Vapaata Pelicans-tunnelmointia

  • 8 355
  • 47

Rautakansleri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, RoKi, alasarjajoukkueet
Avataanpa tässä voitetun IFK-sarjan jälkihöyryissä uusi ketju. Ideana siis jakaa vapaasti omia muistoja, tunnelmakuvia ja yleisiä fiilistelyjä Pelicans-fanin elämästä. Ketjun lukemista suositellaan nautittavaksi kaksi kertaa vuorokaudessa aamuin ja illoin, mikäli Pelicans-suhteesi on laimenemassa tai haluat nostattaa jo valmiiksi kiihkeää suhdettasi vielä uusiin sfääreihin. Ketjua saa nauttia ilman reseptiä. Aloitan oman "kannattajaurani" muistelulla ja äskeisen voiton tunnelmoinnilla, mutta sen jälkeen: olkaa hyvät, kirjoittakaa, fiilistelkää, muistelkaa, nauttikaa.

Äskeisen seiskapelin päätyttyä nousi tunteet pintaan niin katkeransuloisella tavalla että pakko purkaa sitä tälle palstalle. Mistä onkaan kyse, te kysytte, ja kyllähän te sen silti tiedätte: oltiin lähdetty hopeakauden jälkeen uuteen kauteen heikentyneellä joukkuella ja runkosarja oli kivikkoinen. Pudotuspeleihin tultiin kuitenkin rytinällä, kun HIFKiä vastaan karattiin 3-0 johtoon. Peli näytti kauniimmalta kuin se olikaan, kaikki oli helppoa, hauskaa ja ihmeellisen ihanaa.

Kunnes HIFK tulikin sarjaan mukaan ja kavensi voitot kolmeen - yhteen. Ratkaisu siirtyi eteenpäin ja otteluun lähdettiin luottavaisin mielin, mutta turkoosimiehistön jäsenet tuntuivat yhtäkkiä jännittävän ja odottelevan. Aiemmista peleistä tutut rennot, virnistelevät naamat olivat kadonneet ja tilalla oli totinen vääntäminen ja puskeminen. 3-2. Sarja siirtyi IFK:n kotiluolaan, ja tulos oli - valitettavasti - odotetun kaltainen. Petopaitojen juhliessa tasoittamaansa sarjaa minä istuin veljieni kanssa kotisohvalla ja katsoin epäuskoisena, tyhjin silmin eteeni lähes kyyneltyen. Tähänkö tämä taas päättyy? Palasin taaksepäin kaikkiin niihin Pelicansin minulle aiheuttamiin arpiin ja haavoihin, mitä olin vuosien varrella kokenut.

-------
Koko nuoren elämäni ja lyhyen faniuteni ajan, Kai Suikkasen kaudesta 2012-13 lähtien olin nähnyt Pelicansin häviävän, häviävän ja häviävän. Pelicans oli SM-liigan outolintu, säälittävä pikkuseura joka ei koskaan menestynyt ainakaan pitkäjänteisesti, ilman identiteettiä ja itseluottamusta sinne tänne poukkoileva sekalainen lauma - niin media ja kiekkoyhteisö naureskeli.

Kaudella 13-14 joukkueen pelastajaksi tuli minunkin ala-asteikäisiin korviini legendaarisen kuuloinen Hannu Aravirta pelastamaan takaisin häntäpään asemapaikoilleen ajautuneen seuran, mutta valopilkahduksien jälkeen oli vuorossa taas häviö, nyt toki vasta puolivälierissä. Tuli Tomi Lämsä jonka piti kehittää Pelicansille ensimmäistä kertaa historiansa aikana oma identiteetti ja uskottavuus, esiin astui Janne Juvonen josta piti tulla Lahden seuraava NHL-maalivahti, mutta ainoa mitä Lämsä ja Juvonen toivat oli massiivinen mahalasku ja katkerat kyyneleet.

Pian puhalsivat kuitenkin puhalsivat uudet tuulet, kun Petri Matikainen ja Pasi Nurminen ottivat seuran ohjaksiinsa. Töitä alettiin tehdä tyystin erilaisella otteella, vanhat häviämisen perinteet romutettiin - niin ainakin valmentajat lupasivat - ja yhtäkkiä Pelicans oli kaikkien huulilla. Kausi olikin hyvä ja ensimmäistä kertaa kannattajaurani aikana olin ylpeä joukkueestani. Pudotuspeleissä tuli kuitenkin vastaan iso paha IFK ja edessä oli taas pettymys. Suunta oli kuitenkin ylöspäin ja ilmapiiri positiivinen. Mutta kuinka ollakaan, seuraavalla kaudella ei päästy säälipleijareita pidemmälle kun KalPa hyydytti voittamiseen tottumattomat turkoosit ja kausi päättyi ennen aikojaan. Matikaisen rymistelykiekon viimeinen kausi olikin tuttua valumista takaisin alakastiin, kun piskuinen SaiPa pudotti meidät jo säälipleijareissa. Samaa tahtia Pelicansin huonontuessa oli huonontunut myös innolla seuraamani Juvonen, ja Lahden seuraava NHL-vahti siirtyi seuransa kaltaisena keskinkertaisuutena muille maille. Toinen suosikkini, uskollinen puolustaja Juha Leimu lopetti niinikään Pelicans-uransa näkemättä koskaan seuran nousua todelliseksi kärkiseuraksi.

Siirryttiin Ville Niemisen aikaan ja tuloksena oli taas kerran tappioita toisensa jälkeen. Alku oli kyllä lupaava, mutta matto vedettiin taas kerran alta, kun IFK pudotti meidät taas jo puolivälierävaiheessa. Meininki vain paheni, kun seuraavalla kaudella oltiin vuoroin Niemisen, vuoroin Nurmisen ja vuoroin Wellingin valmennuksessa. Seura poukkoili sinne tänne vailla suuntaa ja otteet kentällä olivat surullisimpia sitten Lämsän ajan. 2000-luvun alun pimeät ajat olivat toden teolla palanneet Lahteen, ja kausi päätettiin täysin tyhjissä tunnelmissa. Minun rakas Pelicansini oli taas pohjalla, paikassa johon se mitä ilmeisimmin kuului.

Sitten saapui Tommi Niemelä, ja yhtäkkiä Pelicans oli taas uskottava joukkue, ensimmäistä kertaa sitten Matikaisen ja Nurmisen ensimmäisen kauden ja vasta toista kertaa minun kannattajaurani aikana. Jo ensimmäinen kausi oli lupaava, ja 22-23 näin uskomattoman, ihanan hurmoksen kun rakas joukkueeni lensi aina finaaleihin asti - paitsi että en nähnyt. Olin kasvanut seurani mukana aikuiseksi ja olin Sodankylässä armeijavuottani viettämässä. Kevät oli täynnä pitkiä harjoituksia Rovajärven metsissä, enkä pystynyt seuraamaan pelejä kuin satunnaisesti silloin tällöin. Ratkaisevan finaaliottelun sentään ehdin nähdä, ja se päättyi katkeriin kyyneliin tuvan pöydän ääressä, kun Tappara vei mestaruuden viimeisen sekunnin maalillaan ja jatkoaikapelillään - mutta Pelicans oli silti voittanut mitalin, ensimmäisen minun aikanani. Kymmenen pitkän vuoden tuskat unohtuivat tappionkin hetkellä siitä ilosta että olimme vastoin kaikkia odotuksia saavuttaneet jotain, ja Ilin murtuessa radioaalloilla kyyneliin minä olin kaikesta huolimatta ylpeä.

-------​

Palaamme Isku Areenalle ja tämän kevään puolivälierien seitsemänteen otteluun. Jäälle luistelee varovainen ja hivenen mailaa puristava Pelicans. Kauden päättyminen häämöttää uhkaavasti Niko Hovisen ja Jori Lehterän suuntaan katsoessa. Kunnes yllättäen, kuin puolivahingossa kauden 2011-12 hopeapelikaani, lapsuuteni tarunhohtoinen turkoosipaita Ryan Lasch tuikkaa kiekon maaliin ohi haparoivan Pappi Hovisen. Isku Areena räjähtää, hyppään ilmaan ja huudan, ja jatkan suoraa huutoa aina siihen asti kun IFK yhtäkkiä tasoittaa alivoimalla yhteen - yhteen. Alivoimalla. Siirrymme sentään vielä johtoon, mutta päätöserä alkaa murskaavasti kun helsinkiläiset iskevät kaksi maalia peräjälkeen. Pelicans on häviöllä 2-3. Tyhjenen kuin ilmapallo, tuijotan eteeni tyhjin katsein aivan kuten edellisen ottelun jälkeen. Vain kerran aiemmin Liigahistoriassa on 3-0 -sarjajohto sulanut 3-4 -tappioon, mutta tottakai sille tilastolle tulee tänään antamaan jatkoa juuri minun Pelicansini. Minun rakas, ikuinen häviäjäni. Edellinen kausi hopeamitaleineen tuntuu loputtoman kaukaiselta muistolta ja menestys pelkältä äkilliseltä suonenvedolta. Eihän Pelicansilta pitäisi mitään pitkäjänteistä menestystä odottaakaan, ikuiselta, säälittävältä pikkuseuralta. Valmistaudun sulkemaan lähetyksen ja lähtemään surun hukuttajaisiin, kun yllättäen turkoosien ylivoima puree ja peli isketään tasoihin. Liimaudun epäuskoisena, onnellisena, varovaisen toiveikkaanakin takaisin tuoliini. Jännitän ja jännitän ja yhtäkkiä huomaan peliä olevan enää pari minuuttia jäljellä. Alan jo pelätä jatkoaikaa ja IFK:n rankaisua, kun yhtäkkiä Bryggman saa jumalaiset kädet ja lennättää Isku Areenan katon ilmaan. Lähestulkoon viimeisellä minuutilla, viimeisellä minuutilla Stora-Lasse vie meidät voittoon sillä eihän IFK enää kestä, eihän, ja sekunnit kuluvat, puren rystysiäni viimeisessä aloituksessa eikä se kestä, summeri soittaa ja Helsingin peikko on lyöty, ja Pelicans, minun Pelicansini, minun oma ikuinen häviäjäni on sittenkin toista kautta putkeen mitalipeleissä.

Ajatukseni juoksevat lapsentasoista rataa häkellyttävässä onnessaan, ja ymmärrän kuin sumun keskeltä että tällaista ei ole koskaan ennen lahtelaisen kiekkoilun aikana tapahtunut. Me pelaamme taas mitaleista! Aina historiassa on menestyskautta seurannut ulospuhallus ja romahtaminen, eikä mitään pitkäjänteistä ole koskaan saavutettu, ei Lämsän pikkunäppärillä tempuilla eikä Matikaisen moottorisahoilla, ei koskaan. Mutta nyt minun Pelicansini on katkaissut kirouksensa. Kiedon turkoosin huivin tiukasti kaulani ympärille ja lähden tuulisen Oulun hämärtyville kaduille juhlimaan voittoa, ja minun kävellessäni pimeää Oulujoen rantaa on ilta silti valoa täynnä, sillä minun joukkueeni tulevaisuus on ensimmäistä kertaa koskaan kirkas.
 

Rautakansleri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, RoKi, alasarjajoukkueet
Tänään illalla kävellessäni Energia-areenalta kotiapäin, tunnelmoin tätä joukkuetta ja mahtavaa vierasryöstöä kuuntelemalla Mr. Rion upeaa Tää on se kausi -biisiä. Taidettiinpa tää esittää Iskullakin sarjan avauksessa. Käykäähän fiilistelemässä! Tamin sanoin my God ja Lahti raikaa; tää on se kausi!
 

Kossu123

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ryan Lasch, #24
Mä oon tän playoff kevään aikana tunnelmoinut niin, että on oikeasti sellainen fiilis, että voidaan for real voittaa mestaruus tänä vuonna. En tietenkään mene asioiden edelle, mutta tällä hetkellä näyttää vaan niin hyvältä, että ei ole voinut olla tulematta edes pari kertaa semmoinen mieleen.
 

Ankkakaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Raapustellaanpas. Naapurikunnan pojankloppina tuli seurattua Pelicansin liiganousua jo 2000-luvulla ja oikeastaan en muista siitä mitään muuta kuin sen nousun. Junnulätkäjoukkueen kanssa käytiin silloin tällöin vuosituhannen alussa pelejä katselemassa ja kaikkihan täällä muistaa että rypemistä se oli. Allekirjoittaneelle oli joka tapauksessa luonnollista kannattaa Pelsuja kun ei KooKoo vielä silloin pelannut liigassa. Vuonna 2011 muutin Lahteen opiskelujen perässä ja silloin tuli kyllä useampi peli katsottua paikan päällä ja sehän muodostuikin legendaariseksi kaudeksi se. Siitä syntyi vahva side tähän seuraan ja ollaan eletty mukana myötä- ja vastoinkäymisissä.

2010-vuosikymmenen puolivälissä muutin taas pois Lahdesta ja silloin pelienkin seuraaminen väheni, samoin palsta-aktiivisuus. Ikääntyessä tajusi, että maailmassa on muutakin kuin kiekko. Noh, monen sattuman kautta muutin viime kaudella takaisin lahteen, samalla lisääntyi kiekon seuraaminen ja kappas kummaa silloinkin oltiin finaaleissa - siitä seurannut hopea oli oikeastaan ylisuoritus ja se oli voitettu hopea (toisin kuin 2011-12). Nyt ollaan taas finaaleissa ja tää on se kausi kun se kulta vihdoin tulee. Kaikki joukkueen tarinat tukee sitä - Laschin ja Aaltosen paluu, Kokon tarina, Hölön viimeinen kausi, dominointi pleijareissa ja meikäläisen paluumuutto. Aivan uskomaton kevät on ollut ja en näe muuta vaihtoehtoa kuin pytyn nostaminen. Lupaan halata teitä jokaista torilla kun pistetään Tappara lomille.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Hyvä!
Nuo lienee laadukkaampaa materiaalia, kuin nämä nykyiset fani-rytkyt?
Vaikea verrata nykyisiin Pelicans- fanimateriaaleihin, kun jotenkin seuraaminen loppui kuin seinään kun Hennalan varuskunta lakkautettiin. Silloin valitettavasti liekki sammui.

Mutta taistele Pelicans. Jos saatte kannun, kuljettakaa poika läpi vanhan varuskunta-alueen joka kolkka.

Ihana Hennala.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuo radio voimalla pyörivä jinkku missä Lasch sanoo ”i believe, this year we will achieve something great” kuulostaa nyt ihan erilaiselta, kuin silloin synkkinä marraskuisina iltoina.
Muistan, että oltiin aika lähellä taulukon pohjaa, kun syksyllä tuon jinkun radiosta soidessa kurvasin autolla tankkaamaan Nipan St ykköselle Launeella. Taisin yksinään tuhista, että voi vittu.

Mutta ihan vähän aikaa sitten kuulin samassa autossa Seksi-Lassen sanovan:
"jag tror, att vi kommer upp på något stort tillsammans i år"

Ja olin, että no vittu!
 

Ylikypsä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Telfs Knights
Muutaman tunnin yöunien jälkeen muistui mieliin viime vuoden oma "voimabiisi" joka pysyi mukana runkosarjan viimeisistä peleistä, puolivälierien ja välierien kautta esikoisen syntymään saakka finaalien neljännen pelin aikana. Viime keväänä nostettiin jo poikaa, mutta ei vielä sitä lahtelaiselle kiekkoilulle tärkeintä poikaa

Safety dance on helppo mutta ei ehkä enää ehdi tämän kevään hitiksi katsomoon. Viikko on aikaa opetella



 

Iin Taikuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
En tiiä, mutta viime kaudella oli fiilis noin prosentin mahdollisuudelle voittaa Tappara.
Nyt tuntuu siltä, että ei ne voi v@#€% voittaa meitä mitenkään 4 kertaa.
Mä koen, että Tappara on viime vuotta heikompi ja me taas vahvempi. Meillä on ihan täydet tsänssit tällä kertaa voittaa koko paska. Laajuus on aika tasan tai hilkun Tapparalle, maalivahdit tasan mutta näen, että meidän paletti on paremmassa ja tiiviimmässä kunnossa. Toki Tappara näytti taas hauista KalPa-sarjan kahdessa viimeisessä pelissä, mutta medän jätkillä on nyt niin hauskaa ja henkinen puoli hyvällä tasolla, että kyllä Tappara saa kovan työn tehdä jos haluavat meidät neljä kertaa voittaa. Sama toki myös meidän kohdalla, Tapparaa ei kannata aliarvioida. Mielenkiintoinen sarja tulee.

Mua ei pelota, mutta kyllä hieman hatuttaa jos tämä ei ole se kausi. Window is open. Kaksi kertaa finaaleissa on jo huikea suoritus, mutta kyllä vain kirkkain tällä kertaa kelpaa. Kaikki avaimet siihen on. Seuraava mahdollisuus voi olla jo ensi vuonna tai sitten ei ihan hetkeen.

Mutta kyllä luotto on kova, Game 7 jälkeen mulla on ollut hyvä kutina. Katotaan pitääkö se paikkansa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Viimeksi muokattu:

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Fiilistellääs nyt vähän uuden viikon kunniaksi. Tässä Pelsun kaikki finaalipaikan clinchaukset järjestyksessään

Pelicans - Ilves game 6

Joutui ihan hieraisemaan silmiä et oliko tosiaan Pennanen kättelyjonossa halaamassa Hölöä. Hyvin toimittu mieheltä, joka ei tiennyt tämän olevan käytäntö. Viime kaudella Pendosta pidettiin selvästi parempaa huolta, nyt jätetty ihan heitteille ja kaveri katkaisupelin jälkeen ihan eksyksissä.
 
Suosikkijoukkue
Pekon muuvit
Joutui ihan hieraisemaan silmiä et oliko tosiaan Pennanen kättelyjonossa halaamassa Hölöä. Hyvin toimittu mieheltä, joka ei tiennyt tämän olevan käytäntö. Viime kaudella Pendosta pidettiin selvästi parempaa huolta, nyt jätetty ihan heitteille ja kaveri katkaisupelin jälkeen ihan eksyksissä.
Sillon oli varmaan vielä jotai Arvon rippeitä jäljellä. Tänä vuonna oli viimeisetkin rippeet menneet.
On kyllä niin selkärangaton liero.
 

nipsu11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tamin sanoin my God ja Lahti raikaa; tää on se kausi!
Jos joku ei lähe lauantaina Tampereelle, niin näköjään Mr. Rioa on mahdollista tunnelmoida live-keikalla Pelurissa n. klo 15.45 alkaen.

Linkki vie Pelurin Facebook-päivitykseen aiheesta.
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Voitteko kuvitella, että 2000-luvulla Pelicans on pelannut finaalissa useammin kuin HIFK! Ja toisaalta 2000-luvulla nykyisistä Liigaseuroista finaalissa Pelicansia useammin on pelannut vain Tappara, Kärpät ja TPS!

Jotenkin tämä ei kuullosta siltä joukkueelta, jota on tullut fanitettua nyt 25 vuotta. Mutta uskottava se on:

Liigan finaalisarjat
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös