Venäjä MM-kisoissa

  • 66 252
  • 525
Tila
Viestiketju on suljettu.

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
The Original Jags kirjoitti:
Itse kannatan Venäjää sekä urheilussa että politiikassa.

Näin ei kirjoita yksikään oikea suomalainen.

Minä puolestani olen aina ja kaikissa asioissa venäjää vastaan. Suomen menestystä lukuun ottamatta näissä kisoissa mikään ei olisi niin hienoa kuin venäjän jääminen ilman mitalia.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Dieppe kirjoitti:
Näin ei kirjoita yksikään oikea suomalainen.

Olen suomalainen sekä kansallisuudeltani että kansalaisuudeltani.


Dieppe kirjoitti:
Minä puolestani olen aina ja kaikissa asioissa venäjää vastaan. .

Tuoko on sitä "oikeaa suomalaisuutta"?



Dieppe kirjoitti:
Suomen menestystä lukuun ottamatta näissä kisoissa mikään ei olisi niin hienoa kuin venäjän jääminen ilman mitalia.

Eli tuot politiikan mukaan jääkiekkoon. Miksi?
 

krobbe

Jäsen
Master Chief kirjoitti:
Liittyy ketjuun miten?

Milläs mandaatilla täällä pomotetaan?

Venäläiset lyövät taidossa kanadalaiset (niin kuin muun maalaisetkin) selkeästi. Venäläinen kiekkoilu perustuu yksilötaitoon, joka on hitsaantunut upeaksi yhteispeliksi. Esimerkiksi Kanadalla on huomattavasti tylsempi tapa pelata, pitkä päätyyn ja läskiä perään.
 
Lampinen kirjoitti:

Ei ole Ovechkin enää Crosbyn tasolla läheskään johtuen siitä, että on joutunut pelaamaan nyt pari kautta putkeen säälittävien ketjukavereiden kanssa ja lisäksi toteuttamaan surkeaa pelifilosofiaa. Tämän TOJ toi esiin jo aiemmin tässä ketjussa. Voin vain kuvitella miten ylivoimainen Ovechkin olisi mikäli olisi saanut jatkaa Moskovan Dynamossa ja viilettää esim. kuluvalla kaudella Igor Mirnovin, Alex Skugarevin ja Alex Kharitonovin kaltaisten supertähtien kanssa.

Todella sääli koko kiekkoilevan maailman kannalta, että Ovechkin päätti valita toisin ja suunnata ison veden taakse.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
The Original Jags kirjoitti:
Olen suomalainen sekä kansallisuudeltani että kansalaisuudeltani.
Anonyyminä voi kirjoitella ihan mitä vaan, paljastamatta omaa tai vanhempiensa syntymämaata. Tähän toki jokaisella on oikeus. Sen sijaan itsensä mainostaminen suomalaiseksi on vähintään arveluttavaa silloin kun on kaikissa asoissa itänaapurin puolella kun toisella puolella on Suomi.


Tuoko on sitä "oikeaa suomalaisuutta"?

Oikeaa suomalaisutta on rakastaa kotimaataan ja seisoa sen takana kaikissa asioissa. Tuo lainaamasi teksti kertoo siitä etten pysty arvostamaan itänaapuria millään muotoa




Eli tuot politiikan mukaan jääkiekkoon. Miksi?

Kenen teksti? "Itse kannatan Venäjää sekä urheilussa että politiikassa."
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Dieppe kirjoitti:
Sen sijaan itsensä mainostaminen suomalaiseksi on vähintään arveluttavaa silloin kun on kaikissa asoissa itänaapurin puolella kun toisella on Suomi.

No kerrohan missä asioissa olen Venäjän puolella ja Suomea vastaan? Urheilua ei lasketa.


Dieppe kirjoitti:
Oikeaa suomalaisutta on rakastaa kotimaataan ja seisoa sen takana kaikissa asioissa.

Tarkoittaako Venäjän poliittinen tukeminen Suomen vastaisuutta? Ei minusta, sillä Venäjän ja Suomen edut ovat monessa kohtaa yhteneväiset.

Suomen talous voi jatkossa kasvaa merkittävästi vain Venäjän talouskasvun imussa. Tästäkin syystä on syytä toivoa Venäjän talouden nousukiidon jatkuvan vielä pitkään.


Dieppe kirjoitti:
Tuo lainaamasi teksti kertoo siitä etten pysty arvostamaan itänaapuria millään muotoa

Lainaus koski jääkiekkoa. Eikö Venäjän MM-joukkueessa ole mitään arvostamisen arvoista?





Dieppe kirjoitti:
Kenen teksti? "Itse kannatan Venäjää sekä urheilussa että politiikassa."

Niin?
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
The Original Jags kirjoitti:
Tarkoittaako Venäjän poliittinen tukeminen Suomen vastaisuutta? Ei minusta, sillä Venäjän ja Suomen edut ovat monessa kohtaa yhteneväiset.

Suomen talous voi jatkossa kasvaa merkittävästi vain Venäjän talouskasvun imussa. Tästäkin syystä on syytä toivoa Venäjän talouden nousukiidon jatkuvan vielä pitkään.

Toki sitä itsekin toivoisi, että mennään Venäjän kanssa hyvän talousyhteistyön merkeissä jne. Silti naapuri on epävakaa ja tykkää uhitella pienemmilleen. Siksi olen epäluuloinen Venäjän suhteen. Se off-topicista.

Mitä lätkään tulee, niin ovathan venäläiset tolkuttoman taitavia. Lähellä on mestaruus tänä vuonna.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Metalwarrior kirjoitti:
Silti naapuri on epävakaa ja tykkää uhitella pienemmilleen. Siksi olen epäluuloinen Venäjän suhteen. Se off-topicista.

Vakaampi tänään kuin koskaan sitten Neuvostoliiton hajoamisen. Tästä kaikki eivät tosin tykkää, koska Venäjän talouskasvun myötä myös sen geopoliittinen vaikutusvalta kasvaa. Lisäksi länsi tarvitsee Venäjän luonnonvaroja, ja heikolta ja epävakaalta Venäjältä niitä saisi helpommin ja halvemmalla kuin vakaalta ja vahvalta Venäjältä. Tästä(kin) syystä Lontoo suojelee mm. Boris Berezovskia, kuten se suojeli v. 1916 Leniniä ja Bronsteinia (Trotskia) tsaarin virkakoneistolta.

Mutta ei enempää OT:ta tässä ketjussa.


Metalwarrior kirjoitti:
Mitä lätkään tulee, niin ovathan venäläiset tolkuttoman taitavia. Lähellä on mestaruus tänä vuonna.

Minusta mestaruuspuheet kannattaa toistaiseksi vielä unohtaa. Venäjän edellinen maailmanmestaruus on vuodelta 1993, enkä halua alkaa vouhottamaan mitään etukäteen. Mestaruuteen on tänä vuonna realistinen mahdollisuus, mutta enempää ei kannata vielä uhota.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
The Original Jags kirjoitti:
Lainaus koski jääkiekkoa. Eikö Venäjän MM-joukkueessa ole mitään arvostamisen arvoista?

Jokaisella on oikeus määritellä kriteerit arvostamilleen asioille itse ja niitä tässä enempää erittelemättä, totean että muutama taitava jääkiekkoilija ei saa minua arvostamaan tuota kansakuntaa. Jos jostain kansakunnasta on negatiivinen kuva on, mielestäni hiton vaikea olla heidän puolellaan myöskään urheilussa.

Noihin muihin kommentteihisi ei kannata edes vastata, koska jokainen on lukenut niihin riittävät vastaperustelut ihan sinun itsesi kirjoittamana.

Ja nyt ihan aikuisten oikeasti (: lopetetaan kiistely ennen kuin se on kunnolla edes ehtinyt alkaa. Kannata minun puolestani venäjää jos siltä tuntuu ja anna minun toivoa niiden häviävän.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Dieppe kirjoitti:
Jokaisella on oikeus määritellä kriteerit arvostamilleen asioille itse ja niitä tässä enempää erittelemättä, totean että muutama taitava jääkiekkoilija ei saa minua arvostamaan tuota kansakuntaa.

En kysynyt kansakunnan arvostamisesta mitään, vaan jääkiekkojoukkueen.



Dieppe kirjoitti:
Jos jostain kansakunnasta on negatiivinen kuva on, mielestäni hiton vaikea olla heidän puolellaan myöskään urheilussa.

Tämän toki ymmärrän. Minunkin on mahdotonta asettautua Yhdysvaltojen puolelle missään urheilutapahtumasta johtuen tuon valtion vastenmielisestä (lievä ilmaus) ulkopolitiikasta.
 

ipamies#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Prague Rangers
Ei kai venäläisen kiekon ihannointi nyt ollenkaan niin harvinaista ole, että kovalevin tai TOJ:n motiiveja täytyy kenenkään aidon laji-ihmisen alkaa kyseenalaistamaan tai erityisesti tiedustelemaan?

Kiekkoihmiset Suomessa jakautuvat nähdäkseni koko lailla fifty-fifty siinä, että löytyykö sympatiat pohjois-amerikkalaiselle (ja suomalaiselle) vai peri-venäläiselle kiekkofilosofialle. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. P-Amerikkalaisten vahvuudeksi on luettava voitontahto ja suoraviivaisuus, kun taas venäläisillä on heidän jumalainen lajitekniikka ja silmiä hivelevä kiekollinen kombinaatiopelaaminen.

Henkilökohtaisesti olen henkeen ja vereen klassisen taitokiekon ystävä, ja haluan nähdä niin, että se lajisivistyneempi osa kiekkokansaa näkee asian samoin kuin allekirjoittanut. Koen venäläisten edustaman koulukunnan olevan sitä, mitä minä kiekossa eniten rakastan. Martti Merra totesi tuoreimmassa IS Veikkaajassa osuvasti: "Venäjän kiekollinen peli saa lajifriikin kehräämään."

Minun on puolestani hyvin vaikea ymmärtää niitä laji-ihmisiä, jotka liputtavat P-Amerikkalaisten puolesta. Venäläinen kiekkohan on parhaimmillaan - ja jälleen pitkästä aikaa - kuin hienoa klassista musiikkia. Kanalainen dump 'n chase yltää hetkittäin raskaan rockin kaltaiseen hurmioon. Näistä vertauksista päästään siihen, mikä on kenenkin mieleen. Itse nostan taiteen populaarikulttuurin edelle ja nautin venäläisen virtuositeetin renesanssista täysin siemauksin.

Tulevassa Venäjä-Suomi -välierässä kannustan avoimesti itänaapuria.
 

Jusa #91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rossiya
Uskon, että Nabokov pelaa, alla pari syytä:

* omaa paljon suuremman kokemuksen tuon tason otteluista
* aikaerosta pystyy itään päin lennettäessä toipumaan suht ok kuntoon yhdessä yössä. toiseen suuntaan se on vaikeampaa.
* jos kuitenkin aikaerorasitus yms. osoittautuu ongelmaksi, voidaan lähteä Eremenkolla.
* Nabokov ehtii olla pari päivää kisapaikalla ennenkuin on peli. Pystyy jo treenaamaan huomenna. Parit kunnon yöunet niin lauantaina on varmasti pelikunnossa + 2-3 jääharjoitusta alla.

-> itse peluuttaisin Nabbyä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä liputan näissä kisoissa Venäjän puolesta, koska mielestäni olisi oikeus ja kohtuus, että hekin välillä voittaisivat mestaruuden. Olisivat ansainneet jo 2005, jolloin finaali Tsekki-Kanada oli kyllä kaikkien aikojen antikliimaksi. Venäjä teki pronssiottelusta paljon ikimuistoisemman kuin kumpikaan finalisti finaalista.

En kyllä aikoihin ole ihastunut mistään jääkiekosta niin syvästi kuin näiden kisojen Venäjästä. Se uskomaton syöttely ja maalinteko neljännestä syötöstä, se vain on niin hienoa.

Mun puolesta puolustussumppuinen jääkiekko saisi alkaa jo väistyä. Ruotsi on Gustafssonin aikana aktivoitunut ja Venäjälläkin yhteispeli paranee koko ajan. Esimerkiksi vuonna 2003 oli joukkueessa yksi Ilja, joka yritti kaikkensa, mutta ei pystynyt. Nyt on Iljan seurana Malkin ja Frolov ja kyllä syöttelypeli kulkee, kun tarpeeksi hyvät kaverit.

--

Venäläisten jääkiekkoilijoiden syyttäminen maansa ulkopolitiikasta tai historiasta on mielestäni vain typeryyttä. Sama kuin syyttäisi Petteri Nummelinia siitä, että Voikkaan paperitehdas suljettiin.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
ipamies#41 kirjoitti:
Tulevassa Venäjä-Suomi -välierässä kannustan avoimesti itänaapuria.



Tämä voisi olla kuin omaa tekstiäni.Allekirjoitan.
Lisäyksenä,itse en myöskään saa mitään kansallistunnetta näistä jääkiekkokisoista vaan olen aina ollut sen joukkueen puolella joka on pelannut silmiä hivelevää kiekkoa.
Tuntuu muutenkin,että kovimmat suomifanit ovat näitä seuraajia jotka muuten eivät lätkää seuraa vaan selittävät suu vaahdossa aina kisojen aikana kaikenmaailman totuuksia.
 

suippotokko

Jäsen
Suosikkijoukkue
njd
ipamies#41 kirjoitti:
Minun on puolestani hyvin vaikea ymmärtää niitä laji-ihmisiä, jotka liputtavat P-Amerikkalaisten puolesta. Venäläinen kiekkohan on parhaimmillaan - ja jälleen pitkästä aikaa - kuin hienoa klassista musiikkia. Kanalainen dump 'n chase yltää hetkittäin raskaan rockin kaltaiseen hurmioon. Näistä vertauksista päästään siihen, mikä on kenenkin mieleen. Itse nostan taiteen populaarikulttuurin edelle ja nautin venäläisen virtuositeetin renesanssista täysin siemauksin.

Mulle kanadalainen kiekko on, musiikkivertauksia käyttäen, "system of a downia". Onko se sitten raskasta rokkia vai korvia hivelevää kujerrusta, riippuu kuulijasta.

Sitten pari huomiota venäläisistä tähdistä. Ott-Pit -peli: Malkinia taklattiin kaksi kertaa 10 sekunnin sisään omassa päädyssä, vietiin kiekko ja tehtiin maali. Herran alahuuli väpätti siihen malliin, ettei itku voinut olla kaukana. MM-kisojen kapteeni (en muista nimeä), vahvaa kalastelu-ämmäily-makoilua muutamassa tilanteessa, joita kotona tuskin nuorimmaiselle kisojen jälkeen kerrotaan. Noh, sympatiapisteet faneilta.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Dieppe kirjoitti:
Oikeaa suomalaisutta on rakastaa kotimaataan ja seisoa sen takana kaikissa asioissa...


No huh, huh. Mun mielestä tolla Suomen jääkiekkomaajoukkueella ja Suomen valtiolla/kansalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. En ottaisi luotia yhdenkään lätkämaajoukkueen pelaajan vuoksi tai edes koko jengin vuoksi, mutta isänmaan (=Suomen) puolesta olisin valmis kuolemaan. Eli se, että ei ole Suomen jääkiekkomaajoukkueen puolella ei tee ihmisestä yhtään vähemmän isänmaallista tai suomalaista.


HLe kirjoitti:
Saanko kysyä, että mikä on saanut eräät nimimerkit (kovalev ja The Original Jags) kannattamaan Venäjää? Jos Suomi pelaisi Venäjää vastaan välierässä niin heiluttaisitteko todellakin Venäjän lippua siinäkin ottelussa?

Vaikka kysymystä ei ole minulle esitetty, vastaan siihen silti, koska olen itsekin jääkiekossa lähes aina Venäjän puolella. Syytä en osaa sanoa. Olen pienestä asti ihaillut ensin Neuvostoliiton sittemmin Venäjän jääkiekkojoukkuetta ja myös muita urheilijoita. En tiedä miksi. Ehkä heidän käsittämätön tekniikkansa ja taituruutensa viehättää. Yhtä lailla, kun minua viehättää pohjois-amerikkalainen periksiantamattomuus ja häviämisen vihaaminen.

Koen olevani hyvin isänmaallinen ja minulle Suomi on korvaamaton maana. Se, etten kannusta aina suomalaista urheilijaa, ei tee minusta yhtään huonompaa suomalaista.

Mitä taas tulee politiikkaan, olen aina Suomen puolella. Nytkin, vaikka meillä on jo toista kautta presidenttinä ihminen, jonka arvomaailma eroaa omastani lähes täydellisesti.

Eilisestä matsista totean sen, että todella upeasti pelasi Venäjä, eikä kypärän alla kiristänyt yhtään, vaikka sitä YLEn studiojengi vähän epäilikin. Kai se on sama laulu edessä lauantaina, mikäli Suomi selvittää USAn tieltään.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
suippotokko kirjoitti:
Sitten pari huomiota venäläisistä tähdistä. Ott-Pit -peli: Malkinia taklattiin kaksi kertaa 10 sekunnin sisään omassa päädyssä, vietiin kiekko ja tehtiin maali. Herran alahuuli väpätti siihen malliin, ettei itku voinut olla kaukana. MM-kisojen kapteeni (en muista nimeä), vahvaa kalastelu-ämmäily-makoilua muutamassa tilanteessa, joita kotona tuskin nuorimmaiselle kisojen jälkeen kerrotaan. Noh, sympatiapisteet faneilta.

Se on totta, että Schastlivy on kahdesti liioitellut saamiaan iskuja, enkä itsekään pidä sitä ainakaan kapteenille sopivana käytöksenä. Itse asiassa, en hyväksy sitä keneltäkään.

Silti on todettava, vaikka ei aivan tähän ketjuun liitykään, että vaikka Jarkko Ruutu on eräs suurimmista suosikeistani, olen pettynyt siitä, että hän kaatuilee koko ajan pienestäkin hipaisusta. Se on naurettavan näköistä. Toivoisin, että hän lopettaisi tuon ämmäilyn, kuten toivon kaikkien muidenkin lopettavan turhat kaatuilut.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
ipamies#41 kirjoitti:
Minun on puolestani hyvin vaikea ymmärtää niitä laji-ihmisiä, jotka liputtavat P-Amerikkalaisten puolesta. Venäläinen kiekkohan on parhaimmillaan - ja jälleen pitkästä aikaa - kuin hienoa klassista musiikkia. Kanalainen dump 'n chase yltää hetkittäin raskaan rockin kaltaiseen hurmioon. Näistä vertauksista päästään siihen, mikä on kenenkin mieleen. Itse nostan taiteen populaarikulttuurin edelle ja nautin venäläisen virtuositeetin renesanssista täysin siemauksin

Hyvähän se vaan että on vastakkainasettelua, sähköä ja kitkaa. Venäjä pelaa ajoitellen loisteliasta kiekkoa taidon, nopeuden, voiman ja mielikuvituksen yhdistäen - seuraavassa hetkessä filmataan, tehdään kuolemaa jäällä ja pyritään häpäisemään vastustaja. Aiheuttaa melko ristiriitaisia tunteita. Siksi vastapainoksi on ihan kiva saada vaikkapa Kanadan tyylinen joukkue, joka pelaa aina pelkästään voitosta ja on valmis astumaan sinne kuuluisalle harmaalle alueelle sitä tavoitellessaan. Pitäähän sitä jääkentillä joku tasapaino olla. Jotenkin tuo jälkimmäinen tyyli on aina vaan ollut lähempänä sydäntä, ehkä siksi että Suomi on ollut lähes aina altavastaaja ja on vaadittu Jarkko Ruudun puhtaita, joskin harmaalla alueella liikkuvia, taklauksia menestyksen saavuttamiseksi. Mutta siinä missä arvostan supertaitureitakin, löydän kiekkoihmisen pienestä sydämestä aina tilaa jarkkoruuduille, jotka ovat laittavat itsensä täysillä likoon aina jäälle astuessaan. Alkavat olla nykyään latoava luonnonvara.

Kaikista mielenkiintoisimmat joukkueet yhdistävät pelityylinsä kaikki jännittävät elementit: taituruus, vauhti, fyysisyys, ilkeys, tehokkuus...tyylikkyys. Mutta oli tyyli mikä tahansa, niin lopputulos ei koskaan valehtele: kunnioita lopputulosta ja lopeta kitinä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Dieppe kirjoitti:
Anonyyminä voi kirjoitella ihan mitä vaan, paljastamatta omaa tai vanhempiensa syntymämaata. Tähän toki jokaisella on oikeus. Sen sijaan itsensä mainostaminen suomalaiseksi on vähintään arveluttavaa silloin kun on kaikissa asoissa itänaapurin puolella kun toisella puolella on Suomi.


Oikeaa suomalaisutta on rakastaa kotimaataan ja seisoa sen takana kaikissa asioissa. Tuo lainaamasi teksti kertoo siitä etten pysty arvostamaan itänaapuria millään muotoa


Kenen teksti? "Itse kannatan Venäjää sekä urheilussa että politiikassa."
OMG. Naurettavaa patrioottisuutta kertakaikkiaan. Sitten otetaan mukaan vielä "rotuantipatiat" niin a'vot. Näytätpä tyhmältä. Minä olen suomalainen, mutta en seiso kotimaani takana kaikissa asioissa, todellakaan. Minulla on aivot, joilla voin miettiä, mitkä asiat ovat arvostettavia ja mitkä eivät. Suomeen liittyvät asiat ovat arvotettavissa samalla tavoin kuin mihin tahansa muuhun maahan liittyvät asiat. Olenko ainoa, jota tällainen umpipatrioottisuus oksettaa? No, OT:ta.

Suomella on täällä kisoissa koossa hyvä, taitava joukkue, jonka peliä on ilo katsoa. Minun on myös helppo ymmärtää, miksi joku kannattaa venäläistä jääkiekkoa. Itselleni Suomi on kuitenkin kotijoukkue samalla lailla kuin Kärpätkin, joten sen kannattaminen tulee luonnostaan:)
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
kovalev kirjoitti:
Koska esitit asiallisen kysymyksen, pyrin antamaan asiallisen vastauksen.

Toisin kuin suurin osa jatkoaikaankin kirjoittavista henkilöistä, minä en sekoita kansallistunnetta tähän soppaan. Olen aivan varmasti isänmaallisempi kuin moni muu tänne kirjoittavista, reservin aliupseeri, niin kuin moni muukin ja ylpeä siitä. En voisi kuvitellakaan asuvani missään muualla kuin Suomessa jne. Minäkin juhlin 95-maailmanmestaruutta kuten kaikki muutkin. Silloin kyse oli kansallistunteesta. Vähitellen sen jälkeen ja jo sitä ennenkin olen alkanut seuraamaan lätkää enemmän siltä kantilta mikä miellyttää enemmän omaa silmää. TAITO on nro. 1 asia minulle kaikessa joukkuepeleissä ja sen mukaan yleensä sympatiani kääntyvät puoleen, tai toiseen. Mikään toinen maa ei suolla sellaista vauhtia sellaisia taitopelaajia kuin Venäjä. Ei se silti sitä tarkoita, että pitäisin Venäjää hyvänä maana. Venäjä on aika pelottava valtio, mutta se tuottaa ylivoimaisesti taitavimpia jääkiekkoilijoita ja kuin liukuhihnalta. Tästä ei silti juurikaan anneta tunnustusta (täälläkään) johtuen historiasta ja politiikasta, eihän suomalainen voi ryssää kehua, vaikka se ryssä veisi suomalaista kuin pässiä narussa. Jos joku Ovechkin tai Malkin olisi Kanadalainen, niin voi sitä hypetyksen määrää mikä täälläkin heitä kohtaan olisi ja silloin olisi myös kaikki epäurheilijamaisuudet anteeksiannettuja. Osittain myös tämän aivan naurettavan ryssittelyn takia asia on minun kannaltani joka vuosi entistä selvempi. Kannatan ja annan tunnustusta joukkueelle joka on ansainnut sen siinä missä mikä tahansa joukkue. Ei ole pelaajien vika, jos heidän kotimaassaan on paljon mätää. Itseasiassa venäläinen jääkiekkoilu on parasta pr;ää mitä Venäjä voi tällä hetkellä saada ja he ansaitevat siitä tunnustusta. Tänne kirjoittaa aivan liian moni jossain talvisodan hengessä.

Kyllä, kannatan Venäjää. En silti ole iloinen, jos Suomi häviää.

Ja nostan mahorkkalle haisevaa karvahattuani jokaiselle jatkoaikalaiselle jolla on kanttia myöntää julkisesti, että venäläiset ovat maailman TAITAVIMPIA jääkiekkoilijoita.

Hyvä, asiallinen ja perusteltu vastaus. Valitettavasti menee varmasti turhankin monen osalta kuuroille korville, vaikka onhan keskustelu Jatkoajassa toki huomattavasti asiallisempaa kuin jossain Iltasanomien höyrypääketjuissa.

Itse en kannata Venäjän jääkiekkojoukkuetta (jos pitäisi valita Suomen ulkopuolelta joku maa, jonka pelitapa, taidot ja tyyli ansaitsisivat voitot, niin Slovakia ja Ruotsi ovat hyvissä asemissa), mutta myönnän kyllä pelaajien huikean taitotason, joka on kiistämättä maailman kärkikastia. Vaikken Venäjää ensisijaisesti kannatakaan tai sen pelityylistä aina pidäkään, niin en myöskään erehdy sotkemaan pelillisiä asioita Venäjän valtiojohtoa kohtaan tuntemaani halveksuntaan, epäluuloon ja vastenmielisyyteen. Aivan sama, vaikka maa olisi paratiisi maan päällä, silti silmääni miellyttäisi enemmän Slovakia parhaimmillaan tai Ruotsi taidokkaimmillaan.

Offtopic: Venäjän valtio on kieltämättä yhä kasvava vaara Euroopalle ja maailmanrauhalle, ja näkisin kernaasti Suomen ja naapurimaamme välillä 100 km levyisen ja 1600 km pitkän savuavan kanjonin. Mutta en arvosta Yhdysvaltojenkaan politiikkaa tai ihmisenemmistöä yhtään. Ei se estä minua nauttimasta vaikkapa yhdysvaltalaisista elokuvista, tuotteista, musiikista tai muusta, vaikka kuinka pitäisin Bushia yhtenä 2000-luvun vaarallisimmista ja mielenvikaisimmista uhista maailman tasapainolle. Vaikka urheilua ja politiikkaa usein sotketaan yhteen, ne eivät ole silti sama asia. Jos jääkiekosta on kyse, otteluissa USA-Kanada kannattaisin ennemmin jenkkejä. Kanada on varmasti paljon parempi maa asua, mutta Yhdysvaltain kiekkoilu on lähempänä sitä jääkiekkoa, josta itse pidän, oli jääkiekko keksitty Kanadassa tai ei.

EDIT: Aloitin maajoukkuepuolella uuden ketjun eri maajoukkueiden pelitavoista (http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=37819), siellä sopii spekuloida yllin kyllin eri maiden maajoukkueiden tyyleistä sekä vaikka pohtia "Venäjän taitokiekko vs. Kanadan suoraviivaisuus" -tyyppisiä asioita. Politiikka ei tietysti siihen ketjuun kuulu, mutta joukkueiden "paremmuudesta" voi debatoida rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
olkikuukkeli kirjoitti:
OMG. Naurettavaa patrioottisuutta kertakaikkiaan. Sitten otetaan mukaan vielä "rotuantipatiat" niin a'vot.

Voitko hiukan selventää. Mitkä ihmeen rotuantipatiat????? Minä en taatusti koe minkäälaista antipatiaa ketään kohtaan esim. ihonvärin takia. Sitä paitsi isänmaallisuus ja patrioottisuus kannataa pitää erillään. Tuo seisoo kaikissa asioissa, on nyt tulkittu " hiukan" liian kirjaimellisesti. En tietenkään tarkoittanut että kaikkia valtiomme päätöksiä pitäisi hyväksyä mukisematta. Tarkoitin vastakkain asettelua jonkun muun valtion kanssa, puhutaan sitten jääkiekosta tai elämästä yleensä.

Toki jokainen saa halutessaan kannattaa vaikka venäjää jos siltä tuntuu, mutta henkilökohtaisesti pidän hiukan erikoisena jonkun muun joukkueen kannattamista ohi suomen silloin kun kyseessä on ihminen, joka on kaikilla mittareilla suomalainen. Mikäli esim. venäläisten vanhempien suomessa syntynyt lapsi joka on suomen kansalainen kannattaa venäjää, on se mielestäni luonnollista ja rinnastettavissa oululaislähtöiseen Lappeenrannassa asuvaan Kärppäfaniin. Jokaisella on juurensa ja niille kuuluu antaa asiaan kuuluva arvo.

Nämä taitokiekko selitykset eivät kuitenkaan minuun uppoa. Anteeksi vaan mutta itse koen tällaisen venäjän kannattamisen lähinnä haluna erottua joukosta tai harrastaa gloryhunterismia.
 

Cesc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Dieppe kirjoitti:
harrastaa gloryhunterismia.
Edellinen mestaruus tuli vuonna 93, joten eiköhän tässä ajassa pahimmat gloryhunterit ole ehtineet kääntää takkia.

Edit: Nabokovilla on ilmeisesti "perhesyitä" jättää tulematta ja lopputurnaus mennään Jeremenkolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös