Kyllähän tuo ehdittiin öyhöttää jodelissa ja ylilaudalla ”varmana” tietona että kyseessä oli turvanpaikanhakija. Vitun vastenmielistä touhua.
Kyllä. Ja samaa väitettä on tullut vastaan muuallakin. Näin tuo aina menee, kun tällaista tapahtuu. Varman tiedon kertova öyhö-verkosto aktivoituu ja ilmeisen tehokkaasti.
Mitä tulee itse tapaukseen, niin nykyisessä kotikaupungissani tuo tapahtui. Alue, jossa tuo tapahtui, on minunkin silmääni ollut juuri tuollainen rauhallinen "lintukoto", kuin mediatiedoissa on kerrottu. Tosin itse en ihan noilla kulmilla asu, joten mielikuvani perustuu tuolla päin heittämiini fillarilenkkeihin.
Kyllä tuollainen aina pysäyttää. Olen vasta muutaman vuoden täällä asustellut, joten en ole siinä mielessä tyypillinen paikallinen, joka "tuntee ja tietää kaikki tämän pikkukaupungin asukkaat". Mutta mitä naapureiden kanssa olen keskustellut, niin etenkin pitkän linjan asukkaisiin tämä on iskenyt todella kovaa, eikä uhrin nimi ollut pysynyt salassa edes eiliseen iltaan asti, vaan tieto tuntui kulkevan nopeasti. Itsekin sain naapurin seniorilta eilen kuulla tarinaa, kuinka tämä oli aikoinaan asunut uhrin lähiomaisen kanssa samalla asuinalueella ja kuinka tunsivat toisensa aikoinaan ulkonäöltä yms. Selvästi tuntui olevan hänellä tarve jutella asiasta, joten kuuntelin, vaikka vähän aina tulee kiusallinen olo kun samalla spekuloidaan kovasti tekijää ja teon taustaa. Mutta toisaalta inhimillistä tuollainenkin vain on.
Itselläni tämä ei ole tullut niin lähelle kuin pitkän linjan asukkailla, edellä mainituista syistä. Mutta kyllä tästä surullinen ja hyvin hämmentynyt mieli on tullut, kuten varmasti ihan kenellä tahansa - asuinpaikasta riippumatta.
Toivottavasti nyt on otettu kiinni oikea henkilö. Ja toivottavasti syy tekoon selviäisi.