Fiilikset jo ennen kauden päättymistä ovat olleet sellaiset, että tässä voisi jopa harkita itsekin välivuoden pitämistä niin kannattamisesta kuin tänne Jatkoajalle kirjoittamisestakin. Vaikka kauteen lähdettäessä mulle oli ihan selvää, että tällä jengillä Ilves ei kaadu ja vaikka mitään sokkihoitoa kielteisessä mielessä Sportin toiminta ei olekaan tarjonnut, niin silti on tällä hetkellä sellainen aika voimakas pettymys siihen, että tässä on kymmenen vuotta tullut näistä asioista täällä jahkailtua ja edelleen pelataan Mestistä. Palstaveljiltä yllä kuitenkin sen verran hyvää pohdintaa, että pistetään täältä lumisilta kesälaitumilta omakin lusikka soppaan kaikesta huolimatta. Parempi kai olla vannomatta, että Jatkoaikaan en sitten vuoteen kirjoita.
Jotenkin näen jopa hyvänä asiana sen, että kausi loppui tällä kertaa lyhyeen. Palattiin normiarkeen kahden ns. "vahinkomestaruuden" jälkeen. Raaka totuus on, että Sport syö ainoastaan omasta korista vetovoimaisuuttaan voittamalla mestaruuden ja pelaamalla liigakarsinnoissa joukkueella, jolla ei ole realistisia mahdollisuuksia voittaa karsintoja. Se potentiaalinen marginaaliyleisö, joka ei voimasuhteista ole niinkään selvillä on juuri se, joka touhuun myös nopeasti kyllästyy - mikä on kun ei mestari nouse liigaan, ei taaskaan. Sport ja ne puheen liigasta, hah hah haa jne...
Kuten tuossa jo everon totesi, ilman laajamittaista koko Pohjanmaan kattavaa taloudellista tukea Sport ei tule liigaa pelaamaan niin kauan kuin raha ratkaisee ammattilaisurheilussa. Tämä on nyt ihan Pohjanmaasta itsestä kiinni. Kyllä SM-liiga ottaa pohjalaisen liigajoukkueen kiljuen vastaan, kunhan on vääntöä takana. Me tarvitaan kiekko-osaajia orgisaation taakse - ja rahaa! Kaikkihan rahaa tarvitsee ja haluaa, mutta tästä päästäänkin siihen, miksi tämä on tarvittavissa määrin onnistunut esimerkiksi Lappeenrannassa, tai miksi Raumalla yksi RTK on halukas panostamaan Lukkoon, mutta meillä vastaavasti joku kultasuoneen iskenyt Vacon on Sportin takana vain nimellisesti. Energiateollisuudessa on tällä hetkellä valtavat tuottomahdollisuudet vuosikymmeniksi eteenpäin, mutta Sportin kassassa Vaasan energiaklusterin olemassaolo ei juuri ole näkynyt. Tässä ei oikeastaan ole edes kysymys siitä, että kuka on rikas ja kuka köyhä, vaan siitä miten suuren siivun tulovirrasta kukin on halukas investoimaan jääkiekkoon. Bisneksessäkin on ihmisiä omine intohimoineen, joten onko tämä nyt tulkittava siten, ettei Pohjanmaalla kuitenkaan ole riittävästi intohimoisia jääkiekkoihmisiä kuten vaikkapa Satakunnan liike-elämässä on? Lajien välillä esiintyy Pohjanmaalla myös paljon eturistiriitoja, joiden edessä jopa itse Tamminen on nostanut kädet pystyyn, ja Sport on usein se vihatuin kilpailija muiden lajien kannattajien silmissä. Onneksi sentään Vaasan kielimuuri ei ole näkynyt jääkiekossa. Sport on niin suomen- kuin ruotsinkielisten yhteinen juttu. Myös paljon maahanmuuttajataustaisia käy Sportin peleissä säännöllisesti.
Myös tietoisuus/luulo omasta kelpoisuudesta voi olla miina, jos siihen liikaa tuudittautuu eikä katso mitä muualla tapahtuu. Pohjalainen kyllä mielellään rehentelee menestyksellä ja luulee aina olevansa paljon naapuria parempi. Olen asunut muuallakin kuin Vaasassa, enkä ole samanlaista typerää ylimielisyyttä havainnut kuin mikä erityisesti Vaasassa vallitsee. Onnistumisesta tehdään aina iso numero. Jo osa junnuista luulee, että Sportin verkkareissa kulkeminen on kovan jätkän merkki. Moista spedeilyä olen nähnyt ainoastaan Vaasassa. Muualla keskitytään enemmän itse asiaan ja tehdään enemmän sitä hiljaista duunia, joka kantaa hedelmää. Me sitten itketään kun vaasalaiset omat pojat onkin ihan perseestä siellä edustusjoukkueessa.