Mainos

Valtion varainkeruu liikenteessä

  • 4 812
  • 33

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Kieltämättä soisin samat sakot alinopeutta ajaville. Eli vaikka jos ajaa yli kilometrin yli kymmenen kilsaa alle nopeusrajoituksen, alinopeussakkoa. Jos vauhti alittaa nopeusrajoituksen yli 30 km/h:lla, kortti pois. PL erittäin matalat rajoitukset, kuten 20 km/h ja motarien liittymäkohdat rampille (mutta ei rampilta! Se on myös aivan saatanasta kun porukka kiihdyttää motarille liian hitaasti ja kerää jonon taakseen.)
Silloin olisi hyvä, jos suurimman sallitun lisäksi ilmootettaisiin myös pienin sallittu nopeus. Uudet kyltit kaikkialle ja merkintätyyli voisi olla esimerkiksi 75-80 tai motarilla 115-120.
Tällöin kaikilla olisi tiedossa mihin väliin täytyy nopeus asettua sakon välttämiseksi
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo tapahtui n.5v sitten, kun menossa oli joku nollatoleranssi kampanja. Osa selvisi ns. varoituksilla, mutta mulle tuli rikesakko. En syytä tuosta ketään muuta kuin itseäni, mittari näytti yli 90 km/h eli oli harkittu ylinopeus.
Tuon jälkeen on lain tulkintaa muutettu kun on haluttu sama tulkinta joka puolelle maata. Tässä yhteydessähän noi 3km alennus ja 8km raja julkisuuteen tulivatkin.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Tuo nyt ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Olen saanut rikesakon 88km/h ja 85 km/h nopeuksista, eli sen on voinut antaa kun rajoitus ylittyy.

jussi_j jo tuossa kommentoikin. Tekstini käsitteli tämänhetkistä laintulkintaa, oma sakkosi on (epäonnisesti) tullut nollatoleranssi-kokeilun aikoihin.

Jotenkin tuntuu kummalliselta että viranomainen voi päättää että jollakin tieosuudella on käytössä nollatoleranssi ja muilla osuuksilla ei. Lakihan pysyy kaikilla tieosuuksilla samana ja nähdäkseni kansalaisten yhdenvertaisuus lain edessä ei voi toteutua. Onneksi tuosta nollatoleranssipelleilystä päästiin eroon.

Nykyinen käytäntö on tarkoitushakuinen, mutta toisaalta käytäntö on kaikkialla sama, eli mainittu 3km mittavirhevähennys ja sen päälle tuo 8km.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tää on vähän outo ketju. Ajan noin 25 000-30 000 km vuodessa ja olen tätä tehnyt yli kymmenen vuoden ajan ilman yhtään sakkoa. Ikinä en ole myöhästynyt mistään töissä tai vapaa-ajalla. Alinopeutta en aja, vaan mielestäni alinopeutta ajavat ovat teiden pahin syöpä. Kaikki lähtee omasta asenteesta...

Jos sen verran kuitenkin, että Suomen yksi tuottoisimmista ja vittumaisimmista kameroista on ennen Rovaniemen lentokenttää, jossa rajoitus vaihtuu nopeasti kuudeksikympiksi. Komeasti räpsyy ja olihan sen joku dynamiitillakin jokin aikaa sitten räjäyttänyt. Palasi peltikyttä silti paikallensa.
 
Tilannehan on mennyt siihen, että liikenteenvalvontaan pyritään työnantajan toimesta panostaa entistä enemmän, mutta kentällä porukka on niin vastahankaista, että ovat entisestään vähentäneet liikennesakkojen kirjoittamista, pl. liikenneryhmät, jotka jatkavat vanhaan malliin. Sanomistahan tuosta on tullut, mutta eipä tuo kenttämiehiä kiinnosta, kun kehityskeskusteluissakaan sakkojen kirjoitus ei ole palkkaan vaikuttava osa-alue.

Provikkapalkka olisi kyllä mielenkiintoinen...
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Se kuitenkin kuuluu työtehtäviin ja Suomessa liikenneonnettomuuksia tapahtuu valitettavan paljon. Ja silti noita puupäitä liikenteessä näkyy solkenaan. Ilmeisesti sitä perhanan paljon tärkeämpääkin tehtävää löytyy?

Ja sen nopeuden pitäminen jossain tietyssä ei nykyään pitäisi olla kovin haastavaa, kun monissa autoissa on rajoitin ja/tai vakionopeudensäädin.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Ei auta kuin ryhtyä henkiseen sodankäyntiin valtiota vastaan ja vältellä Kehä I:stä niin täydellisesti kuin se on ylimalkaan mahdollista. Kyseiselle valtaväylälle vain pakon edessä ja silloinkin oltava tarkkana kuin porkkana. Nyhtäköön Sipilä & co. rahansa muilta, minulta se ei onnistu. Onneksi työmatkat kuljen Kehä III:sta, jonka linnunpöntöt osaa jo ulkoa. Sillä matkalla mitä minä kuljen, ei ole kuin yksi ja kertaakaan ei ole välähtänyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Haluan onnitella valtiota onnistuneesta muutoksesta, koska kyllä sakkojen korotus on vaikuttanut minun lainkuuliaisuuteeni. Aiemmin pikkusakkoja tuli tasaiseen tahtiin n 1 vuodessa ja ei se oikeastaan niin haitannut, sitä piti sellaisena luksusverona oikeastaan vaan, kunhan ei niitä lappusia liian nopeaan tahtiin alkanut kertyä (sekin on tullut koettua). Yleensä tuli ajettua se 10% yli rajoituksen ja joskus lipsahti vähän enemmän yli ja siitä sitten maksulappu kotiin. Nykyään olen erittäin tarkkana että ylitys ei missään nimessä ole muutamaa prosenttia enempää.

Eli vaikka valtion tarkoitus fiskaalinen olisikin, niin kyllä vaikutus ainakin minun kohdallani on liikenneturvallisuuden lisääntyminen, ja jos sakkoja korotettaisiin lisää, niin vaikutus vain korostuisi. Sitä en tiedä mikä olisi verotulojen kannalta optimaalinen rikesakon määrä. Voi olla että se olisi jopa aika pieni summa, jos jättää hallinnolliset kulut huomioimatta.
 

Gemondo

Jäsen
Tällä hetkellä valtio yrittää paikata kassavajetta kamera-autolla joka on pysäköity Tampereen väylälle Kannelmäen ja Myyrmäen väliselle tieosuudelle, pohjoiseen menevien harmiksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän nuo kehä1:sen tolpat aika rahastusta on. Katselin pari viikkoa sitten että Tuusulantie-Lahdentie välillä oli kamera kolmessa peräkkäisessä tolpassa neljästä. Enpä muista, että tuollaista rypästä olisi aiemmin ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös