Ei taida olla kysymys uskalluksesta vaan yksinkertaisesti realiteetista minkä tasoinen maalivahti on mahdollista saada Vaasaan. Otetaan vaikka Kalpan Kilpeläinen fiktiivisenä esimerkkinä (vaikka en tiedä olisiko hän tarpeeksi kova sinun spekseillä?). En oikeastaan keksi yhtään syytä miksi Kilpeläinen valitsisi kaikista vaihtoehdoista juuri Vaasan jos Sport nyt leikisti hänelle sopimusta tarjoaisi. Ottajia on kuitenkin muuallakin jotka varmasti tarjoaisi vähintään samanlaisen sopparin. Menestysmahdollisuudet Sportissa ei ainakaan ole paremmat kuin muualla ja vaikka Vaasa mukava paikka onkin niin en oikein näe että kaupunki niin houkutteleva on että sen takia Sportiin halutaan. Maalivahtivalmennus? Tuskin. Ja samaan tien voidaan unohtaa nämä urbaanilegendat että jos ekana ehtii tarjota tai että jos ”Jämsä olisi ollut hereillä” just siihen tiettyyn aikaan.Tämä Steen-Hovinen kaksikko on jo tandemina varmasti ihan ok, mutta itse lähtisin riskilläkin hakemaan kovaa ykköstä, vaikka se tehtäisiin kakkosen kustannuksella. Aiemminhan Sportissa on ollutkin vähän mitä sattuu kakkosvahteja, mutta ykkönenkin on ollut sitten keskinkertainen.
Noh, kaikilla on tietysti hintansa joten aina voi tarjota mottipäistä summaa josta kertakaikkiaan Kilpeläinenkään ei voi kieltäytyä. Itse olen vähän epävarma että sellainen summa millään löytyisi Sportin pankkitililtä mutta jos nyt ajatellaan että löytyisi niin se tarkoittaisi käytännössä sitä että nykyrosterista pitäisi arviolta 2-4 kärkiäijää (riippuen mottipäisen summan suuruudesta) heivata pois ja korvata ”tuohilammilla/paukuilla”. Jos nyt sit vaikka Seigon, Erkinjuntin ja Asplundin olisi jättänyt tällä kaudella hankkimatta ja laitettu tilalle pari ”paukkua” ja yhden ”tuohilammen” lisää niin en ole varma olisiko lopputulos yhtään sen parempi.
Samaa mieltä olen siitä että Järvinen ei viime kausilla ole vastannut huutoon ja jopa meidän resursseilla olisi pitänyt saada paremman ykkösen. Jotain realismia näissä ”haetaan riskillä” kannattaa kuitenkin olla. Realistisen kuvan saa kun katsoo Sportin päävastustajien maalivahtikaksikoita. Ei siellä nyt ehkä juuri kilpeläistä lukuunottamatta mikään parivaljakko häikäise.