Mitähän tämä summa sitten oikein pitää sisällään, koska olen lähihoitaja ja kunnalla töissä ja minun kuukausipalkkani on 1935 € brutto. Lisiä tietenkin tulee mutta se riippuu tasan tarkkaan siitä millaisissa vuoroissa sattuu olemaan ja sattuuko sunnuntaita tai öitä jaksoon ja paljonko niitä sattuu olemaan mutta kertaakaan nykyisessäkään työpaikassa työskennellessäni palkkani ei ole noussut yli 2250 €/kk vaikka mukana on öitä ja sunnuntaivuoroja.
Minä suhtaudun hyvin skeptisesti näihin ilmoitettuihin "keskipalkkoihin", koska omassa ammatissani ei kukaan tienaa ainakaan Varsinais-Suomessa sellaisia liksoja joita erilaisissa taulukoissa ja "keskipalkoissa" väitetään. Sitä en sitten tiedä, tienaavatko pääkaupunkiseudun kollegani tuntuvasti enemmän, tuskin. Toki vertailupohjani rajoittuu lähinnä kunnalliselle puolelle, valtiollahan tienataan aina enemmän, mutta toisaalta ammattikuntaani ei ole valtiolla edustettuna niin paljon kuin kunnallisella puolella.
Ilta- ja lauantaivuorot ovat ainakin minulla yhtä tyhjän kanssa, parista hassusta iltatunnista voi saada kympin pari lisää per kuukausi. Sunnuntaivuoroista saisi toki tuplaliksan, mutta niitä minulla ei ole mahdollista tehdä.
Naurattaa katkerasti aina kun jossain julkisuudessa väitetään, että julkisella sektorilla tienataan niin ja niin paljon rahaa. Varmaan joku Raimo Sailaksen tason möhömaha tienaakin isot summat, mutta valtaosa kuntien työntekijöistä tienaa keskimääräisesti vähemmän kuin valtion ja yksityisen sektorin työntekijöistä. Tämän takia onkin niin älytöntä ulkoistaa eri toimia kunnalta pois, sillä kunnan velvollisuus on kuitenkin ne asiat kuntalaisille tarjota, ja kunnan omat työntekijät osaisivat ne asiat tehdä paremmin ja halvemmalla.
No, eipä tämä oikeastaan Vasemmistoliitto-ketjuun kuulu, sillä Vasemmistoliittoahan eivät kunnan työntekijöiden tai tavallisten palkansaajien murheet ja edunvalvonta kiinnosta. Kunhan on kasvisruokaa, monikulttuurista rikkautta ja sähköntuotanto sekä teollisuus nollissa. Jos joku puolueen jäsen vielä pullikoi ja horisee jostain työläisistä, niin kenkää vain, jotta puheenjohtaja pääsee keskittymään rauhassa Urheilusanomien futiskolumniensa kirjoittamiseen.