Miten nämä lukuisat kannattajat voivat vaatia joukkueelta huippuluokan asennoitumista näitä Jukureita, Sporteja ja KooKoita vastaan kun heillä itsellään näyttää olevan sellainen asenne, että tuollaiset ottelut pitäisi aina voittaa helposti? Eivätkö kannattajat itse syyllisty myös juuri siihen vähättelevään asenteeseen? Jukurit on hyvä joukkue, jonka kanssa Ilveksellä on jostain syystä aina ollut vaikeaa. Meillä on myös kokematon ja rutinoimaton joukkue, jonka suoritustaso ei pysy vakaana illasta toiseen. Ymmärtääkseni Ilveksellä on ollut joulun jälkeen kovin pelitahti kaikista Liiga-joukkueista. Kyllä tässä ottelusumassa nuori joukkue on kovilla sekä fyysisesti että henkisesti. Perjantaina kova lataus, hieno ja makea voitto Tapparasta niin ei minulle ainakaan tullut yllätyksenä, että Jukureita vastaan oli vaikea löytää huippuasennetta ja -suoritustasoa. Ei tuo hyväksyttävää ole, mutta jollain tavalla inhimillistä ja ymmärrettävää.
Aina voi spekuloida valmentajan tekemisillä asian suhteen. Kukaan (ainakaan ulkopuolinen) ei voi mitään varmaa asiasta sanoa. Kyllä se yksilö itse kuitenkin loppujen lopuksi kaikista eniten vaikuttaa sinne omien korviensa väliin. En tiedä kuinka paljon valmentajan herättelyt ja vippaskonstit sitten loppujen lopuksi vaikuttavat silloin kun lähtökohdat otteluun ovat sellaiset kuin lauantaina olivat (pitkään jatkunut kova rasitus, makea paikallisvoitto alla).
Oma mielipiteeni on se, että valmennus on meidän tämän kauden suurimpia vahvuuksia. Rosterissa on isoja puutteita, mutta hienosti ollaan pääosin pelattu ja hyvällä sijoituksella ollaan edelleen helmikuussa. Valmennuksen osalta me annetaan huomattavasti vähemmän tasoitusta Liigan kärkijoukkueille kuin monella muulla joukkueen osa-alueella.
Nää on hauskoja klassikoita, kun tunnekuohuissa jonkun ikävän tappion jälkeen tullaan aina suu vaahdossa vaatimaan Summasta, Jortikkaa tai jotain muuta huutajavalmentajaa puikkoihin. Sama on vuosien saatossa toistunut niin kauan kuin minä muistan käytännössä jokaisen joukkueen osiossa tasaisin väliajoin. Mukava huomata, että jotkut asiat eivät maailmassa ajan myötä muutu=)