Välieräjoukkueet ja mää - lomalaisen ajatuksia

• 2 896
  • 27

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES, Vasen Pakki Kerho, Murskeat Lokit, TurHmA
Aripekka paistaa, suvituuli leyhyttelee leppeästi ja paremmat jatkavat pelejä. Nyt kun aloituskiekkoon on vielä jokunen sekunti aikaa, voisin tuottaa omia ajatuksiani välieräjoukkueista kirjalliseen muotoon.

HPK

Kerho on loistava joukkue. Se oli tällä kaudella huomattavasti enemmän peri-ilvesläinen kuin Ilves itse. Häikäisevää taitoa, upeita sommitelmia, peli-iloa, näyttävyyttä, huimaavaa vauhtia. Kerhon voitto olisi kauniin jääkiekon voitto. Joukkueen ehdottomasti vahvin osa-alue on raateleva hyökkäyskalusto, ja HPK:n mestaruus merkitsisi, että hyökkäykseen panostamalla on mahdollista menestyä. Hyökkäävä joukkue on näyttävä, ja näyttävyyttä tämä laji kaipaa enemmän kuin mitään muuta. Samasta syystä kannatan Brasiliaa jalkapallossa.

HPK:n voitto tarkoittaisi myös sitä, että pieneltäkin paikkakunnalta voi ponnistaa ykköseksi. Se osoittaisi, mikä merkitys on sillä, että pelaaja saadaan viihtymään Hämeenlinnassa ja haluamaan pelata juuri HPK:n eteen.

Rinkelinmäen viiksekäs sikakatsomo ja idioottijärkkärit eivät tosin mestaruutta ansaitsisi, ikinä.

Kerhossa kismittää toinenkin asia, eli kaksi kirjainta: R ja Y. Muut seurat ovat osakeyhtiöitä, joten niiden toiminnan on oltava osakeyhtiölain mukaista. Kerhoa ei puolestaan sido mikään todellinen laki - eihän aataminaikuinen yhdistyslaki tunne esimerkiksi käsitettä toimitusjohtaja! Yhdistyksen on mahdollista sumplia ja luovia talousasioissa mielensä mukaan. Ei ole mahdollista, että HPK voisi joka vuosi saada Rinkelinmäelle noin mittavan pelaaja-arsenaalin, jos sen toiminta olisi pakotettu yhtä selkeisiin raameihin kuin osakeyhtiöiden. Ilmoitettu pelaajabudjetti tuskin pitää paikkansa.

Enivei, toivon, että HPK ottaa vihdoin mestaruuden.

TPS

Asuin Turussa lähes kuusi vuotta. Typhoonissa tuona aikana katselemistani otteluista Ilves voitti yhden ja hävisi loput enemmän tai vähemmän murheellisin lukemin. Ehkä tämän vuoksi olin opinahjoni virallinen TPS-vihaaja, joskin tietty pilke silmäkulmassa. Ei minulla Tepsiä vastaan mitään kummempaa ole, mutta lähes koska kaikki ympärilläni olleet ihmiset vannoivat mustavalkoisten värien nimeen, oli minun tietenkin vastarantakiiskenä oltava niitä vastaan.

Tamperelaissällillä oli Turussa helevetin kivaa, eikä minulla ole turkulaisia vastaan yhtään mitään. Mestaruutta he eivät kuitenkaan enää ansaitse, sillä se ei merkitse heille enää mitään. Hunajata on virrannut Aurajoessa jo niin käsittämättömiä määriä, että turkulaiset ovat tottuneet ja turtuneet menestykseen. Mestaruudet eivät saa enää väkeä tanssimaan hullaantuneina Kauppatorilla - sehän on jo niin tuttua ja arkipäiväistä! Vaikka Tepsi ottaisi miten pahasti tahansa takkiinsa runkosarjassa, ei turkulaisen luottamus horju. Hän hymyilee TPS-kansitakissaan Turun Sanomat kainalossa Hesen kerraria mutustaen: "Katotaan sit kevääl poja, kyl Tepsi taas vie!" Turkulainen ei enää edes vaivaudu upeaan halliinsa ennen jokakeväisiä finaaleja.

Yksi tai kaksi oikein surkeaa floppikautta tekisivät turkulaisille enemmän kuin hyvää, mutta sellaisia ei taida olla näkyvissä. Konttaus auttaa arvostamaan menestystä. Tampere lienee melkoisen hyvä esimerkki sairaalloisesta mestaruusjanosta.

Tämänkautinen TPS ei herätä oikein tuntoja mihinkään suuntaan. Kai Nurminen tosin ei ole suosikkipelaajiani, kaikkea muuta.

Tepsi pelaa ja osaa pelata kunnollisen kokoisessa kaukalossa, aakeella laakeella. Ison jään joukkueen voitto olisi ilman muuta todella hieno asia.

Toivon, että TPS saa hopeaa. Välierien ajan olen pakotettu olemaan Tepsin peruskannattaja...

Jokerit

Monet inhoavat Jokereita ja sen leuatonta keulakuvaa. Minä en. Arvostan suuresti Hjallista hänen tekemästään loistavasta työstä urheilumarkkinoinnin eteen, enkä ole koskaan ollut mikään anti-nikeristi. Kymmenen vuotta sitten sympatiseerasin Jokereita kovastikin, kun joukkue voitti Selänteen johdolla mestaruuden. DDR-hallissa vallinneen Jokeri-ilmiön aikana olin kovasti kateellinen ja katselin Jokereita ylöspäin. Jokerit oli juuri se joukkue, joka oli ylivoimainen vastustaja ja joka oli hienointa voittaa.

Hjarwallin aikakaudella Jokerit on käyttänyt käsittämättömiä määriä rahaa joukkueen rakentamiseen. Tähtipelaaja toisensa jälkeen on yrittänyt tuoda mestaruuden Areenalle, turhaan. Muu Tuulipuku-Suomi on naureskellut vahingoniloisena tälle - minä muiden mukana. Kuvaava esimerkki Jokereiden pelaajapolitiikasta on tämä kausi. Hyökkäykseen ostettiin Aalto, Gangbang, Roosa-possu, Pakaslahti, kahden miljoonan markan Peltonen ja vielä Machulda, eli tyyliin "perkeleen perkele kaikki parhaat tänne käy pelaajakaupassa paljonko tarvitaan tossa on rahaa mestaruus meille!!!"

Koska esimerkiksi Ilves ei pysty ostamaan kaikkia haluamiaan pelaajia, on hieno asia, että rahalla ei sittenkään voi hankkia kultaa.

En ole tällä kaudella nähnyt kuin muutaman Jokereiden pelin, mutta hyökkäyksen taitavien vauhtikoneiden ansiosta se pelaa muistaakseni ihan mukiinmenevää kiekkoa verrattuna moneen edelliskauteen, jolloin Jokerit vain puolusti ja puolusti. Hyökkäävää peliä esittävä joukkue ansaitsee voiton lajissa kuin lajissa.

Toivon, että Hjallin kirous jatkuu nytkin ja Jokerit jää pronssille.

Tappara

Ei, ei, eieieieiei. Ei. Minä en kuulu siihen hyväntahtoiseen, kotikaupungin puolta pitävään ilvesläisryhmittymään, joka toivoo Tapparalle menestystä. Tappara on se viimeinen joukkue, joka saa Kanada-pokaalia kanniskella. Kirvespaitojen mahdollinen mestaruus olisi helpompi niellä, ellei Ilveksen kuivaa, tuskallista rospuuttokautta olisi kestänyt järkyttävät seitsemäntoista vuotta.

Kaivan punasoluja klyyvaristani ja samasta-aiheesta-jauhava-huono-häviäjä -maineeni kasvaa entisestään, mutta toteanpa silti, että Tapparan voitto olisi lisäksi tietynlainen tappio jääkiekolle. Joukkueen taktisesti äärimmäisen taitava peli kun ei minua miellytä, ei yhtään. Olen samaa mieltä kuin Varvio viime keväänä: "Tapparaa vastaan oli ihan hirveätä pelata varsinkin Hakametsässä. Kaksimetrinen ja satakiloinen äijä roikkuu niskassa koko ajan, mutta täällä meidän lentokentällä ne ei pysyneet perässä!"

Pieneen kaukaloon mahdollisimman sopivaksi kootun joukkueen voitto olisi näin ollen pienen kaukalon voitto, ja kentän kavennus on pahimmanlaatuista kiekkoilun raiskausta.

Myönteisiä puolia Tapparan voitostakin voi tällainen ääri-ilvesläinen fanaatikko toki hakea. On myönnettävä, että Rautakorpi on tehnyt monen pelaajan kohdalla uskomatonta työtä. Isot miehet lentävät kentällä. Joukkue on rakennettu ammattitaitoisesti pitkällä tähtäimellä ja äärimmäisen huolellisesti - palvelipa se lajia tai ei - ja ehkä tänä keväänä se on kypsynyt voittamaan sen suurimman palkinnon. Tapparassa on toki aivan saatanallisen hyviä taitopelaajia, jotka pystyvät muuhunkin kuin kahvaukseen eli ovat kykeneviä pelaamaan myös silmiähivelevän hienoa hyökkäyspeliä.

Jos Tappara voittaa kultaa, on ryhdyttävä ehkä ajattelemaan, että tilanne voi hyödyttää koko Tampereen kiekkoilua ja myös Ilvestä. Kenties täkäläiselle kiekkoilulle palautuisi osa menetetystä, kovin kokeneesta uskottavuudesta.

Joka tapauksessa toivon Tapparan sijoittuvan neljänneksi. Turha sitä on yrittääkään kiistää tai kaunistella: tärkeintä olisi nyt vain, että Tappara ei voita, sillä sinioranssit juhlat ottaisivat todella koville. Näin mustin mielin ajattelee leijonanosa ilvesläisistä, vaikka kuka mitä tahansa väittäisi.

Kas vain, ekat erät menivätkin jo tässä tajunnan virratessa. Kerho on aloittanut räväkästi ja hyvä niin. Hyvää, puhdasta kiekkoviihdettä odotellen,

B

Viimeksi muokattu:

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Viestin lähetti Baritoni
Kerhossa kismittää toinenkin asia, eli kaksi kirjainta: R ja Y....

Siteeraanpa tässä vaiheessa isokuutosta Kerhon keskustelussa, ja herra selosti tällaista.

Viestin lähetti Baritoni
Lintumäen kommentti asiasta Rekisteröity Yhdistys vs. Osakeyhtiö oli loistava. Mies sanoi jotenkin tähän tyyliin:
"Osakeyhtiössä pitäisi joka tilikauden voiton jälkeen maksaa osinkoja osakkaille. HPK:ssa ei voi tulla niin suuria voittoja, vaan voitto mitä joukkueen tilikaudella tulee, pitää sijoittaa ensi kauden joukkueen rakentamiseen."

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jonkinasteen rasisti kuitenkin olen, sillä toivon mestaruutta Kehä III:n sisälle, vaikka Jokerit onkin Jokerit.

*rotsi*

einari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Baritoni
[

Ei, ei, eieieieiei. Ei. Minä en kuulu siihen hyväntahtoiseen, kotikaupungin puolta pitävään ilvesläisryhmittymään, joka toivoo Tapparalle menestystä. Tappara on se viimeinen joukkue, joka saa Kanada-pokaalia kanniskella. Kirvespaitojen mahdollinen mestaruus olisi helpompi niellä, ellei Ilveksen kuivaa, tuskallista rospuuttokautta olisi kestänyt järkyttävät seitsemäntoista vuotta.

Kaivan punasoluja klyyvaristani ja samasta-aiheesta-jauhava-huono-häviäjä -maineeni kasvaa entisestään, mutta toteanpa silti, että Tapparan voitto olisi lisäksi tietynlainen tappio jääkiekolle. Joukkueen taktisesti äärimmäisen taitava peli kun ei minua miellytä, ei yhtään. Olen samaa mieltä kuin Varvio viime keväänä: "Tapparaa vastaan oli ihan hirveätä pelata varsinkin Hakametsässä. Kaksimetrinen ja satakiloinen äijä roikkuu niskassa koko ajan, mutta täällä meidän lentokentällä ne ei pysyneet perässä!"

Pieneen kaukaloon mahdollisimman sopivaksi kootun joukkueen voitto olisi näin ollen pienen kaukalon voitto, ja kentän kavennus on pahimmanlaatuista kiekkoilun raiskausta.

Myönteisiä puolia Tapparan voitostakin voi tällainen ääri-ilvesläinen fanaatikko toki hakea. On myönnettävä, että Rautakorpi on tehnyt monen pelaajan kohdalla uskomatonta työtä. Isot miehet lentävät kentällä. Joukkue on rakennettu ammattitaitoisesti pitkällä tähtäimellä ja äärimmäisen huolellisesti - palvelipa se lajia tai ei - ja ehkä tänä keväänä se on kypsynyt voittamaan sen suurimman palkinnon. Tapparassa on toki aivan saatanallisen hyviä taitopelaajia, jotka pystyvät muuhunkin kuin kahvaukseen eli ovat kykeneviä pelaamaan myös silmiähivelevän hienoa hyökkäyspeliä.

Jos Tappara voittaa kultaa, on ryhdyttävä ehkä ajattelemaan, että tilanne voi hyödyttää koko Tampereen kiekkoilua ja myös Ilvestä. Kenties täkäläiselle kiekkoilulle palautuisi osa menetetystä, kovin kokeneesta uskottavuudesta.

Joka tapauksessa toivon Tapparan sijoittuvan neljänneksi. Turha sitä on yrittääkään kiistää tai kaunistella: tärkeintä olisi nyt vain, että Tappara ei voita, sillä sinioranssit juhlat ottaisivat todella koville. Näin mustin mielin ajattelee leijonanosa ilvesläisistä, vaikka kuka mitä tahansa väittäisi.

Ollaan Baritoni aika lailla samoilla linjoilla,minä tosin ajattelen Ipasta juuri samalla tavalla kuten sinäkin ajattelet Tapparasta.

Kaikki mikä on naapurilta pois on hyvä,noin raadollisesti sanottuna.

Onneksi kuitenkin viime vuosina Ipan menestys on ollut heikompaa kuin Tampereen ykkösjoukkueen Tapparan joka ainakin vielä on porskuttanut mukavasti myötätuulessa,toivottavasti loppuun saakka.

Kyllä se seitsemäs sijakin ihan hyvä teille on,nauttikaa siitä täysin rinnoin ja viettäkää mukava kesäloma.

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Aamen.

Mielipiteeni kyseisistä joukkueista yhtyy lähes täysin Baritonin kanssa, paitsi että minun sympatiani ovat aina olleet enemmän TPS:n kuin HPK:n puolella.. peruja Midaksen ensimmäisestä vierailusta. Kulta oli heidän värinsä ja arvostan tuota valmentajaa eniten koko maassa. Silti HPK:n mestaruus, olisi voitto Ilves-kiekolle, jota toivon vielä joskus näkeväni myös Hakametsässä. Muulloinkin kuin kerhon täällä vieraillessa.

Noosen viittaukseen tuosta osinkojutusta ei voi kuin hymähtää. Ei minkään yhtiön ole pakko maksaa osinkoja. Vaikka tekisi voittoa. Enempää en Flonaldon ja Lintumäen perunamaahan kajoa.

B: muutetaanko vaikka Indokiinaan muutamaksi kuukaudeksi, jos Tappara vie mestaruuden? Allekirjoittanut on aika lähellä itsensä jojoon vetämistä siinä vaiheessa..

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Hyvin on Baritoni kuvaillut tuntojaan ja monelta osin yhdyn Baritonin sanoihin. Itselläni kuitenkin joukkueet jakautuvat vain kahteen osaa. Ensimmäinen osa on liikaa viime vuosina menestyneet. Tähän joukkoon kuuluvat Jokerit ja TPS. Älkääkä selittäkö että vain TPS on menestynyt. Sillä on tripla, mutta Jokereiden menestys 90-luvun lopussa on vieläkin tuoreessa muistissa. Näille en mestaruutta soisi en sitten millään ilveellä. Kuitenkin tällä hetkellä antaisin sen jopa hiukan mieluummin Jokereille, kuin TPS:lle. Kuten mainitsin TPS on menestynyt aivan viime vuosina liikaa. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että Jokeritkin ovat menestyneet. Kuitenkin pikkuhiljaa alkaa tuntua jopa siltä, että Jokereiden mestaruus olisi sopivaa vaihtelua.

Sitten ne kaksi joukkuetta, joille kirkkaimpia mitaleja ei ole vähään aikaan suotu. HPK:lle ei koskaan. Näistä toiselle minä antaisin mestaruuteni. Tapparan mestaruus on juuri niin kaksipiippuinen asia, kuin Baritoni kertoo. Se vittuilu yms., mitä suomalaiset saivat norjalaisilta kuulla hiihtäjien dopingkäryjen jälkeen, on helvetin pientä verrattuna siihen mitä tulee Ilves-faneille jos Tappara voittaa mestaruuden. Toisaalta se vain todistaa, että Tampere on kahden joukkueen valtakunta ja on osoitus siitä, että se luo kaupunkiin tunnelmaa, mutta toisaalta se vittuilu on myös jotain sellaista, jota ei pysty tehokkaasti lähiaikoina kostamaan. Sen pääsee kostamaan vasta silloin kun Ilves juhlii mestaruutta Tampereella. Ja se tekee tilanteesta entistä vittumaisemman. Silti jotenkin toivoo, että Tampereellekin tulisi mestaruus pitkän ajan jälkeen. Ongelma siis on se, että kuivan kauden katkaisee väärä joukkue. Mutta tulisiko kuittailuun sinä vuonna kun Ilves kuivan kautensa katkaisee, vielä lisämakua jos Tappara-fanit pääsisivät tänä vuonna kuittailemaan. Siinäpä on mielenkiintoinen kysymys. Älkääkä yhden liigajoukkueen kaupungin fanit tulko kyselemään, että ettekö voi vain iloita omienne voitosta. Minä voin kertoa että emme voi. Se on sitä manselaista kiekkoperinnettä. Toki omien voitosta riemuitaan 200 prosentin teholla, mutta vielä 100 prosenttia lisää riemua tuo se, että pääsee kuittailemaan toisille. That's hockey in Tampere.

Näin ollen ehkäpä paras vaihtoehto olisi tarkasti katseltuna HPK. Itse en ole käynyt kertaakaan Rinkelinmäellä, joten en tiedä onko Sikakatsomo vierasfaneja kohtaan muutakin kuin kilpaileva huutosakki. Toisin sanoen, minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia siitä, syljetäänkö sikakatsomosta vierasfanien päälle yms. Jos näin on, täytyy todeta että tämä osa sikakatsomosta ansaitsisi mestaruuden vähemmän kuin turkulaiset. Kuitenkin todennäköisesti pieni määrä hapatetta hapattaa koko sikakatsomon. Ja se suurempi osa ilmeisesti mestaruuden ansaitsisi.

Tässä vaiheessa suosikin hakeminen on vielä jokseenkin helppoa. Finaaliparin ollessa selvillä se voi olla jo vaikeampaa.

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Poika Kotiin OY

Näyttää vahvasti siltä että päästään ainakin yrittämään.
Jos Tappara ei sitä Manseen tuo niin toki soisin sen Ilvekselle.
Niin ei vain taida lähivuosina käydä kun Vinsentti on pistänyt pussinsuun nyörit tiukasti kiinni.
Köyhän on oltava nöyrä.

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Joku väittää:
"Osakeyhtiössä pitäisi joka tilikauden voiton jälkeen maksaa osinkoja osakkaille. HPK:ssa ei voi tulla niin suuria voittoja, vaan voitto mitä joukkueen tilikaudella tulee, pitää sijoittaa ensi kauden joukkueen rakentamiseen."
Minä väitän:
"Osinkoja maksetaan jos yhtiökokous niin päättää, ja jos se päättä sijoittaa seuraavan vuoden joukkueeseen niin sitten se tekee niin."

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti hull16
Joku väittää:
Minä väitän:
"Osinkoja maksetaan jos yhtiökokous niin päättää, ja jos se päättä sijoittaa seuraavan vuoden joukkueeseen niin sitten se tekee niin."

No niinpä. En voi millään uskoa, että Lintumäen kaltainen fiksu kaveri olisi Noosen mainitsemaa bullshittiä julkisesti laukonut.

Erilaiset epämääräiset järjestelyt, pimeät pääsyliput ja muut tulot ja lakeja liippaava luoviminen ovat valitettavan tuttuja ry-pohjalta toimiville urheiluseuroille. SM-liigakiekkoilu on liiketoimintaa eikä missään tapauksessa aatteellista toimintaa. Näin ollen on väärin, että yksi lafka saa edelleen olla ry vailla mitään perusteita.

bebeto, kommenttisi osoittaa, että et tiedä ainakaan Ilveksen talousasioista (tuskin Tapparankaan, luulen ma) absoluuttisesti yhtään mitään. Anteeksi, korjaan - se pitää kyllä paikkansa, että Vinnie-setä ei enää lisälatinkia Ilvekseen sijoita. Ilves ei enää ole käsi ojossa New Yorkin suuntaan. Ei tarvitse.

B

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Jo on rankkaa Ilveksen pojilla! Baritonille sen verran, että kun et kerran kuuden vuoden tehokäsittelyssä "oppinut" kannattamaan oikeaa seuraa, me kostoksi siitä häviämme Tapparalle suoraan kolmessa pelissä.

Kiusa se on pienikin kiusa! :D

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Baritoni

Tuota juuri tarkoitin:Ilves ei enää saa rahaa siltä suunnalta mutta on naurettavaa väittää etteikö tarvitsisi.
Jos Ilves ei pysty kilpailemaan pelaajamarkkinoilla niin veikkaan ma jotta joka sentti olisi tervetullut ainakin fanien mielestä.

Köyhän on oltava nöyrä.

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Oloneuvos
Jo on rankkaa Ilveksen pojilla! Baritonille sen verran, että kun et kerran kuuden vuoden tehokäsittelyssä "oppinut" kannattamaan oikeaa seuraa, me kostoksi siitä häviämme Tapparalle suoraan kolmessa pelissä.

Kiusa se on pienikin kiusa! :D

Kyllä, Ilveksen kannattaminen on aina ollut rankkaa, ja ehkä me osittain juuri siksi kannatamme Ilvestä! Nyt Ilveksen touhu alkaa huolestuttavasti olla niin terveellä ja vakaalla pohjalla, että ehkä seuramme ei enää olekaan Legendaarista Ihmeteltävää Järjestävä Kaikkien Säätäjien Äiti. Katoaako Ilveksestä tällöin jotakin omaleimaista?

Uskaltakaapa hävitä, prkl! Mää soitan Typhooniin (se sen hallin nimi on aina ja ikuisesti) pommiuhan joka kerta ens kaudella kun Tepsi pelaa.

Sinulla on muuten loistava signa: Vihtaasi on kustu on meikäläisenkin elämänfilosofia. Se tarkoittaa, että elä täysillä, jotta et jonakin päivänä huomaisi, että vihtaasi on kustu.

Eränkö on kunkku.

B

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jos Ilves aikoo maksaa Vinnie-sedälle takaisin joka pennin jonka on ameriikan apuna saanut niin siihen mennessä Raipe on nauttinut kansaneläkettä jo vuosia.
Mutta lienee luultavampaa että ne velat on painettu villasella.

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Baritoni

Kyllä, Ilveksen kannattaminen on aina ollut rankkaa, ja ehkä me osittain juuri siksi kannatamme Ilvestä! Nyt Ilveksen touhu alkaa huolestuttavasti olla niin terveellä ja vakaalla pohjalla, että ehkä seuramme ei enää olekaan Legendaarista Ihmeteltävää Järjestävä Kaikkien Säätäjien Äiti. Katoaako Ilveksestä tällöin jotakin omaleimaista?

Uskaltakaapa hävitä, prkl! Mää soitan Typhooniin (se sen hallin nimi on aina ja ikuisesti) pommiuhan joka kerta ens kaudella kun Tepsi pelaa.

Sinulla on muuten loistava signa: Vihtaasi on kustu on meikäläisenkin elämänfilosofia. Se tarkoittaa, että elä täysillä, jotta et jonakin päivänä huomaisi, että vihtaasi on kustu.

Eränkö on kunkku.

B

Siinäpähän soitat. Saadaan jotain elävää meininkiä aikaiseksi. Nyt siellä eivät räjähtelekkään mitkään muut, kuin katsojien hermot.

Tuosta vihtaan kusemisesta sen verran, että voitko oikeastaan kuvitella mitään v-maisemaa? Olisiko käynyt niin...? Jo pelkkä epäilys on karmea!

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
bebeto

Siinä on vastaukseksi pätkä erään kiekkokirjan loppupuolelta.

Velkalasti

Liiga-Ilveksen erityispiirre oli se, että velkataakasta poikkeuksellisen suuri osa keskittyi yhden velkojan harteille – verottajan lisäksi. Hän oli yksityishenkilö, Vincent Manngard. Monet ovat esittäneet seuraavan mielipiteen:

- Ilveksellä on velkaa niin helvetisti, että ne ei voi selvitä! Eihän ne IKINÄ pysty maksamaan takaisin sitä kaikkea – varsinkaan Vinnielle kaikkea sitä, mitä se on siihen kaivoon upottanut.

Epäillään siis, että vihainen ja pettynyt Vinnie olisi saatavineen jonkinlainen rasite tai kehityksen jarrumies. Tällainen ajattelumalli ei ole todellinen. Kuten on käynyt ilmi, on Vinnietä ohjannut koko ajan vain se päämäärä, että Ilves voittaisi mestaruuden – toisin sanoen se, että Ilves menestyisi mahdollisimman hyvin.

Vinnie on ollut seuran kummisetä, tuki ja turva. Näin ollen hänen ei voi olettaa menettelevän Ilveksen vastaisesti missään asiassa. Siksi hänelle kelpasi järjestely, jonka mukaan Liiga-Ilves ry jää velkataakkoineen erilleen Ilves-Hockey Oy:stä.

Perustettiin siis Ilves-Hockey Oy. Samalla tapahtui eräs mullistava asia. Liiga-Ilveksen velkataakka ei sellaisenaan periytynyt Ilves-Hockeyn taseeseen, vaan jäi edelleen yhdistykselle. Osakeyhtiön tulevaisuus olisi ollut kivinen ja pimeä, jos suurin osa toiminnan mahdollisista vuotuisista tuotoista olisi välittömästi hukkunut Liiga-Ilveksen menneiden kausien tappioiden kattamiseen. Ilves-Hockeyn rahoitusrakenne olisi ollut kauniisti ilmaistuna sairas.

SM-liiga myönsi Ilves-Hockeylle toistaiseksi liigapaikan 1.6.2000 alkaen. Liigan sääntöjen mukaan pelioikeus voi siirtyä pysyvästi yhdeltä toiselle – esimerkiksi ry:ltä oy:lle – vain siten, että luovuttavan osapuolen kaikki velat ja muut sitoumukset tulevat täysimääräisesti maksetuiksi. Näin ollen Ilveksen yhtiöittämisjärjestelyissä ei ollut kyse sellaisestakaan halpamaisesta asiasta, että Liiga-Ilves pullautettaisiin konkurssiin ja osakeyhtiö jatkaisi puhtaalta pöydältä. Tällä tavoin toimien Ilvekseltä olisi häipynyt kaksi asiaa: liigapaikka ja viimeinenkin uskottavuus. Urheilumaailmassa masentavan tuttu konkurssikeplottelu ei ollut siis edes olemassa oleva vaihtoehto.

Ilveksen johdolla oli siis tuplatehtävä kaudelle 2000—2001. Ilves-Hockey Oy:lle oli varmistettava asiallinen liikkeelle lähtö. Vielä suurempi haaste oli Liiga-Ilves ry:n kasassa pitäminen ja sen velkojen järjesteleminen.

Yhdistyksen velkoja ryhdyttiin hoitamaan erilaisilla järjestelyillä, joista esimerkki oli Ekku Lagerstamin vastuulla ollut oravannahkakauppa syksyllä 1999. Edelleen pyrittiin siihen, että velkoja hoidettaisiin ensisijaisesti Ilveksen tuotteilla ja palveluilla, ja vasta toissijaisesti riihikuivalla rahalla. Tuotteita olivat esimerkiksi pääsyliput ja mainostilat.

Suurimpien velkojien, kuten verottajan ja Vinnien, kanssa tehtiin selkeät maksusuunnitelmat ja –aikataulut.

Yhtiöittämisessä syntyi lisäksi uusi instrumentti, Ilves-Hockey Oy:n osake. Osakemerkinnällä saatiin pääomaa, jonka avulla oli mahdollista kattaa aiemmilta vuosilta kertyneitä velkoja ja SM-liigan pelioikeuden siirtämisesta aiheutuvaa investointia.

Oli siis luotu palomuuri. Yhdistyksen velat eivät voineet kaatua suoraan yhtiön niskaan tarkoituksellisesti eivätkä vahingossa. Velat oli hoidettava, mutta tämän työn rinnalla oli mahdollista rakentaa tulevaisuutta itsenäisen, velattoman, terveen yhtiön avulla. Tuotteet, joiden avulla velkoja hoidettiin, olivat tämän yhtiön omistuksessa.

Eli. Vinnien kaikkia saatavia EI paineta villaisella, mutta Vinnie ei myöskään ole polvilumpionmurskaajaperintätoimiston kanssa Takojankadulla vaatimassa rahojaan takaisin sillä tavalla, että siitä olisi minkäänlaista haittaa Ilves-Hockey Oy:n toiminnalle. Vinnien toimintaa ohjaa yhä edelleen hänen suuri intohimonsa, eli se, että Ilves voittaisi Suomen mestaruuden.

Keväällä 2001 Ilveksen suurimmat omistajat tekivät ns. Toukokuun Sopimuksen, jossa sovittiin, millä aikataululla ja miten paljon Vinnie saa rahoistaan takaisin. Tuon merkittävän sopimuksen jälkeen Ilveksen tulevaisuus oli lopullisesti selkeä. Samoihin aikoihin oli vihdoin varmistunut, ettei Liiga-Ilves ry:tä uhannut enää konkurssi.

Ylläolevasta selviää myös jotakin siitä, miten Ilveksen yhtiöittäminen toteutettiin. Toteutustavassa on suuri ero esimerkiksi Tamhokiin verrattuna. Ilves-Hockey Oy on käytännössä velaton.

B

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Antaa Varvion laukoa mitä laukoo. Taisi kaverin rooli olla penkinlämmittäjä?:)
Eli Tappara on helvetin hidas ja roikkuu? Kuitenkin Tapparan isot miehet lentää? No, ilmeisesti eivät tarpeeksi nopeasti.

Urheilukanavalta tuli äsken Ruudun veljeksistä olisiko ollut Mikon kommentti, että Tapparaa vastaan on mukavampi pelata kuin Tepsiä, koska Tappara pelaa rehtiä kiekkoa. Tiedä sitten mikä on totuus.

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Oloneuvos

Siinäpähän soitat. Saadaan jotain elävää meininkiä aikaiseksi. Nyt siellä eivät räjähtelekkään mitkään muut, kuin katsojien hermot.

Tuosta vihtaan kusemisesta sen verran, että voitko oikeastaan kuvitella mitään v-maisemaa? Olisiko käynyt niin...? Jo pelkkä epäilys on karmea!

Legendaarisessa vinaalisarjassa keväällä 1985 soitettiin pommiuhka kerran Kuppikselle ja kerran Hakametsään.

Vihtaan kusemisen urhiksi joutuminen sanan varsinaisessa merkityksessä olisi todnäk vittumaisehkoa, mutta mieti asiaa laajemmin, eli biisin sanoja alusta alkaen.

"Olen ollut kiltti koko elämäni, olen pyyhkinyt jalkani ja pessyt käteni."
"Miksi en tehnyt mitä halusin? Miksi en lyönyt heti takaisin?"

"Olisiko käynyt niin, että vihtaasi on kustu? Olisiko käynyt niin, että sinua on huijattu?"

B

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Re: bebeto

Viestin lähetti Baritoni
Siinä on vastaukseksi pätkä erään kiekkokirjan loppupuolelta.

Ylläolevasta selviää myös jotakin siitä, miten Ilveksen yhtiöittäminen toteutettiin. Toteutustavassa on suuri ero esimerkiksi Tamhokiin verrattuna. Ilves-Hockey Oy on käytännössä velaton.

B

Ilves Hockey Oy saattaa olla velaton, mutta mitä merkitystä sillä on jos liigapaikka on Ry:n hallussa jolla on helvetisti velkaa. Jos Ry menee nurin niin sinne menee myös liigapaikka.

Syytit jossakkin ketjussa HPK:ta kikkailusta Ry:n avulla. Eikö Ilves syyllisty aivan samaan.

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
holvius

Lainaan taas erästä kirjaa.

Ilves-Hockey Oy julkisti ensimmäisen tilikautensa tuloksen, joka oli voitollinen. Tämä oli hienoa osakkeenomistajien kannalta, mutta ei ollut kuitenkaan tärkein asia, joka Ilvestä oli koskettanut.

Tärkeintä oli se, että epävarmuus Ilveksen liigakiekkoilun tulevaisuudesta oli poistunut. Liiga-Ilves ry:n tilanne oli saatu vihdoin sellaiseksi, että sitä ei enää uhannut Damokleen miekka, joka oli riippunut sen yllä käsittämättömän monta vuotta. Vuotta aiemmin johtoryhmän harteille langennut kaksoistehtävä Ilves-Hockey Oy:n ja Liiga-Ilves ry:n tulevaisuudesta oli onnistuttu hoitamaan suunnitelman mukaisesti.

Vuoden 2001 aikana Liiga-Ilves sai Sisä-Suomen verovirastolta todistuksen veroveloista. Se oli täydellisen puhdas kuin neitseen lakana. Liiga-Ilves ry:llä ei ollut enää penniäkään maksamattomia vastuita veroviranomaisille. Syksyllä 1999, kun raju matokuuri käynnistettiin, ei monikaan olisi voinut uskoa tämän tapahtuvan ollenkaan, saati sitten näin nopeasti.

Liiga-Ilves ry:n tilanne ei enää ole niin paha, että sen olemassaolo ja Ilveksen liigapaikka olisi uhattuna.

Ero joihinkin muihun liigaseuroihin on siis se, että Ilves-Hockey Oy:n tase näyttää hyvältä, kun taas joillakin liigaseuroilla se näyttää karmealta velkataakkoineen. Raskaasti velkainen yhtiö on käytännössä arvoton.

Liiga-Ilves ry:llä ei ole toimintaa. Ilveksen edustuskiekkoilutoiminta on Ilves-Hockey Oy:n hallussa, ja tämän yhtiön on toimittava osakeyhtiölain mukaisesti. Toisin kuin HPK:n.

B

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kikkoja

Jos kikat kentällä eivät tehoa niin kabineteissa ainakin.:D

Ruhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Jokerit
liiiiiiiian kauan on siitä perkeleen 97 voitosta... eli mestaruus voisi tulla tänne, mutta jos ei, niin sympatiat ehrottomasti tapparalle, johtuen siitä, että kummisetäni pelasi 70-luvulla tapparassa, herra Ilpo Kuisma jos joku vähän vanhempi on joskus kuullut.

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tokihan me Kuisman muistamme.

Baritoni:

Eikös se sanonta kuulu että rakkaus on sokea,mutta että hölmökin vielä.Vinnie rakastaa kissapetoja miljoonien edestä.

Ilves Oy tai Ilves ry,termeillä voidaan kikkailla mutta tosiasia on se että ne Vinnie-sedän miljoonat ovat menneet kuin Kankkulan kaivoon.Takaisin ne eivät ameriikkaan meidän elinaikanamme palaudu.
Vaikka verottaja ei enää ovella kolkuttelekaan niin Manngaardilla on saatavaa siitä pesästä niin paljon että hän halutessaan saa kissan polvilleen.Syy siihen miksi hän ei niin tee on hyvin yksinkertainen:Jos hän niin tekisi,hän ei saisi latiakaan,nyt hänellä on mahdollisuus saada edes jotakin.

Käsittääkseni Vinnie-setä on bisnesmies ja kohtuullisesti ameriikoissa menestynyt joten mikään typerys hän ei varmaankaan ole.Tullessaan mukaan Ilveksen kuvioihin hän näki siinä bisneksen,tuskin hän pelkästä rakkaudesta rahojaan jakeli.

Nyt kun tilanne on mikä on niin hänellä ei liene muuta mahdollisuutta kuin olla pitkämielinen,myöskin eräs rakkauden tunnusmerkeistä.

Tottakai Vinnie-setä haluaa nähdä Ilveksen mestarina.
Markkina-arvo parantuisi ja sitä kautta myös Ilveksen taloudellinen tilanne ja velanmaksukyky.

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajattele, bebeto, ajattele.

"Tullessaan mukaan Ilveksen kuvioihin hän näki siinä bisneksen,tuskin hän pelkästä rakkaudesta rahojaan jakeli. "

Siis Vinnie teki sijoituksia Liiga-Ilves ry:hyn toivoen sijoitusten poikivan jotakin tuottoa?? Hetkinen! Ei yhdistykseen voi tehdä sijoitusta niin kuin osakeyhtiöön ja odottaa tuottoa. Kyse oli selkeästi vain rahan tunkemista johonkin epämääräiseen Liiga-Ilves ry:hyn. Yhdistystä ei voi omistaa. Vinnie on ollut Ilveksen pääomistaja vasta, kun perustettiin Ilves-Hockey Oy. Sitä ennen Ilveksellä ei ollut omistajia - eikä näin ollen ketään, joka olisi odottanut sijoitustensa kasvavan.

Vinnielle oli 90-luvun lopun hulluina vuosina Ilveksen kohdalla olemassa vain joukkue ja hirmuinen halu voittaa mestaruus.

Ja: jos kaikki Liiga-Ilvekseen upotetut miljoonat olisivat mennyttä kalua, miten voisi olla mahdollista, että esimerkiksi alkujaan 4-5 miljoonan markan verotaakka tuli viime vuonna hoidetuksi kokonaan? Vinnien kanssa tehtiin maksusuunnitelma kymmenisen kuukautta sitten.

B

Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Baritoni

Ihan selvennykseksi että seuraavassa käytän tätä meidän nyt jo kuopattua rahayksikköämme.
Maksusuunnitelma on siis tehty,hyvä niin.
Paljonko kuvittelisit aikaa vierähtävän takaisinmaksuun jos Ilves Oy tekisi vuosittain voittoa n.500.000 mk ja tuo voitto käytettäisiin täysimääräisenä velan lyhennykseen?

Oman käsitykseni mukaan Uncle Vinnie on laittanut rahojaan likoon yli 20 miljoonaa markkaa.
Eikä liene realistista ajatella että kaikki vuosittainen voitto käytettäisiin pelkästään velan lyhennykseen.

Olen keskustellut tästä asiasta muutamaan otteeseen erään henkilön kanssa joka oli fyysisesti läsnä kun Putkimiestä haastateltiin tulevaan tehtävään.

Sivumennen sanoen,oli Uncle Vinnien päätös palkata Putkimies vaikka eräät tahot olivat toista mieltä.

Janis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Bebeto

Voisiko olla mahdollista, että tuo velanmaksu on sisällytetty budjettiin? Asiasta mitään tietämättömänä haastelen...

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

• 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
HPK vs Pelicans
  • 3.10
  • 4.15
  • 2.06
Jukurit vs Kärpät
  • 2.86
  • 4.35
  • 2.12
SaiPa vs KalPa
  • 2.72
  • 4.30
  • 2.22
TPS vs Sport
  • 2.18
  • 4.10
  • 2.86
Tappara vs Ilves
  • 2.06
  • 4.25
  • 3.00
KooKoo vs HIFK
  • 2.64
  • 4.30
  • 2.44
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy