kovalev kirjoitti:
Koska esitit asiallisen kysymyksen, pyrin antamaan asiallisen vastauksen.
Toisin kuin suurin osa jatkoaikaankin kirjoittavista henkilöistä, minä en sekoita kansallistunnetta tähän soppaan. Olen aivan varmasti isänmaallisempi kuin moni muu tänne kirjoittavista, reservin aliupseeri, niin kuin moni muukin ja ylpeä siitä. En voisi kuvitellakaan asuvani missään muualla kuin Suomessa jne. Minäkin juhlin 95-maailmanmestaruutta kuten kaikki muutkin. Silloin kyse oli kansallistunteesta. Vähitellen sen jälkeen ja jo sitä ennenkin olen alkanut seuraamaan lätkää enemmän siltä kantilta mikä miellyttää enemmän omaa silmää. TAITO on nro. 1 asia minulle kaikessa joukkuepeleissä ja sen mukaan yleensä sympatiani kääntyvät puoleen, tai toiseen. Mikään toinen maa ei suolla sellaista vauhtia sellaisia taitopelaajia kuin Venäjä. Ei se silti sitä tarkoita, että pitäisin Venäjää hyvänä maana. Venäjä on aika pelottava valtio, mutta se tuottaa ylivoimaisesti taitavimpia jääkiekkoilijoita ja kuin liukuhihnalta. Tästä ei silti juurikaan anneta tunnustusta (täälläkään) johtuen historiasta ja politiikasta, eihän suomalainen voi ryssää kehua, vaikka se ryssä veisi suomalaista kuin pässiä narussa. Jos joku Ovechkin tai Malkin olisi Kanadalainen, niin voi sitä hypetyksen määrää mikä täälläkin heitä kohtaan olisi ja silloin olisi myös kaikki epäurheilijamaisuudet anteeksiannettuja. Osittain myös tämän aivan naurettavan ryssittelyn takia asia on minun kannaltani joka vuosi entistä selvempi. Kannatan ja annan tunnustusta joukkueelle joka on ansainnut sen siinä missä mikä tahansa joukkue. Ei ole pelaajien vika, jos heidän kotimaassaan on paljon mätää. Itseasiassa venäläinen jääkiekkoilu on parasta pr;ää mitä Venäjä voi tällä hetkellä saada ja he ansaitevat siitä tunnustusta. Tänne kirjoittaa aivan liian moni jossain talvisodan hengessä.
Kyllä, kannatan Venäjää. En silti ole iloinen, jos Suomi häviää.
Ja nostan mahorkkalle haisevaa karvahattuani jokaiselle jatkoaikalaiselle jolla on kanttia myöntää julkisesti, että venäläiset ovat maailman TAITAVIMPIA jääkiekkoilijoita.
Hyvä, asiallinen ja perusteltu vastaus. Valitettavasti menee varmasti turhankin monen osalta kuuroille korville, vaikka onhan keskustelu Jatkoajassa toki huomattavasti asiallisempaa kuin jossain Iltasanomien höyrypääketjuissa.
Itse en kannata Venäjän jääkiekkojoukkuetta (jos pitäisi valita Suomen ulkopuolelta joku maa, jonka pelitapa, taidot ja tyyli ansaitsisivat voitot, niin Slovakia ja Ruotsi ovat hyvissä asemissa), mutta myönnän kyllä pelaajien huikean taitotason, joka on kiistämättä maailman kärkikastia. Vaikken Venäjää ensisijaisesti kannatakaan tai sen pelityylistä aina pidäkään, niin en myöskään erehdy sotkemaan pelillisiä asioita Venäjän valtiojohtoa kohtaan tuntemaani halveksuntaan, epäluuloon ja vastenmielisyyteen. Aivan sama, vaikka maa olisi paratiisi maan päällä, silti silmääni miellyttäisi enemmän Slovakia parhaimmillaan tai Ruotsi taidokkaimmillaan.
Offtopic: Venäjän valtio on kieltämättä yhä kasvava vaara Euroopalle ja maailmanrauhalle, ja näkisin kernaasti Suomen ja naapurimaamme välillä 100 km levyisen ja 1600 km pitkän savuavan kanjonin. Mutta en arvosta Yhdysvaltojenkaan politiikkaa tai ihmisenemmistöä yhtään. Ei se estä minua nauttimasta vaikkapa yhdysvaltalaisista elokuvista, tuotteista, musiikista tai muusta, vaikka kuinka pitäisin Bushia yhtenä 2000-luvun vaarallisimmista ja mielenvikaisimmista uhista maailman tasapainolle. Vaikka urheilua ja politiikkaa usein sotketaan yhteen, ne eivät ole silti sama asia. Jos jääkiekosta on kyse, otteluissa USA-Kanada kannattaisin ennemmin jenkkejä. Kanada on varmasti paljon parempi maa asua, mutta Yhdysvaltain kiekkoilu on lähempänä sitä jääkiekkoa, josta itse pidän, oli jääkiekko keksitty Kanadassa tai ei.
EDIT: Aloitin maajoukkuepuolella uuden ketjun eri maajoukkueiden pelitavoista (
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=37819), siellä sopii spekuloida yllin kyllin eri maiden maajoukkueiden tyyleistä sekä vaikka pohtia "Venäjän taitokiekko vs. Kanadan suoraviivaisuus" -tyyppisiä asioita. Politiikka ei tietysti siihen ketjuun kuulu, mutta joukkueiden "paremmuudesta" voi debatoida rauhassa.