Uutisvuoto

  • 77 069
  • 272

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onko nyt niin että kaikki nekin kristityt jotka eivät käytä (naurettavia) "raamatussa selvästi lukee" perusteluja ovat loukattuja silloin kun naureskellaan niille uskovaisille jotka näitä perusteluja harrastavat?

Ilmeisesti.

No sehän riippuu ihan täysin siitä, kuka asiaa tulkitsee. Ensin tulkitaan tekoa, sitten sen motiiveja, ja sitten tulkitsijan kommenttia asiasta. Sitten tulkitaan kommentteja, joista esitetään tulkintoja, joista esitetään tulkintoja, joista... Tuossa prosessissa viesti ehtii muuttua jo aika paljon siihen suuntaan, mihin kukakin tulkitsija sitä haluaa tulkita. Joidenkin kristittyjen mielestä siis kaikkia kristittyjä loukataan noin toimiessa, joidenkin mielestä taas ei, ja näitäkin mielipiteitä tulkitaan eri tavoin.

Mitä enemmän tulkitsen tai jätän tulkitsematta tällaisiin asioihin liittyviä tulkintoja, sitä enemmän olen tyytyväinen siitä, että olen jättäytynyt näissä karkeloissa kokolailla sivurooliin. Tämä kirjoitus taitaa olla tänä vuonna voimakkain kannanottoni mihinkään uskoon tai uskontoon (eri asioita keskenään, kyllä) liittyvään asiaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei ole kyllä Uutisvuoto enää lähelläkään vanhaa tasoaan. Jo aikanaan Tabermanin vaihtuminen Stan Saanilaan laski tasoa roimasti, ja Baba Lybeck juontajana lähinnä ärsyttää. Tähän kun lisätään se, että käsikirjoittajilla on myös jutut huonontuneet, niin melko mitäänsanomattomaksi on ohjelma muuttunut. Jotenkin tuntuu että vitsit ovat nykyään paljon hillitympiä, ja huumorista on tullut sellaista koko perheelle sopivampaa.

Alusta saakka on Uutisvuoto kuulunut lauantai-illan ohjelmistoon silloin kun on kotona ollut, mutta viime aikoina ovat alkaneet ajatukset ohjelman skippaamisesta pyöriä yhä useammin mielessä. Saanilaan olen jo tottunut jotenkuten, ja kyllä se kieltämättä pari hyvää juttua heittää per ohjelma, mutta Baba Lybeckin tilalla näkisin mielelläni kenet tahansa muun. Esim. Yleleaksia juontava nainen oli muistaakseni vieraana todella hyvä aikoinaan, ja muijan hillitympi tyyli toimisi varmasti paremmin kuin Baban.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Esim. Yleleaksia juontava nainen oli muistaakseni vieraana todella hyvä aikoinaan, ja muijan hillitympi tyyli toimisi varmasti paremmin kuin Baban.
Minuakin ärsyttää kovasti tämä Baba. Sillä on jotenkin ihan liian hauskaa koko ajan. Ja Jutila eilen...voi elämä! Kunnasta tosin oli ihan hauska kuunnella, ei siinä mitään.

Saanila on mun makuuni ihan hyvä tyyppi. Mutta silti...aika harvoin tulee enää nykyisin tuota katsottua sitte kumminkaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minuakin ärsyttää kovasti tämä Baba. Sillä on jotenkin ihan liian hauskaa koko ajan. Ja Jutila eilen...voi elämä! Kunnasta tosin oli ihan hauska kuunnella, ei siinä mitään.

Saanila on mun makuuni ihan hyvä tyyppi. Mutta silti...aika harvoin tulee enää nykyisin tuota katsottua sitte kumminkaan.
Vahva sama. Saanilan hölmö huutava huumori kyllä yleensä meikäläiseen uppoaa ihan hyvin. Baba ei vaan sovi yhtään kuvioon.

Suurin ongelma nykyisessä uutisvuodossa on mielestäni käsikirjoitettujen vitsien laaduttomuus. En tiedä onko vika Babassa, käsikirjoituksessa vai kultaako aika muistot.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Suurin ongelma nykyisessä uutisvuodossa on mielestäni käsikirjoitettujen vitsien laaduttomuus. En tiedä onko vika Babassa, käsikirjoituksessa vai kultaako aika muistot.

Varmaan nuo kaikki tekijät yhdessä. Käsikirjoittajathan nuo vitsit rustaavat (mielestäni esim. Baba ei ota näihin kantaa millään tavalla) ja ideat alkavat vähän loppumaan vuosien jälkeen. Lisäksi Nyman osasi kertoa vitsit huomattavasti paremmin, vakavammalla naamalla ja uskottavammin. Baba kyllä pitäisi saada helvettiin tuolta ja joku muu tilalle, veikkaan että taso nousisi heti paremmaksi.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän se aina rupeaa ottamaan päähän kun Baba meinaa revetä nauramaan kertoessaan jotain vitsiä joka on jo sata kertaa aiemmin ohjelmassa kuultu. En nyt muista keitä muita ehdokkaita silloin oli tarjolla kun Nymanin tilalle uutta juontajaa haettiin, mutta vaihto saattaisi kyllä tehdä taas terää.

Stan Saanila oli minun suosikkini silloin Tabermannin tilalle. Jossain vaiheessa he meuhkaaminen ärsytti mutta ei enää, siihen on jotenkin turtunut jo. Ohjelma kulkee kuitenkin niin täysin Tervon varassa että aina kun Tervo on estynyt ja häntä tuuraa Frangenin kumipää, minä vaihdan kanavaa. Jännä nähdä kuinka kauan Tervo viitsii Uutisvuotoa tehdä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ohjelma kulkee kuitenkin niin täysin Tervon varassa että aina kun Tervo on estynyt ja häntä tuuraa Frangenin kumipää, minä vaihdan kanavaa. Jännä nähdä kuinka kauan Tervo viitsii Uutisvuotoa tehdä.

Samaa mieltä. Valitettavasti Tervokaan tosin ei ole enää parhaassa iskussaan, sillä se yhteiskemia joka Tabermann - Nyman - Tervo akselilla oli, loistaa poissaolollaan nykykokoonpanossa. "Vanhaan hyvään aikaan" sarja ei ollut niin riippuvainen vieraistaan, sillä tuo kolmikko pystyi paikkaamaan huumorintajuttomia vierailijoita. Nykyinen ei siihen pysty, ja tästä syystä ohjelman taso vaihtelee paljon vieraista riippuen.

Mielestäni Tervo on alkanut näyttämään kyllästymisen merkkejä Nymanin lähdön jälkeen, ja pieni pelko persiissä sitä odottaa päivää jolloin Tervokin ohjelman hylkää. Enkä kyllä lähde miestä syyttelemään, mikäli tuon päätöksen jossain vaiheessa tekee.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielestäni Tervo on alkanut näyttämään kyllästymisen merkkejä Nymanin lähdön jälkeen, ja pieni pelko persiissä sitä odottaa päivää jolloin Tervokin ohjelman hylkää. Enkä kyllä lähde miestä syyttelemään, mikäli tuon päätöksen jossain vaiheessa tekee.
Joo, ja useinhan hänelle noita muita kiireitä nykyään tuleekin.

Runoilija/kirjailija Arja Tiainen varmaan tuntee suurta mielihyvää sillä hetkellä kun Tervo Uutisvuodon jättää. Mitäs tuosta nyt olisi aikaa, viitisen vuotta varmaan ainakin, kun Tiainen valitti lehdessä että "on se väärin kun yksi tienaa kirjoillaan satoja tuhansia ja sitten saa vielä telkkaristakin palkkaa ja minulla ei ole varaa korjauttaa vanhaa Saabiani vaikka joka päivä tarvitsen autoa".
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kyllähän se aina rupeaa ottamaan päähän kun Baba meinaa revetä nauramaan kertoessaan jotain vitsiä joka on jo sata kertaa aiemmin ohjelmassa kuultu. En nyt muista keitä muita ehdokkaita silloin oli tarjolla kun Nymanin tilalle uutta juontajaa haettiin, mutta vaihto saattaisi kyllä tehdä taas terää.

