Vaasan Sport 2009–2010

  • 817 541
  • 2 673

teukka2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Timo Pahkalaa olen esittänyt jo kauden alusta alkaen ylempiin kenttiin, koska hän on sen ansainnut.

Häh?
Ymmärtäisin, jos tuossa lukisi, että "ylempään kenttään" tai "on ansainnut enemmän peliaikaa", mutta mitä virkaa Pahkalalla olisi 1- tai 2.-kentässä?
Eiköhän hänen kaltaisensa tietyn roolin pelaajan paikka ole nimenomaan 3- ja 4-kentällisissä. En siis tarkoita, että jotenkin väheksyisin Pahkalaa, päinvastoin, mutta en vain ymmärrä ollenkaan, miksi hänet olisi pitänyt siirtää "ylempiin kenttiin".
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
siffa: Kun esittelet Samuli Kivimäkeä Tammisen "löytönä" ja pelaajana, jonka Juhani "nosti liigaan" niin olet mielestäni väärässä.

Tämä on väärä tulkinta. Minä olen kertonut täällä, mitä viime kaudella tapahtui Samuli Kivimäen suhteen. Totuus on se, että marraskuun alkupäivinä Samuli nousi Nikoskelaisen paikalle, kun Nikoskelaisen sopimus purettiin yhteisymmärryksessä. Jo tätä ennen Kivimäki oli erittäin hyvä neloskentässä. Valmentajana oli Tamminen, joka antoi ison vastuun Samulille ja tie SM-liigaan aukesi. Muistan, kun Tami antoi jatkuvasti Samulille vastuuta 5-3 yv:llä rightin laukojana siitä huolimatta, että yhtään maalia noista lukuisista 5-3 tilanteiden laukauksista ei syntynyt vielä viime kaudella. Samuli kunnostauti yv:llä hyvien poikittaissyöttöjen antajana ja näistä syntyi hienoja maaleja.

Kivimäki on ollut poikkeuksellisen kärsivällinen, koska hän murtautui pelaavaan kokoonpanoon vasta viime kaudella, vaikka on "valmis Mestis-pelaaja" jo useamman kauden. Kivimäki olisi pelannut Mestistä jo pari kautta sitten monessa muussa Mestis-organisaatiossa ja saanut liigasopparinsa kenties aiemmin. On makuasia, mikä reitti on oikea/paras.

Kivimäen aiemmasta valmiudesta pelata Mestistä juniorina hyvällä tasolla ei minulla ole. Näin hänen suuren potentiaalinsa heti viime kauden alusta alkaen. Neloskentässä hänen koko kentän yksilökuljetuksensa ja kikkailunsa tulivat erittäin näkyvästi esille. Ylemmissä kentissä on pelattava "kurinalaisemmin" ja pantava Tamin opetuksen mukaan kiekkoa liikkeelle syöttämällä.

Kivimäen liigasopimus on hyvin vähän Tammisen ansiota.

Siitä minulla on tarkka tieto ja hyvä kokemus, miten noustaan SM-liigapelaajaksi. Vain lapsen intohimoisella suhtautumisella 4 (7)-15 vuoden ajanjaksona harrastukseensa ja perheen yhtä intohimoisella tuella on mahdollisuus nousta myöhemmin SM-liigapelaajaksi. Tammisen tehtävänä oli tässä erittäin harvinaisessa prosessissa hioa ja viimeistellä timantti SM-liigakelpoiseksi.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Sportin ja Red Ducksin farmisopimus kariutui

Kyllähän kesän ehkä kovin pommi vaasalaisen kiekkoilun ympärillä on se, minkä Pohjalaianen tänään uutisoi, eli Sport ja Red Ducks eivät mm. taloussyistä solmi farmisopimusta. Sen sijaan (toinen pommi) RD katselee itse alaspäin ja tekee yhteistyötä 2. divisiionassa pelaavien Kauhajoen Hela-Kiekon ja KoMu kakkosen kanssa. Kyllähän tämä viittaa siihen, minkä joku täällä otti jo aiemmin esille, että Red Ducksilla on kuin onkin Ari Rintamäen johdolla joitakin kilpailullisia ambitioita vaasalaisessa edustuskiekossa. Toki on helppo uskoa, että tässä Sport olisi ollut se enemmän jarruttava osapuoli, mutta mene ja tiedä.

Sportin pelaajien kannalta mielestäni huono asia ettei farmiyhteistyötä synny, mutta vaasalainen kiekkoilu tästä kuitenkin kokonaisuudessaan hyötyy. Ei voi muuta kun toivottaa onnea ja menestystä myös Red Ducksille. Vaatii sitä kuuluisaa munaa pystyttää Vaasassa yhtään mitään Sportin rinnalle. Toivottavasti myös yhteistyötä tapahtuu jollain tasolla.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Tietojeni mukaan Sport ei ollut halukas yhteistyöhön. Jokainen voi miettiä omassa pääkopassaan miksi.
 

Fordél

Jäsen
Tietojeni mukaan Sport ei ollut halukas yhteistyöhön. Jokainen voi miettiä omassa pääkopassaan miksi.

Voisiko syynä olla JYP:n ja D Teaminkin kohdalla toteutunut suuri taloudellinen rasitus emoseuraa kohtaan, joka on tämän yhteistyön kohdalla arvioitu liian suureksi.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Kivimäki on ollut poikkeuksellisen kärsivällinen, koska hän murtautui pelaavaan kokoonpanoon vasta viime kaudella, vaikka on "valmis Mestis-pelaaja" jo useamman kauden. Kivimäki olisi pelannut Mestistä jo pari kautta sitten monessa muussa Mestis-organisaatiossa ja saanut liigasopparinsa kenties aiemmin. On makuasia, mikä reitti on oikea/paras.

Ei välttämättä ihan näinkään. Ensinnäkin, Kivimäki ei koskaan ole ollut huippulahjakas. C-junnuissa hyvässä valmennuksessa "Harkins" alkoi näkyä jo vakuuttavia otteita. Mutta väite, että Samuli olisi ollut "valmis Mestis-pelaaja" jo useamman, sanotaan nyt kolme kautta, on mielestäni pahasti vedetty yli. Vuosi aikaisemmin edustukseen on omasta mielestäni perusteltua, ja varmaan Samuli olisi jossain roolissa voinutkin ihan hyvin pelata. Jos Kivimäki kuitenkin olisi otettu edustukseen mukaan jo kolme kautta sitten, niin uskallan väittää että mies ei olisi pelityyliltään sama, superviihdyttävä jannu, joka nykyään kaukalossa kirmaa.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Kyllähän kesän ehkä kovin pommi vaasalaisen kiekkoilun ympärillä on se, minkä Pohjalaianen tänään uutisoi, eli Sport ja Red Ducks eivät mm. taloussyistä solmi farmisopimusta. Sen sijaan (toinen pommi) RD katselee itse alaspäin ja tekee yhteistyötä 2. divisiionassa pelaavien Kauhajoen Hela-Kiekon ja KoMu kakkosen kanssa. Kyllähän tämä viittaa siihen, minkä joku täällä otti jo aiemmin esille, että Red Ducksilla on kuin onkin Ari Rintamäen johdolla joitakin kilpailullisia ambitioita vaasalaisessa edustuskiekossa. Toki on helppo uskoa, että tässä Sport olisi ollut se enemmän jarruttava osapuoli, mutta mene ja tiedä.

Näen tämän positiivisena. Red Ducks ei ole KoMu, jonka tarkoituksena on vähän höntsäillä ja tavoitteena aina se sarjapaikan uusiminen. RD;ssä pelaa jo nyt todella paljon Sportin juniorimyllyn läpikäyneitä pelaajia, jotka eivät ainakaan tällä hetkellä ole valmiita Mestikseen. Kauhavalta on aina löytynyt muutama lahjakas jannu lähes jokaisesta ikäluokasta, ja jos heidät saadaan ajoissa Vaasaan(14-16v), on näillä mahdollisuus päästä pelaamaan Suomi-Sarjaa Red Ducksiin. Harva juniori on valmis hyppäämään Divarin ikuiseen suosikkiin jo 17vuotiaana. Suomi-Sarjan matsit on kuitenkin miesten pelejä. Lisäksi kun muistetaan että meidän A-juniorit nousivat Liigaan, on Vaasasalla todellinen mahdollisuus nousta oikeaksi kiekkokaupungiksi.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kirjoitinkin "On makuasia, mikä reitti on oikea/paras". Näkemykseni mukaan - omasta mielestä se paras näkemys :) - Kivimäki olisi voinut tulla pienille minuuteille kaudella 2006-2007 ja kaudella 07-08 vakiminuuteille. Useassa muussa Mestis-seurassa - kuten kirjoitin - tuo reitti olisi ollut selviö.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Lisäksi kun muistetaan että meidän A-juniorit nousivat Liigaan, on Vaasasalla todellinen mahdollisuus nousta oikeaksi kiekkokaupungiksi.

Ikävä kyllä tämä A-junnukuvio tullaan munimaan totaalisesti. Ensimmäinen näyttö on se, että valmennus on tuolle tasolle täysi vitsi. Nykyvalmennuksella säilyminen sarjassa olisi kova saavutus.

Onnistuminen olisi omissa papereissa toimiva yhteistyö edustusjoukkueen kanssa. Nythän A-junnut ovat - niin kuin ovat olleet jo vuosia - riippakivi edustukselle.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ehdin jo iloita, että nyt nähtäisiin vähän yhteistyötä Vaasan kiekkoilussa kun on innokkaat vetäjät S-sarjajoukkueella ja A-junnut nousivat liigaan. Sitten mä heräsin.

En käsitä miksei tuon Red Ducksin kanssa voi tehdä jotain pelaajavaihtoa. "Taloudellisista syistä" joopajoo... kuka ei nauranut tuon syyn kuullessaan? Ihan sama paljonko rahaa laitetaan collinseihin, pruddeneihin ja aikinseihin mutta tähän nyt ei ollut sitten penniäkään.

A-junnut lähtee elämänsä kovimpaan haasteeseen valmentajakaksikolla, joka on täysi arvoitus tuolle tasolle.

Vastustajat ovat kaikki kaupungeista, joilla on pitkät perinteet pelata kyseistä sarjaa ja suurempi määrä junnuja joista valikoida parhaat A-junnuihin. Haaste on ainakin valtava jos mielii pärjätä liigassa. Sporthan on ainoa joka sieltä voi tippua. Onneksi sentään karsinnat pelataan, joten jonkun divariseuran on se liigapaikka myös pelaamalla Sportilta otettava.

Nyt olisi tärkeää kehittää näitä nuoria mahdollisimman paljon ja laajalla rintamalla, koska edustuksen keski-ikä on korkea ja siellä on monta jotka pelaavat viimeisiä kausiaan.

Kovin on hiljaista noin muuten. Talouslukuja ei kuulu eikä pelaajauutisiakaan. Huhuja sitäkin enemmän tai ehkä juuri siksi. No news = bad news?
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Ehdin jo iloita, että nyt nähtäisiin vähän yhteistyötä Vaasan kiekkoilussa kun on innokkaat vetäjät S-sarjajoukkueella ja A-junnut nousivat liigaan. Sitten mä heräsin.

En käsitä miksei tuon Red Ducksin kanssa voi tehdä jotain pelaajavaihtoa. "Taloudellisista syistä" joopajoo... kuka ei nauranut tuon syyn kuullessaan? Ihan sama paljonko rahaa laitetaan collinseihin, pruddeneihin ja aikinseihin mutta tähän nyt ei ollut sitten penniäkään.
Erittäin valitettava asia, ettei Red Duckseja pystytä nyt ikään kuin käyttämään farmina. Suomi-Sarjan pelit ja minuutit olisivat elintärkeitä niille kavereille, jotka jäävät edustuksessa jämäminuuteille tai eivät pääse ollenkaan pelaamaan. Uskomatonta että tämä pystytään munata tällä tavoin. Onneksi sentään nuorille kavereille löytyy nyt kovia pelejä A-junnujen liigan myötä.
Tässä taitaa olla enemmän kiinni henkilökemioista.
Näin olettaisin myös itsekin. Tuskin tuo nyt "muutamasta eurosta" jäisi kiinni, kun on tosiaan rahaa tuhlattavaksi esim. Shearerin edellä mainitsemiin pelaajiin.
Sportin pelaajien kannalta mielestäni huono asia ettei farmiyhteistyötä synny, mutta vaasalainen kiekkoilu tästä kuitenkin kokonaisuudessaan hyötyy.
Hmm... Olen hieman eri mieltä tuosta että "vaasalainen kiekkoilu hyötyisi tästä". Mielestäni emme ole niin suuri kiekkokaupunki, että meillä olisi varaa hukata Suomi-Sarja tason joukkuetta ja antaa sen kulkea omia polkujaan. Näin etenkin Sportin näkökulmasta katsottuna. Muualla on näytetty, miten hyviä nämä farmiyhteistyöt ovat toimiessaan. Surkuhupaisinta olisi, jos Sport alkaisi nyt sitten tekemään esimerkiksi S-kiekon kanssa yhteistyötä. Olisi ehdoton etu kaikille, jos Sportilla olisi laadukas farmitiimi, jonka kanssa olisi mahdollisimman mutkaton tie siirrellä pelaajia edestakaisin.

Heittelet näitä omia toiveuniasi Tammisen ja pelaajien välisistä huonoista suhteista täysin vastuuttomasti täällä. Mitä itse ajattelet pelaajista, jotka kertovat sinulle näitä juttuja, joita sitten levittelet tänne jääkiekon korkeatasoisimpaan nettikeskusteluun? Samat pelaajat pistävät illasta toiseen harjoituksissa ja peleissä kaikkensa peliin Sportin ja oman menestyksensä suhteen. Käy katsomassa harjoituksia ja pelejä, vain niillä on merkitystä. Minun mielestäni sinua vedetään pahasti höplästä näiden pelaajien taholta, jotka toimivat Tammisen alaisuudessa työssään toisin kuin mitä sinulle kertovat. Tammisen vetämissä harjoituksissa huokuu pelaajien ja valmentajien välinen luottamus ja siellä on aistittavissa todellinen tekemisen meininki.
Etkö ymmärrä lukemaasi, vai missä on ongelma? Ensinäkin yritin juurikin tuossa edellisessä viestissäni kuitenkin selventää, että suurimman osalla ei voida puhua "huonoista suhteista" kun sanoin ettei sen suurempia kismoja ole. En myöskään heitä "toiveuniani" sillä en esimerkiksi tunne mitään henkilökohtaista vihaa Tammista kohtaan. Kunhan nyt kertoilen asioista miten ne ovat. Ei tässä sen kummempaa, anteeksi nyt jos loukkasin jumalaasi.

Jaa että mitä itse ajattelen pelaajasta, kun puhumme keskenämme mistä nyt milloinkin puhumme. En ajattele sen kummempia, mitä nyt kaverien kanssa puhutaan. Kunhan nyt laitan sinulle jotain faktaa, kun esittelet Seinäjoelta käsin noita arvauksiasi. Pitäiskö olla joku Neuvostoliitto tyylinen sensuuri, jossa vain sinun esittämäsi väittämät sallitaan ja kaikki faktat kiistetään? Kai nyt s**tana pelaajat laittavat itsensä likoon ja pyrkivät urallaan eteenpäin, miksi eivät näin tekisi. Luuletko että jos joku pelaaja ei vaikka pidä Tammisesta, niin hän ei innostu esimerkiksi liigakarsinnoista p*skan vertaa ja ei jaksa yrittää täysillä - tuskin. Välillä mietin, oletko kenties itse pelannut "täysillä" koskaan mitään joukkueurheilulajia. Ei saakeli sentään.

Höplästä vedetään korkeintaan sinua, jos olet tottunut siihen että ystäväsi valehtelevat sulle päin naamaa. Mulle on toisaalta aivan sama mitä näistä asioista ajattelet, itse tiedän faktat, lähempää kuin sinä. Mielelläni en tänne kaikkia kirjoittele enkä ole kirjoitellutkaan, mutta välillä tekee mieli tuoda tosiasioita esille. Paljon on jätetty myös kirjoittamatta.
Muistan, kun Tami antoi jatkuvasti Samulille vastuuta 5-3 yv:llä rightin laukojana siitä huolimatta, että yhtään maalia noista lukuisista 5-3 tilanteiden laukauksista ei syntynyt vielä viime kaudella.
Minä muistan, kuinka kauan Tammisella keksi tajuta koittaa Kivimäkeä esimerkiksi tuohon paikalle. Tuossa vaiheessa, kun Samppa tuola 5vs3:ssakin alkoi esiintyä, olisi hänen pitänyt olla jo kauan aikaa sitten sielä. Ja kaverin potentiaali on tiedetty jo paljon kauemman aikaa, kuin menneen kauden alusta. 5vs4 yv:lle Kivimäkeä odotettiin ja odotettiin, kunnes vihdoin Tami antoi kaverille edes vähän yv-vastuuta. En sitten tiedä oletko ollut samassa hallissa kaikki Sportin kotipelit katsomassa.
siffa: Kun esittelet Samuli Kivimäkeä Tammisen "löytönä" ja pelaajana, jonka Juhani "nosti liigaan" niin olet mielestäni väärässä.

Kivimäki on ollut poikkeuksellisen kärsivällinen, koska hän murtautui pelaavaan kokoonpanoon vasta viime kaudella, vaikka on "valmis Mestis-pelaaja" jo useamman kauden. Kivimäki olisi pelannut Mestistä jo pari kautta sitten monessa muussa Mestis-organisaatiossa ja saanut liigasopparinsa kenties aiemmin. On makuasia, mikä reitti on oikea/paras.

Kivimäen liigasopimus on hyvin vähän Tammisen ansiota.
Juuri näin. Tässäpä tuo oli erittäin hyvin lyhyesti kiteytetty. Luulisi tuosta tyhmemmänkin ymmärtävän. Siffahan meinaa siis tosissaan esimerkiksi viimeisimmän viestin perusteella kuitenkin kääntää Samppaa nyt jotenkin "Tamin löydöksi". Joskus ei tiedä itkisikö vai nauraisiko osalle noista jutuista :)
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Juuri näin. Tässäpä tuo oli erittäin hyvin lyhyesti kiteytetty. Luulisi tuosta tyhmemmänkin ymmärtävän. Siffahan meinaa siis tosissaan esimerkiksi viimeisimmän viestin perusteella kuitenkin kääntää Samppaa nyt jotenkin "Tamin löydöksi". Joskus ei tiedä itkisikö vai nauraisiko osalle noista jutuista :)

Luitko edes minun vastaustani mendietalle? Jatkat tätä samaa linjaa, vaikka kirjoitin mielestäni täysin selvästi, mistä on kyse.

SM-liigapelaajaksi päätyminen on pitkäaikainen ja erittäin harvinainen prosessi. Tärkeintä on lapsen intohimo ja halu kehittyä vuosien 4(7)-15 aikana hyväksi pelaajaksi. Useimmiten lapsen intohimoa on tuettava 100%:sti perheen taholta. Valmentajat tekevät oman tärkeän ja välttämättömän osuutensa.

Sille et sinäkään nyt mahda mitään, että Samuli Kivimäen viimeisenä valmentajana tiellä SM-liigasopimukseen toimi Juhani Tamminen. Jos nyt tamimaiseen tapaan pistäisin prosentit tähän mennessä tapahtuneelle kehitykselle: lapsen intohimo ja halu kehittyä 50%, perheen tuki 30%, valmentajat 20%. Kun Samulilla on ollut useita valmentajia urallaan, niin Tamin osuudeksi arvioin 5%. Tamin osuus on noinkin suuri, koska hän peluutti Tuomas Nikoskelaisen lähdön jälkeen Samulia suurella vastuulla ja näin SM-liigajoukkueet kiinnostuivat hänen hyvistä otteistaan jäällä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Aika naurettavaa vääntöä kyllä. Miksi heille, joille kreeditit kuuluu, ei niitä voida myöntää?

Samppa ei "saanut" vastuuta kuluneen kauden alkukaudella, koska oli intissä.
Tami ei halunnut vetää Samppaa piippuun runkkusarjan takia ja lupasi jatkuvasti kaverilla ykkös,- kakkosketjusta roolia ja lisäksi YV:tä, kunhan Samppa vaan pääsi ensin intistä pois.

Kun Samppa sitten tammikuussa intistä pääsi, tuli vastuuta ja tulostakin.
Täytyy muistaa, että Samppa ei edes treenannut täysipainoisesti alkukaudesta, juuri intin takia. Kyllä tässä täytyy mielestäni suurimpienkin anti-Tami-fanien katsoa nyt jo peiliin ja nataa krediitit niin Tamille, kuin Kenallekin.
Valmennuskaksikko jaksoi kärsivällisesti mennä kaverin mukaan ja kaveri vastasi huutoon, tekemällä uskomattoman läpimurron keväällä. Toki jo sydäntalvella mentiin Sampan kohdalla sataa ja viittäkymppiä, mutta kyllähän Samppa kehittyi aivan uskomattomasti Tammisen alaisuudessa.

Eli ei viittittäis vetää taas aivan takataskusta näitä Tamisyytöksiä. Tai, aivan sama. Mitä enemmän näitä ankkoja tippuu alas, alkaa noiden puremiskykykin sitä mukaa pehmetä, eikä niitä jaksa kohta kukaan tosissaan lukea.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Sille et sinäkään nyt mahda mitään, että Samuli Kivimäen viimeisenä valmentajana tiellä SM-liigasopimukseen toimi Juhani Tamminen.

Kun Samulilla on ollut useita valmentajia urallaan, niin Tamin osuudeksi arvioin 5%.
En mahda en, yhtälaillakaan kuin et sinäkään mahda. Eipä se minua kyllä haittaakaan, jos niin jostain syystä luulet. Todella hienoa että Samppa pääsee näyttämään jo nyt kyntensä sm-liigan puolella.

Niin varmaankin jotain tuota luokkaa, välillä vain puheistasi sai sen käsityksen, että tuon luvun saisi kertoa mielestäsi lähes kymmenellä, kun Tami sitä ja Tami tätä.

Eli ei viittittäis vetää taas aivan takataskusta näitä Tamisyytöksiä.
Haluaisin tähän hieman tarkennusta. Eli mihin tarkelleen viittaat näillä "Tamisyytöksillä"? Kuka on siis syyttänyt Tammista ja mistä. Itse olen lähinnä yrittänyt muun muossa kertoa Siffalle, että kaikki pelaajat eivät Tammisesta valmentaja/ihmisenä todellakaan pidä, ja muuta mitä nyt tähän asiaan on liittynyt. Tuollaisessa ei liene ainakaan ole mitään "syyttämistä". Olen myös kertonut siitä, että lehtien kirjoituksia ei kannata ottaa aina niin kirjaimellisesti. Tämä tuli siitä, kun Siffa on useasti tukeutunut siihen mitä esimerkiksi Pohjalaisessa on lukenut. Saa toki laittaa esimerkkejä tapauksista, joissa pelaaja on sopimuksen alaisena olleessaan sanonut vaikka että "mun mielestä tuo valmentaja on aika kusipää jätkä". Ja selvennykseksi kiihko-Tameille, tämä oli vain esimerkki.
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Jos nyt puhutaan siitä, ketkä Sportin junnut ovat Tamin löytöjä, niin... Jos joku voisi listata ne junnut, jotka ovat debytoineet Tamin aikana edustuksessa niin laittakaa lista.

Minä koitin laskea, enkä löytänyt yhtään.

Kaikki A:sta nostetut pelaajat ovat saaneet ensimmäiset pelinsä Mestiksessä Mannerin ja Kenan aikana.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Sen sijaan (toinen pommi) RD katselee itse alaspäin ja tekee yhteistyötä 2. divisiionassa pelaavien Kauhajoen Hela-Kiekon ja KoMu kakkosen kanssa. Kyllähän tämä viittaa siihen, minkä joku täällä otti jo aiemmin esille, että Red Ducksilla on kuin onkin Ari Rintamäen johdolla joitakin kilpailullisia ambitioita vaasalaisessa edustuskiekossa.

Kauhajoella ei ole sellaista seuraa kuin Hela-Kiekko eikä täällä ei taideta enää pelata millään sarjatasolla kiekkoa...taitaa oikea olla Kauhavan Hela-Kiekko.
 

Finnhopper

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Valmennuskaksikko jaksoi kärsivällisesti mennä kaverin mukaan ja kaveri vastasi huutoon, tekemällä uskomattoman läpimurron keväällä. Toki jo sydäntalvella mentiin Sampan kohdalla sataa ja viittäkymppiä, mutta kyllähän Samppa kehittyi aivan uskomattomasti Tammisen alaisuudessa.

