Kylläpä täällä nyt jaksetaan kimmastua siitä Honka-Inter matsin avauksesta..
Sen verran itse olen tapauksesta saanut tietoa, että kyseessä oli Herättäjäjuhlien puolelta Herättäjäjuhlien juhlaottelu. Yhden virren (yhden säkeistön?) veisuun lisäksi ohjelmaan on kuulunut piispa Mikko Heikan tervehdys ennen peliä ja paikalla on ollut muitakin Herättäjuhlien järjestäjiä (ilmeisesti ainakin palkitsemassa ottelun parasta pelaajaa?). Herättäjäjuhlien juhlaoppaan takakannen ilmoituksella on ottelua päässyt seuraamaan kaksi yhden hinnalla tai vaihtoehtoisesti koko perhe kympillä.
Tämän viikon Kotimaa-lehti (aivan, kristillis-yhteiskunnallinen viikkosanomalehti) puolestaan kirjoittaa lyhyesti mm., että "Jalkapalloa seuraava yleisö sai kosketuksen Herättäjäjuhliin, kun piispa Mikko Heikka avasi liigaottelun. Lyhyen puheen jälkeen piispa heitti namibialaisen kollegansa Thomas Shivuten kanssa pallot katsomoon. Espoon Herättäjäjuhlilla oli yhteistyösopimus FC Hongan kanssa. Seura tekee myös hyväntekeväisyyttä lahjoittamalla vanhoja varusteita, palloja, kenkiä ja kasseja Tansaniaan Liikunnan Kehitysyhteistyö Liike ry:n kautta".
Eli, Herättäjuhlilla ja FC Hongalla oli yhteistyösopimus. Sopimukset tehdään yleensä siten, että molemmat osapuolet siitä jotenkin hyötyvät. Honka sai ainakin mahdollisuuden lisäkatsojiin tämän sopimuksen avulla (tehty lippudiili). Herättäjäjuhlat saivat ripauksen näkyvyyttä oman juhla-alueensa ulkopuolellakin.
Miten tämä eroaa tavallisesta ottelukohtaisesta sponsorisopimuksesta? Ainakin Kärppien matseissa olen törmännyt ilmiöön, että "otteluisäntä" on lyhykäisesti kertonut omasta toiminnastaan/tuotteistaan ennen ottelun alkua. Jos siitä on kerran järjestävän tahon kanssa sovittu ja sopimus tehty, niin eikö se silloin ole ihan ok. Vai onko FC Honka tässä se ristiinnaulittava, kun salli tällaista tapahtuvan?