Vammaiset ihmiset

  • 6 696
  • 35

Mitä mieltä olet vammaisista?

  • Vammaiset ovat yhtä tärkeitä kuin muutkin ihmiset.

    Ääniä: 118 72,0%
  • En tunne vammaisia / pelkään vammaisia

    Ääniä: 14 8,5%
  • En halua olla tekemisissä vammaisten kanssa

    Ääniä: 16 9,8%
  • Ei mikään edellisistä

    Ääniä: 16 9,8%

  • Äänestäjiä
    164

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Itse olen Kiddin kanssa samoilla linjoilla, vaikken olekaan ollut mielisairaalassa töissä tai kovinkaan paljon tekemisissä vammaisten kanssa. En halua olla missään tekemisissä vammaisten kanssa ja vammainen tarkoittaa tässä yhteydessä nimenomaan henkisesti vammaisia.

En myöskään halua olla tekemisissä kaikkien terveiden kanssa, samanlaisesta oman seuran valitsemisestahan tässä on kyse.

Fasisti on sellainen, joka vallan saadessaan ajaa kaikki vammaiset liikuntakyvyttömistä lähtien kaasukammioon.
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Huhuhuh!

Viestin lähetti Kidd
Minä äänestin vaihtoehtoa "en halua olla tekemisissä vammaisten ihmisten kanssa". Olenko fasisti?

Minulla on sama suhtautuminen ihmisiin kuin Timo Rautiaisella, joten siinä suhteessa kaikki ihmiset ovat minulle yhtä arvokkaita.
Vaikken haluakaan olla missään tekemisissä vammaisten ihmisten kanssa, en todellakaan ole heitä kaasukammioihin ajamassa tai pää punaisena haukkumassa kun heihin törmään. Huomautan myös, että minulle käsite "vammainen" tarkoittaa henkisesti vammaisia ihmisiä (mielisairaus, kehitysvammaisuus), onnettomuuksissa invalidisoituneita, sairauden runtelemia tai synnynnäisesti invalidejä en laske vammaisiksi. Vammainen ei itsessään tietenkään ole mitenkään halveksittava asia, mutta koska kysyttiin suhtautumistani vammaisiin, vastaus on: en halua olla missään tekemisissä heidän kanssaan.

Miksi näin on? Ensinnäkin, on helvetin helppoa kirjoittaa ettei ole mitään vammaisia kohtaan tai että kunnioittaa heitä siinä missä terveitäkin, jos ainoa kehitysvammainen jonka tuntee on Salattujen elämien eräs näyttelijä. Mutta minäpäs tunnen enemmän, läjittäin. Olen nimittäin entiseltä ammatiltani mielisairaanhoitaja. Entiseltä? Aivan. Entisessä ammatissani nimittäin olin päivittäin tekemisissä vammaisten ja mielisairaiden kanssa. "Urani" aikana olen hoitanut Downin syndroomaa sairastavia, vähämielisiä, skitsofreenikkoja, dementikkoja, maanikkoja, depressiivisiä, väkivaltaisia psykopaatteja, suicidaaleja, persoonallisuushäitiöisiä, psykoottisia alle kymmenen vuotiaita , narkkareita, juoppoja, murhaajia, väkivaltarikollisia, pyromaaneja, pedofiilejä, raiskaajia, afasiaa sairastavia, hemiplegiaa sairastavia, nuoria ja vanhuksia.
Olen tavannut kehitysvammaisia jotka syövät paskaa vessanpöntöstä, kehitysvammaisia jotka masturboivat jatkuvasti. Mielisairaita jotka hyökkäävät päälle tuolin kanssa, mielisairaita jotka uhkaavat saksilla. Pedofiilejä joiden ainoat ajatukset ovat...no, te tiedätte.

Vammaisia pitäisi aina ymmärtää. Kyllä minäkin ymmärsin parhaani mukaan nuorena idealistina, mutta sitten se ymmärrys yhtäkkiä loppui. Yliannostus. Tänä päivänä pelkkä ajatus vammaisen ihmisen kohtaamisesta saa mahani kääntymään ympäri, enkä voi sille mitään.

Siksi en halua olla missään tekemisissä vammaisten kanssa. Ahdasmielistä tai ei, aivan sama. Kaikki ihmiset saavat puolestani elää rauhassa ja niin kuin parhaaksi katsovat, kunhan se sallitaan myös minulle. Korostan kuitenkin, että vammaisuus-käsite tarkoittaa minulle henkisesti vammaisia, ei fyysisesti. Kiitos.

Harvoin enää tänä päivänä näkee noin vanhakantaisia ja ennakkoluuloisia näkemyksiä, kuin mitä Kidd edustaa. Jutussa sotketaan mielisairaat, pedofiilit ja vammaiset keskenään. Käsittääkseni suomalaisessa lääketieteessä esimerkiksi skitsofreniaa ei pidetä vammana. Kiddin tietämättömyys tulee esiin kohdassa jossa hän mainitsee, että ei pidä vammaisina ihmisiä, jotka loukkantuvat onnettomuksissa vaan pitää näitä invalidisoituneina. Katin paskat ! Sain itse keskivaikean aivovamman tammikuussa 2001 pyörryttyäni Espanjassa lenkillä nestehukan vuoksi ja olen yksiselitteisesti vammainen. Minusta ei näy vammani päälle päin millään lailla, mutta silti olen todennäköisesti loppuelämän työkyvytön.

Varsinaista natsipropagandaa on sotkea erilaisia termejä keskenään kuten Downin syndrooma, Afaasia, Dementikot, vähämieliset, psykopaatit jne. Kidd luettelee ilmeisesti tehdäkseen vaikutuksen erilaisia sairauksia ja oireita putkessa, ikään kuin näillä olisi jotain tekemistä vammaisten kanssa. Esimerkiksi Afaasia voi olla yksi oire, joka tulee aivovammasta.

Toivottavasti minusta ei tule pedofiilia nyt vammauduttuani. Ihan pelottaa, pitää ilmeisesti antaa varmuuden vuoksi lapset yhteiskunnan huostaan.

Mä olen ollut ammatissani tekemisissä tämän maan kovimpien konnien kanssa ja näistä kukaan ei ole ollut vammainen.

Onneksi et enää toimi mielisairaanhoitajana, sillä tuolla asenteella et siinä työssä olisi pitkään menestynyt.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Shammy, tiesitkö muuten, että olet myös homo? Heidätkin niputettiin samaan ryhmään pedofiilien kanssa. Tällaisia väitteitä nimittäin esitettin eräässä toisessa keskustelussa...

Käistteet ovat ihmisille tärkeitä, ja sanoilla paljon painoarvoa. Sen näkee jälleen kerran.

Haluaisin kysyä kaikilta niiltä, jotka äänestivät, että "vammaiset ovat yhtä tärkeitä kuin muutkin ihmiset", seuravaa: mitä se tarkoittaa?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minulle se tarkoittaa:

Vammaisten tarpeet tulisi kokea yhtä tärkeinä, kuin terveidenkin.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Erikoinen nosta. Mutta ajankohtainen, koska

A2-iltaa pukkaa. Seurasin tovin telkasta, tovin somesta. Koskettavia tarinoita. Näkemyksiä asianosaisilta elävästä elämästä. Somessahan tuo sitten menee täysin selkääntaputteluks, niinkuin tällainen iltama vain olla ja taitaa. Ehkä isossa kuvassa #posinkautta on ainoa oikea lähestymistapa.

YLEn toimittaja Sannikka twitterissä "Mä en oikein kässää tätä 'jokaisella ihmisellä on oikeus syntyä' juttua. Abortti olisi laiton, jos näin olisi." johon parilta muulta YLEn toimittajlta vastaus "Nyt on Twitterissä&tossa keskustelussa niin kiva meno muuten, että aion ignoorata tän kummallisuuden keskustelussa."

Jos puhutaan kehitysvammaisten asumisesta, itsenäisyydestä, abortti-kysymys karkaakin jo vähän kauemmas. Toisaalta, osoittaa myös että kehitysvammaisuus-iltama on sellainen, jota ei voi käydä kuin hymistelemällä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tunnen pari HIFK:n kannattajaa, mutta ihan samanarvoisia ystäviä nekin ovat. Eihän kukaan voi mitään sille, millaiseksi syntyy. Pyrimme suhtautumaan kaveripiirissä heihin kuten muihinkin. Toki pakko joskus on kynnystä madaltaa jutuissa, välttää pistävää ironiaa tai puhua vähän hitaammin, mutta noin keskimäärin ne menee siinä sivussa mukana, kunhan vain muistavat pyyhkiä suurimmat kuolavanat suupielistään ja käydä vessassa ajallaan.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Lohjalla tasa-arvo "normaalien" ja "vammaisten" välillä on kyllä kohdallaan. Siellä kehitysvammainen voi ilmeisesti edetä opettajaksi saakka
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei käsittääkseni HIFK-faneja ole opettajakunnassa, harjaantumisluokalla tosin on muutama oppilas. Lukko- ja TPS-faneja sen sijaan löytyy opettajistakin, mutta ne nyt ovat suftkoft notrmaaleja.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Lohjalla tasa-arvo "normaalien" ja "vammaisten" välillä on kyllä kohdallaan. Siellä kehitysvammainen voi ilmeisesti edetä opettajaksi saakka
Hah! Loistava heitto.

Lisätään vielä kommentti aiheeseenkin. En katsonut eilistä ohjelmaan, mutta on kyllä tärkeä kuulla, mitä nämä ihmiset itse haluavat elämältään eikä olettaa heidän puolestaan. Täysin ymmärrettävää, että aikuinen ihminen haluaa oman kodin ja sellainen on hänelle suotava, avun kanssa jos ei ihan yksin pärjää. En ymmärrä näitä naapurustoja, jotka nimbyilevät kuka milläkin perusteella välttyäkseen saamasta kehitysvammaisia asumaan naapurustoonsa. Törkeitä on sanoa, että heidän asuitalonsa sijainti alentaa muiden lähinaapureiden kämppien arvoa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Pertti Kurikan Nimipäivät on melko huikea juttu. Jos ei ole jostain syystä kuitenkaan sen tutumpi juttu, niin sitten on katseltu liikaa kakkosta ja Timo Koivusaloa, jonka tuotokset ovat vähemmän munakasta keskisormen näyttöä sekä oikeasti vammaisille että kaikille hänen katselijoilleen myöhemmälläkin urallaan. Saati Timo itse tai hänen katselijansa tätä tosin harvemmin ymmärtävät.

Semmoinen viehättävä inhimillinen yksinkertaisuus ja elämänilo on varsin kadehdittavaa täten juuri niiden henkisestikin vähäosaisempien keskuudessa, jotka normaaliutta tahtomattaankin kaihtavat, sen ymmärtävät ja siitä potkua saavat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös