Asiasta kukkaruukkuun. Aika mielenkiintoinen ensi kausi siinä tapauksessa mikäli Liigan viimeinen säilyttää paikkansa ja Jokerit nostetaan kabinetissa. Varmaan päättäjät sormet ristissä toivovat, että nousisivat pelaamalla, mutta ei se nyt ihan varmaa taida olla.
Paperilla karsintojen voitto mestisjoukkueelle on unennäköä.
Ei ole sisäpiiritietoa, se tähän kärkeen. Minusta kabinettikumous (Keklun selvitys) tähtää järjestelmäuudistukseen, pääpointti ei ole Jokerien nousu. Se leivotaan sit siihen kylkeen jotenkin. Jokerien tulo mestikseen antoi buustia koko sarjalle, mutta ei poistanut ongelmia. Sama liigan kanssa.
Puheissa on ollut kaksi ammattisarjaa. Miten sellaiset saadaan? Suurin mörkö kaiken taustalla on TV-eurojen jakaminen. Ei mestis muutu yhtään enemmän ammattisarjaksi, jos rahaa ei tule lisää. Liigajengit ei halua tietysikään luopua yhdestäkään sentistä, sillä palkanmaksukyky on jo nyt heikko vrt muut eurooppalaiset sarjat. Silti minusta pitäisi liigan ja mestiksen mediasopimukset lyödä yhteen ja jakaa mestikseen enemmän kuin tässä nykyisessä systeemissä. Jos halutaan 2 ammattisarjaa. 100 varmasti ei tule mitään kristillistä tasajakoa, gappi jää edelleen isoksi. Nykyään luvut on liigassa yli miljoona, mestiksessä 60 000. Mestiksen hilloja pitäisi hilata ylöspäin ainakin 200k€. Jokereilla oli ihan uskottava jengi viime kaudella 300 kilon pelaajabudjetilla.
Mun ehdotus 12+10 malliin on tämä:
-SM1 8 jengin pleijarit, 2 lomille ja 2 pelaa playoutit
-SM2 8 jengin pleijarit ja 2 playout
-voittaja on joko Suomenmestari tai nousija
-playouteista tippuu suoraan joko SM2 tai Suomi-sarjaan, koska sarjojen välillä tulee olemaan niin suuret erot, että karsinta = status quo. Veri ei vaihdu.
Hallivaatimuksia joutuu liiga jyrkästi loiventamaan, jos sarjat halutaan oikeasti auki. Näillä eväillä olisi luvassa sekä hissijoukkueita että konkursseja. Olis medialla kerrottavaa ja mielenkiintoa sarjojen molempiin päihin.
Mihin tässä enää Keklua tarvitaan? Mä tein jos sen duunit! Rahat mulle. ;)
Liigassa on 16 ja mestiksessä 10 porukkaa yht 26, toi 12+10=22. Neljälle seuralle olisi luvassa ns kylmää kyytiä. Suotavaa olisi yksi ylimenokausi, jolloin tiedetään mistä pelataan. Jokerien nostoa ylemmäs en jaksanut tässä kohtaa miettiä. Ehkä ylimenokauden mestisvoittaja nousisi ja liigasta tippuisi 5. Narrien nousu ens kaudeksi ei toteutuisi.
edit yksi sana lisää