KHL voi olla sarjana ihan mitä vaan, mutta se nyt on ihan faktaa, että se on kovatasoisin Pohjois-Amerikan ulkopuolella pelattava kiekkoliiga - ainakin tällä hetkellä. Olen myös ihan mielelläni aiemmin Jokerien KHL-pelejä katsellut, koska ne on hyvää kiekkoa, vaikka Jokerit ei koskaan omaa sydäntä lähellä ole ollutkaan. Jokerien kokoonpanossa on myös iso määrä suomalaisia kiekkoilijoita, joiden uralle nämä astetta kovatasoisemmat pelit on olleet hyödyksi. Kun eurooppalaisen ylikansallisen huippuliigan rakentamiseen ei läntisen Euroopan maista ollut, Venäjä teki sen. Osittain onnistui, osittain ei. KHL:ssa ja Jokerien mukanaolossa siellä on paljon hyvääkin - vaikka sarja tosiaan on Venäjän poliittinen väline. Jos kuitenkin Venäjältä tulee miljoonia vuodessa rahaa Suomeen, ei sekään ole huono juttu näin periaatteessa. Yleisesti ottaen KHL:ssa on myös hyviä puolia, mikä monilta unohtuu - vaikka huonoja puoliakin on siis hyvin paljon.
Kurri on todella veemäisessä roolissa, mutta omasta mielestäni on hoitanut sen ihan ok. Tiedotusta voisi aina olla enemmän, mutta venäläisten kanssa pitää olla aina hieman varovainen siitä, miten asiat esittää. Se on kuitenkin ihan kiistämätön fakta myös, että Jokerit on nyt kahdesti "niskotellut" - kevään jättäminen kesken taloudellisesti ja henkisesti huikeasta SKA-sarjasta huolimatta ennen kuin KHL itse asian hyväksyi - sekä nyt tämä Minskin pelistä poisjääminen. Tässä Minskin pelin tapauksessa tärkeä on se, että Jokerit tosiaan tulkittiin luovuttaneeksi ottelun. Se viestii siitä, että asia ei ollut KHL:lle ihan ok, mutta se kai kuitenkin siedettiin - jos nyt ne seuraukset on tässä. Paljon parempi Jokereille tuo luovutusvoitto on kuin ottelun siirtäminen johonkin syyhyn vedoten.
Tässä on nyt kuitenkin jo kahdesti Jokerien toimesta avattu sitä "Pandoran lipasta" ja uhmattu KHL:aa. Tämä päätös olla lähtemättä Minskiin on oikeasti todella iso ja varmasti myös vaikea päätös seuralta. Omasta mielestäni se on kuitenkin ainoa oikea päätös. Valko-Venäjän tilanne on todella arka kaikkine ihmisoikeusrikoksineen ja demokratian halventamisineen. Tässä tilanteessa sinne meneminen olisi ollut katastrofaalinen viesti kaikille - ja vaikka turvallisuus olisikin ollut taattu, ei se muuta sitä, että moraalisesti lähteminen olisi ollut täysin väärin.
Julkisuuteen ei varmasti päädy kaikkia asioita, mitä tässä viikkojen aikana on tapahtunut. Ja julkisuudessa ulkoa tulevan paineen merkitystä varmasti ylikorostetaan tässä päätöksessä. Tärkeintä on nyt se, että tässä tehtiin lopulta oikein. Ja olen käytännössä varma, että jokainen Jokerienkin organisaatiossa on sitä mieltä, että tämä oli se oikea päätös.
Kiitos Jokereille ja kannattajille siitä, että tässä tilanteessa päästiin tähän ratkaisuun. Olen näin sivustaseuraajana kyllä jopa hieman ylpeä teistä.