Tästä olen edelleen eri mieltä. Argumentti on, mikä on hyväksyttävä haitta mahdollisiin hyötyihin nähden ja vapauteen tehdä haluamiansa valintoja. Aiemmin et ottanut täkyyn kiinni vaan toistelit esimerkiksi minulle, kuinka pihalla olin. Se ei ollut järin rakentavaa. Samalla sanoit, ettei aseista ole mitään hyötyä, mikä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa jo perustuen aseiden suureen suosioon, kun omistus on laillista. Otetaanpa muutamia esimerkkejä muualta.
Macdonalds tappaa ja tämän hetken haitallisin tekijä ihmisten elämänlaadun suhteen on ylipainoepidemia, epäterveelliset elämäntavat ja krooniset elämäntapasairaudet. Ei ole mitään näyttöä, että roskaruoka tekisi ihmiset onnellisemmaksi, vaikka evolutiivisesti olemme niitä oppineet himoitsemaan. Hyvinvoivimmat ihmiset elämän eri osa-alueilla käsittääkseni ovat niitä, joilla on terveellisimmät elämäntavat myös ruokailun suhteen. Pitäisikö kaikki roskaruoka kieltää lailla?
Kolikkopelit tai vaikka urheiluvedonlyönti. Käytännössä kaikki ihmiset häviävät kolikkopeleissä rahaa, urheiluvedonlyönneissä ja vastaavissa > 90 %. Sen lisäksi nämä aiheuttavat haitallisia lieveilmiöitä, kuten peliaddiktioita. Nettovaikutus yhteiskuntaan on vahvan negatiivinen ja aiheuttaa varmastikin esimerkiksi lisääntyneitä itsemurhia peliongelmien kauttaja sen lisäksi kymmenien tuhansien ihmisten elämänlaadun huononemista. Pitäiskö kaikki uhkapelit kieltää lailla?
Mikä on siis sinun mielestäsi aseiden hyväksyttävä haitta suhteessa hyötyihin? Äläkä ole idiootti ja sano, että mikä tahansa haitta on liikaa ja aseiden kieltäminen on ainoa vaihtoehto. Se vain osoittaa, että olet vielä enemmän pihalla asiasta kuin minä. Yhteiskunta ei vaan toimi niin, että kaikki haitallinen kielletään, jolla ei ole merkittävää välinearvoa. Uhkapeleillä välinearvo on samaa luokkaa kuin aseilla. Roskaruualla ehkä vähän isompi. Samoin vaikka huumeilla tai dopingaineilla välinearvo on suurempi kuin edellisillä tekijöillä, eikä niiden laillistamisella todennäköisesti olisi merkittävästi suurempia haittoja kuin nykyiselläkään politiikalla, mutta siltikin laittomia ovat.