Valtion varainkeruu liikenteessä

  • 4 695
  • 33

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tässä ketjussa varoitetaan ystävällisesti palstatovereita jos huomaa poliisin liikkuvan kamera-auton päivystämässä jossain. Myös uusista peltipoliiseista on hyvä varoittaa.

Avaan pelin:

Mulla räpsähti äsken pakettiauton takaikkunasta kameran salamavalo, kun ajoin vajaata yhdeksääkymppia 80-alueella. Paikka: Tuusulantie Helsingin keskustan suuntaan Kehä I:n sillan alla.

Kehä ykkösestä puheenollen, käykäähän varovaisesti tsiigaamassa uudet kameratolpat. Ne alkavat kuvaamaan 1.2.

Kannattaa ottaa Cam Sam-sovellus käyttöön liikenteessä. Sipilän hallitus tuplasi liikennesakot ja alensi alimman ylinopeuden viiteen kilometriin tunnissa. Niinpä esim 86 km/h tuo 80-alueella jo 190 euroa rikesakkoa. Näin kävi taannoin serkulleni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksei vaan aja nopeusrajoitusten mukaan niin ei tule sakkoja?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kaappaan ala-arvoisen lankasi ja pohdin ääneen, koskakohan saadaan pääkaupunkiseudun pääväylille tiemaksut.
Mitä ala-arvoista tässä on? Kysyn aivan vilpittömästi, sillä tämä on mielestäni yksinomaan ystävällistä muita autoilijoita kohtaan. Ei kenestäkään ole kiva maksella sakkoja, varsinkin nyt kun ne on nostettu aivan oikeustajun yläpuolisiin lukemiin.
Miksei vaan aja nopeusrajoitusten mukaan niin ei tule sakkoja?
Tietenkin pitää ajaa nopeusrajoitusten mukaan, mutta kuten Sipilän hallitus myönsi, nyt liikenteenkäyttäjiä sakotetaan nimenomaan varainkeruu mielessä ilman että lisätään turvallisuutta. Viisi kilometriä tunnissa on aivan häviävän pieni lisä nopeuteen, etenkin kun ajetaan jotain 80 km/h. Ei sellaista pysty kunnolla vahtimaan ja jos pystyy, se huomio on aivan varmasti pois muusta keskittymisestä. Tarkoitan, että 80-85 km/h on aivan sama asia, ei muuta turvallisuutta oikeastaan miksikään. Tämän siis myös Sipilän poppoo myönsi avoimesti.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Viisi kilometriä tunnissa on aivan häviävän pieni lisä nopeuteen, etenkin kun ajetaan jotain 80 km/h. Ei sellaista pysty kunnolla vahtimaan ja jos pystyy, se huomio on aivan varmasti pois muusta keskittymisestä. Tarkoitan, että 80-85 km/h on aivan sama asia, ei muuta turvallisuutta oikeastaan miksikään. Tämän siis myös Sipilän poppoo myönsi avoimesti.

Juurikin näin. 0.4 promillea ja 0.6 promillea on aivan sama asia, ei muuta turvallisuutta juuri suuntaan tai toiseen. Eli toivon tähän ketjuun myös huomioita puhallusratsioista.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Juurikin näin. 0.4 promillea ja 0.6 promillea on aivan sama asia, ei muuta tuvallisuutta juuri suuntaan tai toiseen. Eli toivon tähän ketjuun myös huomioita puhallusratsioista.
En tunne aihetta enkä ikinä aja jos olen ottanut yhdenkin. Olisin valmis alentamaan sitä rajaa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En tunne aihetta enkä ikinä aja jos olen ottanut yhdenkin. Olisin valmis alentamaan sitä rajaa.
Minä tunnen. Ei juurikaan mainittavaa eroa kognitiivisiin toimintoihin. Joten, jotta vältetään valtion rahastus liikenteessä niin eikun vain tietoa mahdollisista puhallusratsioista tänne.
Minä olisin valmis nostamaan sakkorangaistuksia jo pienistäkin ylinopeuksista.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sipilän hallitus tuplasi liikennesakot ja alensi alimman ylinopeuden viiteen kilometriin tunnissa.

Saisko tästä alimman ylinopeuden alennuksesta viiteen kilometriin tunnissa jotain viitettä? Yritän googlata, mutta en löytänyt kuin maksuluokkien muutokset ja ne olikin jo tiedossa.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Mulla räpsähti äsken pakettiauton takaikkunasta kameran salamavalo, kun ajoin vajaata yhdeksääkymppia 80-alueella. Paikka: Tuusulantie Helsingin keskustan suuntaan Kehä I:n sillan alla.

Kehä ykkösestä puheenollen, käykäähän varovaisesti tsiigaamassa uudet kameratolpat. Ne alkavat kuvaamaan 1.2.
Tuossa Tuusulantiellä Kehän siltojen alla on todella usein muuten kamera-autot parkissa tien poskessa. Kannattaa molempiin suuntiin olla tarkkana. Yksi yleinen kyttäyspaikka pk-seudulla on Helsingistä lähdettäessä Länsiväylää pitkin heti siinä ensimmäisellä sillalla. Pakettiauto siis parkissa. Viime viikolla oli viimeeksi.

Kehälle tulee kyllä sellainen läjä noita kameratolppia että vähän pelottaa liukkaassa aamu- tai päiväruuhkassa siellä ajelu. Kuinka paljon tulee peräänajoja kun ensin ajetaan 100km/h ja tolpalla jarrut lukkoon ja 70km/h tauluun...Saas nähdä. Leppävaaran tunnelin luona olevat kamerat saattavat olla hyviä sakkorysiä jos noiden tuottoa veikata pitää...
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Saisko tästä alimman ylinopeuden alennuksesta viiteen kilometriin tunnissa jotain viitettä? Yritän googlata, mutta en löytänyt kuin maksuluokkien muutokset ja ne olikin jo tiedossa.
Sakotusraja alas - jo 5 km/h ylityksestä sakko
On ilmeisesti kuitenkin vielä pöydällä. Poliisihallitus ja sisäministeriö kuitenkin muotoilevat ko. lakiesitystä. En nyt mobiililla löydä sitä sisäministeriön ulostuloa. Poliisihallitushan ei ole julkisesti ottanut kantaa.

Julkisuudessa on ollut kesästä lähtien paljon ihmisten kertomuksia aiempaa pienemmistä ylityksistä tulleista sakoista. Onkohan mittarivirhettä alennettu..?
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Sakotusraja alas - jo 5 km/h ylityksestä sakko
On ilmeisesti kuitenkin vielä pöydällä. Poliisihallitus ja sisäministeriö kuitenkin muotoilevat ko. lakiesitystä. En nyt mobiililla löydä sitä sisäministeriön ulostuloa. Poliisihallitushan ei ole julkisesti ottanut kantaa.

Julkisuudessa on ollut kesästä lähtien paljon ihmisten kertomuksia aiempaa pienemmistä ylityksistä tulleista sakoista. Onkohan mittarivirhettä alennettu..?

Mittavirheestä tuleva alennus lienee 3km/h eikä siihen taida voida puuttua ilman että sakotuksen voisi kyseenalaistaa. Avausviestissä väittämäsi 80km alueella sakko kun ajaa 86km/h onkin siis todellisuudessa sakko vasta kun vauhti on 88km/h. Rajahan on ollut (poliisin ilmoituksen mukaan) 8km ylityksestä sakko ja pienemmästä ei. Aiemmin on siis saanut ajaa 12km/h tunnissa kovempaa kuin mitä rajoitus on ennekuin on saanut sakot.

Tympeää että näin pieniä muutoksia tehdään ja kun vielä myönnetään että tavoitteena on vain rahastus.

Kaupunkialueellahan nuo rajoitukset näyttävät korreoloivan rajusti tapaturmien vakavuuteen. 50km, 40km ja 30km alueella on merkittävät erot erityisesti jalankulkijoiden kannalta.

Tampereella poliisi käyttää kamera-pakuaan säännöllisesti tieosuuksilla joissa on kaksi kaistaa vierekkäin ja kuljettajalla parempi näkyvyys jolloin vauhti nousee helpommin. Viime aikoina ainakin Hämeenpuiston eteläpäässä sekä Messukylän tiellä on ollut auto kuvaamassa lähes päivittäin.
Noissa paikoissa ylinopeuden ajamisesta ei käytännössä voi hyötyä mitään koska kyse on liikennevalojen rajaamasta tieosuudesta. Jos kiihdyttää ripeästi sallittuun nopeuteen, ehtii mukaan vihreään aaltoon. Kevyellä ylinopeudella joutuu hiljentämään, kenties jopa pysäyttämään koska on valoissa kun ne ovat vielä punaiset.

Tampereen kehätiellä kameroita on ollut yllättävän harvoin siihen nähden että siellä ajetaan ajtkuvasti sellaista ylinopeutta että vähintään 50% ajoneuvoista tulee sakotetuksi. Veilä kun poliisi hankkii laitteiston joka ei päivänvalossa tarvitse salamavaloa niin sakoomäärät lisääntyvät. Nykyisin vilkuttava joulukuusi paljastaa tutkan edessä näkyvää tietä valveutuneesti seuraavalle kuljettajalle.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kehä ykkösestä puheenollen, käykäähän varovaisesti tsiigaamassa uudet kameratolpat. Ne alkavat kuvaamaan 1.2.
On muuten yksi kunnon sakkorysä. Kehää itäänpäin ja siinä siirtolapuutarhojen kohdalla on tolppa pitkähkön alamäen lopussa. Ei riitä pelkkä moottorijarrutus jos on iso vaihde silmässä.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
On muuten yksi kunnon sakkorysä. Kehää itäänpäin ja siinä siirtolapuutarhojen kohdalla on tolppa pitkähkön alamäen lopussa. Ei riitä pelkkä moottorijarrutus jos on iso vaihde silmässä.

Jep. Todella vittumaiseen paikaan laitettu kamera. Ja ei näillä kameroilla ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Ihmiset jarruttelee tolppien kohdalla, todella turvallista joo.

Poliisin pitäisi puuttua liian pieniin turvaväleihin. So jos mikä parantaisi turvallisuutta mutta ei, ainoastaan rahastus kiinnostaa.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
On muuten yksi kunnon sakkorysä. Kehää itäänpäin ja siinä siirtolapuutarhojen kohdalla on tolppa pitkähkön alamäen lopussa. Ei riitä pelkkä moottorijarrutus jos on iso vaihde silmässä.

Toinen on Tuusulan päässä kun tippuu 100km/h-> 80km/h ja vielä 80km/h->60km/h. Tämä kun tullaan Vantaalta päin. Itse otin muijan pösöllä huomautuksen kun pösön helvetinperkeleen mittari on 30/50/70/90/110 mittari niin tulee ajettua vähän sokkona. Ovat melkeen viikottain jossain kohtaa Tuusulaa kamera-autolla tai sitten ihan ratsioita, mikä ihan oikein.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen on Tuusulan päässä kun tippuu 100km/h-> 80km/h ja vielä 80km/h->60km/h. Tämä kun tullaan Vantaalta päin. Itse otin muijan pösöllä huomautuksen kun pösön helvetinperkeleen mittari on 30/50/70/90/110 mittari niin tulee ajettua vähän sokkona. Ovat melkeen viikottain jossain kohtaa Tuusulaa kamera-autolla tai sitten ihan ratsioita, mikä ihan oikein.
Tarkoitatko sitä valojen jälkeen olevaa? Tuttu tolppa, lappu tuli.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En edelleenkään näe ongelmaa. Ylinopeutta on saanut ajaa tietyn verran ja tulevaisuudessakin saa ajaa ylinopeutta, mutta vähemmän. Erikoista on se, että liikennemerkein ilmoitettu ylinopeusraja ei edelleenkään tule olemaan se oikea ylinopeusraja mitä ei saa ylittää.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Tarkoitatko sitä valojen jälkeen olevaa? Tuttu tolppa, lappu tuli.
Tarkoitan kamera-autoa. Ovat yleensä kun menee tuusulaan päin Vantaalta niin siinä motarin levähdyspaikalla mistä tippuu 100->80 tai sitten ekojen valojen jälkeen missä jo tippunut 80->60
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Johan tuo taidettiin hallitusohjelmaan kirjata, että sakkotuloja pitää valtion saada lisää. Naurettavaa pelleilyä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Johan tuo taidettiin hallitusohjelmaan kirjata, että sakkotuloja pitää valtion saada lisää. Naurettavaa pelleilyä.
Ei sentään ole provikkapalkkaa ehdotettu poliiseille. Jokaisesta kirjoitetusta sakosta tulee kymppi lisää palkkaan. Alkaisi sakkoja kertymään ihan kaikesta ja kaikille.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ei sentään ole provikkapalkkaa ehdotettu poliiseille. Jokaisesta kirjoitetusta sakosta tulee kymppi lisää palkkaan. Alkaisi sakkoja kertymään ihan kaikesta ja kaikille.

Tilannehan on mennyt siihen, että liikenteenvalvontaan pyritään työnantajan toimesta panostaa entistä enemmän, mutta kentällä porukka on niin vastahankaista, että ovat entisestään vähentäneet liikennesakkojen kirjoittamista, pl. liikenneryhmät, jotka jatkavat vanhaan malliin. Sanomistahan tuosta on tullut, mutta eipä tuo kenttämiehiä kiinnosta, kun kehityskeskusteluissakaan sakkojen kirjoitus ei ole palkkaan vaikuttava osa-alue.

Provikkapalkka olisi kyllä mielenkiintoinen...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään tuli ajettua Kehä I länsipäästä Malmille ja sama reitti takaisin. Otaniemen pohjoisen risteyksen kohdalla itään päin mennessä olisi ehkä räpsähtänyt koko letkalle, oma mittari näytti noin 70 ja tuossa kohdassa rajoitus on juuri muuttumassa 60:stä 70:een. Muuten ei olisi ollut ongelmia. Eipä noissa muuta, mutta Kehä I:llä on vaan niin montaa eri rajoitusta, jotka varsinkin länsipäässä vaihtuvat aika tiuhaan. Jos tolpissa on kovin tarkat rajat, niin eiköhän ne aika tiuhaan räpsy. Leppävaaran tunnelin "pohja", etenkin länteen päin mennessä, on paikka, jossa varmaan vähintään 2/3 ajaa yli rajoituksen. Siellä ei kuitenkaan näytä kameraa olevan.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tuo nyt ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Olen saanut rikesakon 88km/h ja 85 km/h nopeuksista, eli sen on voinut antaa kun rajoitus ylittyy.

Ylinopeus -sakon voi tietysti antaa, jos yksikin kilometri/h menee yli, mutta vaikea uskoa, että 85:stä kasikympin alueella vielä sakkoa sais. Itse tosin sain elokuussa virka-autolla virkatehtävälle mennesä tolppasakon, kun 80 km/h -alueella vähennyksen jälkeen nopeutta oli 93 km/h. Hiukan oma vikakin, kun en halunnut tapausta selvitellä, kun tuntui niin uskomattomalta, mutta 70 eurolla tuostakin selvittiin.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Nämä nykyajan nopeusrajoitukset ovat lähinnä hätävarjelun liioittelua. Näillä pikkuylityksillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, esim. 80 km/h alueella voi ihan yhtä lailla ajaa 90-100km/h jos muuta liikennettä ei ole. Silti poliisi pitää vahtii rajoituksia kuin kruununjalokiviä.

Suurempi ongelma on alinopeus.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nämä nykyajan nopeusrajoitukset ovat lähinnä hätävarjelun liioittelua. Näillä pikkuylityksillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, esim. 80 km/h alueella voi ihan yhtä lailla ajaa 90-100km/h jos muuta liikennettä ei ole. Silti poliisi pitää vahtii rajoituksia kuin kruununjalokiviä.

Suurempi ongelma on alinopeus.
Alinopeutta ajavat ovat todella iso ongelma teillä. Haluaisi mennä ohi muttei pääse helposti ellei itse aja selkeää ylinopeutta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kieltämättä soisin samat sakot alinopeutta ajaville. Eli vaikka jos ajaa yli kilometrin yli kymmenen kilsaa alle nopeusrajoituksen, alinopeussakkoa. Jos vauhti alittaa nopeusrajoituksen yli 30 km/h:lla, kortti pois. PL erittäin matalat rajoitukset, kuten 20 km/h ja motarien liittymäkohdat rampille (mutta ei rampilta! Se on myös aivan saatanasta kun porukka kiihdyttää motarille liian hitaasti ja kerää jonon taakseen.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös