Kyllä minäkin näen tuon saman asian tai siis ajatuksen siellä taustalla. Tarkoitin lähinnä sitä, että kun sieltä Ruotsista matkustaa porukkaa Suomeen mellakoimaan, niin mikä on sen "monikulttuurisempaa"? Eli kun puhutaan näistä idiooteista rasisteina ja monikulttuurisuuden vastustajina, niin ovatko he kuitenkaan? Toki tämä on typerä aihe muutenkin, koska idiotismi on aina idiotismia, mutta se näyttäytyy jännässä valossa tällä tavalla.
Enkä siis todellakaan ole puolustelemassa tuon järjestön toimia. Tarkoitan vain sitä, että nämä asiat ei aina ole ihan niin yksinkertaisia kuin moni haluaa niistä tehdä. Vähän kuten koko ketjun aihe missä maalaillaan aika lavealla pensselillä porukkaa nurkkiin. Nämä on monisyisiä ja monipolvisia asioita, jotka kuitenkin, ehkä, kytkeytyy aika pahasti nykyiseen vallitsevaan markkinatalouteen.
Ulkoapäin tarkasteltuna Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen (eli Nordic Resistance Movement) toiminta näyttäytyy monikulttuurisena, koska (ideologisesti ja konkreettisesti) he ovat yhdistämässä toisiinsa alueen, joka ulottuu laajemmalle kuin yhden maan alueelle. Sen sijaan liikkeen sisältä tarkasteltuna, heidän toiminta näyttäytyy yhden kulttuurin (kulttuurialueen) suojelemiselta ulkoa tulevaa uhkaa vastaan - tai näin he ymmärtääkseni pyrkivät perustelemaan toimintaansa, joka perustuu ideologiaan (kansallissosialismi) ja tiettyyn - heidän kuvittelemaan - yhtenäiseen kulttuurialueeseen eli PV:n tapauksessa Pohjoismaiden alueelle luotavaan kansallisosialistiseen valtioon.
Heidän näkökulmasta tarkasteltuna uhkia ovat kaikki, jotka vastustavat ideologiaa ja sille pohjautuvaa (kuvitteellista) yhtenäiskulttuuria.
En ole itsekään perehtynyt todella syvällisesti heidän ajattelumallinsa ulottuvuuksiin, siinä kun on reikiä kuin tahkojuustossa, ja suomalaisille uusnatseille asetelman luulisi olevan vielä ongelmallisemman, mutta kun tarpeeksi runnoo, niin neliökin uppoaa reikään.
Muutoin
@olkikuukkeli 'lta kiinnostava ketju, mutta tietyllä tapaa keskustelussa ollaan, mielestäni, liikaa takerruttu talouskysymyksiin ja tilastoihin, joilla toki on oma todistevoimansa, mutta niiden osoittamasta todistevoimasta huolimatta, näemme ympärillämme maailman, jossa populismi ja sen myötä uusnationalismi nousee. (Mielestäni järjestys on tämä, populismi ruokkii uusnationalismia ja sen avulla on mahdollista synnyttää uusnationalistisia liikkeitä, joko sisältä tai ulkoa käsin).
Ja se mikä näissä liian usein unohdetaan, ja minkä vastapuoli ts. populistiset toimijat/ operaattorit muistavat, on tunne ja kokemus sekä ihmisen käyttäytyminen - niihin vetoaminen ja tunnereaktioiden voimistuttaminen ja kohdentaminen. Ongelmana pidän myös sitä, että aivan liian usein ja liian monesta suusta nämä populistien "kannattajat" (kohderyhmät) leimataan "marginaaliryhmäksi", "reppanoiksi", mikä itse asiassa on nähdäkseni näiden populistien toive, koska tuolloin he voivat voimistaa vastakkainasetelmaa
me vs ne muut (ja näitä "muita" ryhdytään jossain vaiheessa dehumanisoimaan). Filosofisesti voimme tietty pohtia, että mitä "reppanaksi" nimittely sitten on?
Populistit ja heidän tukijansa saavat tukea myös "
hiljaiselta enemmistöltä", joka ei välttämättä kannata näiden ryhmien rajuimpia ajatuksia, tai paluuta jonnekin vuosikymmenten taa, mutta jotka kokevat elämänmenen olevan liian vauhdikasta; jäävänsä paitsi jostain, kun eivät koe oman äänensä tulevan kuuluviin riittävästi; haluaisivat hetkeksi pysähtyä ja ottaa "askeleen" taaksepäin. Moni heistä kenties kokee suurempaa läheisyyttä äänekkääseen populistien joukkoon kuin globalisteihin, jotka nähdään hyvin koulutettuina tämän päivän eliittinä, joka pääsee nauttimaan eduista, joihin muilla ei ole mahdollisuutta. Ja, painotan, kyse on kokemuksesta, ei välttämättä todellisuudesta - tunne!
Virhe on nähdäkseni tehty myös siinä, että pitkään kuviteltiin kyseessä olevan ideologisen janan, jossa yksi ääripää on se ongelma (äärioikeisto). Tarkastelun tulisi kuitenkin olla moniulotteisempaa, oikea-vasen, konservatismi-liberalismi, menneisyys-tuleva, uskonnollisuus-maallisuus jne. jne. Moniulotteisempi kokonaisuus saa kuitenkin aikaan sen, että erilaiset ryhmät voivat solmia hetkellisiä liittoja ideologisesti vastakkaisten ryhmien kanssa yhteistä vihollista vastaan.
"
The most important factor should not be whether these groups are pro-Russian or not. What they oppose is of much greater importance here. The enemy of my enemy is my friend. It is simple and easy to understand. If we adopt such an attitude in order to appeal to all possible allies (who either approve of us or who do not) more and more people will follow suit – if only due to pragmatism. In doing so we will create a real functioning network – a kind of Global Revolutionary Alliance." A. Dugin.
En ole valistunut diktaattori, joten en osaa antaa oikeaa vastausta ratkaisuksi - väärän antaminen kyllä onnistuu. Mutta niin kauan kuin ongelmaa vähätellään, eikä puututa perussyihin ja oikeasti ymmärretä sitä, että Suomessa ja Euroopassa on yhteensä kymmeniä miljoonia, jotka kokevat olevansa osattomia ja jäävänsä muiden jalkoihin, saamatta mitään kompensaatiota, niin olemme osa ongelmaa, emme sen ratkaisua.
Yksilötasolla, jossa lopulta monet asiat ratkaistaan, moni elää nollasummapeliä - mikä luo otollisen maaperän disinformaatiolle, propagandalle, erilaisille salaliittoteorioille jne. Nykyään käytössä on, kenties tehokkain välinen koskaan, näiden levittämiseen ja jakamiseen - kokonaisuutena verkko (internet, sosiaalinen media eri alustoineen, youtube tms. palvelut) ja tässä pelissä totuudenpuhujilla on nallipyssyt aseina tykkejä vastaan.
Kirjoituksestani voi saada sen kuvan, että kannatan jonkin sortin "tasajakoa" - kaikille vähän (ja sitten varallisuus lopulta keskittyy uudelleen harvojen käsiin, kuten se sosialismissa/ kommunismissakin teki, vaikka hiukan eritavalla), mikä on väärä kuva. Toivon oikeastaan sitä, että Suomessa, Euroopassa, maailmalla entistä pienempi osa ihmisistä kokisi osattomuutta, kokisi menettävänsä jotain saamatta mitään tilalle, niin ehkäpä jonain päivänä lähestyvä aallonpohja vaihtuu jälleen kiidoksi ylöspäin.