Valemuisto ja Mandela-efekti

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minuthan on tutkittu 3,5 tunnin neuropsykologisissa testeissä. Tuo kartoitti lähinnä muistia, mutta myös havainnointikykyä. Siinä tajusi kaikkea jännää.

Joskus kasvomuistini jopa pelottaa itseä. Muistan kasvoja ties miltä ajalta, mutten aina osaa yhdistää, kuka olikaan ja mistä. Tällaisille ei viitsi kaduilla morottaa. Tuon takia jäänyt parit julkkisbongauksetkin laittamatta.

Kaduilla osaan liikkua hyvin, koska siinäkin toimii näkömuisti. Suunnistustaito kaupungeissa on melko hyvä, kun karttana pystyy hyödyntämään nykyään katunäkymiä. Maastossa ja suunnistuksessa en pärjäisi silti. Olen kyllä maantiedossa aina ollut utelias ja sen kautta kertynyt tietoa.

Itse Mandela helppo muistaa, johtuen ehkä iästäni. Aikuistuessani olen tuosta paljon lukenut.

Mutta yleisesti nämä asiat aina yhtä hauskaa juteltavaa.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Muistan itse joskus nähneeni Casablancan ja odottaneeni kuuluisaa "Play it again, Sam." -kohtaa, mutta eihän sitä ollut koko elokuvassa noin sanottuna. Vähän sinne päin sanotaan kyllä, mutta ihan noin. Tässä en itse muistanut väärin (koska en ollut nähnyt sitä aiemmin), mutta ennakko-oletus oli väärä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
NHL:n tiukka tarttuminen kuolleesta kulmasta tulleisiin taklauksiin lienee tällainen. Usein tämä väärä luulo esiintyy keskusteluissa, vaikka kauden voimassa ollut sääntö kielsi todellisuudessa vain kuolleesta kulmasta tulleet suoraan päähän kohdistuneet taklaukset.
Ei koske itseäni, mutta klassikko. Eli NHL:ssä saa syöttöpisteen, jos avustat (assist) maalin syntyä koskematta kiekkoon. TJEU Lemieux.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Monet muistavat katselleensa Laineen Tuntematonta sotilasta jokaisena itsenäisyyspäivänä joskus 80- ja 90-luvuilla, vaikka sitä alettiin esittää itsenäisyyspäivänä vasta 2000-luvulla. (Ennen tuota elokuva oli esitetty itsenäisyyspäivänä vain kerran: vuonna 1995.)
 

Kooki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
En tiedä liittykö varsinaisesti tähän aiheeseen, saati onko Jatkoajan keskustelupalsta tällä nippelitiedolle oikea kohderyhmä, mutta ilmeisesti Pikachu Pokemoniinn liittyy varsin yleinen harhaluulo. Monet muistavat, että Pikachun hännässä olisi joko tummia raitoja tai, että hännän pää olisi kokonaan tumma. Näinhän ei siis ole, häntä on lähes täysin keltainen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En tiedä liittykö varsinaisesti tähän aiheeseen, saati onko Jatkoajan keskustelupalsta tällä nippelitiedolle oikea kohderyhmä, mutta ilmeisesti Pikachu Pokemoniinn liittyy varsin yleinen harhaluulo. Monet muistavat, että Pikachun hännässä olisi joko tummia raitoja tai, että hännän pää olisi kokonaan tumma. Näinhän ei siis ole, häntä on lähes täysin keltainen.
Tämä varmaan selittyy helposti sillä että Pikachun korvien pääthän ovat mustat, joten varmaan siitä tuo mielleyhtymä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muutama vuosi sitten tuli aiheesta luettua. Bondissa Jawsin tyttöystävä, jolla on hammasraudat (ei oikeasti ole) käytetyin esimerkki.

Meillä Suomessa tuo karkki, Fazerin Parhaat (joka oikeasti Fazerin Parhain) on esimerkki, jonka olen itse maininnut asiasta puhuttaessa (jokainen muistaa väärin).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tähän 52 osavaltiota -juttuun olen itsekin törmännyt usein ja olin itsekin pitkään siinä uskossa. Tässä tosin ihmisiä kaiketi sotkee esim. se että jotkut käsittää Washington DC:n omaksi osavaltiokseen ja sitten myös Puerto Ricoa ja Yhdysvaltain neitsytsaaria on myös luultu omiksi osavaltioikseen, mutta siis osavaltioita ne eivät ole.
....
Toi ei oikein osu kun noita terratorioitakin on viisi: American Samoa, Guam, the Northern Mariana Islands, Puerto Rico, and the U.S. Virgin Islands.

Itse luulen sen johtuvan siitä, että siinä USA:n mantereella olevia valtioita on 48 ja lisäksi kaksi muuta, eli 50, mutta jotkut lisää noi kaksi tuohon viiteenkymmeneen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olen tässä USA:n osavaltioiden lukumäärässä varmaan erilainen nuori kun jotenkin jäänyt mieleen numero 51. Kai se on se kun on puhuttu siitä mikä on 51. osavaltio.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös Mandela-efekti ole nimen omaan se kun isompi joukko ihmisiä muistaa jonkin saman asian väärin?

Tuolla määritelmällä heitän potentiaalisen ehdokkaan. Tarinan mukaan suomen kieli olisi joskus aikoja sitten valittu maailman kauneimmaksi kieleksi yhden lauseen perusteella. Hyvin usein tämän lauseen kuulee olleen: "Aja hiljaa sillalla". Kuitenkin, minä kuulin noin vuonna 1995 yläasteella ollessani tuosta silloiselta äidinkielenopettajaltani, ja hän kertoi tuon lauseen olleenkin: "Hevonen kulkee sillalla".

Opettajani perusteli tuon vielä todella vakuuttavasti. "Hevonen" alkaa pehmeällä "He"-äänteellä, ja sitä seuraava "-vonen" sointuu rytmillisesti sanaan. "Kulkee" ja "sillalla" ovat taas ilmeisesti muuten vaan foneettisesti kauniita kieltä ymmärtämättömän korvaan. Eivätkä ne minunkaan korvaani särähdä.

Tuo kaikkialla vastaan tuleva "Aja hiljaa" ei taas ainakaan minun korvaani kuulosta erityisen nätiltä. Tuo "Aja" on juuri se, mikä ei toimi. Sehän kuulostaa kiinalta tai japanilaiselta karate-huudolta. Ja ainainen vakioselitys sille, miksi Suomi ei omalla kielellään laulaessaan pärjännyt Euroviisuissa, oli se, että kielemme kuulostaa japanilta sitä ymmärtämättömän korvaan. Esimerkiksi muoto "Kulje hiljaa sillalla" olisi paljon sointuvampi.

No, niinä harvoina kertoina, kun tästä on ollut keskustelua, olen kertonut tuon kuulemani version. Vastaukset ovat aina olleet jotain tyyliin: "Minä olen aina kuullut tuon muodossa: 'Aja hiljaa sillalla'!", "Niin minäkin!"...

Niin laajalle levinnyt tuo "Aja hiljaa"-versio, että olen alkanut epäillä, josko opettajani olisi sittenkin ollut väärässä, vaikka perustelut olivatkin hyviä. Ja ilmeisesti tuomaristo on ollut karaten ystäviä, kun tuo "Aja" on kuulostanut heidän korvaansa niin hyvältä. Tai sitten tämä on Mandela-efektin yksi ilmenemismuoto...
 

444

Jäsen
Tuolla määritelmällä heitän potentiaalisen ehdokkaan. Tarinan mukaan suomen kieli olisi joskus aikoja sitten valittu maailman kauneimmaksi kieleksi yhden lauseen perusteella. Hyvin usein tämän lauseen kuulee olleen: "Aja hiljaa sillalla". Kuitenkin, minä kuulin noin vuonna 1995 yläasteella ollessani tuosta silloiselta äidinkielenopettajaltani, ja hän kertoi tuon lauseen olleenkin: "Hevonen kulkee sillalla".

Opettajani perusteli tuon vielä todella vakuuttavasti. "Hevonen" alkaa pehmeällä "He"-äänteellä, ja sitä seuraava "-vonen" sointuu rytmillisesti sanaan. "Kulkee" ja "sillalla" ovat taas ilmeisesti muuten vaan foneettisesti kauniita kieltä ymmärtämättömän korvaan. Eivätkä ne minunkaan korvaani särähdä.

Tuo kaikkialla vastaan tuleva "Aja hiljaa" ei taas ainakaan minun korvaani kuulosta erityisen nätiltä. Tuo "Aja" on juuri se, mikä ei toimi. Sehän kuulostaa kiinalta tai japanilaiselta karate-huudolta. Ja ainainen vakioselitys sille, miksi Suomi ei omalla kielellään laulaessaan pärjännyt Euroviisuissa, oli se, että kielemme kuulostaa japanilta sitä ymmärtämättömän korvaan. Esimerkiksi muoto "Kulje hiljaa sillalla" olisi paljon sointuvampi.

No, niinä harvoina kertoina, kun tästä on ollut keskustelua, olen kertonut tuon kuulemani version. Vastaukset ovat aina olleet jotain tyyliin: "Minä olen aina kuullut tuon muodossa: 'Aja hiljaa sillalla'!", "Niin minäkin!"...

Niin laajalle levinnyt tuo "Aja hiljaa"-versio, että olen alkanut epäillä, josko opettajani olisi sittenkin ollut väärässä, vaikka perustelut olivatkin hyviä. Ja ilmeisesti tuomaristo on ollut karaten ystäviä, kun tuo "Aja" on kuulostanut heidän korvaansa niin hyvältä. Tai sitten tämä on Mandela-efektin yksi ilmenemismuoto...
Mä oon aina kuvitellut, että se on ”Alavilla mailla hallan vaara”. Ainakin se on nätimpi kuin mikään ”Aja hiljaa”...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä oon aina kuvitellut, että se on ”Alavilla mailla hallan vaara”. Ainakin se on nätimpi kuin mikään ”Aja hiljaa”...

Tuo on taas minun mielestäni ollut esimerkki vaikeasta lauseesta ulkomaalaisille.

Tuosta hevosesta vielä:


Kohtasin joskus nuoruudessani norjalaisen runoilijan. Hän kertoi kauneinta kaikista kielistä löytäneensä suomalaisesta virkkeestä "Hevonen kulkee sillalla".

Eli ehkä mitään kilpailua ei edes ole ollut. Joku kehui suomalaista lausetta, ja sen jälkeen tavattiin torilla.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Tuo on taas minun mielestäni ollut esimerkiksi vaikeasta lauseesta ulkomaalaisille.

Jos halutaan ulkomaalaisille hankalia lauseita, niin kannattaa miettiä tarinoita siitä, kun lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas onnistui rikkomaan atomiydinenergiareaktorigeneraattorilauhduttajaturbiiniratasvaihteen, jonka vuoksi hän ei päässyt määränpäähänsä elintarviketurvallisuusviraston uuteen toimipisteeseen, joka sijaitsee Äteritsiputeritsipuolilautatsijänkällä. Mahdollisesti voi kertoa myös hänen riiuuyöaikeistaan.

Eli ehkä mitään kilpailua ei edes ole ollut. Joku kehui suomalaista lausetta, ja sen jälkeen tavattiin torilla.

Tuohan on taas hyvinkin mahdollista. Jotta tämä ei aivan täydeksi off-topiciksi mene, niin @Ishmael ia kompaten, lukion äikänmaikka kertoi, että tuo "Alavilla mailla hallan vaara" on joskus jossain valittu suomen kauneimmaksi lauseeksi.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Kirk ei sano ikinä "Beam me up, Scotty". Eri variaatioita kyllä, mutta ei koskaan tuota versiota vaikka se on tunnetuin. Lähin taitaa olla "Scotty! Beam us up."

Dirty Harry ei sano myöskään 'Do you feel lucky, punk?' vaan ‘You've got to ask yourself one question. Do I feel lucky? Well, do ya, punk?’
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Ja ainainen vakioselitys sille, miksi Suomi ei omalla kielellään laulaessaan pärjännyt Euroviisuissa, oli se, että kielemme kuulostaa japanilta sitä ymmärtämättömän korvaan. Esimerkiksi muoto "Kulje hiljaa sillalla" olisi paljon sointuvampi.

Tätähän koitettiin jopa korjata lähettämällä Euroviisuihin Edea kappaleellaan Aava -98. Kappaleeseen oli kerätty "kauniita" suomenkielisiä sanoja. Ei voitettu, mutta kai pärjättiin keskimääräistä paremmin.
 

Lemminkäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Brittiläinen tv-ohjelma QI on kohta pari vuosikymmentä käsitellyt ansiokkaasti kollektiivisia väärikäsityksiä ja -muistamisia.


Ehdottomasti kärkipään tuotantoa tuolta paneeliohjelmien luvatusta maasta ja hyvin on kestänyt tuo konsepti toistaiseksi ajan hammastakin.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Ei suoranaisesti Mandela-efektiä, mutta Tähtisadetikkua luultiin ja kutsuttiin Tähtisädetikuksi ikuisuus. Varmasti ennemmin virhe lukemisessa, kun 'ä' sopii foneettisesti mukavammin tuohon sanaan. Välipäivinä kaupassa huomasin, että sehän on nyt muutettu tuohon jälkimmäiseen muotoon. Nyt tietysti joku tulee kertomaan, ettei se koskaan Tähtisadetikku ollutkaan ja Mandela voittaa jälleen.

Ja lisää QI-nippelitietoa: USA:n osavaltioiden (state) oikea määrä on 46. Neljä on commonwealtheja, miten se tuossa yhteydessä suomennetaankin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mie opin lukemaan kolmevuotiaana. Tämä aiheutti paljonkin harmia vanhemmille, kun puutteellisella elämänkokemuksellani en ymmärtänyt sanojen merkitystä vaikka osasinkin ne lukea. Äiti, mikä on kefalokaudaalinen? Isä, mitä ministeri tarkoittaa? Onko se sellainen lihava setä, joka syö ja ryyppää toisten rahoilla?

Pari sanaa mulle jäi, jotka edelleenkin luen väärin. Kouriintuva ja pahamainen. Siis kouriintuntuva ja pahamaineinen, mutta ne on vieläkin mulle kuten ne lapsena huti luin.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös tää jenkkien osavaltioiden määrä ole yleensä todellisuudessa kysymys lipun tähtien määrästä?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja lisää QI-nippelitietoa: USA:n osavaltioiden (state) oikea määrä on 46. Neljä on commonwealtheja, miten se tuossa yhteydessä suomennetaankin.
Itse asiassa käsittääkseni nuo neljäkin ovat ihan "stateja", tuota commonwealthia käytetään kaiketi jonkinlaisena historiallisena terminä ja osittain näissä taitaa myös olla jotain lainsäädännöllisiä eroja. Mutta siis jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin nuo USA:n "commonwealthit" ovat automaattisesti myös "stateja".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös