Tänään pelataan Santander-Honka ja mikä kanava näyttää Suomessa pelin.
Niinpä. Kävin maanantaina aika paljon dinnerkeskusteluja tästä Veikkausliigasta ja monia asioita nousi esiin:
1) median rooli. Tiistainahan aletaan jo kertomaan Räikkösen pallien raapimisesta, jos kisa on sunnuntaina tai seuraavana sunnuntaina. Ainakin pari suomalaista toimittajaa juoksee siellä perässä. Samoin lätkäliigasta kerrotaan ties mitä. Futiksesta seurataan vain Hyypiää ja Litmasta. Siis aivan uskomatonta. Litmanenkin alkaa olla kohta nelikymppinen, eikä median puolelta noteerata uusia kykyjä. Nyt esim. Sakari Mattila (vastaavia esimerkkejä on muissakin seuroissa) ansaitsisi huomiota mediassa. Ei missään Urheilulehdessä tai Urheilukanavalla, koska tuulipukukansa ei seuraa niitä, vaan Yleisradion ja sanomalehtien pitäisi panostaa enemmän tähän puoleen.
Mihin siis se futiskulttuuri kehittyy, jos pelejä ei näytetä, eikä pelaajista tehdä juttuja. Nytkin sunnuntaina kun oli kierros niin Urheiluruudussa ainoa henkilökuva oli Bluesin pelaajista, jotka joutuvat olemaan katsomossa ulkolaissäännön takia. Miksei esim. Medon ramadanista tehdä juttua. Joka muussa maassa on käyty isoa keskustelua siitä, miten peliotteisiin tuo paasto vaikuttaa. Tiedotusvälineet ikäänkuin päättävät mistä kansan pitää olla kiinnostunut. Futis ja koris on pudotettu pois ja on määrätty, että kansan pitää seurata keihäänheittoa, formuloita ja lätkää.
Maajoukkue on menestynyt hyvin, Veikkausliigassa taso nousee koko ajan ja ottelut ovat usein viihdyttäviä. Mielestäni jos lupamaksuja maksetaan niin Yleisradion tehtävänä olisi tehdä jotain asialle ja kertoa enemmän Veikkausliigasta. Ei pelkästään juttuja siitä, että joku on saanut potkut, vaan henkilökuvia jne. Miksei esim. tehdä juttua faneista. Joku toimittaja voisi olla vaikkapa mukana, kun Sakilaiset menevät Tampereelle vieraspeliin ja tehdä siitä päivästä sellainen raportti, joka voitaisiin näyttää lyhyempänä Urheiluruudussa ja pidempänä jonkun Champions League pelin puoliajalla. On paljon asioita, mitä lajiin liittyy, jotka pitäisi saada lähemmäksi ihmisiä.
2) sarjaohjelma. Tekisi mieli sanoa, että mitä minä sanoin. Kritisoin voimakkaasti silloin, kun sarjaohjelma julkaistiin, että pelataan sikana sunnuntaina, eikä lauantaina. Sunnuntaina on aina paljon lädipalloa telkkarissa. Hölmömpiin ihmisiin se vaikuttaa. Lisäksi monet ovat aika hyytyneitä lauantain menosta baareissa tai ties missä. Varsinkin jos sää ei ole loistava niin moni ei viitsi lähteä sunnuntaina minnekään. Vaikka formulat olisivat telkkarissa jo loppuneet niin eivät vain viitsi. Niinpä se peli pitäisi olla samoin kuin Saksassa lauantai-iltapäivisin. Viime syksyn klo 16 pelit olivat loistavia. Fanit pääsevät vierasmatseihin todella hyvin. Pidemmällekin ehtii kun aamulla lähtee ja eikä kello ole liikaa paluuseenkaan. Oman kaupungin kannattajat taas ovat ehtineet jo urheilla aamulla, käydä kaupoissa ja syödä lounasta ennen peliin tuloa ja silti jää pelin jälkeen koko ilta aikaa viettää perheen kanssa tai lähteä kavereiden kanssa ulos. Monelle se olisi loistava illanaloitus mennä tuttujen kanssa peliin, ottaa muutama olut ja suunnata sieltä sitten liikenteeseen.
3) stadionpalvelut. Faija ihmetteli tossa maanantaina, että Klubin kannatus menee sykleissä ylös alas aina vuosikymmenten ajan. Jossain vaiheessa oli suositumpaa käydä jollain oluella vaikka Mamma Rosassa ja mennä siitä peliin. Hän ihmetteli, ettei nyt sitä tapahdu niin paljon. Ajattelin asiaa niin, että miksi Mamma Rosaa tuoda stadionille. Esim. Silverissä on älytöntä, että siellä on niitä surkeita Sibylla-kojuja. Toki siinä voi olla muutama nakkikiskakin, mutta miksei sinne voida antaa muutaman asiaansitoutuneen ravintoloitsijan tehdä pleksiseinien ympäröimät baari/ravintolat. On se sitten Mamma Rosa tai mikä tahansa ravintola niin ihmiset puhuisivat siellä koko viikon, että lauantaina on peli ja nähdään siellä baarissa. Moni voisi tulla jo tuntia ennen tapaamaan tuttuja ja jos matsissa on kylmä tms. niin pelin aikanakin voisi välillä siirtyä lämmittelemään baariin ja ottamaan bisseä. Juomien lisäksi jotain pieniä bratwurst-annoksia jne. voisi olla tarjolla. Se toisi takuulla ihan erilaista yhteenkuuluvaisuuden tunnetta peliin ja jos ne ravintolat muodostuisivat suosituiksi ja meno olisi hyvä niin yhä useampi tahtoo tulla peliin.
4) Lipunmyynti. Lippupiste ei myy lippuja, se vaan välittää niitä. Suomessa on vähän väärä käsitys lippujen myynnistä, sillä oikeastihan niitä ei myy kukaan. Pitäisi löytää yhä enemmän myyntipisteitä, joissa niitä oikeasti myydään. Lippujahan saa nyt esim. kioskeista niin olisi hyvä, jos löytyisi Klubi-henkisiä kiskan pitäjiä, jotka myisivät niitä lippuja. Kysyisivät asiakkaalta, että tuutko viikonloppuna peliin, nyt ois hyviä paikkoja jäljellä. Marketeissa jos pitää vaihtaa infossa pienempää rahaa, että saa ostoskärryn niin siellähän yritetään väkisin myydä jotain porukkalottoa, kioskeilla on varmaan ihan sama, mutta kuka myisi futislippuja.
Samoin seuran myyntiorganisaation pitäisi olla aktiivinen. Onhan ihan selvää se, että on turha panostaa samalla tavalla yrityksiin kuin maaotteluissa. Siellä Sonerat, Veikkaukset ja muut tilaavat vähintäänkin satoja lippuja yhteistyökumppaneilleen. Veikkausliigassa pitää saada myytyä pienille yrityksille kausikortteja. Jos myy vaikka kaksi kausikorttia per pienyritys niin hyvin nopeasti se on aika paljon kausikortteja ja matseihin saattaa tulla sellainen porukka, jossa huomataan jonkunlaista yhteenkuuluvuutta. Ehkäpä siellä syntyisi faniklubien rinnalle joku uusi, järjestäytyneempi porukkakin. Sellainen, jossa keski-ikä olisi noin sata vuotta nuorempi kuin Pyttykerhossa. Luulisi, että yrityksille joku 500 kausikorttia menisi tuosta vain ihan hetkessä ja jatkossa sitten lisää.
Toki seurankin pitää menestyä ja taistella mestaruudesta joka vuosi. Lisäksi välillä pitää nähdä oikeasti sitä mestaruuspatsaan nostoa, mutta esimerkiksi nyt tuote on suhteellisen kunnossa siinäkin mielessä. On ollut hyviä spektaakkelejakin. paljon on menty Keken ajasta eteenpäin ja ennenkaikkea uusia nuoria pelaajia on noussut lähes tähtistatukseen. Niinpä se ei ole siitä kiinni.
Sen verran vituttaa viime su yleisömäärä edelleen, että tekisi mieli tehdä jotain asioille.