Valioliiga ja Football League (ja cupit) 2022–2023

  • 195 401
  • 2 395

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Mutta joo. Mielipiteet ovat mielipiteitä ja kirjoitetaan näin varmuuden vuoksi että meikäläisen mielipide ei ole hyökkäys ManUa kohtaan. Usein vaan kuullut kritisointia vuosien aikana OTn tunnelmasta. Ei todellakaan niin yliarvostettu kuin Anfield jossa fanit laulavat kovaa ennen matsia ja muuten tunnelma aika keskinkertainen.
Ei pysty itse sanomaan missä on paras tunnelma, kun en ole stadikoita Englannissa kiertänyt, mutta kaveri(Arsenal-fani) sanoi Anfieldin tunnelman olleen ylivoimaisesti paras ja kylmät väreet sai aikaiseksi. On käynyt toistakymmentä Valioliiga ottelua eri stadioneilla seuraamassa.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Ei pysty itse sanomaan missä on paras tunnelma, kun en ole stadikoita Englannissa kiertänyt, mutta kaveri(Arsenal-fani) sanoi Anfieldin tunnelman olleen ylivoimaisesti paras ja kylmät väreet sai aikaiseksi. On käynyt toistakymmentä Valioliiga ottelua eri stadioneilla seuraamassa.
Itsekään en ole useita stadikoita kiertänyt Englannissa ainoastaan käynyt Emiratesilla, Highburylla sekä Craven Gottagella. Mutta yksi paikka jossa olen käynyt on Westfalen stadion (nykyinen Signal Iduna Park) ja tekisi mieli väittää, että noinkohan Briteissä löytyy mistään samanlaista tunnelmaa? Se on sellainen kokemus jota en koskaan unohda. Pomppiva keltainen seinä on sellainen kokemus jonka toivoisin jokaisen futisfanin kokevan livenä.

Näissä vertailussa on aina tärkeä myös muistaa, että se itse stadion vaikuttaa myös siihen kokemukseen. Esimerkiksi Spursin uusi stadikka on suunniteltu siten, että se tehostaa katsojien ääniä kentälle päin. Omasta mielestäni nämä fanit/tunnelma vertailut ovat melko yhdentekeviä. Jokaisella on oma mielipide ja kokemus niistä. Ei ole oikeaa eikä väärää vastausta.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Mutta whoscored nyt on vähän sama kuin kysyisi joltain twitter-fanilta kuka on tehnyt eniten maaleja ja toiselta kenen joukkueella on eniten pisteitä. Hyviä pelaajia tietysti noista jokainen, mutta whoscored on yksi käyttökelvottomimmista analyysimalleista. Maaleista ja syötöistä saa aivan täysin suhteettomasti plussaa verrattuna muihin peliä edistäviin ja voittamisen todennäköisyyttä lisääviin tekoihin sekä ns. miinuksiin.

Jo se, ettei Odegaard ole listan kärjessä eikä edes top5:ssä kertoo melko paljon. Myös Rodrin ja Casemiron pitäisi olla tuolla ennen Hålandia, KDB:a ja Trippieriä. Mutta joo. Whoscored ei tosiaan kerro pelaajien paremmuudesta likimainkaan riittävällä tasolla mitään.

/rantover

Tästä täysin samaa mieltä. Sakan tilastot ovat yllättävänkin kovat noissa whoscoredilla. Saka toki pystyy luomaan ja viimeistelemään, mutta jos Odegaardin ottaisi pois tuosta Sakan laidan puolelta, niin Sakan tehotkin tippuisivat myös alaspäin. Odegaard on Parteyn kanssa ne tärkeimmät palaset jotka luovat tuota lukemaa, mutta eivät itse pääse niistä nauttimaan koska niitä ei lasketa tilastoihin. Jos tärkeimpiä pelaajia joukkueilleen miettii kokonaisuuden kannalta, niin esim. Arsenalin tilastot tipahtavat jos Partey ei ole kentällä. Rodrista hankala sanoa onko se Cityn systeemissä kuitenkaan niin tärkeä pelaaja, koska ei ole koskaan esim. loukkaantuneena niin hankala hakea vertailukohtaa. Mutta Partey ja Casemiro taasen ovat omalle joukkueelleen paljon enemmän kuin mitä nuo numerot kertovat.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta yksi paikka jossa olen käynyt on Westfalen stadion (nykyinen Signal Iduna Park) ja tekisi mieli väittää, että noinkohan Briteissä löytyy mistään samanlaista tunnelmaa? Se on sellainen kokemus jota en koskaan unohda. Pomppiva keltainen seinä on sellainen kokemus jonka toivoisin jokaisen futisfanin kokevan livenä.
Tätä on helppo kompata. Vaikka itse olin Westfalenilla sateisena marras- tai joulukuun lauantaina, niin tunnelma oli huima. Toki en ole itse päässyt esim Anfieldille mihinkään suureen matsiin, tuollaisessa perus Huddersfield-pelissä Anfield oli suht rauhallinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Daro
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Rodrin mukaan eilinen Skotlanti-peli oli vanha kunnon väärin voitettu ja liian pitkä ruohokin vielä.
 

Liitteet

  • DA0F5C71-7F83-4371-B4C6-378E3222D04F.jpeg
    DA0F5C71-7F83-4371-B4C6-378E3222D04F.jpeg
    186 KB · kertaa luettu: 99

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kyllähän Unitedin ja Arsenalin välinen kilpailu on selkeällä ykköspaikalla, mitä Valioliigan aikaisiin "rivalryihin" tulee. Jotkut puhuvat Pep - Klopp -kisan olevan se isoin, mutta itse pidän sellaista lähinnä provoiluna: Pepin City on se nykyajan United, Kloppon Pool sitten sellainen yritteliäs häirikkö, kuten Blackburn 90-luvulla. Ferguson ja Wenger voittivat mestaruudet yhdeksän kautta putkeen.

Toki omaan makuuni jokin ero näidenkin kahden välille olisi tullut tehdä tässä HoF-valinnassa - vaikka perättäiset päivät tai jotain - koska SAF voisi jakaa mestaruuksistaan yhdeksän pois ja olla silti Wengerin edellä. Ja lisäksi Wengerin alamäki oli loppuvaiheillaan sellainen, että Arsun fanitkin kampanjoivat potkuja. Nyanssihan tämä on, mutta juuri tuollaisella erottelulla olisi saatu vältettyä tällaiset "keskustelun aloitukset":




Mutta joo, en mä halua Wengeriä haukkua. Kuuluu Valioliigan valmentajien top3:een ja ehdottomasti tällaiseen Hall of fameen.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Kyllähän Unitedin ja Arsenalin välinen kilpailu on selkeällä ykköspaikalla, mitä Valioliigan aikaisiin "rivalryihin" tulee. Jotkut puhuvat Pep - Klopp -kisan olevan se isoin, mutta itse pidän sellaista lähinnä provoiluna: Pepin City on se nykyajan United, Kloppon Pool sitten sellainen yritteliäs häirikkö, kuten Blackburn 90-luvulla. Ferguson ja Wenger voittivat mestaruudet yhdeksän kautta putkeen.

Toki omaan makuuni jokin ero näidenkin kahden välille olisi tullut tehdä tässä HoF-valinnassa - vaikka perättäiset päivät tai jotain - koska SAF voisi jakaa mestaruuksistaan yhdeksän pois ja olla silti Wengerin edellä. Ja lisäksi Wengerin alamäki oli loppuvaiheillaan sellainen, että Arsun fanitkin kampanjoivat potkuja. Nyanssihan tämä on, mutta juuri tuollaisella erottelulla olisi saatu vältettyä tällaiset "keskustelun aloitukset":




Mutta joo, en mä halua Wengeriä haukkua. Kuuluu Valioliigan valmentajien top3:een ja ehdottomasti tällaiseen Hall of fameen.


Ferguson, Wenger ja?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ferguson, Wenger ja?
Ai to3:ssa? Pep, ihan selkeästi. Huima vaikutus kaikkeen pelaamiseen sekä Cityssä että Valioliigassa ja dominoinut koko sarjaa koko valmennuskautensa ajan.

Edit. Toki Pepin aikana kilpailun puute on ollut jokseenkin selkeää, kun moni iso on ollut enemmän ja vähemmän tuuliajolla, ja se ainoa kisaaja, eli Pool on pystynyt haastamaan vain suunnilleen joka toisella kaudella. Ja onhan Pep se hemmotelluin koutsi koko sarjassa, mutta ei se häneltä ole pois.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Sieltä vielä viime kauden (tai vuoden 2021) liikevaihdot.
 

Liitteet

  • B92A7FCA-F0E2-4E9E-9272-0E972B4B949D.png
    B92A7FCA-F0E2-4E9E-9272-0E972B4B949D.png
    12,6 KB · kertaa luettu: 103

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
On muuten hieno viikonloppu tulossa. ManCity-Liverpool. ”Kuuden pisteen” matsit Palace-Leicester, Forest-Wolves ja Hammers-Saints. Sunnuntaina sitten jatkoaika-klassikko Newcastle-ManU.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
On muuten hieno viikonloppu tulossa. ManCity-Liverpool. ”Kuuden pisteen” matsit Palace-Leicester, Forest-Wolves ja Hammers-Saints. Sunnuntaina sitten jatkoaika-klassikko Newcastle-ManU.

Ja tänään illalla tietty lähtee jo Burnley-Sunderlandilla.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
On muuten hieno viikonloppu tulossa. ManCity-Liverpool. ”Kuuden pisteen” matsit Palace-Leicester, Forest-Wolves ja Hammers-Saints. Sunnuntaina sitten jatkoaika-klassikko Newcastle-ManU.
Eipäs nyt unohdeta Arsenal-Leeds matsia. Kummallakin paljon pelissä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Chelsea on ensimmäinen joukkue joka on tehnyt yli miljardin tappiota Valioliigan olemassaolon aikana. Onnea!
 

Liitteet

  • 3CE7886F-2E64-4EE7-89F7-538BC91F088C.png
    3CE7886F-2E64-4EE7-89F7-538BC91F088C.png
    14,6 KB · kertaa luettu: 82

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Höhöh.
 

Liitteet

  • D8D6641A-7BB9-4F43-A1C3-E987B1E5BC5E.png
    D8D6641A-7BB9-4F43-A1C3-E987B1E5BC5E.png
    207,6 KB · kertaa luettu: 124

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Odotettu valinta kuukauden manageriksi ja Saka nyt ensimmäistä kertaa valittiin kuukauden pelaajaksi Valioliigassa. Itse olisin Trossardin valinnut Sakan paikalle jopa, mutta ei tuotakaan voi väärytenä pitää. Arteta on valittu tällä kaudella 4 kertaa kuukauden manageriksi. Ainoastaan Klopp on valittu 5 kertaa kuukauden manageriksi yhden kauden aikana Valioliigan historiassa. Artetalle tuo valinta on ollut myös kirous. Arteta on valittu päävalmentaja uransa aikana 5 kertaa kuukauden valmentajaksi. Arsenal ei ole voittanut tuon valinnan jälkeen yhtäkään ottelua Valioliigassa mitä ovat pelanneet. Toivottavasti huomenna tuo kirous murtuu.






 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös