Väkivalta lapsia kohtaan

  • 21 305
  • 159

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
sampio kirjoitti:
Appivanhemmillani on sijoituksessa tyttö, joka tuli alkoholistiperheestä alle kaksivuotiaana. Vaikka hän on käytännössä kasvanut koko elämänsä turvallisessa ympäristössä, on hän välillä aivan pihalla, ottaa kierroksia mistä sattuu ja on henkisesti ikäistään matalemmalla. Varhaislapsuus on kehityksen kannalta todella herkkä ja tärkeä vaihe ihmisen elämässä. Itse en ole aiheen teoriaan perehtynyt kuin pintapuolisesti, mutta silti keittää välillä, kun esim. tällä palstalla saa lukea lastenhoitoa ja -kasvatusta väheksyviä kommentteja.

No tietenkin osasyynä voi olla ihan aivovauriokin, jos alkoholistiäiti on juonut alkoholia raskauden aikana. Käsittääkseni kohtalaisen pienetkin määrät aiheuttavat jo pieniä vaurioita, isot määrät isompia.

Lastenhankintakortti olisi jossain määrin kyllä ihan pop-juttu.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jussi77 kirjoitti:
Kyllä sisältyy (ei tosin "olettamuksen" muodossa vaan "tosiasiana"), mutta tuo keskustelu ei kuulune käytäväksi tähän ketjuun vaan ketjuun jossa kaikki vähänkään ajattelevat henkilöt toteavat yhteen ääneen että lapsi tarvitsee molempien sukupuolien roolimallin pystyäkseen kasvamaan niinkutsutussa normaalissa perheympäristössä.

Onko naisen tehtävä olla nyrkin ja hellan välissä kotitonttuna ja miehen ahertaa leipää perheellensä? Jotakin tämän kaltaista kuvaa sinä pystyttelet, vaikka et sitä tiedostaisikaan. Jos olet johdonmukainen ja tiedostat tämän, kaikki on ok.

Jotenkin surkuhupaisaa, että toisessa yhteydessä nykyään ollaan sovinistisikoja, kun aletaan määrittelemään sidottuja rooleja sukupuolille, mutta lapsen edusta puhuttaessa pohjimmiltaan samaiset roolimallit ovat täysin hyväksyttyjä.
 
Viimeksi muokattu:

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
varjo kirjoitti:
Lastenhankintakortti olisi jossain määrin kyllä ihan pop-juttu.

Sanonpahan vain, että mielenkiintoinen ajatus. En sano enempää, koska menee herkästi ihan sivuraiteille. Lienee kuitenkin jatkossakin parempi, että luonto päättää ketkä jatkavat sukua - ei ihminen. Systeeminähän se toki on huomattavasti sottaisempi, koska lapsia tekevät/saavat myös ihmiset joilla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä vanhemmiksi. Siitä puolestaan kärsivät ennen kaikkea näiden lapset, jopa siinä määrin että eivät koskaan saa edes mahdollisuutta laittaa vahinkoa kiertämään.

Karkeaa puhetta, tiedän, mutta näinhän se luonnonvalinta taitaa toteutua. Jos lastenhankintaoikeus annettaisiin jonkun vasta puusta laskeutuneen (me) käsiin, eihän siitä tulisi muuta kuin politiikkaa ja sanoinkuvaamattomia hirveyksiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
varjo kirjoitti:
No tietenkin osasyynä voi olla ihan aivovauriokin, jos alkoholistiäiti on juonut alkoholia raskauden aikana. Käsittääkseni kohtalaisen pienetkin määrät aiheuttavat jo pieniä vaurioita, isot määrät isompia.
Tämä on varmasti yksi suuri syy myös, mutta tunnepuolen häiriöt aiheutunevat pitkälti varhaislapsuuden kokemuksista. Korjatkoon joku, jos paremmin tietää.

Eikös tuota lastenhankintakorttia sovellettu jo Ruotsissa sotien välissä?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Solomon kirjoitti:
Onko naisen tehtävä olla nyrkin ja hellan välissä kotitonttuna ja miehen ahertaa leipää perheellensä? Jotakin tämän kaltaista kuvaa sinä pystyttelet, vaikka et sitä tiedostaisikaan. Jos olet johdonmukainen ja tiedostat tämän, kaikki on ok.
Hohhoi ystäväiseni - olet täysin hakoteillä aiheessa. Ei, naisen tehtävä ei ole olla nyrkin ja hellan välissä kotitonttuna ja mieskin voi toki jäädä vaikkapa koti-isäksi ja lapsi kasvaa ympäristössä täysin normaalisti. Kysymys on kuitenkin lapsen oman seksuaali-identiteetin kehityksestä ja lapsi tarvitsee jokaiseen arkipäivään, täysin tavallisiin asioihin optimaalisessa tilanteessa roolimalleikseen molempien sukupuolten edustajat. Tästä (ja monesta muusta asiasta mutta rajataan keskustelua nyt tähän) muodostuu lapselle turvallinen ympäristö, "perhe" -yksikkö jonka turvassa lapsi alkaa muodostaa omaa itseään ja omaa paikkaansa maailmankartalla. Kun lapsen vaikuttimina on molempia sukupuolia, on myös helpompi kasvaa suoraan ajattelumalliin että sukupuolet ovat tasa-arvoisia. Lapsi saa myös terveen arjen mallin sekä mallin yhteiskunnan yhdestä perusyksiköstä, normaalista perheestä. Vaikka vedettäisiin hihasta "tunnen yhden perheen joka..." tai jotain muita ääripään- tai yksittäistapaus -esimerkkejä, ei todellisuus kuitenkaan tuosta miksikään muutu; heteroperhe on lapselle oikeampi kasvuympäristö kuin muut vaihtoehdot. En väitä, etteikö myös muista ympäristöistä olisi mahdollisuuksia ponnistaa aivan yhtä terveeseen elämään, mutta heteroperhe antaa siihen paremmat eväät.
Solomon kirjoitti:
Jotenkin surkuhupaisaa, että toisessa yhteydessä nykyään ollaan sovinistisikoja, kun aletaan määrittelemään sidottuja rooleja sukupuolille, mutta lapsen edusta puhuttaessa roolimallit ovat täysin hyväksyttyjä.
Oleellisempaa kuin tuoksua pullalle tai autorasvalle, on olla läsnä kodissa ja kasvattaa lapsi ympäristössä jossa tämän on mahdollista nähdä sekä miehiä että naisia aivan tavallisissa arjen askareissa. Ei tässä kukaan ole mitään rooleja kenellekään jakanut - sen hoitakoon kukin perhe ihan vain keskenään, vaan painotettu sitä että on merkityksellistä lapsen kehityksen kannalta, että tämän kanssa samaan perusyksikköön kuuluu sekä mies että nainen.

Mutta, ei varmaan tässä ketjussa kannata jatkaa keskustelua tämän enempää - ihan pelkkä googleilu varmasti kertoo paljon eri asioita lapsen ja nuoren seksuaalisen identiteetin kehittymisestä, johon vaikuttaa moni asia. Sanon vain, että heteroperhe on parempi paikka kasvaa kuin yh- tai homoperhe, tällä kriteerillä vertailtuna. Siksi esim. adoptointioikeus täytyy jättää vain optimaalisen perheen oikeudeksi, enkä tarkoita tällä sitä että vain se riittäisi kun perhesuhteet ovat oikealla tavalla viitoitettu; myös muut asiat täytyy olla erittäin hyvällä mallilla.

Mutta, tässä ketjussa palattaneen voivottelemaan sitä miksi jotkut meistä saavat kiksejä toisille meistä täysin selittämättömästä käytöksestä. En halua suoranaisesti Freudin jälkiä seurailla, mutta kehotanpa kuitenkin että tutustukaa mahdollisuuksien mukaan myös tekijän taustoihin.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Jussi77 kirjoitti:

Lapsen etu pitää aina katsoa tapauskohtaisesti ilman mitään sen suurempia lokeroituja abstrakteja/muita määritelmiä. Juuri tuommoisen lokerointiajattelun vuoksi, minulla oli "haasteita" lasten huoltajuuden selvittämisessä. "Lapsi tarvitsee isän ja äidin" filosofiasta on lyhyt matka "lapselle on äiti se tärkein ihminen" malliin...

Itse henkilökohtaisesti voin sanoa ihan faktana, että minun lapseni ovat paljon onnellisemmassa asemassa minun toimiessani heidän yksinhuoltajana, sen sijaan että lasten äiti olisi mukana meidän perhe-elämässä. Jälleen kerran tuli kylmä muistutus tästä faktasta, kun aamulla avasin TVn ja katsoin uutisia...
 
Viimeksi muokattu:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
LaTe_Show kirjoitti:
Lapsen etu pitää aina katsoa tapauskohtaisesti ilman mitään sen suurempia lokeroituja abstrakteja/muita määritelmiä. Juuri tuommoisen lokerointiajattelun vuoksi, minulla oli "haasteita" lasten huoltajuuden selvittämisessä.
Tottakai, kuitenkin kun tarkastellaan adoptoivaa perhettä, lapsen kehityksen kannalta on merkittävää että perheeksi valitaan heteroperhe. Kun asia on näin, niin yhtä hyvin tuon voi asettaa myöskin ihan julkiseksi linjaukseksi eikä pitää minään kirjoittamattomana sääntönä ja suurena salaisuutena. Painotan, että toki myös muut asiat täytyy olla kunnossa yhtälailla.
LaTe_Show kirjoitti:
Itse henkilökohtaisesti voin sanoa ihan faktana, että minun lapseni on paljon onnellisemmassa asemassa minun toimiessani heidän yksinhuoltajana, sen sijaan että lasten äiti olisi mukana meidän perhe-elämässä.
Onneksi lapsillesi. Ymmärrän täysin mistä puhut. Kuitenkin (huomautan että en tähtää sinun loukkaamiseesi kommentillani) jos tarkastellaan "yleisellä tasolla" aihetta, niin olen hyvin varma että lapsella on elämään paremmat eväät heteroperheen lapsena kuin yksihuoltajaperheen lapsena. On päivänselvää, kun otetaan mukaan henkilökohtaisia eroja ja tarkastellaan yksittäistapauksia, niin löydämme joukosta myöskin tilanteita joissa ympäristö yksinhuoltajaperheessä on lapselle parempi kuin perhe jossa juuri nämä kaksi osapuolta ovat perheen isä ja äiti. Se on ilman muuta selvää. Kuitenkaan tuskin sinäkään nyt kehotat kaikkia suomalaisia vanhempia eroamaan ja perustamaan yksinhuoltajakoteja, kun omat yksittäiskokemuksesi omilla ominaispiirteillään on ollut parempi vaihtoehto kuin perhe-yksikkönä jatkaminen?
 
Ei voi kuin ihmetellä miten sairaita ihmisiä löytyykään. Onneksi lapsi saatiin jo noinkin pienenä pelastettua tuosta perheestä. Alkaa tosissaan kiehua kun lukee tollasia juttuja.

Mitä taas tulee kasvamiseen molempien vanhempien kanssa.. Hohhoijaa. Ei miusta tai veljistäni mitään kriminaaleja tms ole tullut vaikka ilman isää onkin kasvettu. Pahempia tapauksia meistä olisi tullut jos se isä-ukko olisi kuvioissa mukana ollut. Sama juttu muutamalla tuttava perheellä. Noihin homo ja lesbo juttuihin en ota kantaa, kun en asiasta tiedä tarkemmin, eikä tää tähän ketjuun muutenkaan kuulu.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
avatar kirjoitti:
"Oikeudessa 28-vuotias mies myönsi teot pääpiirteissään, mutta ei pitänyt rikosta törkeänä."

Just.

Tässä on hyvä ymmärtää se, minä hän rikostaan pitää ja minä hän sanoo pitävänsä rikosta.

Törkeä antaa aina kovemman rangaistuksen, enkä usko hän on valmis sellaiseen vapaa-ehtoisesti. Tämä ei kuitenkaan estä häntä ymmärtämästä tekonsa vakavuutta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
pikkukatti kirjoitti:
Noihin homo ja lesbo juttuihin en ota kantaa, kun en asiasta tiedä tarkemmin, eikä tää tähän ketjuun muutenkaan kuulu.

Voi oikeastaan kuuluakin, jos kyseessä on kasvatus, samalla tavalla voi kuulua minunkin kannanottoni päihteiden käytön ja väkivallan yhteydestä. Tai no paha sanoa, ketjun avausviesti oli surkea, lyhyt päivittely ikävästä uutisesta. Toivoisin paremmin alustettuja ketjunavauksia tämmöiseen aiheeseen, kysymysten herättelyä ja pohdiskelua eikä mitään "copypaste-uutinen-OHO HURJAA-IKÄVÄÄ-RIP!"-juttuja niin kuin tämänkin ketjun aloituksessa. Kyseessä kun voisi olla aika mielenkiintoinen keskustelunaihe, siis kasvatus, vanhemmuus ja vastuu, vanhemmuus ja päihteet, miten elämä luisuu sivuraiteilleen, tms., nyt kun se vain rönsyilee helposti joka suuntaan ja joka toinen viesti on samanlainen päivittely- tai lynkkausviesti.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
varjo kirjoitti:
Lastenhankintakortti olisi jossain määrin kyllä ihan pop-juttu.

Sellaisenko, jonka voi sitten tukkia toosaan jos siinä ei ole vihreätä leimaa?
 
Golden AWe kirjoitti:
Voi oikeastaan kuuluakin, jos kyseessä on kasvatus, samalla tavalla voi kuulua minunkin kannanottoni päihteiden käytön ja väkivallan yhteydestä. Tai no paha sanoa, ketjun avausviesti oli surkea, lyhyt päivittely ikävästä uutisesta. Toivoisin paremmin alustettuja ketjunavauksia tämmöiseen aiheeseen, kysymysten herättelyä ja pohdiskelua eikä mitään "copypaste-uutinen-OHO HURJAA-IKÄVÄÄ-RIP!"-juttuja niin kuin tämänkin ketjun aloituksessa. Kyseessä kun voisi olla aika mielenkiintoinen keskustelunaihe, siis kasvatus, vanhemmuus ja vastuu, vanhemmuus ja päihteet, miten elämä luisuu sivuraiteilleen, tms., nyt kun se vain rönsyilee helposti joka suuntaan ja joka toinen viesti on samanlainen päivittely- tai lynkkausviesti.
Niin no en katsonut että se aihe kuuluu tähän ketjuun, jonka tarkoitus on ilmeisesti päivitellä kyseisen kaltaisia tapauksia. Noista kasvatusaiheista lienee oma ketju tai sitten sellaisen saa vapaasti perustaa. Ja yleensä sellaisista aiheista saadaan eniten keskustelua aikaan mistä ei itse tiedetä juuri mitään vaan yleistetään ja ollaan tietävinään. Itse taas ei jaksa sellaisia ketjuja lukea montaa sivua pidemmälle kun se sama toistuu joka sivulla.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jussi77 kirjoitti:
Lapsi saa myös terveen arjen mallin sekä mallin yhteiskunnan yhdestä perusyksiköstä, normaalista perheestä.

Jotenkin tämä vuodatuksesi kirvoittaa tunteen, että fanfaarit soivat, mutta Humen giljotiinille olisi käyttöä.

Sinä siis perustelet sillä, että yhteiskunnan perusyksikkö sattuu olemaan heteroperhe sitä, että lapselle tulee tällainen kivijalka mieleensä iskostaa. Tai vaihtoehtoisesti kivireki sellaisissa tapauksissa, joissa lapsi myöhemmin tajuaa, ettei kuulu terveen arkesi onnekkaiden piiriin, siis ei itse ole heteroseksuaali.

Yhtä lailla voisit argumentoida, että syy siihen, miksi lapsen olisi parempi päästä jaettuun muottiin muiden kanssa, koska kahden isin tai äidin lapsosella on riski joutua silmätikuksi koulussa etc. Tämähän olisi ihan varteenotettava perustelu, ei siinä mitään.

Mutta juuri tuosta edellisessä argumentista on helppo tarttua asian ytimeen. Jos yhteiskunta olisi suvaitsevainen, jos yhteiskunnassa olisi monenlaisia "normaaleja" perheitä, kahden isin tai äiskän lapsella tuskin olisi mitään ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Solomon kirjoitti:
Sinä siis perustelet sillä, että yhteiskunnan perusyksikkö sattuu olemaan heteroperhe sitä, että lapselle tulee tällainen kivijalka mieleensä iskostaa. Tai vaihtoehtoisesti kivireki sellaisissa tapauksissa, joissa lapsi myöhemmin tajuaa, ettei kuulu terveen arjen onnekkaiden piiriin.
Hei, et mahda ollenkaan ymmärtää mitä tarkoitan joten älä sitten viitsi selittää mistä kirjoitan. Heteroperhe ei "satu" olemaan yhteiskunnan perusyksikkö, vaan se on sitä syystä. Homopari ei ole tasapainoinen, terve suhde ja ympäristö, vaan se nojaa vahvasti siihen sukupuoleen jota pari edustaa eikä tarjoa tasapuolista ympäristöä lapselle, ei ruoki kehittyvän lapsen seksuaali-identiteettiä, ei tarjoa tasapainoisia ja terveitä roolimalleja. Ei ole mikään tuulesta temmattu perustelu että tästä tulisi kivireki lapselle elämässä tai olisi etua saada tasapuolinen kasvuympäristö sukupuolisuuden suhteen vaan se on ihan vain puhdas tosiasia.

Kuten sanoin, on mahdollista ponnistaa toki tasapainoiseen elämään huonommistakin lähtökohdista, mutta jos vertaillaan kasvuympäristöä vanhempien seksuaalisen suuntautumisen kannalta, on päivänselvää jokaiselle että tällä kriteerillä monipuolisempi ja täydellisempi suhde, eli heterosuhde, tarjoaa lapselle monin verroin enemmän kuin yhden sukupuolen läsnäolo. Vaikkakin tietysti joku nokkela voikin sitten kaivaa esiin esimerkkejä kuinka naapurin setä on niin kiva jne. sukulaiset ja tuttavat käyvät joka päivä kylässä, niin eipä tälläkään voida korvata sitä arkea ja todellisuutta mitä heteroperhe tarjoaa lapselle.

Yksi perustelu tällaiselle pahoinvoinnille on varmasti siinä, että poikkeavia perhesuhteita on ryhdytty sietämään huomattavasti suvaitsevaisemmin. Jälleen kun tarkastellaan yksittäistapauksia, niin varmasti löytyy kivaa ja fantsua sateenkaariperhettä, mutta on aivan seinähullua säätää yleispäteviä toimintamalleja puhtaasti yksittäistapausten johdattelemana. Ei tässä mitään syntipukkeja olla kaivamassa tai tuomitsemassa kaikkia poikkeavien perheiden lapsia - ei tietenkään, vaan vain osoittamassa pointtia että heteroperheissä lähtökohdat vain ovat paremmin. Mutta nyt alkaa olla jo aika kaukana itse aiheesta, joten eiköhän tämä omalta osaltani riitäkin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
pikkukatti kirjoitti:
Niin no en katsonut että se aihe kuuluu tähän ketjuun, jonka tarkoitus on ilmeisesti päivitellä kyseisen kaltaisia tapauksia. Noista kasvatusaiheista lienee oma ketju tai sitten sellaisen saa vapaasti perustaa. Ja yleensä sellaisista aiheista saadaan eniten keskustelua aikaan mistä ei itse tiedetä juuri mitään vaan yleistetään ja ollaan tietävinään. Itse taas ei jaksa sellaisia ketjuja lukea montaa sivua pidemmälle kun se sama toistuu joka sivulla.

Postaukseni olikin enemmän kommentti ketjun avaajaa kohtaan. Päivittelyketjut nyt eivät ole mitään keskustelua ja siksi halusin kannustaa/vittuilla notta tämän ketjun avaaja olisi malttanut pohjustaa keskustelua eikä päivittelyä. "Sellaiset ketjut" toistavat ehkä itseään joka sivulla, päivittelyketjut joka postauksessa, kumpi on parempi?

~CHEERS!!!

EDIT: En halua itsemoderoida mutta kuten sanoin, asia olisi mielenkiintoinen keskustella, ei vain tiedä tarkalleen mistä täällä pitäisi/saa puhua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Golden AWe kirjoitti:
Postaukseni olikin enemmän kommentti ketjun avaajaa kohtaan. Päivittelyketjut nyt eivät ole mitään keskustelua ja siksi halusin kannustaa/vittuilla notta tämän ketjun avaaja olisi malttanut pohjustaa keskustelua eikä päivittelyä.
Tämä keskustelu on erotettu omaksi ketjukseen vitutusketjusta, joten se selittänee avausviestin luonteen.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jussi77 kirjoitti:
Kyllä sisältyy (ei tosin "olettamuksen" muodossa vaan "tosiasiana"), mutta tuo keskustelu ei kuulune käytäväksi tähän ketjuun vaan ketjuun jossa kaikki vähänkään ajattelevat henkilöt toteavat yhteen ääneen että lapsi tarvitsee molempien sukupuolien roolimallin pystyäkseen kasvamaan niinkutsutussa normaalissa perheympäristössä. Tämä ei tietenkään yksin riitä, mutta on yksi perusedellytyksistä.
No minulta on uupunut se karvaisemman sukupuolen "malli" koko elämäni ja varsin tasapainoiseksi ihmiseksi(miespuoliseksi) olen mielestäni kehittynyt. En pukeudu juurikaan kuten äitini, en meikkaa, enkä juo edes siideriä. Kaidalla polulla olen pysynyt lukuunottamatta pientä yhteenottoa poliisin kanssa(eivät pitäneet mopostani).
Anteeksi OT.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Jussi77 kirjoitti:
Homopari ei ole tasapainoinen, terve suhde ja ympäristö, vaan se nojaa vahvasti siihen sukupuoleen jota pari edustaa eikä tarjoa tasapuolista ympäristöä lapselle, ei ruoki kehittyvän lapsen seksuaali-identiteettiä, ei tarjoa tasapainoisia ja terveitä roolimalleja.
Nyt ei kerkeä syvällisemmin aiheeseen tarttua, mutta tää pätkä on kyllä aika pahaa tuuba. Ei ole tasapainoinen, terve suhde? Sulla on ilmeisen kummallisia homopareja tuttavina, jos on tuttavina kyseisen seksuaalisensuuntautumisen edustajia ollenkaan.

Loppukaneettina: Ei se mukelo elä vain perheen sisällä ja saa vaikutteita ja malleja vain perheestään.
 
Golden AWe kirjoitti:
EDIT: En halua itsemoderoida mutta kuten sanoin, asia olisi mielenkiintoinen keskustella, ei vain tiedä tarkalleen mistä täällä pitäisi/saa puhua.
Niin en minäkään täysin ymmärrä mistä tässä ketjussa on tarkoitus keskustella. Kuten mainittu tää ketjun alkuhan on erotettu tuolta vitutusketjusta. Modethan noita viestejä tuntuu siirtävän jos siltä tuntuu. Eli kai siirtävät täältäkin jos ei sovi tähän ketjuun.
Homopareista vielä. Ei se kasvatus tee kenestäkään homoa tai jos asuu sellaisessa perheessä. Nuo seksuaaliset taipumukset tulee jostain ihan muualta eikä niihin juuri kasvatuksella vaikuteta. Minä olen kasvanut täysin ilman miehistä roolimallia, mutta siitä huolimatta olen kiinnostunut lätkästä, olen kouluttautunut miehiselle alalle ym, vaikka olen nainen. Ja hetero sellainen. Ja käsittääkseni olen aika tasapainoinen tapaus.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
smasa kirjoitti:
Just joo. Se olikin ainoa toimintamahdollisuus tilaisuudessa. Toivottavasti edes olo helpotti.

Ei varmasti helpottanut. Toivottavasti tyyppi pääsee mielentilatutkimukseen ja sen jälkeen asianmukaiseen hoitoon.
 

Cube

Jäsen
Jussi77 kirjoitti:
Yksi perustelu tällaiselle pahoinvoinnille on varmasti siinä, että poikkeavia perhesuhteita on ryhdytty sietämään huomattavasti suvaitsevaisemmin. Jälleen kun tarkastellaan yksittäistapauksia, niin varmasti löytyy kivaa ja fantsua sateenkaariperhettä, mutta on aivan seinähullua säätää yleispäteviä toimintamalleja puhtaasti yksittäistapausten johdattelemana. Ei tässä mitään syntipukkeja olla kaivamassa tai tuomitsemassa kaikkia poikkeavien perheiden lapsia - ei tietenkään, vaan vain osoittamassa pointtia että heteroperheissä lähtökohdat vain ovat paremmin. Mutta nyt alkaa olla jo aika kaukana itse aiheesta, joten eiköhän tämä omalta osaltani riitäkin.
Yksittäistapaukset eivät toki paljoa kerro, mutta eipä tämä sinun jankkaaminen sen hedelmällisempää ole. Erityisesti tökkii tapasi mainostaa tätä esittelemääsi kantaa jonkinlaisena psykologisena itsestäänselvyytenä. Itselläni ei ainakaan tällä hetkellä ole pahemmin sanottavana suuntaan tai toiseen tämän asian suhteen, mutta jos yleisesti ottaen haluat aiheesta käydä vakavastiotettavaa keskustelua, niin olisi ehkä syytä viitata vähän tieteellisempiinkin lähteisiin kuin "google". Ilmeisesti sinulla kuitenkin on aika vakuuttavia tutkimustuloksia käsissäsi, kun noin itsevarmana kirjoittelet.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Isle of Man kirjoitti:
Nyt ei kerkeä syvällisemmin aiheeseen tarttua, mutta tää pätkä on kyllä aika pahaa tuuba. Ei ole tasapainoinen, terve suhde? Sulla on ilmeisen kummallisia homopareja tuttavina, jos on tuttavina kyseisen seksuaalisensuuntautumisen edustajia ollenkaan.

Loppukaneettina: Ei se mukelo elä vain perheen sisällä ja saa vaikutteita ja malleja vain perheestään.

Itse asiassa tuon viimeisen lauseesi takia minä eniten vastustan näitä homoparien adoptointioikeuksia. Ideaalimaailmassa minulla ei olisi mitään niitäkään vastaan, mutta en jaksa edes kuvitella sitä kiusaamisen määrää, minkä tuollainen homoparin lapsi joutuu viimeistään kouluiässä ottamaan vastaan. Lapset ovat nimittäin tosi julmia (ja varsinkin, kun vanhemmiltaan oppivat sen julmuuden).

Kuinkahan monta kertaa päivässä homoparin lapsi joutuisi kuulemaan erilaista nimittelyä pelkästään koulussa? Vaikka kotona olisi miten tasapainoinen homopariskunta lasta kasvattamassa, niin kyllä se nimittely pienestä lapsesta pahalta tuntuu ja saattaa jättää elinikäiset arvet.

Vai kuvitteletteko, että se helpottaa, jos vanhemmat sanovat :"Kyllä isi ja isi sinua rakastavat, älä sinä välitä niistä". Muuten minulla ei homopareja vastaan mitään ole, jokainen taaplaa tyylillään, mutta pitäisi ajatella sitä lastakin, eikä pelkästään omaa oikeuttaan adoptoida lapsi.

Meni ehkä vähän aiheen vierestä tämä juttu, mutta kun nyt tästä on keskusteltu, niin lisätään omakin lusikka soppaan.

Mutta sitten aiheeseen mitä vittua? Kyllä tämä Susan on kone http://www.iltalehti.fi/viihde/200701265659979_vi.shtml
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Isle of Man kirjoitti:
Nyt ei kerkeä syvällisemmin aiheeseen tarttua, mutta tää pätkä on kyllä aika pahaa tuuba. Ei ole tasapainoinen, terve suhde? Sulla on ilmeisen kummallisia homopareja tuttavina, jos on tuttavina kyseisen seksuaalisensuuntautumisen edustajia ollenkaan.

Loppukaneettina: Ei se mukelo elä vain perheen sisällä ja saa vaikutteita ja malleja vain perheestään.

Sama huomio. Kovin arkipäiväisiä, aivan tavallisia mies- ja naispareja tunnen minäkin: varmasti mitä parhaimpia ja turvallisia ympäristöjä lapsen kasvaa. Ympäristön alkukantaisille ennakkoluuloille ei voi mitään, mutta tällä logiikalla oltaisiin kielletty juutalaisilta vanhemmilta lapsen saanti 30-luvun Saksassa. Lähinnähän ongelma on lasten suhteen heteropareissa koska heillä ei mitään kontrollia ole: täysin sairaatkin tapaukset saavat aivan vapaasti lisääntyä. Kiusaaminen sinänsä ei ole mikään argumentti: kiusaamisen ulkoiset syyt ovat vähän näennäisiä. Lähinnä rakastava ja lasta tukeva perheympäristö (mikä ei ole kiinni vanhempien sukupuolesta) kasvattaa itseensä luottavia yksilöitä, jotka eivät usein edes joudu kiusatuiksi (ja jotka eivät itse kiusaa).
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Isle of Man kirjoitti:
Loppukaneettina: Ei se mukelo elä vain perheen sisällä ja saa vaikutteita ja malleja vain perheestään.
Ei tietenkään, eikä kukaan niin oletakaan. Ei tässä asiassa ole vain mustaa ja valkoista, mutta tässä asiassa taas moni haluaa selittää sitä harmaata aluetta ihan yhtä valkoiseksi kuin valkoinenkin, mitä se ei tietenkään ole. Perhe kuitenkin on yksi vaikuttavimpia tekijöitä lapsen kehityksessä ja monet asiat omaksutaan perheen sisältä; arkielämä, kodin turvallisuus, omaa identiteettiä ja myös sukupuolten eroja ja yhtäläisyyksiä. Ei kahden miehen pari voi opettaa lapselle naisellisuudesta sellaisia asioita joita lapsi voi omaksua asuessaan naisen ja miehen kanssa, eikä myöskään lapsi löydä miehestä niitä asioita joita tämä voi tarkkailla asuessaan heteroparin lapsena. Ei näitä vain voi täysin korvata millään sijais-isällä tai sijais-äidillä jonka tapaaminen on jotain muuta kuin arkipäivän viettämistä, toistoa. Tunnen kyllä ihan fiksuja aikuisia ihmisiä, joilla ei vain ole minkäänlaista käsitystä "arkielämästä" eikä ehkä koskaan ole ollut mitään malliakaan tällaisesta joten miten ihminen voi yhtäkkiä sitten alkaa elää tämmöistä? Ei voikaan, ellei isot asiat muutu. Kysymys ei ole ennakkoluuloista tai siitä ettei olisi tullut elämän varrella vastaan erilaisiakin mies- tai naispareja, kyllä yhdistävä tekijä kuitenkin näiden suhteen on - vaikka miten fiksuista yksilöistä puhuttaisiinkin - ettei lapsen ympäristön kuulu olla tällaisten keskellä kasvamassa.

Mutta mikähän sitten johtaa ihmisen käyttäytymiseen tällaisin tavoin kuin mitä ketjussa on noita uutisia ollut? Itsekästä käyttäytymistä, pettymystä omaan itseen, jonkinlaista kylmän tunteettoman tuntuista suhtautumista omaan lapseen. No, mene ja tiedä - keltaisten lehtien uutisointi nyt ei tuosta lopulta paljoakaan paljasta ja todellisuus saattaa hyvinkin poiketa siitä mitä lehti kirjoittaa myydäkseen taas enemmän irtonumeroita. Kuitenkin tuollaista tunteettomuuttakin on ja arkipäivän julmuutta joka harvemmin nousee otsikoihin, mutta aina välillä törmää ihan oikeassa elämässä; suoranaista vittuilua omille lapsille ja puolisolle, vain omasta itsestä välittämistä, lasten jättämistä "oman onnensa nojaan". Ihan läheltäkin löytyy esimerkkejä, mutta ymmärrettävistä syistä ei näitä ole halua alkaa tarkemmin setvimään. Kyllähän nämä jonkinlaisesta kansallisesta tunnevammasta viestivät. Jossain kohtaa on tehty jotain aika väärin, kun vielä usein tämmöinen käyttäytyminen saa osakseen jopa hyväksyntää ympäriltä. Tietysti yhtälailla väärin on myös hyssytellä ja painottaa sitä ettei asia kuulu kenellekään muulle, lopulta myös arvostellaan viranomaisia jotka haluavat tunkea nokkaansa joka paikkaan ja valvoa miten perhe elää, miten lasta kohdellaan ja yrittävät tulkita epäselviäkin merkkejä löytääkseen vikaa. Silloin tällöin sattuu jotain aivan käsittämättömän tuntuisia ylilyöntejä, jossa vanhemmista tehdään lapsenpieksäjiä ja heitteillejättäjiä aivan olemattomin perustein, kun taas toisaalta ei ole yksi tai kaksi kertaa kun kesäyöstä on noukittu alle kouluikäisiä lapsia etsimästä isää tai äitiä paikallisista räkälöistä.

Liika ymmärtäminen, suvaitseminen ja päähäntaputtelukin on välinpitämättömyyttä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös