Niinpä. En kerta kaikkiaan ymmärrä tällaisten tekojen aiheuttamaa pelkoa tai pelon esittämistä ihmisissä. Kuinka moni täällä nyt oikeasti pelkää, että joku musulmaani ajelee rekalla yli?
Minusta tuntuu, että useimmiten eniten näistä terroriteoista kohkaavat kaiken lisäksi ihmiset, jotka itse asuvat jossain Jalasjärvellä, missä ei mustaa miestä olla vieläkään nähty ja missä muslimin terroriteon uhkaa ei yksinkertaisesti ole. Itse helsinkiläisenä näen päivittäin vähintään 30 muslimia enkä pysty sanomaan heistä mitään pahaa, vaikka haluaisinkin. (Lisäksi lähes kaikki lähiseudulleni nousevat putiikit ovat ei-kantasuomalaisten perustamia. Eli kai heistäkin osa sittenkin (ullatus!) yrittää elää omilla rahoillaan.) Enkä pelkää, vaikka täällähän jotain tapahtuu jos tapahtuu.
Ymmärrän ajamasi agendan ja sen, miksi sanot, ettet muka ymmärrä miksi tällainen aiheuttaisi pelkoa suomalaisissakin. Silti minusta pitää olla jo hieman yksinkertainen, jos näin sanoo. Siis Suomelle läheisimmässä naapurissa, yhdessä "helsinkimäisimmistä" kaupungeista maailmassa tapahtuu tällaista muutamia päiviä sen jälkeen, kun Pietarin (alle 200km Suomesta, myös suosittu turistikohde) metrossa räjähti, ja sinä "et kertakaikkiaan ymmärrä" sitä, että tämä aiheuttaa ihmisissä pelkoa?
Jo ennen näitä Pietarin ja Tukholman sattumuksia olen monesti miettinyt sitä, että on ihan hyvin mahdollista, että Helsingissäkin nasahtaa, ja että käyn itse päivittäin yliopistolla (jonka voisin kuvitella olevan erityisen houkutteleva kohde terroristille) ja kuljen muutenkin keskustan alueella pahimpiin ruuhka-aikoihin. Olen miettinyt monissa paikoissa mitä tekisin, jos nyt alkaisi paukahdella. Ei se missään niistä paikoista mihinkään aikaan todennäköistä ole, mutta mielestäni kyse on ihan tavanomaisesta kaavan toistumisesta, jonka toteutumisen mahdollisuuden kuka tahansa normaaliälyinen ihminen ymmärtää. En elä missään jatkuvassa pelkotilassa, mutta toisinaan nämä asiat tulevat tietyissä paikoissa mieleen, ja oloni saattaa tällöin olla tilapäisesti astetta turvattomampi. Muslimien laskeskelu tai kebabilla käynti eivät taas ole minusta kovinkaan relevantteja tähän liittyen.
@Radiopää : kaikki muslimit eivät tietenkään ole terroristeja, eivätkä kaikki maailman terroristitkaan ole muslimeja, mutta kaikkia eilen tapahtuneen kaltaisia viime vuosina tapahtuneita iskuja yhdistää silti se, että oikeutus silmittömään väkivaltaan on kaikesta päätellen löydetty juuri islamista tai isis-sympatioista. Euroopassa olevista ihmisistä kuitenkin (nopealla haulla) arviolta vain noin kymmenen prosenttia on muslimeja, kun kristittyjä on noin 70%, ja melkein kaikki loput ovat uskonnottomia tai ateisteja. Kyllä noista (karkeista ja osin arvioiduista, pahoittelut siitä) lukemista pitäisi se jo ymmärtää, että nimenomaan islamilla, kaikki osatekijät ja vaikutukset huomioiden, on ylivoimaisesti suurin todennäköisyys radikalisoida harjoittajansa. Argumenttisi "islam ei ole yhdistävä tekijä, koska suurin osa muslimeista ei tee terrori-iskuja" on todella heikko. Se on ihan yksi yhteen sama, kuin että väittäisi niin, että "karsinogeenit eivät aiheuta syöpää, koska suurin osa erillisistä karsinogeenihippusista ei aiheuta erillistä syöpäpesäkettä".