Nokkis kirjoitti:
No eipä kai mutta olen todella mieltä että nyt on se riskin paikka. Tämä on meidän hankinta. Jesse olisi oikealla asenteella JYPin mies ja joku minussa sanoo että Meillä se peli-ilo löytyisi ja tie TÄHTIIN. Voihan se olla ettei Jesse löydä peli-iloa täälläkään ja päätyy Kiekko-Susien kakkosketjuun pelaamaan loppuiäkseen...
Mielenkiintoiseksi tämä kyllä menee. Ensimmäinen ajatus siirrosta on kielteinen, mutta kun tarkemmin miettii, olisi siirrossa pari puolta, jotka puoltavat myös onnistumista. Jos Niinimäen viime vuosia miettii, niin ensin NHL-sopimus ja sen jälkeen sopimus Jokereihin ovat kuitenkin aika kovia juttuja kenelle tahansa pelaajalle. Ehkä nämä ovat kyseisen pelaajankin haaveissa nuorena olleet. Helppo on ehkä ollut jättää työnteko vähemmälle, kun huonollakin asenteella on ensin saanut sopimuksen Edmontoniin ja sen jälkeen Jokereihin. Haen siis ajatusmallia "jos näin hyvät seurat hankkivat minut, vaikka en tee töitä, miksi aloittaa työntekoa nytkään?"
Sen sijaan sopimus JYPiin ei varmaan enää ole joka junnun toivelistalla. Ehkä pikkukaupunkiin joutuminen ja vähemmän hienoissa olosuhteissa treenaaminen herättää taas kaipuun kirkkaampiin valoihin ja samalla pelaaja tajuaa, että sinne päästäkseen pitää alkaa tehdä hommiakin? Lehdistökin on rummuttanut Niinimäen lahjakkuutta turhankin paljon ja kauan, koska NHL:ssä ja Jokereissa pelaavat pelaajat kiinnostavat, ja mies on saanut paistatella palstoilla kyllikseen. JYPissä tuskin puhelin kuitenkaan soi enää yhtä tiheään, ellei kentällä tapahdu sellaista, että pelaajassa olisi taas lehtijutun ainekset.
Toinen juttu on se, että on toki hyvin mahdollista, että joukkueeseen tuleva taitelijasielu pilaa sen hengen. Mutta kait siihenkin on mahdollisuus, että joukkueessa vallitseva kova työnteko ja tekemisen meininki tarttuu. Jokereissa Niinimäki ei kai ollut ainoa löysäilijä, jos olen kirjoituksia täällä palstoilla oikein ymmärtänyt, mutta JYPissä näin todennäköisesti olisi. Mahtaako pokka riittää siihen?
Alatalon kehittämistä pelaajista JYPissä ei taida oikein löytyä tapausta, jossa huono asenne olisi estänyt aikaisemman kehittymisen, ja se olisi täällä korjaantunut. Mutta jos olen oikein ymmärtänyt, esimerkiksi Viitaluoma ja Holma SaiPassa ovat tällaisia tapauksia, joskaan eivät yhtä suuressa mittakaavassa kuin Niinimäki. Kuitenkin Holmakin surffaili vuoden verran IFK:ssa haluttomasti, mutta SaiPaan siirtymisen jälkeen on käsittääkseni painanut peleissä kovalla asenteella. Eihän Alatalo mikään räyhääjä ole, mutta kyllä uskoisin kovuutta löytyvän saman verran kuin Mälkiästäkin tarpeen vaatiessa, ja tähän kun lisää maisemanvaihdoksen isosta kaupungista pieneen, tulos voi olla hyvä.
Olen Niinimäen kohdalla epäilevällä kannalla, mutta ei onnistuminen täällä kuitenkaan ihan mahdotonta olisi. Toivottavasti seurajohdon psykologinen silmä on kunnossa, johti sen käyttö sitten Niinimäen kiinnittämiseen tai ei.