Vaasa - Suomen aurinkoisin kaupunki, opiskelijalle?

  • 10 129
  • 46

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meikäläinenhän on tässä niin kovin monelle tutussa tilanteessa, eli lentämässä pihalle koulusta jossa opiskelin tuollaiset 12 vuotta (tarha- ja esikoulu mukaan laskettuina 14) ja suuntaamassa kohti uusia uria jne jne. Jos yo-kirjoitukset menevät toivotulla tavalla, käyn kesällä tekemässä pääsykokeita eri opinahjoihin yrittäen karistaa Satakunnan pölyt päältäni. Viimeiset kuukaudet on tullut mietittyä yhtä sun toista asiaa ja kaiken voi miltei kiteyttää yhteen lauseeseen: "Mitä helvettiä mä nyt teen?". Täytyy rehellisesti sanoa että kävin läpi miltei kaikki koulutusalat.

Ensinnäkin jostain kumman syystä meikäläistä on aina pidetty kauppamiehenä, en todellakaan tiedä miksi. Ruotsin kielen taidostani johtuen Hankeniin pääsy ei olisi mikään mahdottomuus, kauppakorkeakoulu tai valtiotieteelliseenkään meno ei hirveän pahalta tunnu sekään. Jossain kohtaa mä kuitenkin ymmärsin ettei Isomäen seisomakatsomossa puolet elämästään viettänyt ja linjatuomarin perheasioita kentälle huuteleva mukahauskuutta viljelevä perusjuntti kertakaikkiaan sovi piirtoheittimen viereen luennoimaan proffalle vähittäiskaupan uusista markkinamahdollisuuksista.

Päädyin monien valvottujen öiden jälkeen johonkin Suomen kielen ja viestinnän välimaastoon, journalistiikkaa tai jotain vastaavaa, hätätapauksessa vaikka sitten opettajaksi (siis jos on aivan pakko). Tässä suuntauksessa olen nyt pysynyt hetken aikaa ja toivottavasti pysynkin, koska muuten koko prosessista tulee helvetinmoista vuoristorataa.

Ensijärkytyksistä toivuttuani jälleen funtsin: "Mihin helvettiin mä sitten muutan?". Se ei sen kummemmin ollut käynyt mielessä, vaikka kuten sanottu, ala alkoi jokseenkin valjeta. Porilaisena tietysti se helpoin vaihtoehto olisi tuhansien muiden tapaan pakata kamansa ja siirtyä Turkuun, tuohon ah niin kauniiden naisten ja paskaisen joen ympäröimään vanhaan hansakaupunkiin. Helsingin suljin miltei heti pois laskuista huomattuani että 25 neliön yksiöstä 500-700€/kk olisi liikaa meikäläisen budjetilla liikkuvalle hyypiölle.

Sitten, eräänä päivänä poimiessani kauniita kukkia niityllä, mieleeni juolahti tuo hieman pohjoisemmassa sijaitseva virkeä ja viriili, mestisjoukkueenkin omaava Österbotten-city, eli Vaasa. Asuntojen vuokrat eivät ole pilvissä, jengiä on sopivasti muttei liikaa (lisäksi voisi aina kuittailla olevansa kotoisin isommasta mestasta), opiskelijaelämä ja baarit perin aktiivisia, naiset 175 senttisiä blondeja (?), eikä tuo 200 kilsaa muutaman kerran kuukaudessa ole pahitteeksi jos kävisi vaikka kotona syömässä. Pohjanmaalla tosin on kuulemani mukaan melko korkea kynnys vetää itsensä narun jatkoksi, mutta se ei meikäläistä sinänsä haittaa koska kyseinen teko ei pahemmin ole mielessä käynyt.

Kertokaapi siis Vaasalaiset tai siellä asuneet joitain faktoja kaupungistanne. Pyydän anteeksi helvetin pitkää alustusta, mutta nyt on yö, olen selvinpäin ja motivaationi kirjoittamisen suhteen on korkealla.
 

Manic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoinen ketju, koska itsellenikin on ensi syksynä ilmeisesti tulossa eteen muutto Vaasaan kauppatieteitä lukemaan. En tiedä kaupungista juuri mitään ja kun kuulemani puheet ovat pääosin olleet aika negatiivisia niin vähän pelonsekaisin tuntein sinne lähtöä odottelen. Varmasti siellä opiskellessa löytää tekemistä ja ihmisiä, mutta mitä olen kuullut muilta siellä opiskelleilta niin aika kuollut meininki muuten. Kai siihen vaikuttaa oma asennekin aika paljon. Toki asunnoiden vuokrien ei luulisi olevan ainakaan lähellekään Helsingin tasoa, jos jotain positiivista näin ennakkoon haluaa ajatella.

Mutta vaasalaisilta odottelen myöskin minä tähän vastauksia :)
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Ja yksi mahdollista muuttoa odottava lisää. Tällä hetkellä Vaasan ja Stadin oikeustieteellinen linja yhteinen tutkinto voi olla sittenkin se paras vaihtoehto.
Rovaniemi ja Turku on suljettu jo pois.
Lobatkaa nyt Vaasaa kunnolla niin voitte saada niinkin rennon jätkän kuin minut sinne ensi syksynä.
 

Jason W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vähän vasasta.

Eli se vähän mitä olen kaverini luona siellä käynyt niin, on siellä ainakin halpa syödä ulkona ja halpaa viinaa baareissa.

Joka hemmetin nurkassa on joku kebab ym kioski mistä saa 4 euroon pitsan.

Ja baareilla siellä on hirvea kilpailu tällä hetkellä, melkein joka paikassa joka päivä happy hour.

Asuminen: kaverini asuu oppilaitoksesta 300m päässä, keskustassa, saunallisissa aika uudessa kaksiossa ja vuokra on 500e.

Muuta en oikeen tiedäkkään ko. paikasta, paitsi että siellä on poriin verrattuna paremman näkösiä naisia...

Että kai se opiskelijalle ihan ok mesta on, ystäväni ainakin tykkää.
 

Ketunleipä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko (HPK)
Mielestäni harvinaisen typerä ketju, ainakin näin nimenkin perusteella.
Kohta pitää varmaan jokaisen avata oma ketju "Muonon metsälinja" - tyylillä.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viisi vuotta tuli Vaasassa asuttua ja vaihtelevalla menstyksellä jopa opiskeltua. Aikaa tuosta on tosin vierähtänyt jo toista kymmentä vuotta, joten moni asia on varmasti muuttunut.

Minä ainakin viihdyin. En löytänyt kaupungista juuri muuta moittimista kuin kraanaveden laatu, joka oli Päijät-Hämeen pohjavesialueen kasvatille aluksi melkoinen järkytys... mutta kaikkeen näköjään tottuu.

Itse majailin Palosaarella. Kävelymatka keskustan rientoihin ei sieltä ole mitenkään ylivoimainen tehtävä edes melkoisessa laitamyötäisessä jos sellainen sattuu harrastuksiin kuulumaan.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ihan nopeasti sanon vain, että viimeksi olen Vaasan yöelämässä ollut joskus vuonna 2000 tjs. Silloin minulle jäi sellainen kuva, että joka helvetin baari pitää imagojonoa ovellaan eli jonota tunti ja pääse tyhjään kapakkiin ja tämän lisäksi baarien pääsymaksut ja hinnat olivat pilvissä. Jälkimmäiset asiat saattavat johtua siitä, että kyseiseen aikaan olin köyhä opiskelija eikä missään ollut silloin kovin kroisos olo. Mutta siis yhteenvetona sanottakoon, että Vaasan yöelämä ei todellakaan silloin lämmittänyt mieltä.

Siellä opiskelevalta kaveriltani olen kuullut pääasiassa positiivisia asioita kaupungista noin yleensä.
 

Klinga

Jäsen
Totta, muistan kans pitkä jonot baarien edessä vielä muutamia vuosia sitten, nykyään ainakin tuntuu siltä, että baarit tosiaan ovat täynnä, varsinkin jos jotain opiskelija tapahtumaan on tiedossa.

Mutta alotetaanpas tosta baarittelu puolesta. Kalja on halpaa, 1,5-2€ iltoja on nykyään jokaisessa puljussa. Hieman paikasta riippuu, minkälaista porukkaa ympärilläsi on, mutta lähes jokaisen makuun löytyy baareja. Sisäänpääsy maksut ovat joskus kohtuuttomia, mutta Hullupullo pitää yleensä 2-3€ linjaa sen suhteen, suosittelen. Kebab mestoja löytyy todellakin jokaisesta nurkasta, joten valinnan varaa on. Parhampia ovat Linda ja Leonora, löytyy kebabille.com:ista.

Asuminen on vielä halvempaa, jos vertailee eteläsuomeen, mutta viime aikoina on vuokria taas nostettu ja asunnot ovat käyneet vähiin. Ulkopaikkakuntalaiselle tiedoksi, että Ristinummelle muuttamista kannattaa harkita viimeiseen saakka, pitkät matkat koululle ja naapurit eivät ole parhaita mahdollisia.

Naisia löytyy ja hyvännäköisiä, mutta kun ensi sanoikseen tyttö vastaa Hejsan, voi keskustelut jäädä lyhyeen. Eli ruotsinkielisiä on paljon. Molemmilla on omat kantabaarit, mutta jotkut paikat täyttyvät tasaisesti molempien kielien edustajista.

Vaikka Vaasa onkin aurinkoinen paikka, niin täälä tuulee aina. Ja varsinkin talvella on perskuleen kylmää. Juuri nyt on pakkasta 21 ja aikamoinen viima.

Opiskelu on varmasti yksi parhampia tapoja tutustua vaasaan. Ihmisiä tulee eripuolelta suomea ja kulttuurit törmäävät. Opiskelijakunnat järjestävät tapahtuamia ihan riittävästi, vaikka viime aikoina hieman vähemmän, ja menopaikkoja löytyy viikon jokaiselle päivälle. Yleisimpiä harrasteita voi käydä pelailemassa jo koulujen hoitamilla vuoroilla ja muutenkin harrastus mahdollisuudet ovat hyvät.

Muuten ihan mukava kaupunki, vaikka joskus paikkakunnalla elämänsä asuneena rupee tuntumaan hieman liian pieneltä, mutta sehän ei ole huono asia. Tervetuloa vain.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jätän huomioimatta Vaasan tässä viestissä ja keskityn kommentoimaan parin ekan viestin epätietoisuutta tulevasta koulutuksesta.

Tuntuu jotenkin erikoiselta tuo lähestymistapa, että annetaan tulevalle opiskelukaupungille niin suurta painoarvoa ja suljetaan jopa tiettyjä kaupunkeja pois. Itse en lähtisi (enkä aikoinaan lähtenyt) miettimään asiaa tältä kantilta, vaan ensin pitäisi minusta miettiä ala joka tuntuu parhaalta ja sen jälkeen hakea niihin kouluihin, joissa sitä voi opiskella, paikkakunnasta riippumatta. Jokaisessa opiskelukaupungissa on omat opiskelijapiirinsä, joissa on taatusti mukavaa, ja aika monella alalla maisterin tutkinnon suorittaminen edellyttää vain parin vuoden pysyvää oleskelua paikkakunnalla. Loput tutkinnosta voi suorittaa tentteinä ja etäkursseina ja gradun voi tehdä vaikka toisella puolella maailmaa, jos siltä tuntuu.

Itse jos olisin vielä vailla opiskelupaikkaa tässä vaiheessa, pistäisin paperit kaikille mahdollisille paikkakunnille jollekin alalle joka minua kiinnostaa ja toivoisin, että joku niistä tärppää. Sitten syksyllä suunta sinne minne pääsee, pari vuotta opintoja ja sen jälkeen voi vähän miettiä, tuntuuko ala oikealta ja tuntuuko joku toinen kaupunki mukavammalta. Kumminkin tuo opiskelupaikan vaihto esimerkiksi toisen paikkakunnan yliopistoon on usein paljon helpompaa sitten, kun on opintoja jo jonkin verran takana toisessa yliopistossa.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Nimenomaan ensin pitää päättää mitä haluaa opiskella. Minun tapauksessa se on oikis. Oikiksella vain on vielä käytössään vanha hakujärjestelmä, eikä sinne voi hakea tällä yhteishaulla, joka on tietääkseni käytössä ainakin valtsikalla ja kauppiksella. Eli hakulomakkeita täytettäessä pitää päättää minne paikkakunnalle menee opiskelemaan.

Helsinki tietenkin tuntuu tutuimmalta vaihtoehdolta. Vaasasta taas olen kuullut paljon hyvää ja sinänsä voisi olla hauskaa tutustua uudenlaiseen kaupunkiin ja sen elämään. Varsinkin kun HY:n oikeustieteellinen tekee yhteistyötä VY:n kanssa ja heillä on tarjolla malli, jossa suoritat tutkinnosta kaksi ensimmäistä vuotta Vaasassa ja tämän jälkeen saat halutessasi palata Helsinkiin. Näin olen ainakin ymmärtänyt.

Tässä mielessä on siis ihan kiva kuulla muiden mielipiteitä Vaasasta kaupunkina.
Kuusi vuotta vieraassa kaupungissa voi tuntua tässä epätietoisuuden vallitessa vähän epämiellyttävältä, varsinkin kun Helsinki on se eräänlainen kotikylä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaverin muija muutti Vaasaan opiskelemaan ja löysi sieltä nopeassa tahdissa itselleen uuden äijän.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Olen syntynyt Vaasassa ja asunutkin koko ikäni, joten kirjoitukseltani on turha odottaa objektiivisuutta.

Vaasa on kaupunki, vaikka asukasluku (n. 57 000) ei sitä niin tukisikaan. Puistikot ja väljä keskusta saa aikaan tunteen, että tässä ollaan jossain vähän isommassakin kylässä. Keskusta on liki täysin torin ympärillä.

Vaasa on yksi Suomen ruotsinkielisimmistä kaupungeista. Ruotsia puhuu äidinkielenään 25% vaasalaisista. Lähikunnista monessa on ruotsinkieli valloillaan ja kun niiden asukkaista valtaosa käy Vaasassa töissä niin fiilinki voi aluksi olla outo. Ei pelkoa, suomella pärjää täydellisesti joka paikassa. Siitäkään ei kannata suuttua, jos esim. ravintolassa tarjoila kysyy kummalla kielellä haluat ruokalistan :)

Täällähän on tällä hetkellä puhkeamassa kukkaan vanha kunnon kieliriita, koska Vaasa haluaisi yhdistyä lähikuntiensa kanssa ja taas kaupunkia ympäröivä Mustasaari ei. Ruotsinkieliset ovat aina olleet hyviä pitämään puoliaan ja nyt näyttää, että suomenkielisetkin alkaisivat nostaa päätään. Mutta ei siitä enempää.

Ravintoloita on paljon ja näin myös kilpailua. Yöelämä on lukuisista opiskelijoista johtuen aika vilkasta. Itse ihan diggaan. Omiin suosikkeihin kuuluu El Gringo, D.O.M, Supersteroa ja Sky muutamia mainitakseni.

Suurin osa vaasalaisista opiskelijoista asuu joko keskustassa tai Palosaarella. Hietalahti ja Vöyrinkaupunki menettelee vielä etäisyyden puolesta, jos siis opiskelee Palosaarella missä melkein kaikki opiskelee. Itse punkkaan Palosaarella. Yliopistolle on matkaa viitisen sataa metriä ja keskustastakin kävelee baari-illan päätteeksi ellei ole ihan kuolema pakkanen. Kaikki vaasalaiset kaverini asuu yksityisten omistamissa asunnoissa, ei siis VOASilla mitä aina tunnutaan parjaavan. En tiedä tarkalleen miksi. Niin ja itse en muuttaisi edullisen vuokran takia mihinkään kauas, paikallisliikenne on perseestä. Fillari on Vaasassa ässä, joka paikkaan on lyhyt matka fillarilla.

Yliopistossa on paljon väkeä muualta. Varsinkin pääkaupunkiseudulta ja Turusta on yllättävän paljon porukkaa. Toki myös muualta Pohjanmaalta.

Meri on Vaasan selkeä vahvuus, vaikka sieltä tapaakin kylmästi ja kovasti tuulelle. Mikään ei ole hienompaa kuin ottaa pussikaljaa sisäsatamassa kesäiltana. Saaristo on myös jees, vaikka paikat siellä on tämmöiselle ei-mökkiä-omistavalle vähissä.

Sport, VPS, Kiisto ja Maila edustavat sitä penkkiurheilijaa kiinnostavaa osastoa. Sportin matseissahan se paras meininki on, vaikka VPS liigaan taas nousikin.

Vaasasta kannattaa lukea blogista www.vaasalaisia.info. Siellä myös vastaillaan kysymyksiin innokkaasti. Tervetuloa!

Kevennyksenä voisi kertoa erään vanhan herrasmiehen tokaisun erässä kaavoitusta käsittelevässä kokouksessa. Mies oli pettynyt Vaasan saamattomaan kaavoituspolitiikkaan ja harmitteli kuinka Vaasa on ns. pudonnut kelkasta. Toikaisu kuului "vittu, 60-luvulla ei edes kusta Porin suuntaan..." Tarkoittaen, että Vaasa oli silloin "metropoli". Jokainen tietää miksi ollaan pudottu kelkasta.
 
Viimeksi muokattu:

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köntsä kirjoitti:
Nimenomaan ensin pitää päättää mitä haluaa opiskella. Minun tapauksessa se on oikis. Oikiksella vain on vielä käytössään vanha hakujärjestelmä, eikä sinne voi hakea tällä yhteishaulla, joka on tietääkseni käytössä ainakin valtsikalla ja kauppiksella. Eli hakulomakkeita täytettäessä pitää päättää minne paikkakunnalle menee opiskelemaan.

Ei omalla alallanikaan ole yhteishakua, mutta tämän alan opiskelukaupunkien (Helsinki, Tampere, Jyväskylä ja Vaasa) pääsykokeet osuvat yleensä sopivasti limittäin niin, että korkeintaan kaksi on samana päivänä. Toisin sanoen ympäri Suomea reissaten voi käydä tenttimässä pääosin samoja kirjoja tämän yhden pääsykoeviikon aikana pari kertaa, ja sitten vain tuloksia odottelemaan. En tiedä muiden alojen pääsykokeiden aikatauluista, mutta eivät kai saman alan pääsykokeet yleensä samana päivänä ole eri oppilaitoksissa, ja kirjojenkin luulisi olevan ainakin osittain samat.
 

Strigidae

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täältä hieman "analyysia" kanssa. Muutin Vaasaan opiskelemaan viitisen vuotta sitten. Vaasa ei ollut ykkösvaihtoehtoni, mutta tänne sitä tultiin kun muualle ei päässyt. Itselläni ei ollut tuolloin juuri tietoa kaupungista, joskus olin Wasalandiassa käynyt mutta siinäpä se. Mielikuvissa se oli aurinkoinen rannikkokaupunki, jossa puhutaan paljon ruotsia. Lisäksi tietty VPS ja Sport. Joten ainakin omassa mielessäni oli aikamoinen muutos lähteä pieneltä, täysin suomenkieliseltä pieneltä paikkakunnalta Vaasaan.

Täytyy kyllä sanoa, että en ole katunut tätä muuttoa lainkaan. Olen viihtynyt erinomaisesti. Niinkuin on jo sanottu, kaupunkin on ihan tarpeeksi suuri, jotta kaikkea tarvittavaa löytyy ajanvietteen suhteen. Itse olen majaillut VOAS:in kämpässä Palosaarella, eikä asumisen suhteen ole ollut mitään valittamista. Etäisyys sekä yliopistolle että kaupungille on sopiva tällaiselle autottomallekin, kävellen tai pyörällä pääsee mukavasti.

Ihmisiin tutustuminen on käynyt vaivattomasti, koska yllättävänkin moni opiskelijoista tuntuu olevan muualta kuin Vaasasta, kaikki on samassa lähtötilanteessa. Kaikenlaista menoa ja meininkiä on opiskeluelämässä ollut, joskaan ei enää parina viime vuotena omalla kohdallani alkuaikojen malliin.

Meri on ihan mukava juttu, vaikken itse mikään mökki/vene -ihminen olekaan. Ainoa vika on tämä perkeleen tuuli. Tuo onkin oikeastaan ainoa negatiivinen asia Vaasasta, joka tulee mieleen.

Näin muualta Vaasaan muuttaneena voin kyllä suositella tätä vaihtoehtoa!
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Itse olen vähän samanlaisen ongelman parissa, tosin Vaasa ei ole edes vaihtoehtona. Historiaa ei nimittäin opeteta siellä.

Taustaa: Lukio päättymmässä kohta puolin. Tämän jakson jälkeen 9 hissan kurssia (mukana kaksi yhteiskuntaoppia, jotka menevät oman opsini mukaan histrorian kanssa yhteen), ja jos ei tule kunnolla ryssittyä niin loppukeskiarvo on 10. Ainereaalissa vastaan historiaan. Kesällä vedän aseen olalle ja suoritan asepalveluksen. Tämän jälkeen tarkoituksena olisi lähteä lukemaan historiaa ja valmistua mahdollisesti opettajaksi.

Historiaa opetetaan siis Tampereella, Turussa, Helsingissä, Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa. Näistä pitäisi siis päättää mihin hakea. Helsingistä olen, mutta vaihtoehto ei kauheasti houkuta. Ei huvittaisi kupata mutsin ja faijan nurkissa, mutta toisaalta ei huvittaisi laittaa karmeasti rahaa vuokriinkaan. Oulu taas alkaa olemaan vähän turhan kaukana, olisi kiva päästä välillä kuitenkin käymään kotona.

Kiinnostaisi vähän tietää noista muista paikoista. Miten helppo päästä sisään? Millaista opiskelu on? Vuokrat ja työnsaanti? Kaupinki ja sen opiskelijaelämä ylipäätään? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
VH87 kirjoitti:
Kertokaapi siis Vaasalaiset tai siellä asuneet joitain faktoja kaupungistanne.

Tuossahan noita on jo tullutkin...

Vaasan hyviä puolia on ehdottomasti se, että pinta-ala on melko pieni, joten joka paikkaan on melko lyhyt matka. Tästä johtuen asukastiheyskin on aika suuri, esim. kaksi kertaa suurempi kuin Porissa.

Ruotsinkielisiä löytyy mutta suomella pärjää tosiaan joka paikassa, on täysi harhaluulo, että täällä ei suomeksi pystyisi asioimaan.

Asunto kannattaa tosiaan hommata noilta mendietan mainitsemilta alueilta. Itse asun Hietalahdessa josta on keskustaan ja jäähallille sama matka, alle kilometri. Tää on just siinä niiden välissä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
FourForty kirjoitti:
Ei omalla alallanikaan ole yhteishakua, mutta tämän alan opiskelukaupunkien (Helsinki, Tampere, Jyväskylä ja Vaasa) pääsykokeet osuvat yleensä sopivasti limittäin niin, että korkeintaan kaksi on samana päivänä. Toisin sanoen ympäri Suomea reissaten voi käydä tenttimässä pääosin samoja kirjoja tämän yhden pääsykoeviikon aikana pari kertaa, ja sitten vain tuloksia odottelemaan. En tiedä muiden alojen pääsykokeiden aikatauluista, mutta eivät kai saman alan pääsykokeet yleensä samana päivänä ole eri oppilaitoksissa, ja kirjojenkin luulisi olevan ainakin osittain samat.

Helsingin, Turun ja Rovaniemen paasykoekirjat ovat ainakin viime kevaaseen saakka olleet eri teoksia, mahdollisesti samoja oikeudenaloja on vaatimuksissa eri tiedekuntien kohdalla ollut, mutta mainitsemasi kaltainen toiminta ei onnistu oikiksen kohdalla.

Kontsalle sen verran, etta Vaasa on Helsingin tiedekunnan ns. etatiedekunta, jossa opiskellaan 2-3 vuotta, vanhan tutkinnon mukaisesti muistaakseni 78ov. Ja sitten opintojen loppuosa suoritetaan Helsingissa. Opetus on kaksikielista, joka tuo tietysti uutta asennetta opiskeluun. Eli siis paastessasi Vaasan opiskelemaan, olet silti Helsingin yliopiston opiskelija, mutta opiskelet aluksi Vaasassa.

Kaverini kertoman mukaan, baarit ovat halpoja ja niita on paljon, porukka on tiiviisti yhdessa, opiskelijoita on ympari Suomen ja erittain mukavaa ja avointa opiskelija-ainesta. Ymmartaakseni Vaasassa on myos enemman pienryhma/opettajalaheisempaa opetusta kuin Helsingissa, jossa istutaan paljon massaluennoilla. Kaverini on tosin jo nyt palannut Helsinkiin, mutta oli kuulemma kovasti tykannyt Vaasasta.

Huhun mukaan opinnotkin etenevat nopeammin siella lansirannikolla, koska esim. opiskelijatyopaikkoja on vahemman tarjolla ja kaverit loytyvat usein pitkalti opiskelijapiireista, siina missa taasen ns. siviilikaverit ovat kaikki lahes Helsingissa.

Niin unohtui mainita pisterajoista sen verran, etta niita ei kannata tuijottaa liikaa, usein Vaasaan on se pari pistetta alhaisempi pisteraja. Mutta on se ollut joskus korkeampikin, kun hakijat ovat ilmeisesti yrittaneet ns. varmistaa sisaanpaasynsa oikikseen. Ala siis laskelmoi ja paata ajoissa, kumpaan paatat pyrkia ja sitten luet itsesi sinne sisaan!
 

masaala

Jäsen
Analyytikko_ kirjoitti:
Huhun mukaan opinnotkin etenevat nopeammin siella lansirannikolla, koska esim. opiskelijatyopaikkoja on vahemman tarjolla ja kaverit loytyvat usein pitkalti opiskelijapiireista, siina missa taasen ns. siviilikaverit ovat kaikki lahes Helsingissa.

Saman huhun kuulleena sanoisin, että opintojen nopea eteneminen johtuu ainakin osittain vapaammista käytännöistä. Esimerkkinä eräs laskentaa lukeva kaveri kauhisteli sitä, että kuinka tuollainen voi sanoa osaavansa jotain, kun eräs vaasassa opiskeleva teki tenttimällä jotain kirjanpidon kursseja, eikä ollut ymmärtänyt ihan kaikkea. Täällä Tampereella ei käytännöt ole ihan niin vapaita (esim. jatkokursseille vaaditaan hyvät tiedot (arvosana >3), paljon harjoitustöitä jne.)...
 

Rocco

Jäsen
No niin, lähdetääs itsekin kertomaan nykyisestä asuinpaikastani. Olen niinikään Etelä-Suomesta, tarkemmin sanottuna olen hämäläinen. Muutin tänne aikoinaan vanhempieni mukana.

Vaasasta luullaan aina että tämä on kuin Quebec on Kanadassa. Ei todellakaan. Kerran olin Tampereella serkkuni kanssa iltaa viettämässä ja siellä eräs paikallinen serkun kaveri kysyi rohkeasti että "puhutko suomea?" kun tulin seuraan ja kuuli että olen vaasalainen... että näin. Ruotsinkielisiä, tai korjataan että ruotsia äidinkielenään puhuvia on tuo pikkuisen alle 25%. Eli siis kaksikielisiä. He siis puhuvat sujuvasti molempia kieliä. Mitään kieliongelmaa ei todellakaan täällä tule, sitä on turha pelätä. Suomella pärjää joka paikassa. Jollei pärjää niin henkilö kenen kanssa keskustelet ei ole kotoisin tästä maanosasta. Se tosiaan pistää silmään että nuo kaksikieliset ovat todella ahkeria pitämään kiinni kielestään. Jos haluaa löytää tuota Quebec-tunnelmaa niin ei muuta kuin auton nokka kohti Poria ja reilu puli tuntia etelään. Siellä Närpiön kupeessa on niitä klassisia stereotyyppipaikkoja... siellä ei ehkä suomella pärjää. Maailman ruotsinkielisin kunta on muuten Korsnäs, noin about puolivälissä Vaasa-Pori.

Tähän edelliseen liittyen tulee sitten pieni ongelma. Perinteisiltä palvelualoilta on vaikea löytää töitä ellet osaa kahta kieltä. Työnantajat ottavat mieluummin ihmisiä jotka ovat ruotsinkielisiä äidinkieleltään ja osaavat kohtalaista suomea, kuin päinvastoin. Tämän takia Vaasa on aika erikoinen opiskelijakaupunki. Täällä käy todella paljon opiskelijoita, mutta hyvin harva jää tänne valmistumisen jälkeen.

Vaasa on urheilukaupunki. Täältä löytyy melkein jokaista lajia mitä haluaa seurata kohtalaisen korkealta tasolta. Jalkapallo on liigassa, jääkiekko Mestiksen kärjessä, miesten lentopallo liigassa, salibandy on ykkösdivarissa, jenkkifutis niinikään, pääsarjatason pesäpalloa on sadan kilometrin säteellä ilmeisesti neljän seuran toimesta... Ja ei, käsipalloa ei täällä pelata tietääkseni kuten ruotsinkielisellä uudellamaalla on kaikilla tapana.

Vaasa on monella tavalla trendikäs kaupunki. Täällä senverran näkyy Ruotsin vaikute että ihmisten pukeutumistyyli ja muutkin trendit ovat täällä nopeasti. Jopa musiikkibisnes Suomessa seuraa tiiviisti Vaasaa koska täällä alan vaikutteet näkyvät niinikään nopeasti. Kun Saija Lentonen oli täällä kuvaamassa sarjaa Headhunters, hän sanoi että vaasalaiset ovat hyvännäköisiä ihmisiä. Totta, olen minäkin mummon mielestä komea.

Vaasassa on tosiaan todella paljon opiskelijoita. Jonkun mittarin mukaan eniten Suomessa. Hyvin mahdollista, mutta ei ehkä ihan ykkösiä. Kuitenkin paljon täällä on opiskelijoita. Tästä johtuen tosiaan baareja on todella paljon ja pubeja myös. Sitä halpaa olutta täältä löytyy melkein joka ilta jostakin paikasta, monena iltana joudut oikein etsimään jos haluat maksaa täyden hinnan oluesta. Yökerhoja on nopeasti laskettuna 7, mikä on tämän kokoisessa kaupungissa todella kova luku. Eli ilta-aikaan täällä kyllä viihtyy mainiosti!

Tosiaan, kaupunki on hyvin pieni, mutta siitä johtuen aika tiivis. Kaikki on lähellä, paitsi jo aiemmin mainittu Ristinummi. Paikka on verrattavissa vaikka Hervantaan...

Vaasa liitetään usein Etelä-Pohjanmaahan. Siihen sakkiin jota nähtiin leffassa Häjyt. Samoin meidät liitetään usein ruotsalaisiin. Mutta, Vaasa ei ole kumpaakaan. Me ollaan "eristyksissä" E-P:n häjyistä täällä ruotsinkielisen kaistaleen takana, mutta hyvin me ollaan suojassa ruotsinkielisiltäkin. Ollaan ikäänkuin oma pieni pläntti täällä rannikolla. Kun Vaasaan tulee autolla, tulet ensin Laihialle, mikä on täysin suomenkielinen. Sitten tulee kohdalle valtakieleltään ruotsinkielisen Mustasaaren raja olet yhtäkkiä aivan eri maailmassa! Sitten tulet Vaasaan ja taas vaihtuu!
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Voisi sanoa että Roccolta täydellinen kuvaus synnyinkaupungistani, tuli tippa silmään.

Korjataan kumminkin pieni asiavirhe että voisin pysyä asiallisena enkä rupee itkemään kuin lapsi: Korsnäs on n. 50 km päässä Vaasasta etelään, siis n. 1/4 matkasta Vaasa-Pori. Kumminkin voisi olla aika mielenkiintoinen matkakohde opskelijalle Vaasassa jos on kotoisin muualta päin. Voin luvata ettet uskoisi olevan Suomessa!

Kumminkin pitää muistaa että myöskin nämä "ruottalaiset" kannustavat Suomea joka tilanteessa ja inhoavat häviämistä Ruotsia vastaan, oli laji kun laji... Siis tämä rantaruottalaisista!
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Vielä semmoinen knoppi, että Vaasassa ei puhuta mitään murretta. Puhutaan siis liki kirjakieltä tosin puhuttavampaa muotoon sitä muuntaen, mutta ilman mitään vitun venytyksiä ym.

terv. mendieta, murteiden vihaaja

Täällä käy todella paljon opiskelijoita, mutta hyvin harva jää tänne valmistumisen jälkeen.

Justiinsa luin yliopiston tutkimuksen, jossa sanottiin että Vaasan yliopistosta valmistuneista 50% jää Vaasaan tai lähialueille.

Mikä sitten lasketaan lähialueeksi? Seinäjoki? Ei kai.

Vaasassa on tosiaan todella paljon opiskelijoita. Jonkun mittarin mukaan eniten Suomessa. Hyvin mahdollista, mutta ei ehkä ihan ykkösiä.

Käsitykseni mukaan Joensuu, Vaasa ja Jyväskylä ovat tämän mittauksen kärkikaupunkeja. Mielestäni Vaasa mainosti jokunen vuosi sitten olleensa ykkönen, joten kai se on voinut niin ollakin.
 
Viimeksi muokattu:

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Analyytikko_ kirjoitti:
Kontsalle sen verran, etta Vaasa on Helsingin tiedekunnan ns. etatiedekunta, jossa opiskellaan 2-3 vuotta, vanhan tutkinnon mukaisesti muistaakseni 78ov. Ja sitten opintojen loppuosa suoritetaan Helsingissa. Opetus on kaksikielista, joka tuo tietysti uutta asennetta opiskeluun. Eli siis paastessasi Vaasan opiskelemaan, olet silti Helsingin yliopiston opiskelija, mutta opiskelet aluksi Vaasassa.

Kaverini kertoman mukaan, baarit ovat halpoja ja niita on paljon, porukka on tiiviisti yhdessa, opiskelijoita on ympari Suomen ja erittain mukavaa ja avointa opiskelija-ainesta. Ymmartaakseni Vaasassa on myos enemman pienryhma/opettajalaheisempaa opetusta kuin Helsingissa, jossa istutaan paljon massaluennoilla. Kaverini on tosin jo nyt palannut Helsinkiin, mutta oli kuulemma kovasti tykannyt Vaasasta.

Huhun mukaan opinnotkin etenevat nopeammin siella lansirannikolla, koska esim. opiskelijatyopaikkoja on vahemman tarjolla ja kaverit loytyvat usein pitkalti opiskelijapiireista, siina missa taasen ns. siviilikaverit ovat kaikki lahes Helsingissa.

Niin unohtui mainita pisterajoista sen verran, etta niita ei kannata tuijottaa liikaa, usein Vaasaan on se pari pistetta alhaisempi pisteraja. Mutta on se ollut joskus korkeampikin, kun hakijat ovat ilmeisesti yrittaneet ns. varmistaa sisaanpaasynsa oikikseen. Ala siis laskelmoi ja paata ajoissa, kumpaan paatat pyrkia ja sitten luet itsesi sinne sisaan!

Kyllä siis näin olen itsekin ymmärtänyt tuon yhteistyön. Ilmaisin sen vaan tuossa aikasemmin aika heikosti.
Sen tiedän että pisterajoja tuijottelemalla kusee vain itseään silmään. Mun mielestä se on jo osittaista luovuttamista jos haen suoraan Rovaniemelle, helpon pääsyn toivossa.
Sisään olen menossa jokatapauksessa, pitää vaan enää miettiä missä haluaa asua Vaasassa vai Stadissa :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
FourForty kirjoitti:
En tiedä muiden alojen pääsykokeiden aikatauluista, mutta eivät kai saman alan pääsykokeet yleensä samana päivänä ole eri oppilaitoksissa, ja kirjojenkin luulisi olevan ainakin osittain samat.
Riippuu paljon alasta. Itselläni oli mielessä tuo kuvailemasi taktiikka, mutta pääsykoekirjojen julkistamisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että keskityn yhteen. Ajattelin ensin Tamperetta, Jyväskylää, Turkua ja varauksin Helsinkiä, mutta tällöin minun olisi pitänyt lukea kuutisen kirjaa eri aiheista. Valitsin kiinnostavimman aiheen ja päädyin Jykylään, jolla on muitakin vahvuuksia minun vinkkelistäni. Katsotaan heinäkuussa, kuinka käy.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kerran olen käynyt ko. paikassa ja ei kyllä ole mitään negatiivista sanottavaa. Mukava paikka ja varsinkin yliopiston alue oli todella hieno. Kauppatieteiden koulutus on huhujen mukaan siellä hyvissä uomissa, joten näillä tiedoilla voin suositella ja ainekin pelko pois!
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
mendieta kirjoitti:
Käsitykseni mukaan Joensuu, Vaasa ja Jyväskylä ovat tämän mittauksen kärkikaupunkeja. Mielestäni Vaasa mainosti jokunen vuosi sitten olleensa ykkönen, joten kai se on voinut niin ollakin.

En tiedä miten näitä mitataan, mutta Tampereella on tiedekorkeakouluissakin jo reilut 20 000 opiskelijaa ja päälle kaksi ammattikorkeakoulua. Jonkun laskun mukaan täällä olisi 40 000 opiskelijaa.

terv. dude, murremestari
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös