Niin ja silti keskityt vain valikoituun kohderyhmään nimeltä "mustat", vaikka vastaavaa käyttäytymistä löytyy samalla lailla kaikista muistakin etnisistä ryhmistä. Itsekin kuuntelen tätä pahamaineista "ganstaräppiä", mutta en koe sitä minään virikkeenä väkivaltaan; monelta osiin biisit itse asiassa peilaavat niitä ongelmia, joista kyseiset räppärit ovat ponnistelleet irti.
Mustistahan tässä on nimenomaan kyse. Ja päivänselvää on, että vastaavaa käyttäytymistä löytyy myös muista roduista, mutta puheenaiheena on nyt, että miksi mustilla rikollisuus ja väkivalta on poikkeuksellisen korkealla verrattuna valkoisiin tai aasialaisiin.
No eivät kyllä ole mikään uusi juttu - saati, että media olisi siitä vastuussa. Nuorisokulttuurin leviäminen alkoi jo 60-luvulla, ja noin aikoihin rotujen vastainen jännite oli aivan toisenlainen kuin tänä päivänä. Tupacin kuolemastakin on vasta 20 vuotta.
Media on vastuussa tästä viimeisimmästä BLM-ilmiöstä, jossa protestoidaan poliisiväkivaltaa mustia kohtaan, vaikka valkoisia ammutaan 50% kaikista uhreista ja vaikka musta poliisi ampuu 3.3 kertaa todennäköisemmin mustan henkilön, kuin valkoinen. Lisäksi kyllä media on pitkälti vastuussa tästä gangsta-kulttuurista - viihdeteollisuuden myötä.
Luuletko tosiaan, että mustat tai valkoiset käyttäytyvät jonain yhtenäisenä laumana, joka on vastuussa jokaisesta jäsenensä teosta? Yhteiskunta on mennyt siinä määrin eteenpäin, että enää ei tarvitse miettiä, istuuko toisenvärisen ihmisen viereen bussissa. Sinunlaiset varttinatsit kuitenkin valitettavasti jarruttavat kehitystä.
Ei tässä mistään rotujen vastuusta ole kyse vaan rotujen välisistä eroista kulttuurin ja sitä myötä käyttäytymisen osalta.
Vankilat USA:ssa on loistava esimerkki siitä, miten ihmiset jakautuvat ryhmiin rotujen mukaan ja rotujen sisäisten kulttuurien mukaan. Vaikeissa oloissa ihmisten erot tulevat esiin ja he järjestäytyvät etnisyyden ja kansalaisuuksien mukaan. Yhteiskunnassa tämä ei näy läheskään yhtä räikeästi, mutta on turha luulla että ihmiskunta olisi muuttumassa suuntaan, jossa rotujen olemassaolo käsitteenä katoaa ja että eri etnisyydet suhtautuisivat toisiinsa samanarvoisella näkökulmalla. Tämä on valkoisten hullujen liberaalien ja hippien harhakuva, joka murenee välittömästi kun valkoisesta väestöstä tulee vähemmistö yhteiskunnassa.
Mitä relevanssia tämä anekdootti tuo keskustelulle?
Ei välttämättä mitään, sanoinpahan vaan.
No millaiseksi se muuttuu? Minun mielestäni Yhdysvallat on ihan mukavalta vaikuttava maa, jossa on joitakin ongelmia, kuten vallitseva asekulttuuri sekä ihmisten välinen eriarvoisuus. Jenkeissä ihmiset ovat kuitenkin kohteliaita, suvaitsevaisia jne. Ilmapiiri ainakin New Yorkissa oli mielestäni kovin rauhallinen.
Se muuttuu väkivaltaisemmaksi ja epäyhtenäisemmäksi + rasistiseksi. Se, että mielestäsi USA on vielä mukava maa, ei tarkoita, etteikö se olisi ihan helvetisti mukavampi jos se olisi homogeeninen.
Olet varmasti myös ylpeä siitä, että olet valkoihoinen hetero(?) mies(?) eikö?
Geneettisestä sattumasta ei voi olla ylpeä, koska se ei ole mikään saavutus. Sen sijaan tyytyväinen olen, että olen syntynyt valkoiseen hyvinvointiyhteiskuntaan ja että olen myöskin valkoinen. Valkoiset ja aasialaiset ylläpitävät kehittyneimpiä ja parhaimpia yhteiskuntia. Ikävä kyllä tätä kehitystä poljetaan alas afrikkalaisella maahanmuutolla.
Ja minulla ei ole mitään mustia vastaan - jos olisin musta niin saattaisin olla mustan rodun natsi tjms, mutta en haluaisi yhteiskuntaa jossa sekoitetaan eri rodut ja kulttuurit keskenään, vaan mustille oman homogeenisen yhteiskunnan.
Terve monikulttuurisuus on sitä, että nämä kulttuurierot jaetaan pääasiassa valtion rajojen mukaan. Ei siten, että yhteiskunnan sisälle tuodaan näitä kulttuureja/rotuja. Tämä aiheuttaa siten eri kulttuurien taistelua kyseisen yhteiskunnan valta-asemasta. Nykyään kun muut kulttuurit/rodut ovat vielä selkeitä vähemmistöjä, niin tämä pyrkimys valta-asemaan ei tule niin räikeästi esille.