Erkka vs. Rami
Kumpi on parempi valmentaja? Pitäisikö Summanen ottaa takaisin? Ehkäpä, vaikea sanoa.
Molemmilla valmentajilla on hyvät meriitit SM-liigasta, mutta Summanen on saavuttanut pienemmässä ajassa enemmän. Tämä ei sinänsä kerro mitään, eikä sen takia kannata Summasta takaisin maajoukkueeseen raahata. Rami on tunnettu aina määrätietoisena pelaajana ja valmentajana. Ramin prosessi saikin hienon huipennoksen viime syksynä World Cupissa. Tätä meriittiä on kait turha kenenkään kiistää. Erkalla on vasta yksi kausi maajoukkueessa takana, joka meni ennätyksellisen heikosti. Jokainen voi miettiä tästä mitä haluaa.
Palataan ajassa hieman taaksepäin. 2004 keväällä Raimo Summanen valmistautuu ensimmäiseen MM-turnaukseen päävalmentajana. Summanen saa hyvin pelaajien luottamuksen ja pelitkin sujuvat kelvollisesti. Ainoastaan kirvelevä Kanada-tappio puolivälierissä harmittaa. Silloin se tappio tosin meni pitkälti maalivahdin piikkiin. Siirrytään sitten ajassa vuosi eteenpäin. Erkka valmistautuu ensimmäiseen MM-turnaukseen päävalmentajana. Alla on monien pelaajien kieltäytymisiä ja ennätyksellisen huonosti mennyt Euro-turnaus. No niillä nyt ei sen kummemmin ole koskaan ollut merkitystä. Leijonilla on pitkä valmistautumisaika MM-kisoihin ja ennen kisojen alkua puhuttiin, että hyvällä valmistautumiselle ja joukkuepelaamisella voidaan yltää vaikka kuinka korkealle.
Mutta sitten. Mitä tapahtuukaan. Suomen peli ei tunnu yhtään valmiilta missään vaiheessa MM-kisoissa. Edellisenä vuonna karvauspeli ja kaikki oli toiminut erittäin hyvin ja turnauksesta jäi hyvä maku suuhun. Nyt karvauspeli eikä mikään ollut niin kuin pitäisi olla. Westerlundilla oli useita viikkoja aikaa hioa joukkue yhtenäiseksi ja toimivaksi, mutta asia onkin päinvastoin. Muilla toimii kaikki paljon paremmin kuin Suomella. Tässä voidaan pientä vertausta käyttää syksyn World Cup-turnaukseen, jossa Summanen sai joukkueen yhtenäiseksi erittäin hyvin. Taktiikka toimi ja peli-iloa oli.
Ja nyt siihen Westerlundin kannattajien lempiaiheeseen. "No tämä turnaus on ihan eri asia, koska täällä on niin paljon paremmat pelaajat". Jos otetaan vertailuksi aluksi vaikka viime vuoden MM-kilpailut. Tsekillä oli aika lailla yhtä hyvä ryhmä kuin nyt, Slovakia oli vahva myös viime vuonna, Ruotsilla oli ehkäpä nimekkäämpiä pelaajia viime vuonna kuin nyt jne. Oli silloinkin kovia pelaajia turnauksessa. Myönnettäköön, että tämä turnaus oli vielä hieman kovatasoisempi, mutta silti. Seuraavaksi otetaan vertailuun World Cup. Mukana kaikki maailman parhaat pelaajat ja Suomi sijoittuu hienosti toiseksi. Muistettakoon vielä sekin, että Saku Koivulla oli jo silloin rannevamma, Lehtisellä oli vammoja, Selänteellä oli polvivamma jo silloin. Myös World Cupissa oli loukkaantumisia. Itse asiassa koko ykkösnyrkki oli puolikuntoinen.
Minun kantani asiaan on se, että Westerlund ei ole ehkä se paras mahdollinen päävalmentaja. Summanen sai todella hyviä tuloksia lyhyessä ajassa ja Westerlundille ei riitä pitempikään aika. Minun perusteluni tälle kannalle on Westerlundin aiemmat liigakaudet, kun olen niitä seurannut ja tämä kausi päävalmentajana. Mielestäni se ei ole sitä, mitä sen pitäisi olla. En tiedä, kuka olisi paras vaihtoehto korvaamaan Westerlundin, mutta Summasen nimi nousee väkisinkin korkealle - mutta jätettäköön se päätös muille.
Sitten tähän Kummola-kysymykseen. Kummola on ilmeisesti saanut kaikkea hyvääkin vuosien varrella aikaiseksi, mutta viime aikoina luotto Kummolaan on hiipunut. Minun kantani on selkeä. Mikäli Kummola on valmis tekemään oikeita asioita jääkiekon puolesta, niin jatkakoon. Mutta jos hän ei aio mitään merkittäviä muutoksia tehdä, niin hänen aikansa on eittämättä ohi.