Siis kyllähän se vastuu on myös julkishallinnon tai lainsäädännön, jos se ei halua/pysty/voi valvoa tällaisten tietojen käsittelyä. Ei toki poista yrityksen vastuuta. Tämä siis toki vain oma mielipiteeni. Nyanssieroja.Ei välttämättä ole ollut tiedossa. Asiakastietolaissa olevat tietojärjestelmät jaetaan kahteen luokkaan: suoraan Kanta-palveluun liitetyt järjestelmät ovat niin sanotussa A-luokassa ja kaikki muut ovat luokassa B. Vastaamo on luokassa B ja B-luokkaan kuuluvien sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden asiakastietojärjestelmien tietosuojaa ei käytännössä valvota, jos mitään ongelmia ei. Yksityiskohtaisemmin:
IS: Yksi mies vastaa 260 sote-yrityksen tietoturvan valvonnasta | Verkkouutiset
IS: Yksi mies vastaa 260 sote-yrityksen tietoturvan valvonnasta | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Vastuu on vain yrityksen, tässä tapauksessa Vastaamon. Nimistä ja rahoittajista päätellen osaamista on ollut, mutta kiinnostusta ei. Yhteistyössä Vastaamon kanssa on ollut myös suuria julkisia toimijoita, kuten HUS. Kun Vastaamo ei ollut suoraan Kantaan liitetty, valvontaa ei Valviran puolelta ole ollut. Jatkossa tämä ongelma tulee korjata.
Edit: Ei olisi vaikeaa vaatia noilta B-luokan järjestelmiltä voimassa olevaa kolmannen osapuolen tekemää tietoturva-auditointia.