Valioliiga- ja muita -klassikoita Footballian kautta, helpotusta vieroitusoireisiin

  • 6 085
  • 54

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
@mikko600 virtuaalituoppi täältä, olet hieno ihminen.

Erittäin sama. Muutenkin tässä urheilun ollessa tauolla saa painettua omat antipatiansa sen suhteen taustalle ja ymmärtää, että fanitustaustoistaan huolimatta Jatkoaika pyörii aika hienojen kirjoittajien toimesta.

Tyylejä ja näkemyksiä on monia, mutta sehän tämän palstan yksi hienouksista onkin.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Pitäiskös vaikka huomiselle illalle valita yhdessä joku peli, ja tehdä siitä liveseuranta?

Valittu peli ja kollektiivinen aloitusajankohta passelisti iltaan?

Tänään mennään tosiaan klo. 18 alkaen tuon ManUtd-ManCityn tahdissa. Viikolle voisi kyllä pistää esim. euroillan keskiviikoksi ja tsekkailla silloin euroklassikkoja. Mulla iski todnäk karanteeni päälle niin onpahan ainakin ylimääräistä aikaa hetken näitä pyöritellä. Hoh.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mä en ehdi tänään mukaan live-seurantaan mutta toivottavasti täältä saa sitten lukea otteluraportin pelin jälkeen, hyvää futisiltaa kaikille!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mä en ehdi tänään mukaan live-seurantaan mutta toivottavasti täältä saa sitten lukea otteluraportin pelin jälkeen, hyvää futisiltaa kaikille!

Toivottavasti vielä jonain päivänä keksittäisiin keino nähdä ottelut jälkikäteen. Tuskinpa on ihan heti tekniikan puolesta mahdollista, mutta ehkä jonain päivänä. No, eiköhän Suomi voita Euroviisut ennen kuin tällainen toteutuu.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Tässä 1992 Valioliigan ensimmäisessä Manchesterin derbyssä oli todella monia mielenkiintoisia pelaajia.

Hieman hämmentävää oli se, että katsoin itse ensin yksinään aamulla Manchesterin derbyn vuodelta 2010, jonka Man United voitti lisäajan maalilla 4-3. Silloin Mark Hughes valmenensi Man Cityä.
Ja sitten siinä Valioliigan ensimmäisessä derbyssä Hughes upotti voittomaalin Cityn verkkoon komealla laukauksella.

Olen seurannut Unitedia todella tarkasti vuodesta 2010 ja tämä on minulle kaikista urheilujoukkueista tärkein. Silti nämä 90-luvun tapahtumat ei ole mitenkään erikoisen hyvässä tiedossa tai muistissa minulla. Synnyin itse -94. Siksikin näitä otteluita on hauska katsella. Tästä oppii jotain nykyisyydestäkin.

Tuo on tosiaan hienoa ajatella kuinka ainutlaatuinen tarina käynnistyi tuosta Unitedin ensimmäisestä mestaruudesta ja kuinka Unitedilla oli monta nuorta tulevaisuuden maailman parhaita pelaajia itsellään.

En tiedä ihan tarkkaan mikä oli Unitedin tilanne 1992. Edellisestä mestaruudesta oli kauan mutta ilmeisesti rahaa oli tehdä hyviä hankintoja. Oliko sitä enemmän kuin vaikka Cityllä? Vai nousiko United lopulta ihan huipulle vain nuorten pelaajien kehittämisen ansiosta? Olisiko City voinut jollain ilveellä napata nuo huippulahjakkuudet itselleen?

Tämmöisiä kysymyksiä pohdiskelin. Miten Unitedissa tuli United.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Miten oma rakkaus syntyi kohti Manchester Unitedia kohti? Itselläni tämä rakkaus syntyi kun näin ensimmäisen kerran erään miehen #7 paidassa. C. Ronaldo ei. David Beckham ei. Eric Cantona ollut ja tulee aina olemaan se hienoin pelaaja United paidassa. Muistan kuinka sitä eräänä aamuna YLE:n aamuisessa Urheiluruudussa oli kuvaa tästä Ranskalaisesta Alffa-Uroksesta kaulukset pystyssä. Sitä kautta joukkue löytyi ja siitä lähtien ollut aina United kannattaja. Miten te muut olette löytäneet oman joukkueen?
Oman historian hienoin ottelu on se Manchester United vs FC Liverpool FA cup finaali jossa Eric Cantona iskee lopussa volley maalin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Miten te muut olette löytäneet oman joukkueen?
Aivan tismalleen samalla tavalla kuin sinä. Vuosi oli 1994 tai 1995 kun Cantonan kaulukset tekivät vaikutuksen. Ja nimenomaan koosteet ja Urheiluruudut olivat median lähde, harvoin sai kokonaisia matseja nähdä. Olisiko tuo FA cupin finaali ollut ekoja jalkapallomatseja jonka näin kokonaan, tosin saattaa olla että muisti tekee tässä tepposet ja näin senkin vasta myöhemmin nauhalta. Cantona oli joka tapauksessa aivan ykkönen, kunnes Keane meni muutaman vuoden päästä ohi. Omat suosikit olivat aika kiveen hakatusti Keane, Cantona ja Scholes. Sitten Yorke, Solskjaer ja Schmeichel. Oispa 90-luku.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
En tiedä ihan tarkkaan mikä oli Unitedin tilanne 1992. Edellisestä mestaruudesta oli kauan mutta ilmeisesti rahaa oli tehdä hyviä hankintoja. Oliko sitä enemmän kuin vaikka Cityllä? Vai nousiko United lopulta ihan huipulle vain nuorten pelaajien kehittämisen ansiosta?

Seurasin Unitedia satunnaisesti vuosina 1983-1990 ja siitä eteenpäin intohimoisesti aina tuonna Berbatovin siirtosaagan ja Ronaldon itsekeskeisyyden huipentumisen päiviin, jonka jälkeen liekki hiipui nopeasti ja nykyään minulla ei ole minkäänlaista paloa joukkuetta kohtaan. Katson kyllä satunnaisesti tulokset, mutta lopulta on ihan sama onko United voittanut vai ei.

Minun Unitedini oli toista maata. Rahaa sillä oli aina, varmasti enemmän kuin toisilla, ja tarvittaessa sitä myös käytettiin. Fergusonhan pisti 1980-luvun lopussa seuraan tullessaan hyrskyn myrskyn ja hankki ihan julmetusti pelaajia ryhmään: Ince, Phelan, Irwin, Leighton, McClair, Webb, Sharpe, Bruce ja Pallister ensimmäisten joukossa. Vanhat sotaratsut myytiin alennuksella pois. Myöhempiä ostoja olivat mm. Parker, Kanchelskis, Schmeichel sekä tärkeimpinä Keane ja Cantona. Kaikkia Fergiekään ei silti saanut, mm. Paul Gascoigne ja Stuart Pearce kieltäytyivät punapaidasta.

Giggsin debyytin (kevät 1991) tilastot piti tsekata jostain brittilehdestä, nuorukaisen kun väitettiin maalanneen heti ensimmäisessä pelissään (taidettiin merkitä kuitenkin omaksi maaliksi, en muista).

Muistan aina sen syksyn, kun Cantona saapui Old Traffordille. Unitedin peli sakkasi pahoin ja olikohan ollut Schmeichel, joka oli vaatinut Fergusonilta uutta hyökkääjää, muuten joukkue jäisi taas nuolemaan näppejään (edellisen kevään sulaminen ja Leedsin mestaruus oli varmasti juutin mielessä). Fergusonin vastaus oli Cantona, johon itse suhtauduin hyvin ristiriitaisesti. Mies oli pelaajana loistava, mutta tietty ylimielisyys ja ylilyönnit olivat minulle vastenmielisiä. Eipä siinä kuitenkaan kauan mennyt, kun Cantona valloitti Unitedin fanit puolelleen. Hieman nauratti, kun Ken Loachin uusimmassa elokuvassa Kiitos tilauksestasi (2019) muisteltiin kuuluisaa mestaruustaistelua Newcastlen kanssa...

Ferguson peluutti myös nuorempaa kaartia ja antoi heille mahdollisuuksia ja ensimmäisenä heistä löi kunnolla läpi Torquaysta hankittu Lee Sharpe. Lee Martin puolestaan kohahdutti 1990 FA Cupin finaalin uusintaottelun voittomaalilla, mutta jatkoi sitten matkaansa Celticiin. Giggs tuli seuraavaksi ja sen jälkern Scholes, Beckham ja kumppanit.

