100%:sti ei mitenkään koskaan, mutta sun mallissa Venäjää palkittaisiin Ukrainan sodasta, mikä vähintäänkin pitäisi uhan nykyisellä tasolla eli korkeana jatkossakin.Mukavahan se olisi, että Venäjä ei uhkaisi ketään, mutta miten se on mahdollista saavuttaa? Pitäisikö koko Venäjä tuhota, jos siellä ei valta vaihdu ja sotaan saada loppua? Monet ajattelevat myös, että demokraattinen Venäjä on jonkinlaista utopiaa.
Venäjän pitää hävitä tämä sota. Venäjää ei pysty eikä pidä tuhota enkä kannata mitään Venäjän valtavaa nöyryyttämistä, mutta tästä sodasta se ei voi poistua voittajana, ei edes tasapelin saavuttaneena, koska silloin sen uhka säilyisi, jopa kasvaisi pitkällä tähtäimellä.
Venäjän häviö tarkoittaa, että Venäjä ei saavuta tavoitteitaan vaan Ukraina säilyy itsenäisenä ja sen nykyjohto säilyy vallassa (mikäli Ukrainan kansa näin haluaa). Venäjän tulee poistua valtaamiltaan alueilta ja korvata aiheuttamansa tuhot. Voi olla, että näiden kahden jälkimmäisen vaatimuksen suhteen joudutaan tekemään jotain kompromisseja, kuten ettei Venäjä korvaa läheskään kaikkia aiheuttamiaan tuhoja, jos ylipäänsä mitään. Aluekysymykset tulevat olemaan hankalimmat ja niihin vaikuttaa pitkälti sodan kulku.
Siitä, mitä Zelenskyi tekee toimikautensa aikana, päättää hän itse ja toimikauden mahdollisesta jatkosta päättävät ukrainalaiset, eikä niitä pidä sitoa mihinkään rauhanprosessiin tai antaa muiden maiden ratkaista asiaa. Sitä on demokratia, jota myös koko sodalla ollaan merkittävissä määrin puolustamassa.Ukrainan presidentillä on valta myös itse päättää mitä tekee ja kokee maansa parhaaksi. Demokratiassa hän ei kuitenkaan tule olemaan mikään ikuinen presidentti ja mielestäni oman vallan uhraaminen kansan säästämiseksi ja parhaaksi ei olisi paha ajatus (Putinille syrjään siirtyminen voi olla mahdoton ajatus). Putinista kuitenkin halutaan eroon, mutta mahdollisuudet siihen neuvottelujen kautta ovat varmasti vähissä.
En näe tällaista mallia mitenkän mahdollisena maassa, joka ei muutenkaan juurikaan välitä kansastaan ja jossa lähes kaikki ulkopuoliset toimijat on leimattu viime vuosina ulkomaisiksi agenteiksi etc.Taisin jo parikin kertaa kirjoittaa, että varat olisi tarkoitus ohjata ulkopuolisen välittäjän kautta.
Venäjä hoitakoot ihan itse mahdolliset korvauksensa omalle kansalleen. Se, mitä tapahtuu Venäjän ulkomaisille varoille, on eri kysymys.