Ainakaan julkisuudessa ei ole kerrottu, että Nymanin tilalle olisi ollut muita vaihtoehtoja kuin Baba johon oli ilmeisesti otettu yhteyttä tyyliin asap kun Peter oli kuvioistaan kertonut. Näin ainakin muistelisin, saatan olla väärässä. Paljon parempi ratkaisu olisi ollut, että tulevaa tuomaria olisi saanut äänestää muutaman ehdokkaan joukosta, kuten aikoinaan Stan äänestettiin Tommyn tilalle. Joskaan en ole ihan varma, että osuttiinko siinäkään ns. maaliin mutta olen vakuuttunut, että tuollaisessa skenaariossa Babaa ei olisi otettu tuonne riekkumaan. Esimerkiksi joskus kapteeneja tuurannut Tapio Liinoja olisi voinut olla hyvä tuomarikin, mutta ilmeisesti oli jo etukäteen päätetty että tehtävään halutaan nainen.
 

Fordél

Jäsen
Kyllähän Taberman-Nyman-Tervo kolmikko oli ihan omaa luokkaansa, mutta ei mun mielestä Babassa ole mitään vikaa. Fiksu nainen, kaunis ja hyvä juontaja niin ei mulla ole ainakaan mitään valittamista. Myös Saanila on ihan ok vaikka jotenkin tolla paikalla olisi voinut olla myös vaikka se Liinoja. No suurin ongelma on mun mielestä käsikirjoittajissa, joilta ei irtoa enää läheskään yhtä hyvää settiä kuin ennen.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän Taberman-Nyman-Tervo kolmikko oli ihan omaa luokkaansa, mutta ei mun mielestä Babassa ole mitään vikaa. Fiksu nainen, kaunis ja hyvä juontaja niin ei mulla ole ainakaan mitään valittamista. Myös Saanila on ihan ok vaikka jotenkin tolla paikalla olisi voinut olla myös vaikka se Liinoja. No suurin ongelma on mun mielestä käsikirjoittajissa, joilta ei irtoa enää läheskään yhtä hyvää settiä kuin ennen.

Tästä kyllä samaa mieltä. Omasta mielestäni Tervo on kyllä loistava edelleenkin, enkä mitään "hyytymistä" ole havainnut. Noista käsikirjoittajista sen verran, että eikö Tervo ja Saanila mieti noita juttujaan ollenkaan, varsinkin Saanila? Sen ymmärrän, että Baban kommentit ja juonnot kirjoitetaan etukäteen. Eihän ohjelma alkuperäisen kokoonpanon aikaisen veroinen ole, mutta hemmetin hyvä silti.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Noista käsikirjoittajista sen verran, että eikö Tervo ja Saanila mieti noita juttujaan ollenkaan, varsinkin Saanila?

Uutisvuodon lopputeksteissä näkyy lukevan näin: Suunnittelu: Yasir Gaily, Jussi Jokelainen, Baba Lybeck ja Teemu Vesterinen. Vastaavasti Uutisvuodon nettisivuilla lukee varsinaisina käsikirjoittajina pelkästään em. Gaily ja Vesterinen. Mutta tiedäppä sitten koko totuutta, mutta näiden tietojen perusteella kapteenit eivät olisi mukana käsikirjoituksen parissa.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Uutisvuodon lopputeksteissä näkyy lukevan näin: Suunnittelu: Yasir Gaily, Jussi Jokelainen, Baba Lybeck ja Teemu Vesterinen. Vastaavasti Uutisvuodon nettisivuilla lukee varsinaisina käsikirjoittajina pelkästään em. Gaily ja Vesterinen. Mutta tiedäppä sitten koko totuutta, mutta näiden tietojen perusteella kapteenit eivät olisi mukana käsikirjoituksen parissa.

Lähinnä meinaan sitä, että tuskin noita sanoja kirjoitetaan ainakaan Saanilan suuhun. Luulisi, että ainakin stand up -koomikko haluaa päättää, mitä vitsejä jauhaa. Jotenkin olen aina kuvitellut, että kapteenit päättää aika pitkälle siitä, mitä sanovat. Toki tämä ei ole faktaa, vaan omaa mielikuvaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lähinnä meinaan sitä, että tuskin noita sanoja kirjoitetaan ainakaan Saanilan suuhun. Luulisi, että ainakin stand up -koomikko haluaa päättää, mitä vitsejä jauhaa. Jotenkin olen aina kuvitellut, että kapteenit päättää aika pitkälle siitä, mitä sanovat. Toki tämä ei ole faktaa, vaan omaa mielikuvaa.

Olen antanut itselleni ymmärtää että Tervo kirjoittelee pitkin viikkoa näitä ajankohtaisia humoristisia heittoja, näkyy lähetyksessäkin kun merkkailee paperiin "tuo nyt käytetty ja tuo". Saanila taas huutelee omalla tyylillään mitä milloinkin joka ei tietysti kuullosta niin hiotulta kuin Tervon jutut.

Onhan tämä uusi Uutisvuoto vain varjo entisestään, ikävä on Tabermanin ja Tervon sanallista leikittelyä. Ja silloinhan ohjelma on parhaimmillaan kun tulee vastaheittoja ja piilovittuilua, ne ei varmasti ole käsikirjoitettuja.

Jopa toissa viikon Simo Frangen oli piristävä poikkeus, pidemmän päälle henkilönä Frangen varmasti ärsyttäisi. Huumori on liian itsestäänselvää puujalkaa ja suurin osa viimeksikin ennalta kirjoitettu.

Ihan ok ohjelma edelleen. Harmi ettei vieraista saa yleensä mitään irti.



_
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Taidan olla ainoa poikkeava yksilö tähän ketjuun mielipiteeni kanssa. Toisaalta sehän on nykyään muotia ja vaadinkin kirkkohäitä ja rekisteröimisoikeutta mielipiteeni suhteen sekä tietenkin itsestäänselvyyksinä starttirahaa ja EU-tukea.

Niin, eli mielestäni Baba Lybeck on ollut Peter Nymania monin verroin parempi juontaja Uutisvuoto-ohjelmassa. Olen Baban juontamista jaksoista katsonut noin 1/3, kun lähdetään ensimmäisestä jaksosta eteenpäin ja olin alussa suu auki kun tajusin, että jäykkään Nymaniin verrattuna tämä uusi juontaja on aivan ei maata ja toisella tasolla.

Lähdin katselemaan jaksoja sillä asenteella, että Nymania ei korvaa kukaan ja olen ollut aivan ihmeissäni. Myös Saanila on petrannut valtavasti ja vaikka hänen suhteen olenkin sitä mieltä, että Tabermannia hän ei ole korvannut eikä kukaan sitä oikein kemioiden takia voisi tehdäkään, niin mielestäni toimii loistavasti ohjelmassa.

Muutoin väittäisin että aika kultaa muistot ja vitsit vanhenevat, Uutisvuoto on vähän niinkuin nähty juttu. Tämän takia olettaisin kaikkien muistelevan niitä loistavia Tabermann-Nyman-Tervo -aikoja niin suurella kaiholla. Mielestäni ohjelman taso on hyvin lähellä em. aikoja päätuomarin tason nousun ansiosta ja juttujen säilyttyä melko samanlaisina kuin aina, mutta kyllästyminen lienee 90 % katsojista syynä siihen muistijälkeen että ne vanhat jaksot olivat niin paljon parempia.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Näin sitten ilmeisesti?

Minusta Tervo on todellakin entisensä ja Saanila ei voi ikinä korvata Tabermannia. Helvetin hyvä ohjelma jokatapauksessa, joka kuuluu lauantai-iltaan.

Saanila on eritavalla hauska, vaikka pidinkin Tabermannista enemmän.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Saanila on eritavalla hauska, vaikka pidinkin Tabermannista enemmän.

Kaikki kunnia Tabermannille, hauska mies ja näin. Silti itse pidän Saanilaa hauskempana. On suorastaan hulvatonta, kun tuolla lähtee mopo keuliin ja nauraa samalla kun kertoo jotain juttua. Hienoa ja piristävää.

Baba - no, ei huono, mutta sillä on vaan liian hauskaa. Käsikirjoitetut vitsit pitäs kyllä pystyä vetään pokkana. Tosin, nainen on kaunis, kun se nauraa. Mitä mieltä tässä nyt sitten pitäisi lopulta olla.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On suorastaan hulvatonta, kun tuolla lähtee mopo keuliin ja nauraa samalla kun kertoo jotain juttua. Hienoa ja piristävää.
Mää taas en siedä Saanilan tapaista omille jutuille nauramista. Se on eräänlaista omien "vitsien" korostamista, kun muita ei nämä jutut juurikaan naurata. Kerran tosin Saanila sai mut hieman hymähtämään, kun hän tituleerasi itseään koomikoksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mää taas en siedä Saanilan tapaista omille jutuille nauramista. Se on eräänlaista omien "vitsien" korostamista, kun muita ei nämä jutut juurikaan naurata. Kerran tosin Saanila sai mut hieman hymähtämään, kun hän tituleerasi itseään koomikoksi.

Tässä on mielenkiintoinen pointti. Kyllä se Tervokin omille jutuille nauraa, varsinkin silloin kun keksii jotain kesken lähetyksen tai kuittailee muille. Uskokaa pois että suurin osa Tervon vitseistä on kirjoitettu etukäteen, siis hän on itse ne kijroittanut ja silloin on helppo tulkita ne ohjelmassa itse repeämättä.

Saanilan käytös on ymmärrettävää jos heittää improvisaationa kaikki läpät. Varmasti moni meistäkin repeää omalle letkautuselle kesken keskustelun, se kertoo mielestäni enemmän hyvästä jutusta kun mistään korostamisesta. Toki asiaa helpottaa jos jokin muukin nauraa kuin sinä itse.

Tervo on silti suosikkini Uutisvuodossa. Kyse ei ole tässä asiassa siitä onko jokin kirjoitettu etukäteen vaan huumorin laadusta. Saanila menee vähän liian usein navan alapuolelle jutuissaan mikä omasta mielestäni ei sovi tämän tyyliseen ajankohtaiseen viihdeohjelmaan.


_
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kai ne on sitten makuasioita, mutta vaihdosten myötä tietynlainen hillitty, kuivakka, tyvestä latvaan kipuava huumori on vaihtunut meuhkaamiseen ja naureskeluun. En arvosta.

Saanilan ja Baban sisääntulot ovat olleet kumpainenkin melko traumaattinen kokemus. Ajan myötä tyyleihin, persooniin tottunut ja ohjelma kantaa edelleen vuonna 2011. Ja kai se sisäänajovaihekin ottaa aikansa, kumpainenkin petranneet ajan myötä.

Käsikirjotusten tason muutosta en ole tutkinut tarkemmin, ehkä tyyli tehdä ja kertoa vaikuttaa lopputulokseen myös. Näissähän Tervo on paras.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kyllä tuo Baba Lybeck pitäisi saada helvettiin tuolta Uutisvuodosta. Ei mitään toivoa, että mamma pystyisi kertomaan käsikirjoitettuja vitsejä ilman, että olisi aivan hukassa ja sekottaisi pakan totaalisella naureskelulla. Lisäksi häiritsee jatkuva "ylielehteminen" kun saa ruutuaikaa.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Kyllä tuo Baba Lybeck pitäisi saada helvettiin tuolta Uutisvuodosta. Ei mitään toivoa, että mamma pystyisi kertomaan käsikirjoitettuja vitsejä ilman, että olisi aivan hukassa ja sekottaisi pakan totaalisella naureskelulla. Lisäksi häiritsee jatkuva "ylielehteminen" kun saa ruutuaikaa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että tuo televisiossa näytettävä osuus on leikattu itse tapahtumasta, ja esim. tämän päivän pätkässä Baban naureskelut ja moneen kertaan näytetyt vitsinkertomiset kerrottiin vain siksi, että sen uskottiin olevan hauskaa. Peter Nymankin on varmasti joutunut kertomaan vitsin monta kertaa kameralle, mutta tv-lähetyksessä ei olla nähty kuin paras niistä.

Mutta on sulla pointsia, oon samaa mieltä Lybeckistä muuten. Olen yrittänyt antaa Baballe sauman, mutta ei se ole pystynyt lunastamaan sitä toisin kuin esim. Stan on pystynyt lunastamaan mun silmissäni Tabermannin paikan. Voisko sen esim. Yleleaksin juontajan pistää Lybeckin paikalle, jos sillä paikalla pitää jonkun naisen olla? Mielestäni Uutisvuodon formaattiin ei kuulu se, että tuomari naureskelee koko ajan sekä omille että muiden vitseille.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Täytyy kuitenkin muistaa, että tuo televisiossa näytettävä osuus on leikattu itse tapahtumasta, ja esim. tämän päivän pätkässä Baban naureskelut ja moneen kertaan näytetyt vitsinkertomiset kerrottiin vain siksi, että sen uskottiin olevan hauskaa. Peter Nymankin on varmasti joutunut kertomaan vitsin monta kertaa kameralle, mutta tv-lähetyksessä ei olla nähty kuin paras niistä.

Mutta on sulla pointsia, oon samaa mieltä Lybeckistä muuten. Olen yrittänyt antaa Baballe sauman, mutta ei se ole pystynyt lunastamaan sitä toisin kuin esim. Stan on pystynyt lunastamaan mun silmissäni Tabermannin paikan. Voisko sen esim. Yleleaksin juontajan pistää Lybeckin paikalle, jos sillä paikalla pitää jonkun naisen olla? Mielestäni Uutisvuodon formaattiin ei kuulu se, että tuomari naureskelee koko ajan sekä omille että muiden vitseille.

Se on juurikin näin. Se, että näin tapahtui todella harvoin Nymanin kohdalla kertonee vain siitä, että tuotantotiimikin on tajunnut ettei se Baba pysty tiettyjä vitsejä kertomaan vielä viidennelläkääntoista kerralla ilman repeilyjä, joten ovat sitten päättäneet tehdä siitä "huumoria" näyttämällä koko roskan. Toimii ehkä yhden kerran ja on luonnollista, että joskus pokka ei kestä mutta kun tätä tapahtuu alituiseen. Kuten totesit, ei vaan sovi tuohon tuomarin pirtaan että koko ajan nauretaan varsinkaan etukäteen käsikirjoitetuille vitseille.

Muutkin ovat siis huomanneet YleLeaksin juontajan kyvyt. Itse olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että jos tuossa tuomarin virassa pitää joku nainen olla, niin Pirjo Heikkilä vain kehiin. Mutta eiköhän Baba tuolla vedä niin pitkään kunnes Uutisvuoto loppuu tai haluaa itse ohjelmasta pois lähteä. Valitettavasti.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuomas Kyrö oli hyvä tänään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös