Valelääkärit ja muut valeammatit

  • 17 634
  • 85

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Tämän valelääkärin tunnus oli Iltapulun mukaan 99999 (vai 9999). Tätä apteekissa ihmeteltiin, mutta sen suurempiin tarkastuksiin ei tämä outo tunnus ilmeisesti johtanut.
Tuossa tunnuksessa ei ole mitään outoa. Lääketieteen kandidaattien tunnus sähköisissä tietojärjestelmissä on ollut lähtökohtaisesti aina tuo 999999, koska SV-numeron saa vasta valmistuttuaan. Tuolla tunnuksella ei ole mitään muuta kuin arkistoinnillinen merkitys.
Kun itse työskentelin kandi-aikoina ympäri Suomea, niin minulla ei ollut mitään tunnusta, vaan resepteihin kirjoitettiin vain oma nimi, virka-asema ja LK (lääketieteen kandidaatti).
En muuten ota koko tähän kohuun mitään kantaa, mutta tämä sälli oli ilmeisen upeasti väärentänyt tutkintotodistusta, joten ainakaan lähtökohtaisesti palkatessaa MJ:tä ylilääkärillä ei voinut ola mitään syytä epäillä kaverin "aitoutta". Loppuajan tapahtumista en sitten sen paremmin tiedäkään muuta kuin mitä olen lukenut.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muistan lukeneeni täällä jo aiemmin viittamastani lääkärikaskuja sisältävästä Terho Toivosen kirjasta "Airilasta Ylppöön" tarinan pohjoisafrikkalaisesta huijarilääkäristä.

Elävän arkiston mukaan tapaus oli sattunut vuonna 1965 ja kyseessä oli marokkolainen Mohamed Ben Allal El Bzioui. Hän sai tempuistaan viisi kuukautta ehdollista vankeutta ja maastakarkoituksen.
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tulin juuri hammaslääkäristä, joka on melko hervoton veikko kaikkinensa, niin jutuiltaan kuin olemukseltaankin ja hän tituleerasi itseään tällä kertaa valehammaslääkäriksi. Siinä käsittelyn aikana aloin pohtimaan että taitaisi olla niitä vihoviimeisiä ammatteja missä voisi ilman pätevyyttä toimia, käry taitaisi käydä aika äkisti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eräs kaverini, joka osaa sujuvasti ruotsia, norjaa, saksaa, englantia... Pääsi Oulussa kerran alivoimalle. Illalla hän väitti olevansa rikkaahko norjalainen vakuutuspamppu. Aamulla miesi heräsi, katseli ympärilleen ja sanoi "voi perkele". Hänelle tuli kiire poistua asunnosta.
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
Nurmijärvellä kärynnyt vuosikausia toiminut vale-eläinlääkäri. Löytysköhän ko. henkilön pihamaalta kadonnutta vale-lautakasaa?
 

scholl

Jäsen
Ihme valittaja toi poliisi Hannu Männikkö. Valelääkäri vangitaan, vaikka tehnyt hyvin hommia. Tässä nähdään, että terveyskeskuksissa käy niin mitättömissä asioissa kaikenmaailman luulosairaita eikä muutenkaan mitään valiojoukkoa, joten ainakin perusterveydenhuollon tehtäviä voisi jakaa ihan hyvin perusjengille. Aivan turhaa kouluttaa kalliilla henkilöitä, jotka vaativat korkeata palkkaa, kun noi hommat sujuvat silläkin, että googlettaa hoito-ohjeet tai katsoo telkkarista sairaalasarjoja. Tuokaan valelääkäri ei ole kai mitään vaarallisia kirurgisia toimenpiteitä tehnyt.

Se on nyt sama, että mistä ne paperit on hankittu kunhan flunssalääkkeitä osataan määrätä ja parempihan se on, jos ne paperit eivät ole Suomesta niin tulevat kansantaloudelle halvemmaksi.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Myönnän että olen harkoittanut valeammattia. Kolme kertaa. Vuosina 1996, 2001 ja 2009 olin muka joulupukki. Ja kahdella viimeisimmällä kerralla otin työstä rahaa. Ensimmäisellä kerralla homma hoidettiin clearing-kauppana, jossa hyödyin palveluksestani konjakkipaukulla - josta sain muuten migreenin - ja MAD-lehdellä. Tämä on vain arvuuttelua, mutta epäilen, että tätä samaa valetyötä harjoittaa monempikin kansalainen kuin vain minä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tässä nähdään, että terveyskeskuksissa käy niin mitättömissä asioissa kaikenmaailman luulosairaita eikä muutenkaan mitään valiojoukkoa, joten ainakin perusterveydenhuollon tehtäviä voisi jakaa ihan hyvin perusjengille.

Ihan ilman trollaustakin tuo on erittäin totta ja asiasta pitäisi voida kunnolla ja lajaasti keskustella. Asialle pitäisi myös tehdä jotain nopeammin kuin kokeilun aloittaminen vuonna 2023 ja jättää se keskustelu oikeastaan vähemmälle.

Lähes aina jonkun pikkuvaivan takia lääkärille mennessä tiedät tasan tarkkaan mikä sinua vaivaa, mutta tarvittava hoito on reseptin takana. Niin se vain menee, kyllä muutkin ymmärtävät asioista kuin lääkärit.

Miten se voi olla niin vaikeaa vapauttaa lääkärit tekemään niitä töitä mihin maallikko ei pysty ja hoitaa perusterveydenhuoltoa vähemmällä koulutuksella samoin tuloksin. Ties vaikka paremminkin tuloksin, koska joku saattaisi olla motivoituneempi siihen kuin välillä tavattavat kyllästyneet lääkärit.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kyllähän nämä valelääkäri tapaukset kertovat juuri siitä, että miten hyvin arvauskeskuksen lääkärinä pärjää nohevalla maalaisjärjellä varustettu ihminen, joka on jonkin verran asiaan paneutunut. Ja se tässä tietyllä tapaa onkin pelottavaa, että nämä tapaukset ovat onnistuneet huijaamaan kaikkia tuloksekkaasti näinkin pitkään. Eikös siinä ekassa valelääkäri casessakin hoitajat yms. sanoneet jälkikäteen että tyyppi oli ihan samanlainen kuin muutkin vastavalmistuneet lääkärit, ei siis erottunut mitenkään joukosta? Kyllä minäkin osaisin määrätä tiettyjä antibiootteja ja verikokeita vaikka tältä istumalta jos joku valittamaan tulisi ja sitähän tuo homma aika pitkälti arvauskeskuksissa on.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No jaa, itse en ole mikään terveyskeskusten kanta-asiakas, mutta silloin, kun sinne on asiaa ollut ovat terveyskeskuslääkärit kyllä olleet pariin kertaan sen verran pahasti kujalla, että ennemmin pitäisi mielestäni pohtia sitä miten sinne saataisiin paremmin koulutettua väkeä. Viimekesäisestä terveyskeskuskäynnistäni olisi oikeastaan pitänyt tehdä lääkäristä joku valitus jonnekin, niin kummallisesta hepusta oli kysymys, että sitä melkein luuli joutuneensa johonkin Kummeli-sketsiin tmv.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lääketieteen lisensiaatit opiskelevat 7 vuotta päästäkseen määräämään antibiootteja ja yskänlääkettä. Sairaanhoitajat opiskelevat 3,5 vuotta, josta puolet kuluu "harjoittelussa" ruokaa jakaen ja korttia lätkien. Tradenomit opettelevat 3,5 vuodessa mihin johtaminen, logistiikka ja markkinointi liittyvät päätyen kaupan kassalle tai huipputapauksessa pankin kassalle jne.

Työuria voisi alasta riippuen pidentää alkupäästä 1-3 vuodella.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Työuria voisi alasta riippuen pidentää alkupäästä 1-3 vuodella.

Tähän hyvin vahva sama. Menee nyt hieman tämän ketjun aiheen ulkopuolelle, mutta menkööt. AMK-tasolla normaali opiskeluaika on 3-3,5 vuotta koulutusalasta riippuen. Itse olen siitä epänormaali tapaus, että menin ensin töihin ja muutaman vuoden kuluttua aloitin opiskelut AMK:ssa. Tämänkin tein oikeastaan vain sen takia, että tutkinnon suorittaminen ja siitä saatava paperiläpyskä merkkaa monien työnantajien silmissä niin paljon.

Rehellisesti on sanottava, että nyt, kun olen AMK:sta valmistumisen kynnyksellä, niin täytyy todeta etten ole oppinut tuolla koulussa juuri yhtään mitään. Osasin jotakuinkin varautua tähän jo etukäteen, mutta opetuksen huonolaatuisuus yllätti silti. Olen oppinut paljon enemmän työelämässä ennen opiskeluiden aloitusta ja niiden aikana. Olen siis käynyt töissä samaan aikaan kun opiskelen ja siitä huolimatta valmistumassa koulusta kevyesti tavoiteajassa joka meillä on 3,5 vuotta. Itse asiassa olisin valmistunut jo 3 vuodessa mutta tietyt minusta riippumattomat tekijät eivät sitten toteutuneet ja ollaan tässä tilanteessa.

Tuonkin koulutuksen, mitä olen käynyt, voisi helposti supistaa 3,5 vuodesta 2 vuoteen karsimalla kaikki turhanpäiväiset hömpötykset pois kurssien muodossa, joilla ei kukaan opi mitään. Täten saataisiin aikaisemmin porukkaa ulos laitokselta suoraan tehtaaseen.
 

scholl

Jäsen
Vanhusten hoito pitäisi ottaa kanssa puheeksi juoppojen ja vammaisten hoidon lisäksi. Vanhuksista ei ole juuri mitään hyötyä ja kun väestö ikääntyy niin meidän pitää hoitaa heidät halvalla. Mielestäni pitäisi antaa verohelpotuksia henkilöille, jotka laittavat vanhuksensa hoitoon haja-asutusalueelle tai Viroon, jossa hoitajien ja lääkäreiden palkat ovat halvemmat. Tai sitten vaikka valelääkäreitä, ei sillä nyt siinä vaiheessa paljon eroa ole elääkö joku 90 vai 92 vuotta.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuli tuosta vanhusten hoidosta mieleen,että ainakin työvoimaa Suomessa olisi tuohon hommaan vaikka kuinka,eli tarkoitan näitä työttömiä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Se mikä meikäläistä tässä swiduttaa on tuo nimen ja naaman välitön esittely...

Jätkä on huijannut ja esiintynyt lekurina, mutta auta perkele kun on pedofiili tai mikä hyvänsä sairas kusipää niin eikö suojella kaksin käsin ettei vaan tule henkilöllisyys esiin! Shaatana...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sairaanhoitajat opiskelevat 3,5 vuotta, josta puolet kuluu "harjoittelussa" ruokaa jakaen ja korttia lätkien.

Työuria voisi alasta riippuen pidentää alkupäästä 1-3 vuodella.

Mitäpä se sinulle kuuluu mitä sairaanhoitajat tauoillaan tekevät. Ei niin mitään. Työaikana en ole tähän mennessä nähnyt yhdenkään sairaanhoitajan ehtivän pelaamaan korttia ja olen nähnyt heitä sentään elämäni varrella aika monta. Se on sitten eri asia mitä muuta työ nykyään pitää sisällään varsinaisen hoitotyön lisäksi. Päivässä saattaa nimittäin helpostikin hurahtaa yli tunti raporttien lukemiseen ja kirjaamiseen - kaikki kun on tehty nykyään niin monimutkaiseksi.

Siinä olet oikeassa, että koulutusta varmasti voi helposti tiivistää ½-vuodella sanoisin, ja karsia liikoja epäolennaisuuksia opintokokonaisuuksista pois. Mutta en usko, että juuri ½-vuotta enempää opinnoista voi pois karsia.

vlad.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitäpä se sinulle kuuluu mitä sairaanhoitajat tauoillaan tekevät. Ei niin mitään. Työaikana en ole tähän mennessä nähnyt yhdenkään sairaanhoitajan ehtivän pelaamaan korttia ja olen nähnyt heitä sentään elämäni varrella aika monta. Se on sitten eri asia mitä muuta työ nykyään pitää sisällään varsinaisen hoitotyön lisäksi. Päivässä saattaa nimittäin helpostikin hurahtaa yli tunti raporttien lukemiseen ja kirjaamiseen - kaikki kun on tehty nykyään niin monimutkaiseksi.

Siinä olet oikeassa, että koulutusta varmasti voi helposti tiivistää ½-vuodella sanoisin, ja karsia liikoja epäolennaisuuksia opintokokonaisuuksista pois. Mutta en usko, että juuri ½-vuotta enempää opinnoista voi pois karsia.

vlad.
En minä mistään tauoista puhunut. Kerroin vain miten asia ainakin eräällä tutulla sairaanhoitajaopiskelijalla on harjoittelussa. Varmasti kun ollaan oikeasti töissä hommaa riittää. Tässä tapauksessa harjoittelussa olevalla opiskelijalla ei kuitenkaan ollut hommaa kuin noin tunniksi päivässä. Ikävä kyllä en usko hänen yksin korttia lätkineen, joten eiköhän seurana ollut vakituisia hoitajiakin.

Ei ollut tarkoitus mitenkään dissata ketään, vaan yrittää tuoda esille, että sairaanhoitajakoulutusta voitaisiin parantaa ja tehostaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vanhusten hoito pitäisi ottaa kanssa puheeksi juoppojen ja vammaisten hoidon lisäksi. Vanhuksista ei ole juuri mitään hyötyä ja kun väestö ikääntyy niin meidän pitää hoitaa heidät halvalla. Mielestäni pitäisi antaa verohelpotuksia henkilöille, jotka laittavat vanhuksensa hoitoon haja-asutusalueelle tai Viroon, jossa hoitajien ja lääkäreiden palkat ovat halvemmat. Tai sitten vaikka valelääkäreitä, ei sillä nyt siinä vaiheessa paljon eroa ole elääkö joku 90 vai 92 vuotta.
Turha niitä vanhuksia on syöttääkään, kun kohta kuolevat. Ihan sama kaataa se läskisoosi suoraan kuoppaan, siellä se kohta mätänee kumminkin.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Turha niitä vanhuksia on syöttääkään, kun kohta kuolevat. Ihan sama kaataa se läskisoosi suoraan kuoppaan, siellä se kohta mätänee kumminkin.

Yhteiskunta tehostuisi huomattavasti jos työkyvyttömille ja yli 55-vuotiaille laitettaisiin lakisääteinen pakko valita joko eutanasia taikka passin luovuttaminen pois ja maastakarkoittaminen. Mitään eläkepommeja ei olisi ja sosiaalihuolto olisi lähes tarpeeton. Veroastettakin voitaisiin laskea reippaasti.

Jos tuo maastakarkoittaminen ei onnistu, niin esim. Lapin lääni voitaisiin määrätä vapaa-alueeksi minne tämä tuottamaton väestönosa voitaisiin sijoittaa tietoisena siitä että penniäkään apua ei tipu. Ajattelin aluksi Turun seutua, mutta se olisi ollut jo aivan liian julmaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Yhteiskunta tehostuisi huomattavasti jos työkyvyttömille ja yli 55-vuotiaille laitettaisiin lakisääteinen pakko valita joko eutanasia taikka passin luovuttaminen pois ja maastakarkoittaminen.
Sama homma vankeusrangaistuksiin tuomituille. Saisivat valita mennäänkö Vaalimaalle vai Tornioon, ja siinä rajalla Suomen passi pois ja muutama kiväärinlaukaus kannoille. Älä tule takaisin.

Vankiloiden ylläpito maksaa ihan saatanasti. Sailas saa tämän vinkin ihan ilmaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Valeammateista tämän verran. Itse olen sähkö-/automaatioalan ammattilainen, ammattikoulu+parikymmentä vuotta alan työkokemusta ja "upgradetutkinto".

Itseäni ihmetyttää nykyinen sähköalan ammattikoulutus. Meilläkin käy harjottelijoita, jotka eivät suunnilleen osaa lausua sanaa sähkö. Yleismittari on tuntematon käsite ja jopa sähkön perusteet on ihan hanurista. Mihin tällaisen kaverin voi laittaa tekemään yhtään mitään? Varsinaisia valesähköasentajia.

Pelottavaa ajatella mihin nämäkin "ammattilaiset" menevät töihin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En minä mistään tauoista puhunut. Kerroin vain miten asia ainakin eräällä tutulla sairaanhoitajaopiskelijalla on harjoittelussa. Varmasti kun ollaan oikeasti töissä hommaa riittää. Tässä tapauksessa harjoittelussa olevalla opiskelijalla ei kuitenkaan ollut hommaa kuin noin tunniksi päivässä. Ikävä kyllä en usko hänen yksin korttia lätkineen, joten eiköhän seurana ollut vakituisia hoitajiakin.

Jos työaikaa päivässä harjoittelijalla on vain tunti, osastolla tai paikassa, jossa hän on ollut työharjoittelussa, olisi syytä miettiä sitä, että kannattaako harjoittelijoita yleensäkään ottaa harjoitteluun. Vain tehokkaasta harjoittelusta on hyötyä, tunti päivässä ei sitä ole ja se merkitsee sitä, että ammattielämään lähdetään kenties liian paljon teoriapohjalta. Injektioiden antamista, katetrointia, kanyylien laittamista, lääkitsemistä, perushoitoa, eri tautien hoitoa oppii vain ja ainoastaan tekemällä. Teorian kautta oppii sitten tietoa taudeista, hoitomuodoista, menetelmistä tms. Mutta yksin teoria ei saa olla pohja, jolta ponnistetaan työelämään.

Joltisenkin voin sanoa, että kokemusta on ja jos/kun harjoittelupaikka on hyvä, töitä joutuu todella tekemään ja sitä riittää koko päiväksi. Usein tilanne voi olla jopa se, että hoitajat joutuvat nipistämään lakisääteisistä tauoistaan, jotta vuoron työt saadaan kunnialla suoritettua. Niillä osastoilla, joilla olen työskennellyt, työntekijöiden määrä on vedetty minimiin. Toisinaan on jopa kieltoja sijaisten palkkaamiselle, joten sairauslomien yllättäessä tilanne voi muuttua hetkessä hyvin kriittiseksi. Jokainen voi arvata mitä siitä pahimmillaan seuraa.

vlad.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
ovat terveyskeskuslääkärit kyllä olleet pariin kertaan sen verran pahasti kujalla, että ennemmin pitäisi mielestäni pohtia sitä miten sinne saataisiin paremmin koulutettua väkeä.

Eiköhän kokeneella terveyskeskuksen yleislääkärillä ole paljon parempi ammattitaito kuin kokeneella yksityisen yleislääkärillä. Terveyskeskuksessa törmää monenlaiseen laaja-alaisesti. Yksityiset yleislääkärit kirjoittelevat nuhakuumereseptejä.

Erikoistuneet lääkärit taas taitavat toimia ristiin yksityisellä ja julkisella (niin kyllä osa yleislääkäreistäkin). Siitäkö lääkäri paranee, että hän vaihtaa toiseen rakennukseen?

Kyllä minä ainakin luotan enemmän vuosia työtä tehneeseen terveyskeskuslääkäriin kuin helppoihin hommiin hakeutuneeseen yksityiseen yleislääkäriin.
 

scholl

Jäsen
Se mikä meikäläistä tässä swiduttaa on tuo nimen ja naaman välitön esittely...

Jätkä on huijannut ja esiintynyt lekurina, mutta auta perkele kun on pedofiili tai mikä hyvänsä sairas kusipää niin eikö suojella kaksin käsin ettei vaan tule henkilöllisyys esiin! Shaatana...

Olen aivan samaa mieltä. Melkein jokaisen rikollisen kohdalla nimi ja naama piilotellaan. Tulee sellaisia "entinen huippu-urheilija..." jne otsikoita. Lähinnä vain Anneli Auerin, Matti Nykäsen ja nyt tämän valelääkärin tekemisillä repostellaan julkisesti nimen ja naaman kera.

Turha niitä vanhuksia on syöttääkään, kun kohta kuolevat. Ihan sama kaataa se läskisoosi suoraan kuoppaan, siellä se kohta mätänee kumminkin.

Kyllähän totuus on se, että meidän tulee vakavasti miettiä, kuinka saadaan ihmiset elämään lyhyemmän ajan ja seuraavan parinkymmenen vuoden aikana pitää myös keksiä keino, kuinka valtiojohtoisesti voimme tappaa vanhimpia ihmisiä. Eläkemeininki saattaa jäädä jossain vaiheessa veke kuvioista tai lyhenee. Toisin sanoen ihmiset painavat täysillä ja sitten kun ei mikään enää pelaa niin mullan alle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jätkä on huijannut ja esiintynyt lekurina, mutta auta perkele kun on pedofiili tai mikä hyvänsä sairas kusipää niin eikö suojella kaksin käsin ettei vaan tule henkilöllisyys esiin! Shaatana...

Olet kyllä harvinaisen typerä kouluikäisen lapsen isä, pistää vihaksi samalla lailla kuin pedofilia itsessään.

Tämä kaveri on huijannut tuhansia ja tuhansia ihmisiä ja ainakin teoriassa asettanut heidät vaaraan. Pedofiili vahingoittaa ei kovin montaa. On aivan selkeä ero miksi jonkun henkilöllisyys julkaistaan ja jonkun ei, mutta putkinäköisen lätkäfaijan on tietenkin sitä kovin vaikeaa ymmärtää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös