Nyt kun nämä Lahden omat "apinapojat" aiheuttavat schollia myöten kukkahattureaktioita, niin pitänee vähän näin lahtelaisena, ei tosin FCLK:n jäsenenä, kommentoida asiaa.
Eli nyt ollaan suivaannuttu lahtelaisten viime pelien haistatteluun sekä humalatilassa huonoon käytökseen sekä provosointiin. Lisäksi yksi kannattaja juoksi Kuopiossa kentän tuntumaan maalin jälkeen sekä pari kannattajaa kiipesi toisen maalin jälkeen aitoja pitkin ylöspäin. Näistä hirveyksistä annettiinkin sitten porttikielto koko porukalle KuPSin peleihin. Niin ja Maarianhaminassa alkukesästä oli plakaati, jossa luki vittu sekä kaiken lisäksi esiintyi syljeskelyäkin.
Olen tässä vuosien saatossa nähnyt eräänkin jalkapallopelin sekä Suomessa että ulkomailla ( Englanti, Italia, Saksa, Tanska ). Suomessa olen luonnollisesti seurannut FC Lahden kotipelejä sekä jonkin verran käynyt katsomassa lähimmissä vieraspeleissä omalla kyydillä. Sekä Lahdessa että muilla paikkakunnilla on FCLK:n porukka luonut hienon tunnelman, sikälimikäli tämä on Suomessa ylipäätään edes mahdollista, ottelutapahtumiin kovaäänisellä kannatuksellaan sekä hyvin organisoiduilla lauluilla. Toki olen myös vittua ja perkelettä poikien suusta kuullut, mutta enpä tuota ole maailman kauhistuttavampana asiana pitänyt. Samaa vittua ja perkelettä olen kuullut yleisurheilukisoissa, jääkiekkopeleissä, jo pikku poikana koulussa sekä viime kerralla siskon poikaa tarhasta hakiessa. En millään jaksa ymmärtää, kuinka yhdestä muutaman kymmenen hengen kannattajaporukasta jaksetaan vaahdota noin saatanasti. Kuinka ihmeessä iltalehdet jaksavat laittaa aukeaman kokoisia kuvia jostain Maarianhaminan vittu-plakaatista tai kirjoittaa noista mitättömistä Kuopion tapahtumista? Aika sensaationhakuiselta tuntuu median kohtelu FCLK:ta kohtaan, ilmeisesti Matin vapauduttua vankilasta pääsee taas tärkeämmät asiat otsikoihin.
Olen nähnyt monet tappelut kotoisen SM-liigamme otteluiden oheistarjontana, joskin silloin eivät iltalehtien otsikot julistaneet faneja häiriköiksi. Vittu-huudot taasen kaikuvat ansiokkaasti Rinkelinmäen sikakatsomossa, mutta sehän on jopa paikallisen Hämeen Sanomien mukaan loistavaa kannatusta ja tunnelmanluontia. Sama lehti muuten arvosteli FC Hämeenlinnan pelatessa liigassa Lahtea vastaan lahtelaiskannattajien rumaa kielenkäyttöä, ristiriitaista eikö totta?
Onkohan tässä nyt tehty kärpäsestä härkänen? Minkä takia ihmisiä huoletuttaa parin kymmenen ukon joukkio, joka matkustelee ympäri Suomea jalkapallopeleissä kannustamassa omiaan hieman pussikaljan voimalla. Mikä helvetti aiheuttaa tuon kukkahattu-ilmiön jätkien ympärillä? Suomesta ilmeisesti halutaan tukahduttaa täysin esiin tuleva orastava fanikulttuuri, vaikka kuinka "Tunnusta väriä"-kampanjoita masinoidaan mediassa.
Edit:
Tässä muuten FCLK:n vastine Kuopion tapahtumille:
http://cgi.edu.lahti.fi/~fclk/