Valemuisto ja Mandela-efekti

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
En löytänyt hakutoiminnon avulla keskustelua tästä mielenkiintoisesta aiheesta. Radio Rockin Korporaatiossa oli tänään yhtenä puheenaiheena Mandela-efekti. Ilmiön nimi Nelson Mandelan mukaan johtuu siitä, että moni muistaa Mandelan menehtyneen jo 1980-luvulla, vaikka oikeasti hän kuoli vasta vuonna 2013.

Wikipedian määritelmä:
Valemuisto on muisto, joka voi kokemuksellisesti tuntua hyvinkin todelta, mutta joka todellisuudessa on osittain virheellinen tai jopa kokonaan keksitty.

Esimerkkejä Mandela-efektistä:
Jawsin silmälasipäisellä tyttöystävällä Dollylla on hammasraudat Kuuraketissa.

Monopolimiehellä on monokkeli.

Mikki Hiirellä on henkselit.


Tuleeko muille mieleen lisää näitä? Mielenkiinnolla jään odottelemaan.



Tehdäänpä tähän sellainen tarkennus, että valemuisto voi olla yksittäisen(kin) ihmisen virheellinen muistama. Mandela-efektillä viitataan suuremman ihmisjoukon vastaavaan. Eli hieman on otsikossa vedetty mutkat suoraksi. Pahoittelut siitä (Valemuisto ja Mandela-efekti olisi tietenkin ollut kuvaavampi).
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ainakin jameksibondin ketjussa on tuota ilmiötä pohdittu (yllättäen Jawsin tyttöystävän hammasrautojen takia). Nuo muut ovat jotenkin niin ilmiselviä että ihmetyttää miten kukaan voisi esim. tuota E-Afrikan erittäin tunnettua ja melko jatkuvasti esillä ollutta presidenttiä kuvitella kuolleeksi toistakymmentä vuotta ennen presidenttikausiaan.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Ainakin jameksibondin ketjussa on tuota ilmiötä pohdittu (yllättäen Jawsin tyttöystävän hammasrautojen takia). Nuo muut ovat jotenkin niin ilmiselviä että ihmetyttää miten kukaan voisi esim. tuota E-Afrikan erittäin tunnettua ja melko jatkuvasti esillä ollutta presidenttiä kuvitella kuolleeksi toistakymmentä vuotta ennen presidenttikausiaan.

Tämä taitaa juontaa juurensa 80-luvulle, aikaan ennen Mandelan presidenttiyttä. Tuolloin hänen oletettiin kuolleen jo vankilassa ollessaan. Jostainhan ilmiön nimi on otettava. Tuskin kukaan nykyaikana tätä enää kuvittelee.
 

Manazeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös Mandela-efekti ole nimen omaan se kun isompi joukko ihmisiä muistaa jonkin saman asian väärin? Yksi isoimpia taitaa olla tuo koomikko Sinbadin esiintyminen 90-luvulla elokuvassa Shazaam.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Ihmisen muisti on jännä asia, koska se ei ole missään nimessä sataprosenttisen tarkka. Muistan, että Hesarissa oli ehkä kymmenen vuotta sitten sivun pituinen juttu muistista ja kuinka valheellinen se voi olla, vaikka ihmisestä se tuntuu todelta. Parhaiten tuosta jutusta jäi mieleen se, kun ihminen muistelee jotain asiaa, niin aivot eivät tavallaan muista sitä hetkeä, kun se asia tapahtui, vaan aivot muistelevat sitä kertaa, kun ihminen viimeksi muisteli asiaa. Se ymmärtääkseni altistaa juuri tämmöisille valemuistoille, kun aivot muistelee jotakin muistoa, niin siihen hetkeen saattaa sotkeutua sen hetkisiä asioita ja yhdistyä niihin muistoihin. Jos on vaikka ollut kaverin kanssa kalastamassa ja saanut kymmenen siikaa saaliiksi ja sitten parin vuoden päästä muistelee asiaa kaverin kanssa, joka kertoo saaneensa joku aika sitten samasta paikasta kaksi haukea, niin tämä asia voi sekoittua omaan muistiin. Muutaman vuoden päästä muistaakin itse, että sai kymmenen siikaa ja kaksi haukea sillä alkuperäisellä kalareissulla, kun aivot yhdistelee näitä muistoja toisiinsa.

Sitten on kanssa sitä, että ihmisen mieli saattaa luoda muistoja. Olen juuri kuullut ennenkin, että ihmiset saattavat tunnustaa rikoksia, joita eivät ole tehneet, kun heitä on vaikka jatkuvasti syyllistetty asiasta ja kyselty siitä, niin ihmiselle on tullut syyllisyydentuntu ja sitten mielikuvitus on luonut kuvan siitä, miten rikos on tapahtunut. Sen takiahan on tärkeää rikoksen jälkeen päästä oikeuteen asian kanssa, koska jo muutaman vuoden takaisten asioiden muistelu on hyvin epäluotettavaa.

Omalta kohdaltani tulee mieleen joidenkin televisiosarjojen ja elokuvien tapahtumat, mitkä saattavat mennä sekaisin tai olen keksinyt kokonaan omia tapahtumia. Game of Thronesin osalta minulla välillä menee sekaisin, että mikä kohtaus on tapahtunut vain sarjassa ja mikä kirjassa. Olen ollut esimerkiksi varma, että joku oikeasti vain kirjassa tapahtunut kohtaus oli myös sarjassa ja minulla on vahvat mielikuvat siitä, koska kirjoja lukiessa mieleeni tulee elävästi televisiosarjan kuvauspaikat ja hahmojen näyttelijät. Kun on noin vahva visuaalinen mielikuva jostain, niin sen voi helposti kuvitella olevan totta. Sitten kun katsoo sarjaa ja ihmettelee, kun jotain kohtausta ei tullutkaan, tajuaa sen olevan kuviteltu.

Tulee vielä mieleen, että monilla ihmisillä on tapana luonnostaan liioitella asioita ja kertoa väritettyjä tarinoita. Olen päässyt sivusta seuraamaan, kun kaveri kertoo jotakin tarinaa, joka muuttuu joka kerta villimpään suuntaan. Minulla on pari kaveria, joille on ihan normaalia aina liioitella ja tehdä tarinastaan mahdollisimman vaikuttava. Olen ollut paikalla, kun jokin asia tapahtuu tämmöisen kaverin kanssa ja kun viikon päästä kaveri kertoo jollekin kolmannelle osapuolelle tuosta tapahtumasta, niin jo siinä vaiheessa huomaa, että värikynä on viuhunut. Sitten mennään vuosi tai kaksi eteenpäin ja tapahtuma on kerrottuna vielä uskomattomampi kuin aiemmalla kerralla. Aina tämmöisten kohdalla mietin, että uskooko he oikeasti niin tapahtuneen vai tietävätkö itsekin selittävänsä taruja. No ainakin olen oppinut olemaan uskomatta täysin, jos kyseiset henkilöt kertovat minulle jostain tapahtumasta, missä en itse ollut paikalla. Tietää, että puolet tarinasta on liioittelua. Tämä on tietenkin ironista kritisoida toisten muistoja, koska olen itse altis samoille virheille.

Semmoinen elokuva kuin Marjorie Prime käsittelee muistoja ja niiden muuttumista. Sen pystyy vuokraamaan Viaplaystä hintaan 3,99. Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti tsekata tuo elokuva.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös Mandela-efekti ole nimen omaan se kun isompi joukko ihmisiä muistaa jonkin saman asian väärin? Yksi isoimpia taitaa olla tuo koomikko Sinbadin esiintyminen 90-luvulla elokuvassa Shazaam.

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Iso joukko ihmisiä muistaa asian väärin. Muuten olisi kyseessä vain yksittäisen ihmisen väärin muistettu asia.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yhdysvalloissahan on tunnetusti 52 osavaltiota. Minä muistan, että niitä oli jossain vaiheessa 50, mutta sitten tuli vielä muutama lisää, joten 52 on varma tieto. Tämä on aika yleinen harhaluulo.
 

redpecka

Jäsen
- Mulle se tapahtui, muistan sen ihan tarkasti.
- Ei ku mä kerroin ton sulle ja sä oot nyt vuosikymmenten jälkeen sekoittanut sen.
- Ei kun sä sekoitat nyt, olen ihan varma tästä.
- No sovitaanko, että on fifty-fifty kummalle se tapahtui kun kumpikin näköjään on mielestään 100% oikeassa?
- Eiku mulle se tapahtui, kai mä nyt tiedän missä mä olin.
- Sovitaan sitten niin.

Joillain ei ole mitään kriittisyyttä omia aivojaan kohtaan. Itse en ainakaan luota yhtään omiini enkä vetoa löisi muistelutapahtumista. Nopea teoriani on, että ihminen haluaa tuntea hallitsevansa elämäänsä ja tuntea asioiden olevan kontrollissa. Se ei siis ole mikään huono tai hyvä, se on normaali hengissä- ja järjissäpysymisen tae. Voisin jopa väittää, että täysin kritiikittömät saattaisi menestyä tiettyillä elämänaloilla paremmin kuin "järkevät ja analyyttiset". Trumpista ei olisi ikinä tullut pressaa jos se olisi kuin minä tuossa dialogin lopussa: "Sovitaan sitten niin."

Menipä filosofiseksi heti aamusta. Mitähän tästä päivästä vielä tulee..
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Yhdysvalloissahan on tunnetusti 52 osavaltiota. Minä muistan, että niitä oli jossain vaiheessa 50, mutta sitten tuli vielä muutama lisää, joten 52 on varma tieto. Tämä on aika yleinen harhaluulo.
Tämä on osunut kanssa omalle kohdalle, samoin kuin parin ystävänkin kohdalle. Miten niin ei ole 52 osavaltiota... Samoin Rautahampaan tyttöystävän hammasraudat. Varmasti oli.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Yhdysvalloissahan on tunnetusti 52 osavaltiota. Minä muistan, että niitä oli jossain vaiheessa 50, mutta sitten tuli vielä muutama lisää, joten 52 on varma tieto. Tämä on aika yleinen harhaluulo.
Tähän 52 osavaltiota -juttuun olen itsekin törmännyt usein ja olin itsekin pitkään siinä uskossa. Tässä tosin ihmisiä kaiketi sotkee esim. se että jotkut käsittää Washington DC:n omaksi osavaltiokseen ja sitten myös Puerto Ricoa ja Yhdysvaltain neitsytsaaria on myös luultu omiksi osavaltioikseen, mutta siis osavaltioita ne eivät ole.

Itse luovuin tuosta "52 osavaltiota" käsitteestä kun eräs jenkki kysyi tuota minulta ja vastasin että eikös niitä ole 52, mutta tyyppi sitten korjasi että 50 ja mainitsi juurikin että Puerto Rico ja USA:n neitsytsaaret on se mikä monia sotkee. Sanoi muuten että moni jenkki ei itsekään tuota oikeaa määrää edes tiedä, toki tämä nyt ei varsinaisesti yllätä...

Mitä nyt tulee @CuJo#31 :n mainitsemiin juttuihin niin Monopolimiehen monokkeli tuntui ekana ihan varmalta mutta sitten kun aloin hahmon ulkonäköä hahmottelemaan niin eipä sitä olekaan. Jawsin tyttöystävän rautahampaat oli myös vuosia sitten sellainen että melkein varmaksi sanoin että rautahampaat silläkin oli, mutta jonkun taannoisen Bond-kesän uusintakierroksella tämäkin käsitys murtui.

Tuon Darth Vaderin I'm your fatherin muistelin joskus menneen tarkalleen muodossa "No Luke... I am your father" mutta eihän siinä mitään Lukea edes sanota.
 
Kun ekaa kertaa aiheeseen törmäsin oli esimerkkinä juurikin tuo kuuluisa Bond tyttö. Hämmästyin koska olin varma niistä hammasraudoista, näin kohtauksen selkeänä päässäni. Ja siinä oli selkeästi hammasraudat.

Muita omalle kohdalle sattuneita oli ainakin pari auton logoa joita oli vierekkäin aito sekä muokattu tai se millaisena ihmiset sen yleensä muistaa. Kyllä leuka loksahti kun valitsi sen väärän vaihtoehdon.

Myös se Lumikin taikapeilikohtaus, lapsuudesta muistelin että lause meni "mirror mirror on the wall..." mutta totuus on toinen.

Mielenkiintoinen aihe.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tähän 52 osavaltiota -juttuun olen itsekin törmännyt usein ja olin itsekin pitkään siinä uskossa. Tässä tosin ihmisiä kaiketi sotkee esim. se että jotkut käsittää Washington DC:n omaksi osavaltiokseen ja sitten myös Puerto Ricoa ja Yhdysvaltain neitsytsaaria on myös luultu omiksi osavaltioikseen, mutta siis osavaltioita ne eivät ole.

Itse luovuin tuosta "52 osavaltiota" käsitteestä kun eräs jenkki kysyi tuota minulta ja vastasin että eikös niitä ole 52, mutta tyyppi sitten korjasi että 50 ja mainitsi juurikin että Puerto Rico ja USA:n neitsytsaaret on se mikä monia sotkee. Sanoi muuten että moni jenkki ei itsekään tuota oikeaa määrää edes tiedä, toki tämä nyt ei varsinaisesti yllätä...

Öö ei kai se nyt jostain neitsytsaarista johdu. Noistahan muistetaan vain se lukumäärä, ja vain jotkut autistit osaa luetella kaikki 50 (tai 52) jotain Etelä-Rhodesiaa myöten.

Veikkaan että sekaannus johtuu pikemminkin viikkojen määrästä vuodessa, niitä on se 52. Ihmiset on varmaan suunnilleen samoihin aikoihin lapsuudessa oppineet nuo molemmat luvut, 50 osavaltiota ja 52 viikkoa, ja myöhemmin menevät sekaisin.

Voi tietysti olla myös korttipakan korttien määrä sekoittamassa juttua.

Mutta tähän olisi yksinkertainen ratkaisu, Washington DC ja Puerto Rico osavaltioiksi ja sitten niitä on se 52. Harmi kun republikaanit vastustaa ja demokraateilla puuttuu ääniä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Öö ei kai se nyt jostain neitsytsaarista johdu.
No öö, en tiedä. Tuli vaan itsellä mieleen kun olen joskus muistanut "osavaltioiksi" alueita jotka eivät oikeasti ole osavaltioita. Mutta tosiaan harva noita nyt ulkoa muistaa varmaan muutenkaan, oikeassa olet :)
 

Murskaaja

Jäsen
Kuinka moni muistaa Vesa-Matti Loirin kuolinvuoden?

Tämä on jostain syystä itsellä ja muutamalla tutulla tullut aluksi kuin apteekin hyllyltä että eikös se tuossa viime vuonna tai pari vuotta sitten tapahtunut.

Jännästi mieli yhdistelee asioita, samankaltaisia julkkisten kuolemia tullut ja samaan aikaan tasaisin väliajoin tulleet uutiset Veskun terveydentilasta varmasti vaikuttavat.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Vahva muistikuva on, että olisin kuullut Mandela-efektistä jo 90-luvulla. Kuitenkin termi on otettu käyttöön 2010.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Mandelan muistan hyvin, kuolin vuotta en olisi osannut sanoa mutta oikealle vuosituhannelle ja -kymmenelle olisin osunut. Monopoliukon monokkeli oli kristallinkirkkaasti muistissa kunnes katsoin kuvan... Mitä helvettiä, ukkoa on muutettu!

Muistellaankohan Suomessa vuosien päästä että montakos niitä sotealueita onkaan, joku tietää sanoa viisi, toinen sanoo kaksikymmentäviisi, mutta kukaan ei tiedä oikeaa vastausta. Soteministeriöön otetaan yhteyttä eikä sielläkään tiedetä. Ei kukaan tiedä.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Öö ei kai se nyt jostain neitsytsaarista johdu. Noistahan muistetaan vain se lukumäärä, ja vain jotkut autistit osaa luetella kaikki 50 (tai 52) jotain Etelä-Rhodesiaa myöten.

Itse osaan ja vielä sijoittaa kaikki kartalle. Sama maailman valtioiden ja pääkaupunkien kanssa. Tästä huolimatta en ole autisti, vaan kovin kiinnostunut maantiedosta ja sporclessa olevat visailut on hyvää ajanvietettä.

Kaikesta huolimatta olen itsekin haksahtanut jostain syystä tähän 52 osavaltiota keissiin. En tiedä miksi, mutta se ajatus on jossain aivojen sopukoissa piinaavan hallitsevana
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse osaan ja vielä sijoittaa kaikki kartalle. Sama maailman valtioiden ja pääkaupunkien kanssa. Tästä huolimatta en ole autisti, vaan kovin kiinnostunut maantiedosta ja sporclessa olevat visailut on hyvää ajanvietettä.

No joo, ehkä nuo Yhdysvaltain osavaltiot on useimmilla sen verran hyvin hallussa ettei siihen autistia tarvita. Itsekin varmaan kaikki tiedän nimeltä, vaikka luettelemaan pyydettäessä varmaan pari pienempää unohtuisi sitten listalta pois.

Lähinnä kait hain tuota, että osavaltioiden määrä on erikseen opittu asia. 50 kpl on kuitenkin sen verran suuri määrä, ettei lukumäärää osaa sanoa laskematta, vaikka listan osaisikin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmiset nyt ovat muutenkin täysin epäilyttäviä olentoja, joiden muistiin ei voi luottaa. Epämääräisiä lihasäkkejä jotka reagoivat ulkoisiin ärsykkeisiin, niin ei ihme että muistavat asioita väärin.

Niin joo C-3PO:n jalka on aina ollut hopeinen.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
NHL:n tiukka tarttuminen kuolleesta kulmasta tulleisiin taklauksiin lienee tällainen. Usein tämä väärä luulo esiintyy keskusteluissa, vaikka kauden voimassa ollut sääntö kielsi todellisuudessa vain kuolleesta kulmasta tulleet suoraan päähän kohdistuneet taklaukset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös