman ja toimittaja Leena Hietanen. Molemmat nimenomaan kommentoivat myös tuota pronssisoturikiistaa äänekkäästi.
Lisäksi ainakin vielä 2010 Uuden Suomen alustalla venäjämielisiä blogeja kirjoittivat juuri kaksi edellä mainittua sekä Juha Molari, Petri Krohn ja hyödyllinen idiootti, muusikko Tommi Lievemaa. Näistä viimeksi mainittu ainakin kirjoitustensa perusteella fanittaa täysillä myös Pohjois-Koreaa, ja ilmeisesti pitää Venäjääkin jonain uuskommunistisena valtiona. Muuten on vaikea ymmärtää tuollaisen kleptoktratian fanittamista. Kaikki muut edellä mainituista ovatkin sitten olleet selvästi aggressiivisempia kirjoittelussaan, mikä viittaa siihen, että toimintaa ohjataan itänaapurista.
Kaikki nämä henkilöt myös ainakin kuuluivat Suomen antifasistiseen komiteaan, SAFKAan, jolla ainakin vielä pari vuotta sitten oli erittäin militantit ja kuvottavat Facebook-sivut. Käsittääkseni sivuja ylläpiti Petri Krohn.
Kirjoitan menneessä aikamuodossa siksi, että olen tietoisesti välttänyt vierailuja sivustoilla joissa voin törmätä tällaiseen Putinin vihamieliseen propagandaan. Nostaa meinaan kierrokset sen verran korkealle, että oma mielenterveys vaarantuu sellaisesta.