Pelejä pääsi kunnolla katsomaan vasta sitten kun Valioliiga syntyi, vanhaa pääsarjaa nähtiin kauden aikana kymmenisen pelin verran tv2:lla. Canal+ vai oliko vielä silloin FilmNet näytti useamman pelin viikossa ja selostajana toimi Anssi Kukkonen. Niinpä sitten siskon luona istuttiin useina iltoina ja joskus arkisinkin puoleenyöhön. Onneksi sisko oli ymmärtäväinen veljeään ja tämän ystäviä kohtaan.

Näin turisi entinen United-fani, jonka suurimmat suosikkipelaajat olivat Keane ja Cantona, muut eivät pääse lähellekään.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mulla taas ensimmäiset kerrat kun kunnolla kiinnostui jalkapallosta oli Italia 1990 ja siitä sitten loogisesti YLEn Englannin liiga-lähetykset. Euroopan Cupista ja MM-kisoista jäi mieleen Italian ja AC Milanin joukkueet ja varsinkin Baresi ja Maldini. Silloin ei Serie A:ta näytetty vaan luin kaiken mahdollisen mm. Hesarista jalkapallosta. Siellä sitten oli pitkä juttu silloisessa kakkosdivisioonassa pelaavasta Newcastlesta ja Kevin Keeganin peluuttamasta todella hyökkäysvoittoisesta futiksesta. No 93/94- kaudeksi Newcastle sitten nousi silloiseen Valioliigaan Keeganin johdolla ja matsejakin alkoi näkyä, kuten myös seuraavilla kausilla mestaruustaistelua ja tuntua että sitä menestystäkin tulee. Shearer, Barton, elegantti Philippe Albert... siinähän noita ensimmäisiä suosikkeja Newcastlen ajalta. Menestyksen kanssa menikin sitten samoin kuin Kiekko-Espoon/Bluesin kanssa jota aloitin seuramaan 1985. Onhan sitä toivoa ollut vuosien aikana, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Nykyaikana ei toivoa ole, paitsi toivo että omistaja vaihtuisi.

Lähinnä myös näiden takia myös Italian jalkapallo ollut aina lähellä sydäntä, samoin kuin Balkanin futis 90-luvun kovien yksilöiden takia.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Nuoremman sukupolven United-kannattajana olen aika etuoikeutettu, että pääsin seuraamaan Sir Alexin viimeisiä valmennusvuosia ja mm. Sir Ryanin ja Paul Scholesin viimeisiä pelivuosia.
Kaikkien aikojen suosikkkipelaajani ovat ehkä Paul Scholes ja Wayne Rooney. Scholes siksi, että oli aivan järkyttävän taitava pelinrakentaja ja Rooney tinkimättömän asenteensa vuoksi.

Silloin tietysti kun en niin muusta tiennyt enkö ollut kokenut, niin pidin täysin itsestäänselvyytenä, että United on ikuisuuden Valioliigan top-3 sijoilla.

En ollut edes elänyt aikaa, että Sir Alex ei olisi ollut Unitedin manageri. Hänen eläköityminen oli todella kova isku.

Nyt kun United on Sir Alexin jälkeen kompuroinut enemmän tai vähemmän, niin olen kiitollinen saadessani kuitenkin seurata Sir Alexin viimeiset managerivuodet 2010-2013
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Nyt kun United on Sir Alexin jälkeen kompuroinut enemmän tai vähemmän, niin olen kiitollinen saadessani kuitenkin seurata Sir Alexin viimeiset managerivuodet 2010-2013
Sulla tulee kiva hepuli, kun United voittaa seuraavan Mestareiden liigan pokaalin. Saapa nähdä tuleeko se ennen seuraavaa liigamestaruutta vai samana vuonna ;)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Sulla tulee kiva hepuli, kun United voittaa seuraavan Mestareiden liigan pokaalin. Saapa nähdä tuleeko se ennen seuraavaa liigamestaruutta vai samana vuonna ;)

Itseasiassa katsoin vuoden 2008 finaalin, joskin silloin olin vielä aika neutraali. Joskin toivon Unitedin voittoa ja ehkä siitä voitosta se kipinä lopulta lähti
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Niin juu, kovinta Newcasltea mulle oli aikanaan Sir Bobby Robsonin Newcastle. Kaikki mitä tämä ultimaattinen herrasmies toi Newcastleen oli yhteisölle ja seuralle suurempaa kuin yksikään yksittäinen menestys. Suuri suositus Netflixistä löytyvälle Robson-dokumentille. Ja varsinkin Barca-faneille.

Shearerin sanoin: ”He saved Newcastle”. Kaikkien aikojen englantilais-manageri.


 
Viimeksi muokattu:

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mä olen nyt miettinyt tuota euromatsia jos keskiviikkona katsoisi. Euro Cupissa (nykyinen Champions Liiga) olisi esim. mahdollista katsoa Marseillen ja Milanin pelejä tai keskinäinen finaali. Romárion PSVtä jne. Paljon legenda-pelaajia ja tietysti kiistanalainen finaali päälle. UEFA Cupissa olisi Baggioiden Juve ja nuoren Weahin PSG. Cup voittajien-cupissa taas Parmaa jne.

Nämä siis juurikin 1992/93 -kaudella.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Viikonlopun matsiksi sitten ehdotankin toista klassikkoa. Eli ManU-Liverpool -peliä kaudelta 1993/94.


1994/95 sitten muutakin kuin ManUa tietty.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mä olen nyt miettinyt tuota euromatsia jos keskiviikkona katsoisi. Euro Cupissa (nykyinen Champions Liiga) olisi esim. mahdollista katsoa Marseillen ja Milanin pelejä tai keskinäinen finaali. Romárion PSVtä jne. Paljon legenda-pelaajia ja tietysti kiistanalainen finaali päälle. UEFA Cupissa olisi Baggioiden Juve ja nuoren Weahin PSG. Cup voittajien-cupissa taas Parmaa jne.

Nämä siis juurikin 1992/93 -kaudella.
Ensimmäiset muistikuvat futiksesta itellä on 94-vuoden MM-kisoista ja mieleen jääneet noista kisoista tietty Baggio ja Romario.

Heitän oman ääneni AC Milanille koska en muista nähneeni yhtään kokonaista matsia Marco van Bastenilta, samoin Gullit jäänyt itselle vieraaksi. Ns asiantuntijapiirien mukaan olivat ihan hyviä?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Pahoittelut pienestä hiljaisuudesta, mutta pitänyt saatana sairastaakin välillä. Toiveita illan euro-otteluun oli Van Bastenin näkeminen ja ainakin näistä kolmesta IFK-matsi on syystä klassikko. Eli jos euro-iltaa aloittaisi 21:45 tänään.

Milan - IFK Göteborg
PSV - Milan
Marseille - Milan (finaali)
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Jos van Basten ja muut aikansa supertähdet kiinnostavat, suosittelen AC Milanin ja Real Madridin otteluparia vuodelta 1989. Hollantilaiset olivat aika vauhdissa...

Tää oli hei hyvä vinkki! Esim. Toinen osaottelu tästä ja kokoonpanot kuvasta.

 

Liitteet

  • EA6CB53F-5162-49E7-BA1B-758ED6362BEA.jpeg
    EA6CB53F-5162-49E7-BA1B-758ED6362BEA.jpeg
    407,1 KB · kertaa luettu: 136

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tänään muuten Viasatilta 20:30 Newcastle-Arsenal -klassikkomatsi vuodelta 2011
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Kaikille futis-Niiloille ja Teroille tiedoksi että tuossa Viasat sport livessä Pasi jauhaa Saksan futiksesta. Auttaa pahimpiin vieroitusoireisiin. Pasi myös sanoi että kaikki järjestyy kun ollaan vain kärsivällisiä.
 

Barney

Jäsen
Kaikille futis-Niiloille ja Teroille tiedoksi että tuossa Viasat sport livessä Pasi jauhaa Saksan futiksesta. Auttaa pahimpiin vieroitusoireisiin. Pasi myös sanoi että kaikki järjestyy kun ollaan vain kärsivällisiä.
Puhuiko Pasi siellä myös futaajista?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tämän sunnuntai-illan klo.18 matsiksi ehdotan klassikkoa kaudelta 1993/94. Eli Liverpool-ManUtd Anfieldiltä tammikuussa 1994. Nousukas ManU vastaan brittijalkapalloa vuodet hallinnut Liverpool. Kokoonpanot kuvasta ja linkki matsiin alla. Löytyisikö kiinnostusta?

 

Liitteet

  • C83F42AF-86DE-44FA-84F1-06E6C3BF163A.jpeg
    C83F42AF-86DE-44FA-84F1-06E6C3BF163A.jpeg
    397,5 KB · kertaa luettu: 181
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös