Aivan ensimmäiseksi suuret onnittelut TPS:n hienolle joukkueelle finaalipaikasta. Ei tuossa todellakaan jäänyt sanansijaa, kuka oli tässä sarjassa parempi.
Vaikka, vaikka 2-1 oltiin aluksi otteluvoitoissa johdossa ja 3-1 otteluvoitot häämötti todella, todella lähellä. Kolmen minuutin päähän se jäi, ja jälkikäteen sanottuna, kolmen minuutin päähän jäi myös JYPin finaalipaikka. Jälkiviisasta on kiva olla, ja mielestäni tuon neljännen pelin voitto oli, syystä tai toisesta, se hetki, kun JYPin tahtotila selätettiin. Ei kuulunut 'naks', mutta kuului 'huoh'.
Ja jälkiviisaana jatketaan. Kärpät oli itse asiassa yksi osasyy siihen, mikä johti tähän tulokseen. Ottamatta edelleenkään kunniaa TPS:lta, joka todellakin oli hyvä joukkue, ja ehdottomasti parempi kuin JYP. Silti haluan sanoa tämän (jo itse asiassa ennen kuin luin Jatkoajan raporttia tämän maanantai-illan pelistä, minulla tuli sama mieleen): vaikka jalka ei olisi niin paljoa painanut, Kärpät kulutti JYPin henkisiä voimavaroja. Piti voittaa, piti voittaa, piti voittaa. Viime vuonna JYP pääsi liian helpolla. Tänäkin vuonna päästiin runkosarjassa loppujen lopuksi aika helpolla, eikä se runkosarjan voittaminen ollut kuitenkaan sellainen juttu, jota aivan ensisijaisesti tavoiteltiin: oltiin varmistettu pudotuspelipaikka, joten erityisen suurta painetilaa ei tarvinnut runkosarjan voitosta kehitellä. JYP venyi vielä Kärppiä vastaan, mutta TPS:aa vastaan ei enää mentaalinen venyminen riittänyt.
Vatanen pelasi tänään mielestäni epävarmimman pelinsä, mitä olen häneltä tähän mennessä nähnyt. Nyt tuli ekaa kertaa vasta mieleen, että siellä on A-junnuikäinen pakki pelaamassa. Mutta ei häntäkään voi mistään syyttää: uskomaton pelaaja, ja valehtelematta pitkään aikaan sellainen pelaaja, jonka heti ensi näkemältä uskoisin olevan seuraava suomalainen NHL-tähti. Tämä on minun mielipiteeni, kritisoikaa jos haluatte, mutta vaihdetaan sitten foorumia/ketjua.
JYP oli jokaisella osa-alueella loppupeleissä TPS:a huonompi. Huonommalla joukkueella ei käy myöskään tuuri, joten rouva fortuna oli oikealla puolella.
Nyt lyhyesti turkulaisiin. Todella hyvää ja kypsää peliä, nelosketju aivan uskomattomassa iskussa. Filppulaakin haluan hehkuttaa: kaveri vei JYPiä niin vaivattoman näköisesti, että toivoi, ettei hää koskaan olisi JYPistä lähtenytkään.
Enpä tiä. Nyt se on meidän vuoro sanoa, että ensi kauteen. Ainiinjoo. Koska jokainen ei-jyväskyläläinen haluaa saada sitä mitä meiltä JYP-faneilta tilaa: kyllähän me nyt jokku helevetin kalakukot pestään ronssipelissä, mehän ollaan vielä reilun viikon ajan hallitsevia mestareita, ylivoimaisia sellaisia.
Finaalipotta päähän... Pronssimitalit Jyväskylään... Ostetaan kultatussit... KEULII KEULII VRUMVRUM... sitten ensi kaudella taas...
En enää aio seurata finaaleja, koska olen opportunistikusipääpaskiainen ja hurrailen vain silloin kun JYP voittaa ja kun JYP häviää - aivan sama.
Summa summarum:
Vilpittömät onnentoivotukset TPS:lle finaaleihin!