Ei helvetin 16. Katsoin HJK:n ja TPS:n matseja ja ensimmäiset lauantaiottelut kotona ovat heinäkuussa. Minkä takia noin, koska heinäkuussa ihmiset ovat viikonloput mökillä?
Eikö viikonloppuottelut kannattaisi sijoittaa enempi kevääseen ja alkukesään? Tietysti ihmetyttää myös kokonaisuudessaan tuo pelien arpominen täysin päinvastoin, kuin mitä isoissa futismaissa, joissa asiat on tehty "oikein" (Lauantai= The matchday) jo pitemmän aikaa.
Minä vaan ihmettelen.
Itse hämmästelen sitä miksei Veikkausliiga käytä hyväkseen noita SM-Liigan pelipäiviä? Se on kuitenkin jonkinlainen korvike, kun lätkää ei kesällä pelata ja ihmiset ovat jo tottuneet, että tiettyinä päivinä pelataan. Veikkausliigaa sitten sijoitellaan sinne tänne vähän liikaa. Syksyn kierrokselle voisi sitten katsella hieman miten noita lätkämatseja osuu samaan aikaan. Tampereella on kuitenkin nähty sellainen ihme, että syyskuussa TamU-Haka-pelissä oli yli 8 000 katsojaa vaikka Ilves-Kärpät tahkottiin samaan aikaan Hakametsässä.
Koko otteluohjelman rakentaminen on hämmentänyt jo vuosikausia ja kyllä se vaan jumankauta vaikuttaa tuohon mielikuvaan liigasta ja sen ammattimaisuudesta. Täysiä kierroksia, täysiä kierroksia ja vielä kerran täysiä kierroksia. Lauantai ja sunnuntai runkopäiviksi ja viikolle vaikka lädimalliin keskiviikko.
Tätäkin ihan samaa asiaa on jauhettu jopa tälläkin palstalla useampi vuosi mutta eipä vain tunnu muutoksia tulevan. Ehkä liigan johdossa ollaan sitten niin viisaita, että me tavalliset katsojat emme ymmärrä tuon ohjelman hienoutta ja sen tekemisen vaikeutta.
Maanantaita en käsitä lainkaan, eikös televisiomatsit olisi parempi ottaa täysiltä kierroksilta jolloin voisi seurailla samalla niitä muita matseja ja niiden tilanteita? Sitten Suomessa on ollut vallalla harhaluulo, että televisiointi ei kannata, koska se vie katsojat mutta tilannehan on täysin päinvastainen eli kun tuote on kunnossa niin sitä kautta ne massat nimenomaan saadaan mukaan tai ainakin päästään esille paremmin.
Nyt sitten on liiga alkamassa ja minäkään en edes tiedä päivää koska se alkaa. Eli missä on ennakkohype? Markkinoiko Veikkausliiga itseään lainkaan? Ja jos markkinoi, niin onko se oikeassa paikassa?
Yleisömäärät. Miksi aina pitää valittaa ja itkeä, että vittu kun ei käy kuin 1500 katsojaa peleissä? Miksei päinvastoin koiteta duunata niille pelissä käyville katsojille mahdollisimman mukava kokemus, jotta ne kävisivät useammin ja ehkä houkuttelevat kaverinkin mukaan. TamUn matsit Ratinassa olivat sellaisia, että mitä helvettiä sää niistä kehut? Muutama sinne tänne roiskaistu nakkikoju yms. Ei, kyllä siellä pitää olla iloisia mimmejä hymyilemässä ja myymässä makkaraa, olutta ja fanikrääsää ja urheilullisia jätkiä hauskuuttamassa naiskatsojia. Se mielikuva mikä matsin jälkeen jää päällimmäiseksi mieleen on kaiken a ja o. Se on se asia minkä siitä pelistä ja tapahtumasta ja viime kädessä seurasta muistaa vuosien päähän. Jos mielikuva on harmaa, betoni, kolkkous ja hiljaisuus niin onko ihme, ettei joukkueen nimessä ole kovin hekumallista kaikua?
Jos lähdetään siitä, että tehdään tätä hommaa futisyleisölle ja koitetaan saada se viihtymään, niin ehkä se satunnaiskatsoja joskus miettii, että helvetti näillähän on ihan kivaa täällä. Vähän jotain sellaista suuren maailman meininkiä pelipäiville. Se on hienoa, kun vaikka Saksassa ne ihmiset tulevat sinne stadionille viettämään aikaa ja nauttimaan siitä fiiliksestä ja sen päälle tulee se peli. On kojuja ja kaikenlaista menoa stadionin ulkopuolellakin, musiikki raikaa ja jengi oikeasti hymyilee siellä!
Melkein väitän, että sillä pelin tasollakaan ei ole enää niin suurta merkitystä, kun vain ympäristö olisi asiallinen. Eli jos käyttäisi sitä budjettia enemmän noihin ottelutapahtumiin sen pelkän jengin sijaan? Monesti se riittää, että porukka sitten taistelee ja antaa kaikkensa, ja loppujen lopuksi, jos niitä satunnaiskatsojia kerran kositaan niin paljonko he edes osaavat sanoa mistään pelin tasosta, KUNHAN matsissa on vauhtia ja katsomossa hyvä fiilis? Niinpä, ei sillä absoluuttisella tasolla ole paskankaan vertaa merkitystä. Kyse on taas kerran mielikuvista, kun ensin olisi ylpeä FUTISyleisö niin se mielikuvakin muuttuisi pikkuhiljaa.
On tultava muutenkin se fiilis, että seura ja talkooväki on tullut sinne katsojia palvellakseen ja heidän olonsa on tehtävä mahdollisimman hyväksi. Sponsoreista ja sidosryhmistä en ymmärrä mikseivät ne pidä enempää itseään framilla ja keksi jotain skaboja sinne puoliajalle yms.? Joku synergia vai mikä se nyt oli? Mitä järkeä on sponssata vain sen vuoksi, että saa antaa massia, eikö kannattaisi jotenkin hyödyntää sitä myös?
Mun mielestä.