Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

• 1 055 433
  • 6 633

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitkä tilastot näin osoittavat ja vieläpä aivan varmasti?

Pahoittelut ehdottomasta kirjoituksesta. Olen kuitenkin aivan varma, että JOS tilastoisin esimerkiksi kaikki toisen maailmansodan jälkeen Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa tapahtuneet ampumavälikohtaukset, OLISI islamiin kääntyneet vähemmistössä.

Laitanpa muslimiksi kääntyneen Cat Stevensin musiikkia soimaan ja soitan Skypellä ystävälleni, joka on muslimi. Nämä muistuttavat, että maailmassa on olemassa myös paljon hyvää.

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen kuitenkin aivan varma, että JOS tilastoisin esimerkiksi kaikki toisen maailmansodan jälkeen Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa tapahtuneet ampumavälikohtaukset, OLISI islamiin kääntyneet vähemmistössä.

Minä taas puolestani olen vähintään yhtä varma siitä, että jos tilastosta siivotaan perheväkivalta, rikollisuus, mielenterveysongelmat yms. ja tilastoidaan ainoastaan uskonnollisin motiivein tapahtuneet ampumiset (+ puukottamiset, kurkun leikkaamiset jne.), islamin merkeissä toimijoiden osuus on suunnattoman suuri mihin tahansa muuhun uskontoon verrattuna.

On suhteellisen käsittämätöntä, kuinka ihmiset edelleen jaksavat painaa pään pensaaseen määrättyjen tosiseikkojen suhteen. Fakta on, että kasvanut islamin uskoisten määrä merkitsee kasvanutta uskonnollisesti motivoituneen terrorismin ja väkivallan riskiä. Näin on siitä huolimatta, että suuri osa islaminuskoisista on ihan rauhallista ja yhteiskuntakelpoista jengiä, joka hoitaa duuninsa ja maksaa veronsa siinä missä muutkin. Viranomaisten velvollisuus on kuitenkin ottaa riskit huomioon ja jos ne otetaan parhaiten huomioon olemalla selektiivisiä maahanmuuton suhteen, on niin toimittava.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, eiköhän sentään läntinenkin kulttuurialue ole aika kunniallisesti pärjännyt näissä teurastamishommista - olisi laittaa vaikka ensimmäinen ja toinen maailmansota vaakakuppiin sekä esim. erinäisiä kansanmurhia siellä sun täällä. Myöskin aasialaiset ovat pärjänneet ihan hyvillä suorituksilla, esim. Mao ja Pol Pot ovat kunnostautuneet sangen reippaasti (toki ideologiansa oli länsimaista alkuperää). Melkein tulee ajatelleeksi, että näihin urotöihin verrattuna islamilainen maailma ei nyt varmasta peruskunnostaan huolimatta edes ole missään terävimmässä kärjessä. Vaikka vaikeahan näitä on mittailla.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Olen sen verran kujalla tässäkin asiassa, että en lähtisi hakemaan selitystä tuolle Ottawan ammuskelulle tekijän ihonväristä, sukupuolesta, uskonnosta tai etnisestä taustasta. Lyhytnäköisesti lähtisin hakemaan sitä hänen mielenterveysongelmistaan.

godspeed

Jäsen
Lyhytnäköisesti lähtisin hakemaan sitä hänen mielenterveysongelmistaan.

Kommentoin nyt yleisellä tasolla, mutta ei tällainen kanta ole missään nimessä lyhytnäköinen vaan hyvin pitkälti tiedostetaan se, että useimpien ampujien taustalta löytyy jonkinlaisia pettymyksiä sosiaalisessa kanssakäymisessä tai jopa suoranaista kykenemättömyyttä sellaiseen edes alkeellisella tasolla. Internetiä ei lasketa keinona kanavoida tunteita, sillä jatkuvan konkreettisen yhteyden ja vastavuoroisuuden puute vasta ruokkiikin mielikuvitusta - ja täten myös egoa vahvistavia kuvitelmia. Breivik oli myös jollain tapaa eristäytynyt, ei tyhmä, mutta äitinsäkin mukaan kovin pettynyt ihmissuhteisiinsa. Jokaisen tämän aihealueen sisään lokeroitavan, aseeseen tarttuvan tyypin sisällä asuu ihmisraunio, joka ei tiedosta tilaansa vaan syyttää muita - sama logiikka kuin alkoholisteillakin. Kyse ei kuitenkaan ole välttämättä harhaisesta käyttäytymisestä, eikä Breivikiäkään saatu mielentilatutkimuksessa lopulta pakotettua mihinkään sairautta ilmentävään kategoriaan. Ideologia on edelleen vain keppihevonen, puoluepolitiikkaa tai ei, johon pyrkivät hautaamaan oman vajaavaisuutensa. Kun ei hyväksy itseään, on vaikea hyväksyä muita.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Olen sen verran kujalla tässäkin asiassa, että en lähtisi hakemaan selitystä tuolle Ottawan ammuskelulle tekijän ihonväristä, sukupuolesta, uskonnosta tai etnisestä taustasta. Lyhytnäköisesti lähtisin hakemaan sitä hänen mielenterveysongelmistaan.

Jotain rotia sentään. Islamiin palaamisen ja mielenterveysongelman rinnastaminen lähentelee, näin kotimaisen mittapuun mukaan, kansanryhmää vastaan kiihottamista ja uskonrauhan rikkomista.

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jaa, eiköhän sentään läntinenkin kulttuurialue ole aika kunniallisesti pärjännyt näissä teurastamishommista - olisi laittaa vaikka ensimmäinen ja toinen maailmansota vaakakuppiin sekä esim. erinäisiä kansanmurhia siellä sun täällä. Myöskin aasialaiset ovat pärjänneet ihan hyvillä suorituksilla, esim. Mao ja Pol Pot ovat kunnostautuneet sangen reippaasti (toki ideologiansa oli länsimaista alkuperää). Melkein tulee ajatelleeksi, että näihin urotöihin verrattuna islamilainen maailma ei nyt varmasta peruskunnostaan huolimatta edes ole missään terävimmässä kärjessä. Vaikka vaikeahan näitä on mittailla.

Nyt kun Aasian otit puheeksi, niin olisi mielestäni äärimmäisen mielenkiintoista nähdä missä buddhalaiset olisivat näiden uskonnollisten syiden vuoksi tehdyissä rikoksissa. Näin agnostikkona on aina vähän vaikea ymmärtää ääriuskovaisten tekoja. Sellainen naiivi ajatus aina nousee pintaan, että eikö elämä olisikin helpompi, jos kaikki kuuluisivat samaan uskontokuntaan? Buddhalaisuus todellisena rauhan uskontona kävisi minulle, ja olenkin monesti sanonut (puolittain huumorilla), että jos minä johonkin uskontokuntaan kuuluisin, olisi se buddhalaisuus.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minä taas puolestani olen vähintään yhtä varma siitä, että jos tilastosta siivotaan perheväkivalta, rikollisuus, mielenterveysongelmat yms. ja tilastoidaan ainoastaan uskonnollisin motiivein tapahtuneet ampumiset (+ puukottamiset, kurkun leikkaamiset jne.), islamin merkeissä toimijoiden osuus on suunnattoman suuri mihin tahansa muuhun uskontoon verrattuna.

On hyvä muistaa, että kääntyminen islamiin ja näin järkyttävään väkivallantekoon sortuminen voi olla seurausta mielenterveysongelmista. Se vasta sokeutta on, jos tämänkin tapauksen yhdistää vain ja ainoastaan uskonnollisuuteen. Pelkästään islamin merkeissä tehtyä tekoa on vaikea tilasoida, jos tekijää ei saada kiinni elävänä.

Designer tuossa jo otti asian puheeksi, mutta nyt sait minun vastaukseni lainauksineen.

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Nyt kun Aasian otit puheeksi, niin olisi mielestäni äärimmäisen mielenkiintoista nähdä missä buddhalaiset olisivat näiden uskonnollisten syiden vuoksi tehdyissä rikoksissa. Näin agnostikkona on aina vähän vaikea ymmärtää ääriuskovaisten tekoja. Sellainen naiivi ajatus aina nousee pintaan, että eikö elämä olisikin helpompi, jos kaikki kuuluisivat samaan uskontokuntaan? Buddhalaisuus todellisena rauhan uskontona kävisi minulle, ja olenkin monesti sanonut (puolittain huumorilla), että jos minä johonkin uskontokuntaan kuuluisin, olisi se buddhalaisuus.

Militantti-buddhalaiset ovat suhtautuneet viime vuosina väkivaltaisesti alueensa vähemmistöuskontoihin monella Aasian alueella. Uskonnollinen näkemys on mielestäni usein vain tekosyy, josta saa perusteen vainota muita.

Olen itse ollut tekemisissä maahanmuuttajanuorukaisten kanssa viime vuosikymmeninä. En varsinaisesti ihmettele länsimaissa kasvaneiden poikien radikalisoitumista. Itse näen sen tapahtuvan monella seuraavasti: eletään rikkaissa länsimaissa, halutaan samaa kuin kaikki muutkin: kännykkää, ulkomaanmatkoja, merkkilenkkareita, koulumenestystä. Tiellä on kuitenkin monta estettä, yhtenä suurimmista se, että koti on koulukavereiden koteihin verrattuna köyhä. Tai kielitaito jää heikoksi, tai akne pilaa ihoa ja työhaastatteluunkin kutsutaan luokkatovereista Mikko, ei Rashid. Ympärillä kimaltelevan länsimaisen onnen saaminen itselle alkaa vaikuttaa mahdottomalta. Joku (ulkopuolinen saarnamies?) kertoo, että länsimainen onni onkin synti, ei pidäkään haluta sitä, vaan on olemassa "oikeauskoisten" maailma, jossa nuorukainen voi olla kingi ilman täydellistä kielitaitoa, maallista varallisuuttakin voi saada, kun aseella uhkaa vaan. Tulee kunnioitusta ja taivaspaikkaa, ja taistelet "oikean asian" puolesta, olet hyväksytty, osa "meitä". Kaikkea sitä, mitä koko elämän on halunnutkin. Ihminen on laumaeläin, joka haluaa tulla hyväksytyksi, olla osa ryhmäänsä, saada kanssaeläjiltään kunnioitusta. Jokainen taistelemaan lähtenyt Rashid vetänee myös perässään joukon ihailijoita, jolloin kynnys lähteä mataloituu.

Mikon ääriratkaisu pettymystensä hallintaan on esim. kouluampuminen, joka sekin saa peräänsä ihailijoita, jotka näkevät siinä ratkaisun jumissa olevaan tilanteeseensa ja ongelmiensa hoitamiseen.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kommenttini saattoi sisältää häivähdyksen verran sarkasmia. Mielenterveysongelmien osuutta islamiin kääntymisen syynä en osaa arvioida mutta jos tutkimusta aiheesta on tehty, niin sitä voinee linkittää aiheeseen paremmin sopivaan keskusteluun.

Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa on ollut kouluammuskelu, jossa ilmeisesti on kuollut yksi uhri ja ampuja itse. Muutaman kerran olen pysähtynyt kahville tuon pikkukaupungin lähistöllä. Tietoa tapauksesta jakaa mm. CNN verkkosivuillaan.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kommenttini saattoi sisältää häivähdyksen verran sarkasmia. Mielenterveysongelmien osuutta islamiin kääntymisen syynä en osaa arvioida mutta jos tutkimusta aiheesta on tehty, niin sitä voinee linkittää aiheeseen paremmin sopivaan keskusteluun..

Minä taas en halunnut vetää yhtäläisyysviivoja mielenterveysongelmien ja islamiin kääntyneisyyden kanssa, vaan mielenterveysongelmien ja tällaisten radikaalien tekojen, jotka tehdään islamin nimissä, kanssa. Mitään tilastoja minulla ei ole, mutta olen uskallan silti olla aivan varma, että valtaosa Pohjois-Amerikassa islamiin kääntyneet eivät ryhdy ammuskelemaan. Rauhanomaisista ihmisistä, jotka tulevat uskoon tai kääntyvät toiseen uskoon, on vaikea tehdä uutisjuttuja, mikä taas on omiaan vaikuttamaan Mustan Nuolen kaltaisten "yllättyneiden" ajatuksiin ja olettamuksiin.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Joko taas gunfree-zone... tottahan sinne ISIS:n kannattaa iskeä. No katsellaan.

Poikkeuksellinen tapaus kyllä mikäli ampujia on 3? Yleensä tällaiset ovat vääriä tietoja.
Terrorista tällöin kyse ja ihan ilmiselvästi otettu vaikutteita Pariisista..

Useampi ampuja ilmeisesti vahvistettu.

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Aika hajanaisia tietoja toistaiseksi. Ja onnea mustan SUV:n etsintään Kaliforniassa, niitä ei varmaan montaa ole. Syrjäinen paikka ja sosiaalikeskus ei kuulosta ihan ääri-islamistien kohteelta. Punaniskojen äärioikeisto?

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ja onnea mustan SUV:n etsintään Kaliforniassa, niitä ei varmaan montaa ole.

Tätä itsekin mielessäni kauhistelin.

Syrjäinen paikka ja sosiaalikeskus ei kuulosta ihan ääri-islamistien kohteelta. Punaniskojen äärioikeisto?

Mahdollista. Pari päivää aiemmin joku hyökkäsi aborttiklinikalle tappaen muutaman.
Pommiepäily osoittautui ilmeisesti vääräksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy