Mainos

Vaasa Arena

  • 666 543
  • 1 866

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
@Pervert

Hutskin ulkoilmaottelulle jees! Siellä Hutskin kaukalossa on vielä kovempikin nimi pyörinyt, kun Jukka Seppo pelasi yksin muita vastaan ja voitti aina tyyliin 10-2.

Hieno homma, että Vaasan osalta tuo hallirempan fyrkka meni esitetyn mukaisesti. Loppusyksyn sysipimeyden jälkeen näkyy vaasalaisella liigakiekkotaivaalla taas tähtien tuiketta siellä täällä!
 

Rocco

Jäsen
Tuon alikulun leventäminen ehkä tulee mukaan kuvioon, mutta sen tarve jää pieneksi kun Rinnakkaistieltä pääsee jatkossa suoraan puistikoksi muutetulle moottoritielle ja siitä samalla Ruutikellarintielle.
@Rocco @stairox

Eikö sen alikulun leventäminen oli myöskin ollut suunnitelmissa? Ei tosin sisälly 16,5 miljoonaan.

Yleisesti olen sitä mieltä, että liikenteen ohjauksella on iso merkitys parkkialueen tyhjentämisessä pelien jälkeen. Ei taloudellisesti iso panostus seuralta, mutta merkittävä.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Tuon alikulun leventäminen ehkä tulee mukaan kuvioon, mutta sen tarve jää pieneksi kun Rinnakkaistieltä pääsee jatkossa suoraan puistikoksi muutetulle moottoritielle ja siitä samalla Ruutikellarintielle.

En usko ennen kuin näen. Olisi loistava muutos kyllä.
 

Rocco

Jäsen
En usko ennen kuin näen. Olisi loistava muutos kyllä.
Samoin. Itse en yleisen liikenteen takia tätä muutosta tekisi, mutta eipä tuo Vaasan moottoritie niin ahkeraan liikennöity ole tuolla kohdalla, etteikö voisi Korkeamäelle asti ajella 60km/h. Jäähallile ja Elisa Stadionille pääsyn helpottamiseksi ja parkkialueiden laajentumiselle kyllä ehdottoman hyvä juttu.
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
En usko ennen kuin näen. Olisi loistava muutos kyllä.

Kyllä tuo ihan totta on. Jos en väärin muista, liittyy jotenkin sairaala-alueen kaavamuutokseen. Palvelee varmasti myös ravilaaksoon rakennettavaa asuinaluetta, joten kaikin puolin järkevä muutos.
 

cashew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ravilaakson kaavaluonnoksen kaavaselostuksessa (linkki dokumettiin) sanotaan mm. näin: "Alueen eteläosassa kulkee valtatie 8, joka tällä kohtaa on moottoritie. Moottoritie on esitetty katkaistavaksi Ruutikellarintien kohdalta liikenneympyrällä. Kehittämissuunnitelman mukaan tie muutettaisiin kaduksi."

Lisäksi muistan tästä samasta olleen juttua mm Pohjalaisessa, jossa moottoritien loppuosaan kerrottiin tulevan kaksi liikenneympyrää. Juttu on maksumuurin takana, joten en pääse sitä tarkistamaan. Kaupungin sivuilta en löytänyt tällä kaivelulla mitään selkeää havainnekuvaa/karttaa aiheesta.

Noin muuten, mun mielestä ainut järkevä tapa hoitaa asia on juuri noin eli motari puistikoksi joko Ruutikellarintielle tai Korkeamäen sillalle saakka.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Tuossa Pohjalaisen jutussa, josta @cashew mainitsi, on toinen liikenneympyrä moottoritiellä Hietalahteen laskevan rampin paikkeilla ja toinen tuolla rampin alaosassa. Jos tulet moottoritietä kohti kaupunkia, niin liikenneympyrästä mennään vasemmalle Sairaalankadulle. Tämä uusi tie vie sairaala-alueelle. Oikealle taas mennään kohti Malmönkatua. Ruutikellarintien tai Korkeamäen liikennejärjestelyjä ei ole jutun kuvassa mukana.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
No mahtavaa! Olisin kuvitellut, että moottoritie on niin pyhä lehmä, että sitä ei katkaista ennenaikaisesti millään.
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ruutikellarintien tai Korkeamäen liikennejärjestelyjä ei ole jutun kuvassa mukana.
Ainoa tapa saada parannettua jäähallin liikennejärjestelyt on että "Kauppapuistikko" jatkuu Korkeamäen sillalle asti ja näin ollen voidaan lisätä x-määrä
liittymiä jäähallilta päin suoraan puistikolle. Ruutikellarintielle asti ei riitä, sillä silloin poistumisongelmat pysyvät ennallaan kun päästään vain kahteen suuntaan poistumaan hallilta.
Olisin kuvitellut, että moottoritie on niin pyhä lehmä, että sitä ei katkaista ennen aikaisesti millään.
Minullakaan ei ole koskaan käynyt mielessä että tämä voisi edes olla vaihtoehto. No, harvassa kaupungissa nykypäivänä moottoritie loppuu ~700 metriä ydinkeskustasta kuten Vaasassa. Kun autoliikenne (yleisesti ottaen) kasvaa, niin on vain pakko sopeutua ja tehdä muutoksia sen mukaan.
 

cashew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ravilaakson kaavaluonnoksen kaavaselostuksessa (linkki dokumettiin) sanotaan mm. näin: "Alueen eteläosassa kulkee valtatie 8, joka tällä kohtaa on moottoritie. Moottoritie on esitetty katkaistavaksi Ruutikellarintien kohdalta liikenneympyrällä. Kehittämissuunnitelman mukaan tie muutettaisiin kaduksi."
Sen verran otetaan komentoa takaisin, että samaisessa dokumentissa on sivulla 15 Hietalahden yleissuunnitelma vuodelta 2009, jossa tuo mainittu Ruutikellarintien liikenneympyrä kyllä näkyy. Paljonko tuo suunnitelma sitten on muuttunut tässä 8 vuodessa on toinen kysymys. Siinä on mm ajateltu pysäköintihalli Rantamaantien ja moottoritien väliin, uusia parkkipaikkoja, kevyenliikenteen silta nykyisen moottoritien yli Kaarlen kentälle ja liikenne kaupungin päästä purkautuisi vähän eri reittiä tuohon liikenneympyrään.
 

-ja-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainoa tapa saada parannettua jäähallin liikennejärjestelyt on että "Kauppapuistikko" jatkuu Korkeamäen sillalle asti ja näin ollen voidaan lisätä x-määrä
liittymiä jäähallilta päin suoraan puistikolle. Ruutikellarintielle asti ei riitä, sillä silloin poistumisongelmat pysyvät ennallaan kun päästään vain kahteen suuntaan poistumaan hallilta.Minullakaan ei ole koskaan käynyt mielessä että tämä voisi edes olla vaihtoehto. No, harvassa kaupungissa nykypäivänä moottoritie loppuu ~700 metriä ydinkeskustasta kuten Vaasassa. Kun autoliikenne (yleisesti ottaen) kasvaa, niin on vain pakko sopeutua ja tehdä muutoksia sen mukaan.

Moottoritie loppuu monessakin isommassa kaupungissa keskustaan, kuten Tampereella ja Helsingissä. Suurin ongelma jäähallien ruuhkissa on penkin ja ratin välissä, kun jokainen joustaisi, niin kaikki pääsisi nopeammin. Lisäksi, jos kotijoukkue järjestäisi viellä ottelun jälkeen jotain ohjelmaa hallilla, niin pois lähtevä liikenne porrastuisi niin, että isompia ruuhkia ei pääsisi syntymään. Tämä ainakin Tampereella jossa järkkäreillä on ihan hillitön tarve ajaa kaikki mahdollisimman nopeasti ulos hallista! Itse voisin jäädä viä hetkeksi hallille pyöriin ja vaikka kuluttaan rahaa, mutta Tampereella se ei onnistu!
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Moottoritie loppuu monessakin isommassa kaupungissa keskustaan, kuten Tampereella ja Helsingissä.
Meillä taitaa olla hieman eri näkemys siitä mikä lasketaan moottoritieksi. Se että on kaksi (tai kolme) kaistaa samaan suuntaan, ja rajoitus 60-80 km/h, ei tarkoita enää sitä että kyseessä olisi moottoritie. Vaasassa 100 km/h rajoitus loppuu ~700m torista (eli ydinkeskustasta) ja 120 km/h rajoitus alkaa ~700m torista kun lähdetään kaupungista. Ja se on todella harvinaista.
Suurin ongelma jäähallien ruuhkissa on penkin ja ratin välissä, kun jokainen joustaisi, niin kaikki pääsisi nopeammin.
Et ole tainnut ikinä suunnistaa Kuparisaaresta autolla ottelun jälkeen jos väität että ongelma on penkin ja ratin takana. Siellä on yksinkertaisesti sellainen iso ongelma että sieltä pääsee pois vain kahteen suuntaan ja molempiin suuntiin on kaiken lisäksi vain yksi ajokaista.
 
Viimeksi muokattu:

-ja-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillä taitaa olla hieman eri näkemys siitä mikä lasketaan moottoritieksi. Se että on kaksi (tai kolme) kaistaa samaan suuntaan, ja rajoitus 60-80 km/h, ei tarkoita enää sitä että kyseessä olisi moottoritie. Vaasassa 100 km/h rajoitus loppuu ~700m torista (eli ydinkeskustasta) ja 120 km/h rajoitus alkaa ~700m torista kun lähdetään kaupungista. Ja se on todella harvinaista.Et ole tainnut ikinä suunnistaa Kuparisaaresta autolla ottelun jälkeen jos väität että ongelma on penkin ja ratin takana. Siellä on yksinkertaisesti sellainen iso ongelma että sieltä pääsee pois vain kahteen suuntaan ja molempiin suuntiin on kaiken lisäksi vain yksi ajokaista.

No joo ehkä olet oikeassa tuossa matkassa, sillä Tampereella moottoritie ja 100km/h alkaa muutaman kilometrin keskustasta ja samoin Helsingissä. Kuparisaaressa olen käynyt useasti, omalla autolla ja myös useasti pikkubussia ajaen. Silti väitän, että ihmisten liikennekäyttäytyminen vaikuttaa todella paljon siihen kuinka nopeasti sen ruuhkan saa purettua! Ilman ruuhkaa se ei onnistu, mutta nythän on kyse siittä, kuinka kauan ruuhka kestää ja mitä keinoja ottelun järjestävällä seuralla on nopeuttaa sen ruuhkan purkua? Olisi hienoa, jos esim. ottelun jälkeen jäälle tuotaisiin haastattelu piste jossa ”lehdistötilaisuus” pidettäisiin. Jäisikö ihmiset viellä istuskelemaan paikoilleen ja kuuntelemaan valmentajien ja pelaajien haastatteluja?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Silti väitän, että ihmisten liikennekäyttäytyminen vaikuttaa todella paljon siihen kuinka nopeasti sen ruuhkan saa purettua!
Monessa tilanteessa asia on juuri näin, mutta korostan edelleen että Kuparisaaren suurin ongelma on että pystyy poistumaan vain kahteen suuntaan. Molempiin suuntiin pääsee vain yhtä kaistaa ja kaikien lisäksi toinen poistumireitti menee moottoritien alta tunnelissa (katso kuva) mihin ei mahdu kahta autoa vastakkain, ja joka ottelun jälkeen muutama idiootti on pyrkimässä toisesta suunnasta kohti hallia joka aiheuttaa lisäongelmia.
Jäisikö ihmiset viellä istuskelemaan paikoilleen ja kuuntelemaan valmentajien ja pelaajien haastatteluja?
Tuskin ainakaan arkipäivänä hirveen moni jäisi. Lauantaipelissä taas ilmeisesti jäisi sama porukka joka jää nytkin: ne jotka haluavat ottaa vielä yhden bissen (ja ne ei ole autolla matkassa) ;)
 

Liitteet

  • tunneli.jpg
    tunneli.jpg
    137,8 KB · kertaa luettu: 540

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Molempiin suuntiin pääsee vain yhtä kaistaa ja kaikien lisäksi toinen poistumireitti menee moottoritien alta tunnelissa (katso kuva) mihin ei mahdu kahta autoa vastakkain, ja joka ottelun jälkeen muutama idiootti on pyrkimässä toisesta suunnasta kohti hallia joka aiheuttaa lisäongelmia.)
Lisäksi tuosta tunnelista kulkee heti ottelun päätyttyä satoja ihmisiä kävellen kaukaisemmille p-paikoille tai lähialueille/kaupunkiin. Se on kyllä uskomaton pullonkaula. Ihme, ettei isompia kolhuja ole sattunut vuosien varrella.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Lisäksi tuosta tunnelista kulkee heti ottelun päätyttyä satoja ihmisiä kävellen kaukaisemmille p-paikoille tai lähialueille/kaupunkiin. Se on kyllä uskomaton pullonkaula. Ihme, ettei isompia kolhuja ole sattunut vuosien varrella.
Joo, kirjoitin hieman epäselvästi, mutta juuri sitä tarkoitin; eli otteluiden jälkeen ei kaksi autoa mahdu kohtaamaan tunnelissa, johtuen isosta ihmismassasta joka kävelee hallilta moottoritien toisella puolella oleville parkkialueille. Normaalista kaksi autoa mahtuvat juuri ja juuri samaan aikaan tunneliin.

Toisesta suunnasta (liite) näkee paremmin miten ahdasta tuolla on, kun molemmin puolin katua on kevyen liikenteen väylät. Sitä sekoilun määrää kun autoja tulee liukuhihnalta ja sadat ihmiseet loikkii autojen välistä. Ja sitten vielä kun laitetaan päälle ne jotka on pyrkimässä toiseen suuntaan, niin soppa on täydellinen. Kuten @Sundomstå totesi, ihme ettei isompia kolhuja ole sattunut.
 

Liitteet

  • tunneli2.jpg
    tunneli2.jpg
    118,6 KB · kertaa luettu: 673

BussiKUSKI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ennen Tomek Valtosta ja heti sen jälkeen
Ja kuka omistaa Vaasan Sähkön? Eiköhän tässä sitä haettu takaa.

joo mietin samaa, mutta en jaksanut hakee tietoa.. Suhteellisen hyvää kierrätystä.. Tieto omistuksesta (linkki wikipediaan)

tais olla ennalta junailtu kun heti tuli hallipäätöksen jälkeen, ettei vaan oli sopivasti Spotin rahoitusosuuden kokoinen hinta neon valoilla ? :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös