Viimekaudella noustiin runkosarjan viimeiseltä sijalta playoffeihin ja kaadettiin ennakkosuosikki. Tämän jälkeen vastassa oli liigan ehkä kovakuntoisin joukkue. Kaikista playoff-joukkueista TPS sai JYP:n kovimmille, vaikka paperilla tasoero oli mittava.
Lukko oli Runkosarjan paras pitkään ja pelasi hyvän kauden. Lukko ei siis olut umpisurkea ollessaan liigan kolmas. JYP sen sijaan kaatoi kakkosvalmentajalla operoineen heikon Kärpät joka saapui suoraan sääliplayoffeista väsytettynä. En paljoa kehuskelisi tällaisella saavutuksella.
Ensinnäkin, tulee huomioida, missä vaiheessa TPS tuli JYPiä vastaan viime keväänä. Puolivälierissä JYPillä oli kovimmat paineet, ja tänä keväänä ne on jo laukaistu.
Tuosta toisesta teesistä olen täysin eri mieltä. Lukko
oli, ei voi painottaa sanaa
oli enempää, runkosarjan paras joukkue tammikuulle saakka. Mitä näin muutaman pelin tuosta toisesta varjojoukkueesta, oli ero syksyllä ja runkosarjan lopussa kuin yöllä ja päivällä. Syystä tai toisesta. Lukko ei ollut mikään mittari kenellekään, kaikella kunnioituksella Lukkoa ja melkein koko kauden kestänyttä dominointia kohtaan.
Ja mitä tulee Kärppiin. Kärpät olisi voittanut TPS:n tuolla pelillä sata-nolla. Kärpät olisi voittanut kenet tahansa tuolla pelillä. Paitsi JYPiä.
Jos JYP voittaa ensimmäisen pelin, se voittaa sarjan. Ja mitä taitokiekkoon tulee, TPS ei sellaista ole nähnytkään. Jos nyt halutaan olla rehellisiä. Ja jos joku ömmömmömmöö minä olen vittu turust ja mulla on ettani huulessa ja Filppula vie Vatasta ja ajaa sen lopuks paskaks röh röh-tepsiläinen siellä nyhväilee, että ei ole JYPpikään taitojoukkue: JYP pelaa erittäin organisoitua, tyylikästä ja tehokasta kiekkoa.
TPS voittaa JYPin ainoastaan, jos JYP pelaa alle oman tasonsa.