Vares

  • 24 435
  • 53

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Leffoista on varmaan puhuttu(V2 huomattavaa parannusta, Vares siedettävää).

Leffoista voi toki tässäkin ketjussa puhua, mutta kirjoista olisin enemmän kiinnostunut. Itselläni fanitus lähti kirjastostalainatusta "Jäätyneestä Enkelistä", kauan ennen ykkösleffan tekemistä. Kummisetä innostui kovana lukijana sarjasta, vaikka yleensä lueskelee enemmän klassista tarjontaa.

Laitetaan nyt vaikka loppuun top-3 kirjat omalta osaltani:

Pahan Suudelma - Muistaakseni toinen lukemani. Helsinki - Kouvola meni junassa kuin siivillä tämän parissa.

Huhtikuun Tytöt - Mielenkiintoisia muisteloita Jussin opiskeluajoilta yhdistettynä vanhaan kolmoiskatoamiseen.

Pimeyden Tango - Kovana Eppu Normaali-fanina olivat odotusarvot korkealla ja osin musiikkimaailmaa koskettanut tarina imi täysillä mukaansa.

Turussa tuli viime kesänä käytyä pitkästä aikaa ja Vares-faneille tuttuja paikkoja kertyi Apteekin, Teinin, Old Bankin, Olkun, Koulun ja Puutorin Vessan verran. Seuraavana aamuna pää tietysti kipeä mutta se ei kuulu tähän.

Pelloton mies on peloton mies.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan mukavaa luettavaahan nuo Vares-kirjat ovat, itse olen paria lukuunottamatta lukenut nuo kaikki. Pari päivää sitten sain päätöseen tuon uusimman Vareksen, Uhkapelimerkin.

Kirjojen parasta antia ovat ronski ja aidon äijämäinen kieliasu ja aisioiden kuvaus. Mm. krapulaa ja siihen johtavia tilanteita analysoidaan erittäin asiantuntevasti.

Keppiä taas voisi antaa turhankin samankaltaisista tarinoista ja henkilöhahmoista. Alussa Vares ryyppää ja on totaalisen PA. Sitten jotain pahaa tapahtuu ja tämän johdosta Vares saa keikan. Vares ei kuitenkan ratkaise tapausta vaan ryyppää asioiden ratketessa siinä samalla vähän kuin itsekseen. Sitten taas ryypätään ja naidaan yms. Lopussa kaikki ratkeaa varsin saman kaavan mukaan.

Ei siinä kiva sarja ja leppoisaa luettavaa. Jos pidät Vareksesta kannattaa lukea myös Mäen muuta tuotantoa. Esim Tukhomalaispoliisi Roivas on samantyylistä settiä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pelloton mies on peloton mies.
Ja kalvoton nainen on kelvoton nainen...

Mäki on leppoisan oloinen ukko, mutta kirjailijana vähän kuin Suomen Agatha Christie, tai Turun Arto Paasilinna. Muotti on löydetty eikä siitä juuri livetä. Harmitonta ja leppoisaa viihdelukemistoa toki, mutta jostain Chandlerista ja Ellroysta ollaan kyllä aika kaukana. Ehkä niin on tarkoitettukin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ja kalvoton nainen on kelvoton nainen...

Mäki on leppoisan oloinen ukko, mutta kirjailijana vähän kuin Suomen Agatha Christie, tai Turun Arto Paasilinna. Muotti on löydetty eikä siitä juuri livetä.
- - -

En nyt lähtisi mitenkään vertaamaan Mäkeä Arto Paasilinnaan, jonka nykyinen tuotanto on aivan täyttä shittiä. Anopilta sain joululahjaksi kirja Rietas rukousmylly. Älkää hankkiko, edes kirjastosta. Kirjasinkoko sellainen, ettei varmasti rillejä tarvita ja joutavaa höpötystä koko paska. Vähän kuin kasvisruoat, kerran kun pieraisee niin taas on nälkä.

Mutta Reijo Mäkeen. Olen lukenut myös aika monia Vares-kirjoja, mm. Jäätynyt enkeli (hauska loppu), Satakieli lauloi yöllä, Huhtikuun tytöt ym. ja nyt viimeksi luin Mäen ilmeisesti alkutuotantoa olevan Enkelipölyä.

On totta, että Vares-kirjoissa on aika samantyyppinen kaava, mutta niinhän se on kaikilla artisteilla, niin kirjailijoilla kuin muusikoilla. Kun on tyylinsä löytänyt, siitä on helppo pitää kiinni. Varsinkin jos se vielä on menestynyt.

Enkelipölyä (jostain 80-luvulta) on siinä mielessä erilainen Mäen kirja, ettei siinä vielä jatkuvasti vedetä viinaa, melkein päinvastoin. Nuoren kirjailijan turhaa maisemienkuvailuja ja jaarituksia on enemmän kuin nykyisissä Mäen kirjoissa. Samaten uudemmat Varekset alkavat olla jo selvästi suoraviivaisempia.

Kyllähän noita lukee.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaikki Mäen Vares-kirjat on luettu paitsi tämä uusin, Uhkapelimerkki. Eiköhän tämänkin asian voisi korjata pikapuoliin. Samoin tietenkin molemmat leffat on nähty useita kertoja.

Ensimmäisestä leffasta alkaen olen näitä alkanut lukemaan ja sen jälkeen jäänyt koukkuun. Varsin mukava oli verrata Keltaista Leskeä kirjana sekä Vares 1:stä keskenään, etenkin kun ensin oli elokuva katseltu ja sitten vasta kirja, yleensä se kai kannattaisi tehdä toisinpäin.

Kyllä nämä ovat varsin hyvää luettavaa, hyvää huumoria ja viihdettä löytyy joka kirjasta.

Mitäs mieltä muut lukijat ovat näistä Mäen muista teoksista yleensä? Yhden lainasin vahingossa ja en huomannut, että kyseessä ei ole Vares-"sarja". Jätin ko. kirjan sitten lukematta.
 

efektimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Mitäs mieltä muut lukijat ovat näistä Mäen muista teoksista yleensä? Yhden lainasin vahingossa ja en huomannut, että kyseessä ei ole Vares-"sarja". Jätin ko. kirjan sitten lukematta.

Tatuoitu taivas oli ainakin ihan luettava kirja.

Suurin osa vareksista tullut luettua, pari kai vielä puuttuu. Jospa nuokin sitten jossain vaiheessa.
 

lihaani

Jäsen
Ovathan nämä Vares kirjat kaavamaisia ja ennalta-arvattavia, mutta rentoa matka- ja lomalukemista silti.

Moni Vareksen letkautus on naurattanut melkoisesti, kuten allekirjoituksestanikin voi päätellä.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Mitäs mieltä muut lukijat ovat näistä Mäen muista teoksista yleensä? Yhden lainasin vahingossa ja en huomannut, että kyseessä ei ole Vares-"sarja". Jätin ko. kirjan sitten lukematta.

Sakari Roivas kirjoista Tukholman Keikka ja Liian Kaunis Tyttö pidin ja toivottavasti myös näille saadaan jatkoa?

Vareksen eka dekkari Enkelipölyä kannattaa lukea. Vares sarjasta nämä alkupään kirjat toimivat paremmin.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kirjojen parasta antia ovat ronski ja aidon äijämäinen kieliasu ja aisioiden kuvaus. Mm. krapulaa ja siihen johtavia tilanteita analysoidaan erittäin asiantuntevasti.
Itse koin ensimmäisen ja viimeisen lukemani Vares-kirjan niin huonosti kirjoitetuksi, että monista hyvistä seikoista huolimatta en ole muita kiinnostunut lukemaan. Vaikea sanoa yksittäistä asiaa, mutta jotenkin kerronta on minun makuuni liian kankeaa kielellisesti. Sekö sitten lienee sitä äijämäisyyttä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vares-kirjoja ei ole tullut luettua, mutta molemmat elokuvat olen nähnyt, näistä ekan tosin vain osittain. Molemmat on hauskoja, etenkin toka ja pitävät sisällään hyvää dialogia ja mainioita näyttelijäsuorituksia.

Toivottavasti nähdään elokuvamuodossa vielä lisääkin.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vares ei kuitenkan ratkaise tapausta vaan ryyppää asioiden ratketessa siinä samalla vähän kuin itsekseen. Sitten taas ryypätään ja naidaan yms. Lopussa kaikki ratkeaa varsin saman kaavan mukaan.

Kaikki Varekset täälläkin luettuna ja olen osasta kirjoja samaa mieltä kuin Kobe. Pahin rimanalitus on muistaakseni Black Jack, mutta onneksi sen jälkeen kirjat ovat taas parantuneet.

Ei minulla ole mitään juomista ja naimista vastaan, mutta kyllä kirjassa jotain muutakin voisi olla. Alkupään Vareksissa on hyvä meininki ja sisältö tasapainossa. Kirjoista ehkäpä parhaiten on jäänyt mieleeni ensimmäisenä lukemani, jossa pyöritään Tukholmassa ja päädytään lopuksi kovaan tulitaisteluun Valtterin luokse; kirjan nimeä en juuri nyt muista. (Saattaisi olla Kuoleman kapellimestari.)
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Taitaa olla kaikki Jussi Valtterin seikkailut luettua. Hyvää ajanvietettähän ne on. Mitään finlandiaa tai muutakaan palkintoa ne ei koskaan saa, mutta kyllä Reijo hengissä pysyy ilman niitäkin.

Näin turkulaisena on hauska bongata tapahtumapaikkoja ja miettiä vaikka sitä, että mikä on se Puutarhakadun kebupaikka on, jossa Jussi käy. Todennäköisesti muuten Araz, koska sijaitsee Puutarhakadun ja Käsityöläiskadun kulmassa ja Käsityöläiskadullahan Jussi taittaa uusimmissa kirjoissa asua. Jussin vanhempi Sirkkalankadun kämppä oli melkein naapurissa ja katsoimme hetken aikaa samoja maisemia ikkunoista.

Kuinkahan paljon Apteekki tai Vanha portti on muuten hyötynyt mainostuksesta? Onko Reijolla aina piikki auki?
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Pimeyden tango taitaa olla ainut Vares -kirja, mikä on tullut luettua. Leffat olen toki molemmat katsonut. Enemmänkin olisi ihan hyvin voinut lukea, viihdyttävistä kirjoistahan ehdottomasti on kyse. Tosin loppukliimakseilla on tapana olla - joskin vain vähäisten kokemusteni peustella - aika liioiteltuja. Myös ennalta-arvattavuus on paikoitellen aika vahvaa. Uskoisin, että ainakin muutamaan Vares -kirjaan tulen joskus vielä kuitenkin tarttumaan.

Muusta Mäen tuotannosta kun on ollut kyselyjä, niin ainakin Rahan kääntöpiiri on ihan suositeltava kirja. Siinä Vareksista tuttu meininki viedään pankkimaailmaan - tosin tietysti vain osittain.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Ihan hyvää viihdettä ovat. Puolisen tusinaa olen kirjoja lukenut. Kirjojen nimet eivät oikein tahdo jäädä mieleen, mikä sitten vaikeuttaakin valintaa kirjastossa/pokkarihyllyllä.

Tarinat ovat tosiaan vähän toistensa kaltaisia, mutta minusta Mäen vahvuus onkin kirjojen maukkaissa henkilöhahmoissa. Mitäs näitä nyt on, Turun vanhin teini-ikäinen Teeveetee, novellikirjailija Luusalmi(?), Mäkeä itseään parodioiva äänekäs, viinaan menevä dekkarikirjailija jonka nimeä en muista. Kertakäyttöhahmoista parhaiten mieleen on jäänyt Vamos Meskaleros (meniköhän oikein..), edesmenneen Tijuana Putas -yhtyeen värikäs keulahahmo. Taisi muuten ilmestyä romaaniin juuri samoihin aikoihin, kun Michael Monroe muutti Turkuun...
 
Viimeksi muokattu:

Jiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Stadi HC, Jatkoaika HC, Slavia Praha
Parhaat yksittäiset hahmot ovat tietenkin Alpakka ja Pataysi. Antti Malénin uskolliset henkivartijat. Samoin paniikkinappula ja se yks Vauhkonen. Mahtoi olla kiva herätys Jussilla vieraasta kämpästä kahden naisen välistä kun 140kg lihaa ilmestyy kaapista retkikirves kädessä.

Äänikirjoina on noita tullut kuunneltua. Ja helvetin hyviähän nää Vares -sarjan tuotokset ovat. Hard Luck Café meni ihan yli ymmärryksen, kuuntelin varmaan jonku 25% enkä tajunnut mitään... Sen sijaan taas esim. Huhtikuun tytöt on todella hyvä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Itse olen myös katsonut noi molemmat leffat, ja molemmat on kyllä olleet ihan kärkipäässä omalla listallani. Täytyisi vaan vielä noita kirjoja lukea, kun olen kuullut kehuja niistä.. Monta niitä Vares kirjoja on kaiken kaikkiaan kirjoitettu?
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Ihan hyvää viihdettä ovat. Puolisen tusinaa olen kirjoja lukenut. Kirjojen nimet eivät oikein tahdo jäädä mieleen, mikä sitten vaikeuttaakin valintaa kirjastossa/pokkarihyllyllä.

Tarinat ovat tosiaan vähän toistensa kaltaisia, mutta minusta Mäen vahvuus onkin kirjojen maukkaissa henkilöhahmoissa.

Olen lukenut suurimman osan, paitsi Tatuoitu Taivas on kirjahyllyssä käytännössä koskemattomana kun en ymmärtänyt siitä mitään.

Henkilöhahmot ovat ihan ok, varsinkin alamaailman mitättömimmät tekijät ovat kuvattu hyvin. Myös Varissuon parturit ovat jääneet mieleen. Elokuvina olen nähnyt molemmat mutta Juha Veijonen on mielestäni liian raamikas Vares, itselleni on jäänyt kirjoista kuva että Vares olisi ei ihan niin perusäijä.

Alkupään teoksissa on eneämmän vetoa, uudemmat ovat kuten täällä on jo esille tullut, hieman kaavamaisempia mutta silti ihan luettavia.

Eihän tämä Vares nyt kuitenkaan ole mikään Rikostarkastaja Susikoski. Olavi Susikoski.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Itse diggaan enemmän alkupään Vares-teoksista. Lähes kaikki Vares-kirjat oon lukenu ja kyllä edelleen suosikki satakieli lauloi yöllä, mikä on toinen Vares-seikkailu. Hyvää viihdekirjallisuutta nuo ovat, mutta ei sen enempää.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Itse olen myös katsonut noi molemmat leffat, ja molemmat on kyllä olleet ihan kärkipäässä omalla listallani. Täytyisi vaan vielä noita kirjoja lukea, kun olen kuullut kehuja niistä.. Monta niitä Vares kirjoja on kaiken kaikkiaan kirjoitettu?


18 nopeasti kirjahyllystä laskettuna. Joku puhui Veijosen raameista ja kieltämättä valinta aluksi ihmetytti. Ensimmäisessä elokuvassa Jussi feidattiin taustalle tappajakaksikon tieltä mutta toisessa filmatisoinnissa Jussi ja Juha saivat enemmän tilaa.

Suosikkini kolmanneksi Vares-elokuvaksi on Pimeyden Tango, kirjat lukeneet saattavat nähdä eräänlaisen jatkumon V2:sta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yhtä vaille kaikki Varekset ovat luettuna. Hard Luck Cafe toki löytyy hyllystä ja olen kolme kertaa sitä aloittanut lukemaan, mutta ei vaan uppoa. Ehkä kesällä voisi riippumatossa vielä kerran kokeilla.

Näin turkulaisena kirjoista saa varmasti enemmän irti, koska tuttuja paikkoja realistisine kuvauksineen löytyy runsaasti ja näin ollen kirjaan eläytyminen on ainakin minulle mielekkäämpää. Samoilla baaritiskeillä ollaan Vareksen kanssa molemmat hengailtu. Toki kirjailija Mäkeenkin törmää kaupungin kuppiloissa silloin tällöin.

Hyvää viihdekirjallisuutta Varekset ovat, enkä niiltä ikinä ole mitään muuta odottanutkaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - mikä on se Puutarhakadun kebupaikka on, jossa Jussi käy. Todennäköisesti muuten Araz, koska sijaitsee Puutarhakadun ja Käsityöläiskadun kulmassa ja Käsityöläiskadullahan Jussi taittaa uusimmissa kirjoissa asua.
Mjaa... Itse olen kyllä aina mieltänyt tuon kebaberian Memory Timesiksi useammastakin syystä.

1. Araz on kuitenkin sijainnut nykyisellä paikallaan vasta muutaman vuoden (5-7?) ja mielestäni Vares on piipahtanut ko. paikassa jo viime vuosituhannen lopussa. Vastaavasti Memory Times on sijainnut samassa kulmassa jo vuodesta... 1995 (?).

2. Vares taisi ensimmäisiä kertoja kyseisessä paikassa piipahtaessaan asustella vielä Läntisen Pitkäkadun varrella eikä Käsityöläiskadulla.

3. Lisäksi Mäen tarinointi tuon paikan takatiloista ja takaovien sijainnista yms. tuo mieleeni nimenomaan Memory Timesin. Araz on jotenkin aivan kliininen paikka sekä Varekselle että toimille, jotka eivät välttämättä siedä aivan kirkkainta päivänvaloa.

Voinhan tietysti olla väärässäkin.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Tuorein teos Lännenmies tuli tsekattua ja kyllähän ne parhaat Varekset löytyvät sieltä alkupään tuotannosta.

Stoorissa saksalainen terroristi vapautuu ja lähtee kohti Suomea ja Turkua pahat mielessään. Turussa on liikkeellä sarjamurhaaja, jota poliisi ei saa kiinni, joten Vares hoitaa homman dokaamisen ohessa, eikä varmaan yllätä, että tapaukset liittyvät toisiinsa mutkien kautta. Vares saa myös kokea, kuinka käy kun dumppaa panemansa naisen kylmästi, eli saattaa joutua hyvin hyvin noloon tilanteeseen.

Teksti on taas tuttua Mäkeä, sujuvaa ja nopealukuista, ellei nyt takerru siihen epäuskottavuuteen. Pakolliset nokkelat sanailut Luusalmelta mukana taas tietty.

Venäläinen palkkatappaja, ruotsalaiset maahanmuuttajapahikset, kotimainen sarjamurhaaja, kadoneitten naisten mysteeri.. mihin poliisia tarvittaan Turussa, sillä on siellä Vares.

Ja jos pahiksen nimi on Taco Puuntaka, eihän kirja voi olla huono?
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Karpon parhaat -sarjassa muisteltiin värikästä elämää vuonna 1984 Siikaisten Saarikoskella.
Lopussa haastateltu Pentti Kamberg kertoi, että Reijo Mäki on kotoisin tuolta maankolkalta. Hänen mukaansa Mäki on ottanut vaikutteita kotiseutunsa tapahtumista kirjoihinsa.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Paljon on vettä Aurajoessa virrannut ja Mäeltä tekstiä tullut. Nyt sitten tiukan elokuvaputken ensimmäinen Reini-Vares; Pahan Suudelma, jota aikanaan itse hehkutin ja odotin.

Vaan mentiinkö taas sieltä aidan matalimmalta kohdalta ja unohdettiin yksi kirjan kiistattomista naispäähenkilöistä. Leffan nähneet valaiskaa meitä niin nuoria ja nälkäisiä kuin vanhoja ja janoisia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Vaan mentiinkö taas sieltä aidan matalimmalta kohdalta ja unohdettiin yksi kirjan kiistattomista naispäähenkilöistä. Leffan nähneet valaiskaa meitä niin nuoria ja nälkäisiä kuin vanhoja ja janoisia.

Itse en ole kirjaa lukenut, mutta elokuvan kävin katsomassa viikonloppuna. Ihan OK dekkarileffa, mutta vähemmän hauska kun edellinen minkä olen nähnyt.

En tiedä ketä naishenkilöä tarkoitat, mutta elokuvassa oli kaksi naista isoissa rooleissa. Toinen oli tämän murhatun tytön äiti (Outi Mäenpää) ja vielä enemmän ehkä kuvassa tämän sisko (Anu Sinisalo).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös