Vares

  • 24 470
  • 53

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Täytyisi vaan vielä noita kirjoja lukea, kun olen kuullut kehuja niistä.. Monta niitä Vares kirjoja on kaiken kaikkiaan kirjoitettu?

No nyt olen lukenut "muutaman" kirjan ja enpä ole turhaan kuullut niitä kehuttavan, minä ainakin tykkään. Tähän mennessä Reijo Mäki on kirjoittanut 21 Vares -romaania ja minulla on lukematta Mullan maku ja Aito turkki. Uusin, eli Kolmijalkainen mies on parhaillaan työn alla.

Sen uusimman leffan ajattelin katsoa vasta DVD:ltä, kunhan vaan julkaistaan.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Tähän mennessä Reijo Mäki on kirjoittanut 21 Vares -romaania ja minulla on lukematta Mullan maku ja Aito turkki.

Aito turkki ei muistaakseni ole Vares-romaani, vaan novellikokoelma. Osassa novelleja Vares toki esiintyy. Wikipediasta näyttäisi löytyvän kattava lista Vareksista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jussi_Vares.

Täälläkin Vares uppoaa, itselläni on lukematta nuo kaksi uusinta. Haaveissa olisi joskus lähteä Turkuun kiertämään Jussi Valtterin kantapaikkoja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täälläkin Vares uppoaa, itselläni on lukematta nuo kaksi uusinta. Haaveissa olisi joskus lähteä Turkuun kiertämään Jussi Valtterin kantapaikkoja.
Varesta en ole lukenut, mutta pariin kertaan Mäki on ollut Wanhassa Portissa samassa pöydässä turisemassa. Hauska heppu. Saattaa vieläkin käydä Portissa, eli sinne vaan. Jos paikka on vielä hengissä, siis.
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Kirjat toimii tässä tapauksessa leffoja paremmin. Noihin kirjoihin kuuluu niin olennaisena osana tarkat kuvaukset noista työnulkopuolisista asioista ja yleinen jutustelu ja brenkuttelu tuttujen kanssa. Hauskalla ja mielenkiintoisella tavalla. Leffat on jotenkin niin perustavaraa, vaikka uusinta en ole vielä nähnyt. Parin tunnin leffassa ei mitenkään kerkeä käymään sitä kirjaa kunnolla läpi.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
En tiedä ketä naishenkilöä tarkoitat, mutta elokuvassa oli kaksi naista isoissa rooleissa. Toinen oli tämän murhatun tytön äiti (Outi Mäenpää) ja vielä enemmän ehkä kuvassa tämän sisko (Anu Sinisalo).

Naispastori Birigitta Poutanen, jonka kanssa Jussi heilastelee kirjassa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Naispastori Birigitta Poutanen, jonka kanssa Jussi heilastelee kirjassa.

Pastoria ei näkynyt, paitsi baarissa istui yksi mies, joka oli entinen pastori, enempi kaljakaveri Varekselle. Yksi nainen mikä jäi mainitsematta oli Vareksen naapuri, joka ajeli taksia ja strippasi jossain baarissa öisin (Maria Järvenhelmi). Mainitaan nyt vielä elokuvan ainoa nainen jota en ole maininnut, eli opiskelijaneitosta näyttelevä Iina Kuustonen, joka oli myös tuossa roolissa ihan pantavan näköinen.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Pastoria ei näkynyt, paitsi baarissa istui yksi mies, joka oli entinen pastori, enempi kaljakaveri Varekselle.

Olen aika huono muistamaan nimiä, mutta tuon muistan, hän on Pastori Alanen, nykyinen antikvariantin pitäjä.

Joo, eihän näitä kirjoja mikään voita, mutta ihan mukavaa viihdettä nuo leffatkin ovat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Naispastori Birigitta Poutanen, jonka kanssa Jussi heilastelee kirjassa.

Poutanen ei ollut elokuvassa.

Elokuva yllätti, Reini oli selvästi parempi Vares kuin Veijonen ja elokuvaan oli saatu kirjojen rosoista, mutta tietyllä tavalla leppoisaa tunnelmaa. Itse olen lukenut kaikki Vares kirjat, monet useampaan kertaan, loistavaa kesälukemista. Olen ostanut lähes kaikki mökille pokkareina ja siellä niitä tulee lueskeltua. Tätä kautta on luonut tietyn kuvan kirjan henkilöistä, joten elokuvaa tuli katseltua taas aika kriittisesti.

Kuten sanoin, Reini oli hyvä, muistutti aika paljon kirjan Varesta. Henkilöistä epäonnistuivat mielestäni Eppu Salminen Luusalmena, jäin kaipaamaan Markku Peltolaa ja Kyypakkauksen henkilökuva. Eihän Luusalmi mikään hauska veikko ole, melankolinen älykkö mielummin. Jasper Pääkkönen oli hyvä roolissaan, mutta kirjoissa Kyypakkaus ei ole tuollainen reppana. Mutta tarinan kuljetus oli ihan hyvää ja loppuratkaisukin pidettiin ihan loppuun asti piilossa ja annettiin katsojalle useampi vaihtoehto. Ei mikään klassikko, kuten eivät kirjatkaan, mutta ihan mukavaa katseltavaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Oli hieman pettymys kyllä uusin Vares. Jossakin arviossa oli mainittu, että ruotsalaisia rikosdekkareita oli yritetty kopioida elokuvanteossa ja siltähän se vaikuttikin. Ei ollut enää niin paljoa hauskaa huumoria kuin muissa Vareksissa ja jotenkin tasapaksua koko elokuva. Räväkät henkilöhahmot puuttuivat kokonaan.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Kävin katsomassa Vareksen, ja henkilöhahmoihin en myöskään ollut ihan tyytyväinen. Kyypakkaus ja Luusalmi jo mainittiinkin, mutta lisäisin listaan vielä toimittaja Ruuhion. Ruuhion pitäisi kirjan antaman mielikuvan mukaan olla lähempänä 60:tä, vähintään puoliksi alkoholisoitunut vanhanliiton toimittaja, eikä Mikko Leppilampi.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Minä ainakin pidin enemmän tästä uudesta näyttelijäkaartista. Reini Vareksena toimii mielestäni hyvin, vaikka aina tällaiset vaihdot vähän pistävätkin mietityttämään.

En odottanut leffalta mitään, joten yllätyin positiivisesti. Eihän elokuva juoneltaan mikään Oscar-ehdokas ole, mutta juuri sellaista rentoa meininkiä elokuvassa oli kuin kirjoissakin.

Veijonen oli kyllä hyvä myös Vareksena, mutta muistaakseni se ensimmäinen Vares oli melko tylsä. Toista en ole tainnut nähdäkään. Tätä elokuvaa taas katseli mielellään ja aika meni nopeasti.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse ajattelin lukea tuon Pahan Suudelman ensiksi kirjana ja sitten vasta katsoa elokuvan. En ole päässyt vielä kuin noin 100 sivua eteenpäin, mutta täytyy kyllä sanoa että tämä on kaikista lukemistani Vareksista kaikkeista mielenkiinnottomimman oloinen. Ei oikein iske henkilöhahmot, eikä koko juoni. Saas nähdä, josko se tuosta ottaisi tuulta alleen, mutta hieman ihmetyttää se miksi juuri tästä opuksesta on päätetty filmi vääntää.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vares ja huhtikuun tytöt käyty katsomassa. Ensivaikutelma on se, että älkää nyt vittu kuvatko Suomessa pienellä budjetilla monta elokuvaa putkeen. Aivan sysipaska leffa tämä viimeisin esitetty.

Kai tässäkin jonkinlainen juoni oli, mutta sen olisi valehtelematta pystynyt kertomaan vartissa katsojille. Muu täyteaikakaan ei tuonut minkäänlaista hauskuutta tai muutakaan. Koko leffassa oli ehkä maksimissaan kolme kohtaa, jossa tuli edes jollain lailla naurettua. Ainut, jossa kunnolla, oli Vares koirana. Tämäkin täysin tekemällä tehty, mutta huvitti silti.

Edelliseen verrattuna kyllä erittäin surkea tekele ja seuraavalla leffalla ei ole kyllä muuta kuin parannettavaa. Kunniamaininta kyllä Jasper Pääkköselle, joka on onnistunut taas tienaamaan rahaa yhdellä leffalla, jossa esiintyi käytännössä vain yhdessä kohtauksessa, jolla ei ollut pienintäkään vaikutusta koko elokuvan juoneen.

Vares ja huhtikuun tytöt: kouluarvosanoilla arvosanaksi 5+. Plussa koirakohtauksesta.

edit: Kyllä Reini on huomattavasti parempi Vares kuin Veijonen. Ekassa leffassa meni vielä totutteluun, mutta nyt mielipide on selvä. Vaikka leffa oli yhtä kuraa, niin kyllä sopii hahmoksi silti tuhat kertaa paremmin. Täytyy vaan kiittää viinan keksijää ja samalla harmitella sitä, ettei Veijonen löytänyt pulloa aiemmin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Vares ja huhtikuun tytöt käyty katsomassa. Ensivaikutelma on se, että älkää nyt vittu kuvatko Suomessa pienellä budjetilla monta elokuvaa putkeen. Aivan sysipaska leffa tämä viimeisin esitetty.

Etpä ole Myyrä selvästikään yksin mielipiteesi kanssa, en muista että olisin vuosikausiin nähnyt kotimaista elokuvaa haukuttavan näin valtavasti ja painavin sanakääntein myös kaikissa mahdollisissa kritiikeissä kuin tätä on: epäviihdyttävä, olematon ja sekava juonenkuljetus, hätäilemällä tehty, näyttelijäntyö surkeaa (Reiniä lukuunottamatta).. olen 4-5 arvioita nähnyt, ja kaikki ovat tämä sama saavillinen paskaa leffan niskaan..

Kohta on varmaan pakko mennä itse katsomaan elokuva, että voiko se edes olla noin huono :P Pahan Suudelmakin kun nimittäin jäi aikanaan katsomatta
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Sain vihdoin katsottua Pahan Suudelman ja kovin kaksijakoiset fiilikset tuosta jäi. Kuvallinen kerronta ja suurin osa näyttelijäsuorituksista oli oikein mallikasta, Reini pyyhki Veijosella lattiaa Vareksena.

Kirjoja lukemattomalle tuo saattaa kolahtaa paremmin kuin meikäläiselle, kaikki kirjat omistavalle ja useat moneen kertaan lukeneelle pienet ja isommat poikkeavuudet aiheuttivat näppylöitä. Pienimmät detaljit, kuten henkilöiden poistaminen ja väärien elokuvaan tuominen(Birgitta Poutanen - Anna Huttunen), Vareksen persoonan muuttaminen(ei polttele tupakkia kirjoissa) on vielä pientä. Se, että mennään ns. loppuratkaisu muuttamaan täysin meni itselläni jo pahasti yli hilseen.

Vareksista puheenollen uusin kirja, "Mustasiipi" tuli luettua ja pidin, vaikka hieman poikkesikin normi-Vareksista.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Helvetti soikoon, miten jotkut yhä nähtyään nämä uudetkin Vares pätkät vertaavat Veijosen ja Reinin Varesta keskenään kun kyseessä on kumminkin täysin erigenren leffat. Uudet varekset yrittävät olla kauhean synkkiä pläyksiä kun taas Veijosen Vares oli tarkotuksellisesti aivot narikkaan toimintakomediaa.

Eka oli hyvä, jopa yllättävän hyvä, mutta tää Huhtikuun Tytöt pätkä ihan saatanallista kuraa. Hyvännäkönen ja ihan hauska, mutta ei yllä tavoitegenreensä, juoni oli yksinkertaisesti sekava ja juonen ympärillä pyörivät hahmot sekavasti esitetty.

Intti ryntää sukkanauhakäärmeen(?) päälle, mutta eiköhän vklp lomilla siihenkin riitä aikaa varsinkin jos arvostelujen mukaan yltää Pahan suudelman tasolle.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Kai sitä sentään mielipiteensä saa kertoa ilman jonkun tarvetta inhaloida palkoa? Lähempänä Reini on kirjojen Varesta kuin Veijonen, ei mulla mitään Veksiä vastaan noin yleisesti ole, leffat vaan olivat hieman ylivedettyjä.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Olen ajatellut seuraavaksi ruveta lueskelemaan Vares-kirjoja.

Mites, kannattaako kirjat lukea ilmestymisjärjestyksessä vai voiko huoletta lueskella satunnaisessa järjestyksessä? Siis lähinnä henkilösuhteiden kehittymisen kannalta ajatellen.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Olen ajatellut seuraavaksi ruveta lueskelemaan Vares-kirjoja.

Mites, kannattaako kirjat lukea ilmestymisjärjestyksessä vai voiko huoletta lueskella satunnaisessa järjestyksessä? Siis lähinnä henkilösuhteiden kehittymisen kannalta ajatellen.

Parashan tietysti olisi lukea ne järjestyksessä alusta alkaen, mutta itse olen lukenut aika lailla sekaisin niitä, enkä ole suurempia haittoja huomannut. Nyt on enää vain yksi kirja lukematta, mitä ei meinaa löytyä mistään.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Parashan tietysti olisi lukea ne järjestyksessä alusta alkaen, mutta itse olen lukenut aika lailla sekaisin niitä, enkä ole suurempia haittoja huomannut. Nyt on enää vain yksi kirja lukematta, mitä ei meinaa löytyä mistään.

Thanks! Jos ei säälliseen aikaan löydy sarjan ekoja kirjoja, pitänee ottaa varaslähtö noilla parilla, jotka jo kirpparilta poimin talteen.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Parashan tietysti olisi lukea ne järjestyksessä alusta alkaen, mutta itse olen lukenut aika lailla sekaisin niitä, enkä ole suurempia haittoja huomannut. Nyt on enää vain yksi kirja lukematta, mitä ei meinaa löytyä mistään.

Mikäs tää salaperäinen tekele on?

Itse luen jo toista kertaa koko tuotantoa läpi, tuo äijä on kyllä velho kirjoittamaan näitä. Aivan uskomattoman koukuttavia.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mullan maku (2000). Tuon kun jostain löytäisin, niin paketti on tähän saakka valmis.

Kyllähän tuota nyt näyttäisi ainakin löytyvän esim. Turun kaupunginkirjastosta. Sieltä kävin itse tänään muutaman kirjan lainaamassa ja ainakin muistelisin että tuota oli hyllyssä. Myös kirjaston varaus/uusinta-työkalu, eli toisinsanoen hakukone, tukee tätä väittämää. Joten hopotihopoti sinne! :)

Eri asia tietty on jos haluat sen omaksesi, tunnen noitakin kavereita erittäin monta jotka näitä kirjoja kerää ja suorastaan varastoi. Hienoa toki sekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös