Vaasan Sport 2008-09

  • 601 240
  • 2 328

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Noniin eipähän olisi paremmin voinut Sportin kannalta mennä runkkarin viimeinen kierros.

Mutta ainakin osiltaan rouva fortunan ansiosta, meille pedataan nyt suhkot mukavaa tietä kohti liigan aurinkoa.

Kouvolalaiset ja muut syyttävät ehkä ylimielisyydestä (olisi varmaan muillekin D tosin maistunut), ja olematta itsevarma, kyllä tässä täytyy vähän myhäillä, että tämä näin meni! Kun tämä yhdistetään joukkueen hyvään ilmeeseen ja joukkuehenkeen niin näinköhän veljet, lähes 10 vuoden mestisvaelluksen jälkeen vaasalaisille on tie auki kannuun? Tamia siteeratakseni; mä olen kattonu näitä pelejä niin monta vuotta, että tiedän miten tärkeää on finaalit mielessä saada puolivälierissä vastustaja, joka ei kaikkia bensoja vie. Noh, pelataan pelit huolella, innolla ja nöyrästi ja katsotaan, mihin se riittää.

Välierissä Hokki tuo toki pahoja muistoja parin vuoden takaa, ja se on voittanut runkkarissakin 11 ottelua jatkoajalla, joten Meriläisen jengi on ihan yhtä vaarallinen kuin Suikkasenkin Hokki. Mutta silti meillä on hyvät mahdollisuudet tällä kertaa näyttää kajaanilaisille, mikä on näiden amatöörijengien todellinen paikka tässä sarjassa, kun liigakin on auki ;)
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sinä sentään jaksat olla jo syksyllä valitsemallasi linjalla Tamin suhteen. Kerrot sen myös reilusti, vaikka Sportin kurssi on ollut Tammisen johdolla kiidossa ylöspäin koko kevätkauden. Kuten olet huomannut, niin Tami-kritiikki on totaalisesti hiljentynyt syksystä Tami-kriittisten Sport- ja muiden joukkueiden kannattajien taholta.
Sen verran nyt kuitenkin kysyn sinulta, että oletko tosissasi tuossa, kun pidät vaarana sitä, että "pelaajien mieliin saattaa aika-ajoin palata Tamin edellisten kausien ja tämänkauden alkusyksyn liika "puristaminen" ja se että: "tätäkö taas ensikausi jos oikein poljen"."
Eivät ne pelaajat, rekufa, ajattele niinkuin sinä ajattelet tai toivot pelaajien ajattelevan. Et tosin ole yksin tämän käsityksesi kanssa.

Minusta sinun arviostasi Tamia kohtaan puuttuu realismi. En oikeastaan syytä sinua siitä, vaan totean että olet samassa transsissa kuin monet Vaasalaiset Tamin ekalla kaudella, minä itse mukaan luettuna. Minussa Tamin vuoden 2005 tappioputkesta Sveitsiin lähtö aiheutti vasta heräämisen realismiin. Siis mielestäni Tami ei ole onnistunut ennenkuin hän sen osoittaa. Välitulos olisi ollut kiitettävä jos olisi voitettu runkosarja. Viimeaikoina arvostelu on ollut vähäistä, itsekkään en ole nähnyt syytä arvostella kun on noustu kuitenkin hätyyttelemään piikkipaikkaa. Toki Titaani peliä lukuunottamatta, joka varmasti sinustakin oli aiheellista? Aika-ajoin olen kyllä tuonut esiin, että Tamilla on vahvoja ominaisuuksia ja hyviä puolia esim markkinointihenkisyys ja nyt kerron että arvostan ilmeisesti hänen itsensä lanseeraamaa lajin markkinontia maakunnassa.
Se että minua olisi kiinnostanut millä pelikirjalla Tami hoiti tuon Titaanit pelin johtui siitä, että koko syksyn, meni pelit kuinka huonosti tahansa tuloksellisesti, suitsutit Tamia ja hänen pelikirjojaan. Olen käsittänyt että aika suuri joukko lisäkseni ihmetteli, kuinka et nähnyt mitään arvosteltavaa Tamissa, kun joukkue napsi ,materiaalista huolimatta tappioita. Jokainen meistähän ajattelee omalla päällään ja tavallaan, mutta voi hyvinkin olla, että joku pelaaja muistaa aikaisemmin tapahtuneita asioita kuten minä ja reagoi sen vuoksi uuteen tilanteeseen aikaisemmin kokemallaan tavalla. Niin ihminen usein toimii. Toki ammattilainen on ammattilainen ja voi kehittyä nollaamaan asioita, mutta jos Sportin pelaajat pelaisivat ilman psyyken vaikutusta he varmaan olisivat voittaneet kaikki pelit, koska fyysisesti meillä taitaa olla, kuten hinta lappukin kokosarjan paras materiaali.
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Minusta sinun arviostasi Tamia kohtaan puuttuu realismi. En oikeastaan syytä sinua siitä, vaan totean että olet samassa transsissa kuin monet Vaasalaiset Tamin ekalla kaudella, minä itse mukaan luettuna.

Minä olen Tamia seurannut pääosin muusta kuin vaasalaisesta näkökulmasta. Kun Tami vieraili Kouvolassa Kärppien ja Sportin joukkueiden valmentajana, karttui KooKoon kassa mukavasti runsaan yleisön johdosta. Tami oli silloin "vihollisjoukkueiden valmentaja" minulle. Vaasan aika on Tamin kohdalla suhteellisen lyhyt. Tamin kokoamat kaksi edellistä Sportin joukkuetta päätyivät molemmat Mestiksen finaaleihin, mitä olen pitänyt hyvinä saavutuksina. Mutta Tamista on keskusteltu syksyllä sivukaupalla, joten tämä tästä. Se on jälleen sinun arviosi ja mielikuvasi, että minä olisin Tamin edessä transsissa. Näinhän ei ole. Minä olen nykyään Sportin kannattaja ja luonnollisesti annan tukeni Tamille Sportin valmentajana. Itse asiassa arvostan niitä Sportin johtohenkilöitä, jotka ovat Tamin Sportin päävalmentajaksi valinneet. En siis ole yksin ollessani 100%:sti Juhani Tammisen takana.


Se että minua olisi kiinnostanut millä pelikirjalla Tami hoiti tuon Titaanit pelin johtui siitä, että koko syksyn, meni pelit kuinka huonosti tahansa tuloksellisesti, suitsutit Tamia ja hänen pelikirjojaan. Olen käsittänyt että aika suuri joukko lisäkseni ihmetteli, kuinka et nähnyt mitään arvosteltavaa Tamissa, kun joukkue napsi ,materiaalista huolimatta tappioita.

Näin on täällä väitetty ennenkin. Tamin pelikirjaa olen analysoinut syksyllä täällä siltä pohjalta, että esiintyykö Sportin pelissä niitä modernin hyökkäyspelin elementtejä, mistä hän on ansiokkaasti jääkiekon MM-kisastudioissa puhunut. Olen todennut, että Tammisen pelisysteemi Sportin suhteen on selkeästi erilainen kuin mitä on ns. moderni hyökkäyspeli. Tamilla on kokeneena ammattivalmentajana syynsä siihen, että valittu pelitapa on se, mitä Kuparisaaressa on nähty.
Tässäkin asiassa kerrot omia mielikuviasi, joilla ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.

Runkosarja on pitkä. Olen luottanut syksystä lähtien siihen, että Sportin kurssi kääntyy yläkiitoon. Siksi en ole panikoinut vaan nähnyt, että valmennusprosessi on käynnissä.

Toki ammattilainen on ammattilainen ja voi kehittyä nollaamaan asioita, mutta jos Sportin pelaajat pelaisivat ilman psyyken vaikutusta he varmaan olisivat voittaneet kaikki pelit, koska fyysisesti meillä taitaa olla, kuten hinta lappukin kokosarjan paras materiaali.

Tähän täällä usein esiintyneeseen väittämään olisin halunnut puuttua jo aikaisemmin. Kiitos sinulle, kun saan nyt siihen tilaisuuden. Joukkueurheilussa tulee parhaimmillekin ja kalliimmillekin joukkueille paljon tappioita. Tappioita tulee sarjan häntäpään ja kärjen joukkueille. Onneksi urheilu on ollut ja tulee olemaan tällaista. Esimerkkejä löytyy niinkin läheltä kuin SM-liigasta, erityisesti pääkaupunkiseudun rahajoukkueista.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Esimerkkejä löytyy niinkin läheltä kuin SM-liigasta, erityisesti pääkaupunkiseudun rahajoukkueista.
Muistelisin että näissä tapauksissa joku jossain on taitanut aina osoittaa syyllistävän sormensa näiden floppaavien joukkueiden päävalmentajiin ja heidän puutteellisiin pelikirjoihinsa. Mikä tekee tapauksesta Sport ja Tamminen jotenkin poikkeavan tässä suhteessa?
 

Iso Punakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suuri kotka-sydän, Pyhä Patrik
Tamin kokoamat kaksi edellistä Sportin joukkuetta päätyivät molemmat Mestiksen finaaleihin, mitä olen pitänyt hyvinä saavutuksina.

Tämä on yksi niistä siffan mantroista jotka osoittavat siffan tietämättömyyden Vaasan Sportista ja pelistä nimeltä jääkiekko. Ensimmäisellä Tamin kaudella Tami sai koota rahalla joukkueen sarjaan missä teoreettiset mahdollisuudet finaalin oli kolmella joukkueella Kalpa, Sport ja Jukurit. Sport venyi vaatimattomasti menneen runkosarjan jälkeen juuri ja juuri finaalin missä Sportia vietiin kuin litran mittaa. Jälkimmäisellä kaudella Sport konttasi todella pahasti syyskaudella mikä konttaaminen lopulta laukesi Tamin audin valoihin kohti Sveitsiä ja Matti Höylän saapumiseen Sportin maalille.

Henk.koht pidän hyvänä saavutuksena sitä, että Tami sai paskaa puhumalla lehterit täyteen ensimmäisellä kaudella.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Muistelisin että näissä tapauksissa joku jossain on taitanut aina osoittaa syyllistävän sormensa näiden floppaavien joukkueiden päävalmentajiin ja heidän puutteellisiin pelikirjoihinsa. Mikä tekee tapauksesta Sport ja Tamminen jotenkin poikkeavan tässä suhteessa?

Eihän pelikirjoista ole käyty keskustelua kuin vasta muutaman vuoden. Pääkaupunkiseudun joukkueet ovat flopanneet ennen Raimo Summasen kultakausia sekä niiden jälkeen. Rahaa on niin HIFK:iin kuin Jokereihinkin käytetty runsaasti, mutta menestystä ei ole aina tullut. Summasen SM-liigan mestaruuteen luotsaama Jokerit oli kaudella 2001-2002 runkosarjassa kolmas voittoprosentilla 63. Yksi parhaista SM-liigajoukkueista HIFK 1997-1998 oli runkosarjassa toinen voittoprosentilla 66.
Minun väittämäni oli, että parhaimmatkin ja kalliimmatkin joukkueet ovat hävinneet runkosarjassa aina useita otteluja niin häntäpään kuin kärkipäänkin joukkueita vastaan. Tämän kauden Sport ei tee poikkeusta siinä suhteessa.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Tämä on yksi niistä siffan mantroista jotka osoittavat siffan tietämättömyyden Vaasan Sportista ja pelistä nimeltä jääkiekko. Ensimmäisellä Tamin kaudella Tami sai koota rahalla joukkueen sarjaan missä teoreettiset mahdollisuudet finaalin oli kolmella joukkueella Kalpa, Sport ja Jukurit. Sport venyi vaatimattomasti menneen runkosarjan jälkeen juuri ja juuri finaalin missä Sportia vietiin kuin litran mittaa. Jälkimmäisellä kaudella Sport konttasi todella pahasti syyskaudella mikä konttaaminen lopulta laukesi Tamin audin valoihin kohti Sveitsiä ja Matti Höylän saapumiseen Sportin maalille.

Henk.koht pidän hyvänä saavutuksena sitä, että Tami sai paskaa puhumalla lehterit täyteen ensimmäisellä kaudella.
Täysin samaa mieltä Ison "pahan" Punakan kanssa. Ja kyllä tuolta suunnalta muuten noita mantroja piisaa, toistavat vain turhan usein itseään. En näe itsekään mitenkään noita Tammisen kausia riemun voittona. Toisella kaudella tosiaan sitoutumispuheiden jälkeen nokka kääntyi yllättävän nopeasti kohti Sveitsiä, kun joku silloin vielä erehtyi tuohta Tamille vilauttelemaan. Mutta katsotaan nyt miten käy ja onhan tässä tullut Tamia vedettyä vähän turhankin lyttyyn, mutta noista Siffan Tami trollauksista ei voi olla tarttumatta kiinni.
Kun Tami vieraili Kouvolassa Kärppien ja Sportin joukkueiden valmentajana, karttui KooKoon kassa mukavasti runsaan yleisön johdosta.
Kyllä kyllä - karttui karttui. Tämä on kuultu nyt kyllä niin moneen kertaan, ja itseasiassa tiesi miten tuo lause päättyisi ennenkuin siitä oli puoliaikaan lukenut. Tähän voisikin jatkoksi todeta että "kritiikki on hiljentynyt kevään myötä" ja mitä näitä nyt on.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tämä on yksi niistä siffan mantroista jotka osoittavat siffan tietämättömyyden Vaasan Sportista ja pelistä nimeltä jääkiekko.

Sinäkin tunnet tuon minun tietämäni mantran: Tammisen kokoamat Vaasan Sportin joukkueet ovat päässeet molemmilla kerroilla finaaliin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
En näe itsekään mitenkään noita Tammisen kausia riemun voittona.

Tästähän ei nyt ollut kysekään. Kyse oli siitä, että Tammisen kokoamat Sportin joukkueet olivat molemmilla kerroilla Mestis-finaaleissa.
Minä olen pitänyt niitä hyvinä saavutuksina. Sinulle ne eivät ole olleet riemun voittoja.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Tästähän ei nyt ollut kysekään. Kyse oli siitä, että Tammisen kokoamat Sportin joukkueet olivat molemmilla kerroilla Mestis-finaaleissa.
Minä olen pitänyt niitä hyvinä saavutuksina. Sinulle ne eivät ole olleet riemun voittoja.
Eivät kyllä olleet. Niillä resurseilla ja pelimerkeillä olisi suonut sen viirin tulevan kerran "edes" kattoon. Ja pelillisesti mentiin myös pitkälti samanlailla tämän kauden "kouhotus vouhotus" -taktiikalla. Toisella kaudella Tamin puheet ja sitoutumiset joukkueeseen kävivätkin sitten todeksi ja häipyi yhtäkkiä Sveitsiin. Onneksi Mamba sai laitettua porukan vielä jonkinlaiseen ruotuun ja katastrofilta vältyttiin.
 

Iso Punakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suuri kotka-sydän, Pyhä Patrik
Sinäkin tunnet tuon minun tietämäni mantran: Tammisen kokoamat Vaasan Sportin joukkueet ovat päässeet molemmilla kerroilla finaaliin.

Nyt kun taas lähdettiin tälle pilkunnussinta linjalle. Kuten sanoin niin Tamin kasaama joukkue ei mennyt toisella kaudella finaaliin. Yksi kaikkien aikojen mestisflopeista Sami Heinonen vartioi Tamin kasaaman joukkueen maalia, mutta Mikko Manner hankki hyvän ystäväni Matti Höylän Sportin maalille ja loppu onkin yksi mestishistorian tuhkimotarinoita.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Nyt kun taas lähdettiin tälle pilkunnussinta linjalle. Kuten sanoin niin Tamin kasaama joukkue ei mennyt toisella kaudella finaaliin. Yksi kaikkien aikojen mestisflopeista Sami Heinonen vartioi Tamin kasaaman joukkueen maalia, mutta Mikko Manner hankki hyvän ystäväni Matti Höylän Sportin maalille ja loppu onkin yksi mestishistorian tuhkimotarinoita.

Sanotaan sitten niin, että Tamin toisen kauden kasaama joukkue lisättynä Mikko Mannerin hankkimalla Matti Höylällä meni finaaliin saakka. Mikko Mannerin ansiot olen täällä kirjoittanut aiemmin.

Runkosarja päättyi Vaasassa kahteen yleisöotteluun, joissa oli yhteensä yli 7500 katsojaa. Pohjanmaan jääkiekosta kiinnostunut yleisö vastasi hienosti Sportin kevätkauden hyviin otteisiin. Näin suuri luottamus Sportia kohtaan oli ainakin minulle taas positiivinen yllätys. Toivottavasti jääkiekon palapelissä suuressa roolissa olevat sponsorit huomioivat tämän yleisön lähes käsittämättömän suuren kiinnostuksen ja tukevat Sportia täysipainoisesti loppuun saakka. Tästä on hyvä jatkaa pudotuspeleihin.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
.... Tamin kasaama joukkue ei mennyt toisella kaudella finaaliin. ...., mutta Mikko Manner hankki hyvän ystäväni Matti Höylän Sportin maalille ja loppu onkin yksi mestishistorian tuhkimotarinoita.

Tässä puhutaan juuri tuosta 2005/2006 kaudesta (aikaisemmin olen virheelliseti puhunut keväästä 2005), jolloin Tami lähti sveitsiin tappioputki niskassaan. Kun Manner astui ruotuun kääntyi Sportin vene.
Otettiin pitkähkö voittoputki, varmaan monikin muistaa, kuinkas pitkä se olikaan? Keväällä sitten kuitenkaan ei saavutettu suuria. Tässä on pitkälti selitys vaasalaisten Sport-fanien, siffa sinun ihmettelemääsi negatiivisuuteen Tamiin suhtautumisessa. Jos ei ole seurannut sisältä (sisältä = Sportin kotihallissa) on saattanut kauden 2005/2006 tapahtumien seuranta jäädä osittain vaajaksi. Ainakaan Kookoon kannattajana et ole voinut kokea sitä pettymyksen määrää minkä me nyt varauksellisemmin Tamiin suhtautuvat olemme tuolloin kokeneet.

Joka tapauksessa, jollei olisi mielipiteitä ei syntyisi keskusteluakaan. Kiitokset siffalle siitä. Ja onhan Tamminen aivan omaa luokkaansa monessa mielessä. Toivon että hän onnistuu. Mitä paremmin kokonaisuus Sport/Tamminen selviytyy tämän kauden tavoitteessa, joka on liiga, sitä paremmin Tamminen on onnistunut kehittymään valmentajan roolissa. Jos Sport nousisi tai jopa jos pääsisi liigakarsintaan Tammisen elämä vähintään mestistasonvalmentajana Suomessa jatkuisi. Toisaalta epäilen että jollei nyt tule hyvää tulosta, Tamilla on jatkossa vaikeuksia päästä mestiksen huippujoukkueisiin saatikka liigaan valmentamaan.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Hyvä kirjoitus tuo Teemu Eirtovaaran "Mestis-mestaruus kahden kauppa". Hän toteaa muun muossa että: "Monessa lajissa pitää olla suvereeni Suomessa, jotta pärjää kansainvälisissä ympyröissä. Samalla lailla pitää olla ylivoimainen Mestiksessä, jotta pärjää liigajengiä vastaan. Tänä keväänä moista joukkuetta ei Mestiksestä löydy. Sport olisi sellainen voinut olla, mutta profiilipelaajiksi hankitut ulkomaalaiset pettivät joukolla." Hyvä huomio on myös tuo, että tuollaisella viime kauden TuTon kaltaisella porukalla liigakarsinnassa pärjääminen olisi realistista.

Toivotaan meidän Sportilta kuitenkin venymistä, ja mestaruus on nyt ainakin vielä realisimia. Karsinnoissa toki sitten, niin kuin urheilussa aina, yllätykset ovat mahdollisia kovan hurmoksen ja kenties muutaman onnekkaan pompun myötä. Täytyy toivoa, että ainakin ylivoima peli loksahtaisi vielä kunnolla paikalleen pleijjarien alkaessa. Nyt tuo Salmu-Kivimäki-Suonpää-Sihvonen-Jämsä -YV on esittänyt hyviä otteita ja viitteitä paremmasta on olemassa.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Pahkala takaisin viikon päästä, hyvä ettei käynyt pahemmin!
Nyt Jyväskylässä kentälle varapommikone Kiviniemi.
Pomminvarma valinta, tuo ehdottomasti tarvittavaa särmää, kun ihmiskuula on poissa. Parasta olisi kun molemmat olisivat yhtäaikaa jäällä. Totean vain että Kiviniemi kuittaa mun papereissa esim Aikinssin puhtaasti. Mitäs v****a kuinka voi olla varaa pitää totaalisesti tuollaista pommia varastossa käyttämättömänä.
Ei varmasti tarvi montaa peliä, että mailakäsi alkaa pelittään ihan riittävästi. Ja silloin Janin kokonaispanos on joukkueen suorituskykyä lisäävä.

Voi että korpee, juttelin viikonloppuna muuan kiekkogurun kanssa, joka valotti omienjunnujen tuhlausta. B-junnuissa meillä on n 2-4 kykyä ollut jo jokunen vuosi ikäluokassaan, jotka ovat olleet maanhuippua. Meillä vapistaan pelosta kun pitäisi laittaa näitä jäälle. Esim Jokerit yms valmentavat omista samantasoisistaan liigajyriä, antamalla niille peliaikaa. Huomio, Jokerit pelaa LIIGASSA! Monia saattaa hämätä se että Sportin A-junnuissa ei enää tahdo löytyä ihan terävintä huippua ikäluokassaan, koska sarja, jota pelaavat on tasoltaan vaatimattomampi ja tatsipeliin hiipuu kauden edetessä. Sporttiin pitää saada sellaista näkemystä että näitä lahjakkuksia ei tuhlata motivaation puuttessa lopettamiseen. Allekirjoitan tuon näkemyksen.

Onhan täysin selvää, että esim Kivimäki olisi ollut viimekaudella edustuskykyinen, niinkuin Hakomäki ja Kiviniemikin. Kattokaa peiliin. Hyvä että Hakomäki sai nyt peliaikaa, saihan Kiviniemikin, se 2006 keväällä säännölliemmin, kun tuli loukaantumisia. Tänään pikku-Jallu jäälle, tai tuun vetään nokkaan (sivulause on sitten vitsi, ettei tarvi tulla syytteitä nosteleen), sinne jyskälään niin pitkä oo, ja kun on vielä vapaa päiväkin. Keles.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Asia on juuri näin, kuten rekufa kirjoittaa. Siksi tuolla toisessa ketjussa mainittu Ika Lehkonen olisi nappivalinta meidän uudeksi valmentajaksi. Ja sitten Ikalle työrauha kolmeksi vuodeksi!

Sä joudut näköjään rekufa sitä luuvitosta heiluttelemaan: Aikins pysyy pelaavassa kokoonpanossa, Hakomäki ylimääräinen hyökkääjä. Pikku-Jallua ei kokoonpanossa näy...voi tätä potentiaalin tuhlausta!
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Onhan täysin selvää, että esim Kivimäki olisi ollut viimekaudella edustuskykyinen, niinkuin Hakomäki ja Kiviniemikin. Kattokaa peiliin. Hyvä että Hakomäki sai nyt peliaikaa, saihan Kiviniemikin, se 2006 keväällä säännölliemmin, kun tuli loukaantumisia. Tänään pikku-Jallu jäälle, tai tuun vetään nokkaan (sivulause on sitten vitsi, ettei tarvi tulla syytteitä nosteleen), sinne jyskälään niin pitkä oo, ja kun on vielä vapaa päiväkin. Keles.
Rauhoitus nyt hyvä mies :)

Oma mielipiteeni on se, että Jallu on saanut mahdollisuuksia aivan tarpeeksi - enemmän kuin Kivimäki ja Hakomäki. Tamin mainostamaan huutoon on Kivimäki todellakin vastannut, ja teki sen hankalemmista lähtökohdista kuin Kiviniemi. Hakomäki ei ole niinkään mahdollisuuksia saanut, mutta täyttänyt saappaansa malliikkaasti. Vaikkakin eri roolin pelaajia nämä Mäet ovat Kiviniemeen verrattuna, niin pelaajien potentiaalisuus on mielestäni jakautunut selkeästi seuraavasti: 1. Kivimäki 2. Hakomäki 3. Kiviniemi. Jallu on Pahkalan tyylinen pelaaja, mutta voimaa ym. pitäisi saada rutkasti lisää, sillä Jallu on tällä hetkellä aika köyhän miehen Pahkala.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Ensin Nabb, nyt Jaska!

RockPerryyn oliis kiva päästä kesällä, ja tottakai mestaruusjuhliin Vaasan torille.
Itse säästäisin nuo rahat siihen nousujuhliin... :)
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Oma mielipiteeni on se, että Jallu on saanut mahdollisuuksia aivan tarpeeksi - enemmän kuin Kivimäki ja Hakomäki.

Ollaan viime aikoina oltu nimim. diablon kanssa paljon samaa mieltä asioista, mutta näköjään Kiviniemestä ei.


Pikku-Jallu omaa mielestäni loistavat ominaisuudet olla liki täydellinen nelosketjun pelaaja Sportissa. Kiviniemi on nopea, aggressiivinen ja jäntevä. Sen lisäksi Kiviniemi taklaa hyvin. Kiviniemi ei ole käsiltään Wayne Gretzky, mutta pystyy silti tekemään nelosketjun kiekolliset kuviot aivan mallikkaasti. Kiviniemi sai pelata viime vuonna mukavasti ja iski viisi osumaakin.

En tiedä kuka odottaa Kiviniemestä maalintekijää tai syöttökonetta. Minä en, ainoastaan laadukasta duunaria alempiin ketjuihin.

Timo Pahkala on tuossa roolissa Sportin paras ja pelityylillään hoitanut itselleen - täysin ansaitusti - kulttiroolin. Henry Hietaharju pelaa tällä hetkellä toista tuollaista roolia. Henryn ja Jallun välillä en näe suurta eroa Hietaharjun hyväksi, vaikka hänen vahvuudet ovat samankaltaisia kuin tuon roolin pelaajilla normaalisti on.

Jotta Jallun kehitys jatkuisi, tulisi hänen saada enemmän peliaikaa. Nyt Hietaharjun paikka kokoonpanossa on tamimaiseen tapaan naulattu kiinni, kun terve kilpailu voisi kehittää molempien peliä.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
...koko teksti...
Näin on Mendieta - monesta ollaan oltu samaa mieltä, nyt vähän eri mieltä. Mutta asiallisten kiekkomiesten ("joka sinä olet, jota Tami on, ja jota minä en ole Turtosen kanssa") kanssa on aina mukavaa keskustella.

Hyvää pohdintaa oli kaikinpuolin aiheesta J.Kiviniemi. Minäkään en toki hänestä odota mitään maalintekijää / syöttökonetta. Potentiaalia tuohon "pahkalamaiseen" rooliin tosiaan on. On totta että ei ole hirveästä saanut peliaikaa nyt tai menneinä vuosina, mutta ainakin säännöllisesti reenannut edustuksen mukana. Ja kehitystä ei ole mielestäni tapahtunut laisinkaan, toki säännöllinen peliaika kehittää hieman eri tavalla kuin esim. reenit. Näen myös että Kiviniemellä on todella suppea pelikäsitys. Tätä ominaisuutta ei tokikaan tarvita tuollaiseen nelosen rouhijan rooliin niin paljoa, mutta siihenkin saisi vähän enemmän olla.
Eipä tästä ainakaan minun osaltani sen enempää. Katsotaan saako Kiviniemi tulevina vuosina mahkuja ja etenkin säännöllistä peliaikaa. Näin voimme jokainen sitten todeta onko Jallu floppi vai toppi =)
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kiviniemi ei minustakaan ole valmis. Viimekaudella kun hän sai muutaman pelin jääaikaa alkoi löytämään maalintekopaikoillekkin. Tuossa mielessä näyttää että jos hän saisi vielä lisää kokemusta ja peleistä hänestä saataisiin ihan vakiojyrä. Ja mikä asenne. Ei pidä unohtaa mikä vaikutus Pahkalan ja Kiviniemen "ajo-kilpailulla" on toisiinsa ja joukkueen sytyttämiseen. Se että otin asian puheeksi nyt playoffien aikana, ei tietenkään ole paras ajankohta. Meille on useina keväinä käynyt juuri niinkuin nytkin. Hakomäki jouduttiin ottamaan pelaavaan kokoonpanoon, olisi pitänyt antaa peliaikaa runkosarjan aikana. Kiviniemikin sai vastuuta keväällä 2006, mutta vasta playoffs vaiheessa. Ei näin!

A-pisteelle peukku. Onko Ika rohkea peluuttamaan omia? En ole seurannut kovin hyvin. Kun tuota kysyn haluan selvyyden vuoksi mainita että annan täyden supportin tämän kauden lopunajankin Tammiselle ja koko joukkueelle. Oma arvosteluuni Tamia kohtaan on ollut aiheellista ja oikeaa (tietysti omasta mielestäni) tarkoitukseni on ollut ongelmia esiin tuomalla, ikäänkuin antaa kehoituksia kuinka kuuluisi toimia. No voin silti tunnustaa että saattaa olla parempi että itse en ole Tamin tilalla peräsimessä, esim tänä iltana. Illalla hallille ja toivottavasti, hieno D-team uimapallo reeneihin.
 
Viimeksi muokattu:

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Itse kannan vieläkin kaunaa Ikalle siitä Hermeksen aikaisesta tempusta yhdessä Hermes-Sport pelissä, mutta etenkin Tuto -aikaiset näytöt ovat saaneet minut vakuuttuneeksi Ikan taidoista kasvattaa ja jalostaa pelaajia sekä rakentaa polkua junioreista edustukseen. Tuto -faneilla voi olla tästä konkreettisempaakin näkemystä, mutta Tuton viime vuosien pelaaminen sekä junioritoiminnan kehittyminen ovat osoituksia tästä - ja ainakin osittain Ikan ansiota. Juuri näihin elementteihin Vaasassa tarvittaisiin tieto-taitoa ja modernia näkemystä.

Keskustelu kolmikosta Kivimäki-Hakomäki-Kiviniemi antaa mielestäni hyvän kuvan Sportin ongelmista pidemmälläkin perspektiivillä katsottuna. Vaasan kokoisessa kaupungissa pitäisi juniorityöstä repiä kaikki irti. Nyt tuosta potentiaalista hyödynnetään vain murto-osa. Oikeastaan läpi pääsevät vain ne, jotka ovat todella lahjakkaita (Osala, Kivimäki, Nabb esim.) ja raivaavat pelipaikan nopeasti edarista. Eikä heidän potentiaalinsa näkemiseen tarvita valmentajalta tai organisaatiolta paljoakaan pelisilmää. Samoin kaverit kehittyvät "kuin itsestään" pelaamisen ja huonommankin valmennuksen avulla -ainakin tietylle tasolle asti.

Toisessa ryhmässä tulevat pelaajat, kuten Hakomäki, Pahkala tai Hietaharju. Heillä on myös lahjakkuutta, mutta he tarvitsevat ensinnäkin peliaikaa sekä enemmän aikaa ja vaivaa lahjakkuutensa jalostamiseen. Tässä nousee esiin ennen kaikkea (yksilöllisen) harjoittelun ja oheisharjoittelun sekä siihen saatavan oikeanlaisen opastuksen merkitys. Näin heistä saataisiin kakkos-kolmoskentän avainpelaajia ainakin Mestis-tasolle. Kolmannen tason kavereista, kuten Kiviniemi, taas saadaan Mestis-tasolle hyviä runko- ja roolipelaajia. Heidän kohdallaan painottuu erityisesti kärsivällisyys ja luottamus. Heidän kohdallaan pitää myös löytää tasapaino pelaamisen ja harjoittelun välillä. Viime kaudella pikku-Jallun sekä myös Hietaharjun roolia söi Robson. Tällä kaudella taas Aikins ja myös Prudden. Se, että Aikins istuu katsomossa ja jäällä viillettää Hietaharju, Hakomäki tai Kiviniemi kompensoi paremmin Aikinsin isoa palkkaa kuin se, että Aikins pelaa ja pojat purevat tuppea.

Tämä teksti vähän yksioikoista ja jäsentymätöntä, mutta toivottavasti ainakin joku sai langan päästä kiinni. Reitti kotkanpojasta uljaaksi, täysikasvuiseksi petolinnuksi on Vaasassa ollut liian pitkään epäyhtenäinen ja hapuileva. Siksi näkisin, että Ika Lehkonen voisi tuoda paitsi modernia valmennusnäkemystä -ja tietoutta, niin myös laaja-alaista näkemystä koko toiminnan jäsentämiseen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
A-pisteeltä hyviä ajatuksia.

Sitten nostaisin esille vielä tämän farmiyhteistyön KoMun kanssa.. Sehän nyt ei ole toiminut ollenkaan tällä kaudella. Onko asennevammaa enemmänkin samoin kun Vaasan ja Mustasaaren politiikka muutenkin? KoMussa pyörii kaikenmaailman kaunismäkeä sun muita vanhoja patuja, kaikella kunnioituksella, kun siellä voisi Sportin junnut olla joukolla saamassa arvokasta kokemusta miesten sarjoista. Jallu Kiviniemi valmentajana ja onko edes viittä peliä Kiviniemi junior pelannut siellä? Kehittyminen vaatii kuitenkin sitä, että saa pelata, ei siinä pelkkä yhteistreeni kasvata vastuunottoon. Miksei sitten vaikka siellä Suomi-sarjassa?

Perustetaan vaikka sitten itsekin joku Ree Team ja yritetään saada se Suomi-sarjaan farmiksi jos ei yhteistyö KoMun kanssa onnistu.

Edit. Tietysti näillä junnuillakin täytyy olla evedenssiä halusta kehittyä kohti edustusjoukkuetta. Ei se ole mikään perustelu ottaa junnuja Sportin edustukseen, kun "meiän Jami vaan huvikseen pelailee, mutta on se Tamminen ja koko Sportti vaan paholaisesta, kun meiän Jami ei pääse edustukseen pelaamaan, että se niinQ kehittyis uudeks selänteeks". Junior-Sport ja Sport Oy ovat siksikin eri organisaatioita, että ensiksimainitun yksi toimintavelvollisuus on juurikin tarjota harrastusmahdollisuuksia, mutta jälkimmäisen toiminnalla ei ole mitään velvotteita hyväntekeväisyyteen.
 
Viimeksi muokattu:

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hyvää läppää molemmilta A-piste ja magnum37. Kun eilen D-team pelissä oli vaikeaa, oikeastaan D-teamin molken pois ottoon asti, tulipa mieleen että Kiviniemi ois ehkä tehnyt tarvittavan irtioton ja sytyttänyt, mene ja tiedä.
Tuhlausta mikä tuhlausta. No lopulta voitettiin ja hyvä niin.

Jos ja kun ei nousta.
Tamille soppari markkinointijohtajaksi, hallin avaimet pois, keskustelu lupa Ikaan tai muuhun vielä paremmin palkattuun uuteen valmentajaan vain hallituksen luvalla, jota ei annettaisi. Kommentointi oikeuksissa julkisuuteen Sportista vain talous-asiat + positiiviset pelilliset. Kaikki muu Tamin osaaminen, verbaliikka, sekä suurimäärä Tamin tuomia innovaatioita talouspuolella käyttöön.
Jos sattuis menemään huonosti pelillisesti, Tamille ois sovittu vakiolause: "Valmennuksella täysi luottamus". Niin ja Ikalle min 3 vuoden tähtäin liigaa kohti ehkä vois olla 5v. Turhista pilipali vahvistuspelaajista säästyneillä varoilla voitais tämä kaikki kustantaa ja oltais lopulta erittäin vahva nousija ehdokas.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sitten nostaisin esille vielä tämän farmiyhteistyön KoMun kanssa.. Sehän nyt ei ole toiminut ollenkaan tällä kaudella. Onko asennevammaa enemmänkin samoin kun Vaasan ja Mustasaaren politiikka muutenkin? KoMussa pyörii kaikenmaailman kaunismäkeä sun muita vanhoja patuja, kaikella kunnioituksella, kun siellä voisi Sportin junnut olla joukolla saamassa arvokasta kokemusta miesten sarjoista.

Onko Sportilla edes mitään sopimusta KoMun kanssa? Hakomäkikin piti lähettää Ruotsiin asti ja Kiviniemi tosiaan pelannut muutaman pelin KoMussa.

Tottakai olisi järkevin vaihtoehto peluuttaa 20-30 peliä näitä viitosketjun äijiä siellä kauden aikana kun kerran samassa hallissa pelaavat ja harjoittelevat, mutta se vaatisi jonkinlaista UTJ:aa joka suunnittelee nämä jutut ja ylipäätään jonkinlaista suunnitelmaa urheilullisuuteen panostaen.

Sport pystyisi luultavasti KoMun kanssa ylimääräisistä pelaajistaan kokoamaan joukkueen joka tuosta Pohjanmaan lohkosta S-kiekot ynnämuut voittamalla menisi kevääksi S-sarjaan, mutta ei tunnu olevan mielenkiintoa.

Tämäkin on yksi osoitus siitä kuinka paljon kehitettävää Sportilla on toiminnassaan. Kaikenlaista toimiston väkeä on jo firmassa, mutta urheilulliset asiat on lähinnä Saaren (TJ) ja päävalmentajan harteilla. Onhan se selvä etteivät he ehdi joka paikkaan ja ei tarvitsekaan ehtiä.

Eri asia on sitten, jos KoMua ei tällainen kiinnosta, en tiedä miten asia on, joten turha sitä kai on arvuutellakaan.

Jos A-junnut nousisivat liigaan niin oikein hoidettuna se olisi jo yksi hyvä osa vähän tukevampaa perustaa edustukselle, mutta sielläkin voi pelata vain tiettyyn ikään asti. Lisäksi siitäkään ei olisi pidemmän päälle apua ellei panosteta sielläkin valmennukseen ja pelaajahankintoihin jne. Ei liigaseurojenkaan A-junnuissa kaikki ole "omia poikia".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös