Sellainen kysymys vielä, että Sonylla ilmeisesti nuo UHD 4k televisiot on sellaisia, jotka osuvat tuohon hintahaarukkaa, mutta LG:ltä löytyy myös UHD NanoCell 8k televisioita. Onko tuo 8k sellainen, että kannattaa maksaa se extra 100-200 euroa? Käsittääkseni tällä hetkellä juuri mikään elokuva, sarja tai livelähetys ei käytä tuota 8k teknologiaa, mutta tarkoituksena on kuitenkin pitää televisio vähintään 5 vuotta ennen uuden ostamista. Vai meneekö tällä hetkellä vielä hukkaan tuo ylimääräinen panostus ja kannattaa odotella rauhassa siihen kun seuraavan kerran mennään televisio ostoksille?
Mä en jaksa millään uskoa, että 8K tarjoaa peruskuluttajalle yhtään mitään, minkä vuoksi siitä itsessään kannattaisi maksaa ekstraa. Jo pelkkä 4K on tarkkuudeltaan sitä luokkaa, että erottaakseen 4K-kuvan HD:stä pitää olla ruudun koosta riippuen alle kahden metrin päässä. Mutta tääkin on niitä juttuja, että se 8K malli saattaa muuten vaan olla parempi kuin vanhempi ja halvempi 4K. Jos sillä hintaerotuksella ei tosiaan saa mitään muuta kuin tuon resoluution, niin siinä tapauksessa jättäisin maksamatta. Mutta harvoin asia on näin yksioikoinen. Ennen valintaa menisin kyllä katsomaan jonkun riippumattoman saitin arviot töllöstä, esim. rtings.com. Kunhan muistaa, että Euroopassa mallimerkinnät saattavat poiketa hiukan noista testatuista.
Mulla on LG Nano86 (4K). Varmaan joku nillittäjä olisi laittanut ton yksilön palautukseen nurkkien valovuodon takia. Mua se ei haittaa, koska en katsele leffoja juuri lainkaan. Normikatselussa se ei edes näy kuin erikoistapauksissa. Oikeastaan ainoa motkotuksen aihe tuossa on katselukulmat. Kuva haalistuu hiukan, kun katsoo hiukan sivusta. Meidän sijoittelulla se tarkoittaa sitä, että nojatuoli on sohvan vieressä telkkarin reunan tasalla, eli pää on telkkarista katsoen sivussa. Eipä tuokaan haittaa kuin sitä nojatuolissa istujaa. Mulle tuo oli pieni yllätys, kun makkarin halvemmassa niinikään IPS-paneelisessa perus-LG:ssä on paremmat katselukulmat. Olen kyllä satavarma, että tekniikan puolesta tuo töllö on tuossa vähintään sen viisi vuotta. Siinä ajassa joku satunnainen appi saattaa lakata toimimasta, mutta sitä varten on ulkoinen chromecast.
Loppukaneettina heitän, että about kaikki tunnettujen merkkien nykytelkkarit ovat aika hyviä. Noi keskustelufoorumien teknofriikit löytävät kaikista vaikka mitä vikoja ja turn-offeja, mutta loppuviimein se kuvan kauneus on hyvin usein kiinni siitä, kuinka paljon uhraa aikaa säädöille. Tehdasasetuksilla melkein kaikki ovat minusta aivan karmeita. Mutta kun ottaa ne dynaamiset parannukset pois ja pistää värit, kontrastit, taustavalot jne. ojennukseen, niin kelvollisen kuvan saa luultavasti aikaiseksi. Niitä hienosäätöjä on vain mallista riippuen ihan pirusti. Aika harva edes tietää, mitä ne ovat ja mihin ne vaikuttavat. Mä kopsasin omaani rtingsiltä asetukset ja lopputulos oli parempi kuin se, minkä sain perstuntumalta sitä ennen tehtyä. Parikymmentä minuuttia niitä sai kakella sohia. Ei viittis kovin usein tehdä. Tuonkin tein pitkin hampain sen jälkeen, kun telkku oli mystisesti heittänyt itsensä tehdasasetuksiin kaiken tekemäni hienosäädön jälkeen. Hiukan harmitti hukkaan heitetty aika, mutta nyt rokkaa. Onneksi se LG:n magic remote (hiiren ja tavallisen kaken hybridi) on käytettävyydeltään ihan eri luokkaa kuin tavalliset kaket.