Näin sivullisena, niin eikö tuo mitä tuossa olen lainannut kuulu nimenomaan valmentajien normaalityöhön? Kyllä kai nyt yhtään hommaansa osaava koutsi tunnistaa lahjakkuuden kun sellaisen näkee ja tässä tapauksessa Tamin apuna on vielä pelaajan pidemmältä ajalta tunteva kaveri.
Enkä tarkoita nyt pelkästään tätä tapausta vaan noin yleisestikin niin eiköhän ne lahjakkaat pelaajat pääse esiin melkein poikkeuksetta, oli siellä viimisen mestiskauden koutsina sitten vaikka joku tuntemattomimpi nimi. Enemmän sanoisin virkavirheeksi jos näitä lahjakkuuksia ei jostain syystä päästetä esiin kuin hehkuttaisin jotain tiettyä valmentajaa joka on yhden kauden pelaajaa valmentanut matkalla ylöspäin.
Toki en kiellä sitäkään että jotkut valmentajat osaavat paremmin kehittää pelaajia kuin toiset, mutta tätä kun on huono koskaan päästä vertaamaan jos ei nyt kesken kauden koutsi vaihdu eikä sekään välttämättä kerro koko totuutta.
Kyllä se kuitenkin on aika paljon katsojan silmissä arvioida kokonaisuutta johtuuko pelaajan kehittyminen kuinka paljon ankarasta omasta treenaamisesta ja omistautumisesta vai siitä koutsista. Optimi tapauksessa tietysti nämä kaksi kohtaavat onnistuneesti ja päälle vielä sitä synnynnäistä lahjakkuutta lajiin niin tulosta syntyy.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Näin sivullisena, niin eikö tuo mitä tuossa olen lainannut kuulu nimenomaan valmentajien normaalityöhön?

Öööö... Tota, en nyt täysin ymmärtänyt pointtiasi, mutta aika usein valmennus ei ole noin kärsivällinen, vaan intissä olevia pelaajia poltetaan loppuun jo intin aikana. Mun pointti olikin, että Samppa on kehittynyt Tamin alaisuudessa aivan huikeasti. Sitä ei kaikki lahjakkuudet tee jokaisen valmentajan alaisuudessa. Esim. Sportin edellisen valmentajan alaisuudessa.
 

Vaihtorotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Täytyy muistaa, että Samppa ei edes treenannut täysipainoisesti alkukaudesta, juuri intin takia.
Sorry OT, mutta pientä korjausta tähän. Niin Samuli Kivimäki, kuin Eetu Heikkinenkin osallistui armeijasta huolimatta muutamaa yksittäistä harjoitusta lukuunottamatta kaikkiin Sportin tapahtumiin. Automatkat ja vähät yöunet veivät varmasti jonkin verran voimia, mutta lähes täyspainoista harjoittelu kyllä oli, varmasti 99% luokkaa.
 

Finnhopper

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Öööö... Tota, en nyt täysin ymmärtänyt pointtiasi, mutta aika usein valmennus ei ole noin kärsivällinen, vaan intissä olevia pelaajia poltetaan loppuun jo intin aikana. Mun pointti olikin, että Samppa on kehittynyt Tamin alaisuudessa aivan huikeasti. Sitä ei kaikki lahjakkuudet tee jokaisen valmentajan alaisuudessa. Esim. Sportin edellisen valmentajan alaisuudessa.

Pointti on siinä että vaikka nyt "Tamin alaisuudessa" kehittyi niin silti on vaikea oikeasti erotella että mikä on se valmentajan osuus kehityksestä.

Omasta mielestä jos tuollainen trendi jatkuu että saman miehen palveluksessa useasti pelaajat menevät eteenpäin niin se on tietysti hyvä merkki valmentajasta jos verrataan että joukkueellisesta pelaajia mistä ehkä puolet on nousuvaiheessa urallaan niin kaikki polkee paikallaan. Tämä koskee tietysti Tamiakin eli tietysti osa ansiosta menee hänellekin.
Karkeasti ottaen jos tehdään jakoa niin on valmentajia jotka saa pelaajia eteenpäin ja sitten on valmentajia joilta se ei onnistu ja mielestäni jälkimmäisiä valmentajia ei pitäisi olla lainkaan lajin parissa(ainahan niitäkin varmaan löytyy) -> normaalia valmentajan duunia että pelaajat kehittyy.

Kyllä kai tässäkin sitten eroja tulee valmentajien painotusten mukaan että kuka kehittyy kenenkin valmentajan alla eniten, mutta kuten aiemmin kirjoitin niin pelaaja on tietyn vaiheen urastaan jonkun valmentajan koulussa ja vaikea on verrata että kuinka hyvä pelaajast olisikaan tullut jos olisi 2 vuotta sitten ollut Jukka Koivun koulussa jonkun toisen valmentajan sijaan.

Sitten kun mietitään pitemmällä tähtäimellä niin monesti voi olla että edellinen koutsi on esimerkiksi saanut kaverin fysiikan ja luistelun kohdalleen 2 vuoden aikana. Sitten tulee seuraava koutsi ja huomaa että kaveri on nopeutensa takia aina ekana kiekossa ja neuvoo kaverille kiekollista osaamista ja pelin tekoa. Pelaaja "breikkaa" heti ensimmäisen vuoden jälkeen tämän jälkimmäisen koutsin komennossa. Kelle kuuluu kunnia? Tähän sanoisin että edelleen suurimmaksi osaksi pelaajalle itselleen että on jaksanut painaa duunia.

Matkan varrelle mahtuu siis aina muitakin kuin se "menestyskauden koutsi". Sitä tässä olen yrittänyt tuoda esille. Toivottavasti edes jotenkin aukeni tuosta vuodatuksesta... eli glooriaa pelaajille enemmän ja valmentajille tasaisesti matkan varrelle.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Ostan monelta osin nuo Finnhopperin ajatukset. Lahjakkaankin pelaajan tiellä on monta mutkaa aina loukkaantumista, oma asenteesta ja murrosiän kaveripiiristä lähtien. Kuitenkin myös huonolla tai vääränlaisella valmennuksella on voi olla iso osuus pelaaja kehittymisellä juniorista kirkkaisiin valoihin.

Nipa Kivimäki on lahjakas pelaaja ja hänellä on aineksia kehittyä ihan liigatason pelaajaksi. En nostaisi häntä kuitenkaan lahjakkuusnäkökulmasta tarkasteltuna ihan Sepon, Hokun, Paten, Munckin Vesterlundin tai OO:n tasolle. Omasta mielestäni Nipa oli valmis mestispelaaja jo Mannerin viimeisellä (puolivuotis)kaudella, mutta voi olla tosiaan hyvä, että Nipa sai "toteuttaa itseään" a-junioreissa. Sport on nyt Tamin johdolla antanut Nipalle mestistason eväät eli peliaikaa, kokemusta ja kovuutta miesten peleistä/miesten peleihin. Nyt toivoisi Nipan saavan Lukosta liigatason valmennusta eli mm. pelikäsityksen, pelinlukemisen, luistelulinjojen kehittämistä- tietenkään henkilökohtaisten taitojen kehittämistä unohtamatta.

Sportin touhussa minua riivaa ja on jo vuosikaudet riivannut ns. piilevien lahjakkuuksien hukkaaminen. Pelaajat, jotka tarvitsevat kokonaisvaltaista ja kärsivällistä valmennusotetta. Pelaajat, jotka tarvitsevat todellisia näyttöpaikkoja noustakseen omaa potentiaaliaan vastavalle tasolle. Joidenkin mielestä "oma junnu" status ei voi olla riittävä peruste paikkaan edustusjoukkueessa. Minun mielestäni näin sanovat henkilöt ovat väärässä ainakin Sportin suhteen. Sport on pikkuseura, joka elää omasta juniorityöstä ja omista kasvateista edustusjoukkueessa. Tällöin lähtökohtana tulisi olla se, että jopa pienemmän potentiaalin omaava juniori on etusijalla ulkopuoliseen hankintaan nähden. (Tämä tarkoittaa siis ensi sijassa 3. ja 4. ketjun pelaajia.)Mielestäni Sportissa tulisi 1,5-2 ketjua olla omia kasvatteja. Joinain vuosina tämä strategia voisi näkyä menestyksessä, mutta se on silloin kylmä fakta, joka on maksettava siitä, että organisaatio toimii terveellä pohjalla. Kyllähän nykytyylillä saatu "viiri kattoon ja maalin päässä liigasta" -meininki ruokkii mukavasti vuosikymmenet nälässä pidetyn fanin vatsaa. Mutta kuitenkin nykytyyli on enemmänkin illuusio mitä me muka ollaan tai korttitalo, joka huonon kauden sattuessa leviää pöydälle.
 

Rocco

Jäsen
Huomenna on kuulemma vihdoin lehdistötilaisuus, missä esitellään yksi uusi pelaaja. Vihdoin.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Huomenna on kuulemma vihdoin lehdistötilaisuus, missä esitellään yksi uusi pelaaja. Vihdoin.
Sain myös tietää tässä jokusen päivä sitten, että nyt olisi vihdoin pelaaja signattu, mutta tosiaankin vain yksi pahvi oltaisiin allekirjoitettu. Ilmeisesti tällä kertaa tämä tieto pitää paikkansa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pakki, laituri vai sentteri?

Pelaa siis ilmeisesti jo keskiviikkona. Mitenköhän on muiden ulkkareiden laita? Onko muuten kukaan edes vielä bongannut Dickensonia kaupungilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös