Uusi kännykkä

  • 1 246 045
  • 5 798

Kaivanto

Jäsen
Vaikea käsittää ettei kukaan näe vanhantyyliselle näppäinasettelulle enään käyttöä, voiko noita kosketushärpäkkeitä käyttää edes yhdellä kädellä?! Itse kirjoittelen tekstareita ja käytän puhelinta koko ajan vain peukalolla.
En näe isolla näytöllä mitään muuta hyötyä PUHELIMESSA kuin kuvien, elokuvien,dokumenttien katselu. Voiko joku sanoa että siitä on helpompi näpytellä kuin vanhantyylisessä. Kuka idiootti näitä suunnittelee.

Voi käyttää jotenkuten yhdellä kädellä. Mutta siinä missä vanhanaikaisella peruskännykkällä pystyi näpyttämään tekstiviestiä vaikka katsomatta kaupungilla kävellessään, kosketusnäyttövehkeellä on pysähdyttävä näyttöä tihrustamaan.

Puolisen vuotta ollut Galaxy S II käytössä ja kosketusnäyttö on juuri niin vittumainen käyttöliittymä tekstinsyötössä kuin pelkäsinkin. On kokeiltu swypet ja muut mutta ei järki/sormet taivu niihin. Fyysisten näppäinten vastetta ja tuntumaa ei vain yksinkertaisesti voi korvata mitenkään.

Ja täytyy erikseen painottaa, että aina, kun ottaa valokuvaa ja on onni ja autuus laukaista kamera kosketusnäytöltä, mikä ensinnäkin saa kameran väistämättä aina hieman tärähtämään ja on toisekseen erittäin jähmeä ja hankala toimenpide verrattuna kameran kyljessä sijaitsevan laukaisimen käyttöön, tulee tosiaan mieleen että KUKA VITTU NÄITÄ SUUNNITTELEE ja miten saatanan sekaisin maailman kännykkäinsinöörit voivat kosketusnäytöstä mennä. Tuo on aivan seinähullu ratkaisu.

Ison näytön hyvä puoli? No niin kuin sanot, videot, ja esimerkiksi jäähallilla voi erätauolla kyylätä laukaisukarttaa ja ylipäänsä puhelin on siedettävä surffailukäytössä tien päällä. Sekä viihdekäytössä (videot ym. surffailu) että hyötykäytössä (esim. navigaattori) kätevä laite aina taskunpohjalla.

Tuolla "puhelimessa"-logiikalla voisi yhtä hyvin kysyä, miksi PUHELIMESSA pitää olla kamera.

Seuraava älykännykkäni tulee kyllä taatusti olemaan liu'utettavalla näppiksellä varustettu kommunikaattori-tyylinen, jos sellainen vain markkinoilla sitten aikanaan on. Toivottavasti kosketusnäyttöhysteria helpottaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Juu, vihdoin asiallista keskustelua kännyköistä ja siitä miten typerään suuntaan älypuhelimet ovat kehittyneet. Olisiko E6-00 mitään, qwerty ja 8 mpix kamera. Taitaa siinäkin olla vain keskinkertainen kamera rasitteena.
 

scholl

Jäsen
Voi käyttää jotenkuten yhdellä kädellä. Mutta siinä missä vanhanaikaisella peruskännykkällä pystyi näpyttämään tekstiviestiä vaikka katsomatta kaupungilla kävellessään, kosketusnäyttövehkeellä on pysähdyttävä näyttöä tihrustamaan.

Lähetäpä viesti tollaisella kosketusnäyttöpuhelimella, kun ajat autoa. Vanhalla kännykällä muisti ulkoa kuinka monta kertaa kutakin näppäintä piti painaa, jotta tuli joku kirjain ja pystyi kirjoittamaan viestin niin, ettei se häirinnyt lainkaan ajamista. Nyt kosketusnäyttöpuhelimella jopa soittaminen on tehty lähes mahdottomaksi, puhumattakaan viestien kirjoittamisesta. Eiköhän se ole vain joku välivaihe puhelinten kehityksessä, joka menee ohitse.

Samaa mieltä siitä, että kännykkäkameroilla ei saa kuvia kuiteista. Mulla oli viime kesänä joku tilanne, että olisi pitänyt kuvata kuitti, mutta digikamera ei ollut matkassa ja vaikka otin kännykällä kuinka monta kuvaa ja siirsin ne tietokoneelle niin aina se kuva oli sellainen, ettei tekstistä saanut selvää.
 

scholl

Jäsen
Juu, vihdoin asiallista keskustelua kännyköistä ja siitä miten typerään suuntaan älypuhelimet ovat kehittyneet. Olisiko E6-00 mitään, qwerty ja 8 mpix kamera. Taitaa siinäkin olla vain keskinkertainen kamera rasitteena.

Mä olisin ostanut ton puhelimen aikanaan, mutta kun se ei ollut vielä markkinoilla niin ostinkin C7. Vaikutti hyvältä se E6 kyllä.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Kuka niitä kosketusnäytöllisiä puhelimia pakottaa ostamaan? Kyllähän ihan modernit älympuhelimet -kategoriasta löytyy fyysisellä näppiksellä varustettuja malleja. Niiden vähäisyyttä en tosin ihmettele, kun fyysinen näppis lisää paksuutta ja usein laitteen yleisfiilis ja estetiikka* kärsii liukumekanisimista.

Modernien älypuhelinten aikakaudella (minun tapauksessa siis = iPhone 4 ja SGS II) on viestin kirjoittaminen nopeutunut huomattavasti, kun ei tarvitse montaa kertaa naputella yhtä näppäintä.

*Kyllä, minulle on tärkeää että älypuhelin on myös esteettinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihme nakkisormia jengillä. Kyllä mulle sujuvaan kirjoittamiseen riittää SGS 2:n värinävaste ja skandinäppis. Ei sillä toki ajaessa tekstailla, mutta se kai ei ole tarkoituskaan. Muu käyttäminen onkin sitten tuplasti mukavempaa kuin fyysisellä näppiksellä varustetuilla luureilla ja esim. tuon mun S 2:n näyttö riittää hätätapauksessa streamien seuraamiseen
 

Kaivanto

Jäsen
Kuka niitä kosketusnäytöllisiä puhelimia pakottaa ostamaan? Kyllähän ihan modernit älympuhelimet -kategoriasta löytyy fyysisellä näppiksellä varustettuja malleja.

Jep, mutta kun kriteerit oli hankkia puhelinominaisuuden sisältävä taskutietokone mahdollisimman suurella näytöllä ja päivän huippuraudalla, paras vaihtoehto oli oikeastaan Noksun E7 ja sen raakkasi pois kuoleva alusta. Mulle tämä on ensimmäinen kosketusnäyttöpuhelin, nyt tinkisin muista ominaisuuksista enemmän qwertyn vuoksi.

Ilmeisesti mä olen yksinäni liian pieni segmenttu, mutta jos olisi tämä nykyinen qwerty-näppiksellä ja tuplasti isommalla akulla, olisin tyytyväinen. Saisi ihan rauhassa painaa 300 grammaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Kyllä mulle sujuvaan kirjoittamiseen riittää SGS 2:n värinävaste ja skandinäppis.

Jaa, musta taas värinävaste on paraatiesimerkki ominaisuudesta, joka on kiva karkki markkinoinnissa mutta käytettävyyden kannalta yhtä tyhjän kanssa. Sokkona/liikkeessä näppäilyssä tuosta ei ole mitään apua, akun polttamiseen kelpaa sen sijaan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, ei sillä sokkona kirjoiteta, enkä sitä meinannutkaan. Ehkä ilmaisin itseni hiukan epäselvästi, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että kirjoittaminen on mulle aivan yhtä nopeaa ellei nopeampaa kuin fyysisellä näppiksellä. Tähän värinävaste tuo ainakin mulle selkeän helpotuksen, ilman sitä homma oli vähän liian tunnotonta.

Sokkona ei voi kirjoittaa, se on kieltämättä puute verrattuna vanhaa hyvään aikaan, mutta eipä noita tilanteita niin usein eteen tule. Pyrin välttämään ajaessa kirjoittelua, tosin selkeällä osuudella se onnistuu lyhyesti ja pakon edessä aika helposti. Peukku yltää pystysuoraan luuria pitäessä kaikille näppäimille. Kävellessä hoituu facebook, surffailu, navigointi ja viestit. Eikä mulla todellakaan ole mitkään runoilijan peukut.

Oikeastaan tulen aivan täysin toimeen ilman fyysistä näppistä, ja samalla luuri on fantsumman näköinen. Ainoa tilanne, missä olisi hyvä olla olemassa perinteinen abc-näppis, on virkavallan paikallehälyttäminen huomaamattomasti. Vanhoilla luureilla homma hoitui navi+*+112, nyt joutuisi ensin arvailemaan, sattuiko oma tunnuskuvio kohdilleen, sitten pitäisi arpoa luurin kuvaa alakulmasta ja sitten vielä sitä, missä ne numerot nyt olivatkaan. Pienen koplaamisen jälkeen päälle pamahtaisi varmasti joku Angry Birds, jos nyt ylipäätään sohisi sen tunnuksen ensin oikein, ja sitten joutuisikin ryöstömurhatuksi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
^Pikku paikkaus. Kyllä hätänumeroon soittaminen pitäisi onnistua ilman lukituksen avaamista. Esim. oma Sensation HTC:n vakiosoftalla näyttää tunnuskuvionäytön alla "Hätäpuhelu"-napin.

Noin muuten näinä päivinä on tehokkaampaa käyttää puhelinta nyrkkirautana kuin soittaa "Mitäs tänne soittelet"-numeroon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No niinpä onkin. On tuossa mun sampassanikin se, mutta en muistanut. No, siihen meni sekin vitsi.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Jaaha, BlackBerry rantautumassa Suomeen. Tekeeköhän tuolla mitään?
 

scholl

Jäsen
Olen odottanut BlackBerryä jo reilut 5 vuotta, mutta en kyllä aio nyt hankkia, kun ei tule Soneralle. Muutenkin vähän sellainen fiilis, että nyt pitää ostaa Nokian puhelin, eikä joku muu. Silloin viitisen vuotta sitten, kun Nokia oli ylimielinen markkinajohtaja kuin Lappari kaljamarkkinoilla aikanaan konsanaan niin ostin mm. Motorolan puhelimen, mutta nyt on kyllä niin, että mielummin sitä ostaisi vain Nokian puhelimia. Sinänsä pidän BlackBerryn tavasta tehdä puhelimia. Pääpaino on oikeasti niissä asioissa, mitä puhelimessa pitää olla, eikä millään nettisurffailulla, koska internetin sivujahan voi selata isolta näytöltä tietokoneella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
koska internetin sivujahan voi selata isolta näytöltä tietokoneella.

Vaan jos lähtee ulos, tuonne ihan oikeaan maailmaan (lieneekö tuttu?), niin voi törmätä joskus tarpeeseen käyttää internetiä puhelimella koska aina ei välttämättä pääse tietokoneelle silloin kun olisi tarve. Eihän tuollaisella pienellä näytöllä nyt ilokseen surffaile mutta jos on tietokoneen ulottumattomissa ja tarvitsee nopeasti katsoa jotain netistä niin on tuo ainakin minusta ihan käytännöllinen ja kätevä ominaisuus puhelimessa.
 

scholl

Jäsen
Vaan jos lähtee ulos, tuonne ihan oikeaan maailmaan (lieneekö tuttu?), niin voi törmätä joskus tarpeeseen käyttää internetiä puhelimella koska aina ei välttämättä pääse tietokoneelle silloin kun olisi tarve.

No montako krt sitä pitää tehdä? Joku kerran vuodessa max. Itselläni on ainakin kännykkä, joten voin soittaa jollekin, että katsopas netistä tms. Toisekseen hyvin monissa paikoissa voi läppärin yhdistää nettiin. Netti kännykässä on tavallaan ihan hyvä lisäominaisuus, mutta se on vähän kuin käsisammutin eli hyvä olla olemassa, mutta toivottavasti ei tarvitse ikinä käyttää.
 

lihaani

Jäsen
Vaan jos lähtee ulos, tuonne ihan oikeaan maailmaan (lieneekö tuttu?), niin voi törmätä joskus tarpeeseen käyttää internetiä puhelimella koska aina ei välttämättä pääse tietokoneelle silloin kun olisi tarve. Eihän tuollaisella pienellä näytöllä nyt ilokseen surffaile mutta jos on tietokoneen ulottumattomissa ja tarvitsee nopeasti katsoa jotain netistä niin on tuo ainakin minusta ihan käytännöllinen ja kätevä ominaisuus puhelimessa.

Ihan tähän kännyköiden nettikäyttöön:

Minusta N9:n juoheva moniajo on pelien katsomisesa hyvä etu. Puhelimessa pelin aikana on päällä liigan pääsivu, tulosvedon Teksti-TV-sivu ja nettiradiosta kuuntelen YLE-puhetta. Omasta mielestäni pysyn reaaliajassa kartalla aika hyvin, mitä liigan kiekkokierroksella tapahtuu.

Totta kai jokaisella on eri painotukset kännykän käytössä ja joku ei tule koskaan tarvitsemaan nettiä puhelimessa. Ja se on aivan yhtä oikea tapa kuin omani.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
En kyllä oikein tiedä tuosta Blackberrystä, kun eikös sitä vastaan nostettu jo ryhmäkanne Kanadassa, koska yhteydet oli niin huonot? Ja ainakin viime syksynä koko Euroopan ja Aasian Blackberryt olivat viikkotolkulla ilman yhteyksiä mihinkään. Jotenkin ei herätä luottamusta, mutta varmaan joku rohkea joka muutenkin vaihtaa kännykkää pari kertaa vuodessa uskaltaa vehjettä kokeilla. Toisaalta eihän olisi mitään järkeä ostaa iPhonejakaan, laadultaan paskoja kun ovat, mutta niin ne vaan myyvät hyvin, koska ovat sexyjä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Blackberry tulee Suomen markkinoille | Kauppalehti.fi
Juu, Cubio tuo BlackBerryt Suomeen. Saattaisi olla juuri oikea puhelin meille keski-ikäisille nakkisormille, kuten nuorempi väki "leikkisästi" ajattelee, kun BlackBerry-laitteissa on oikeat näppäimet ja ovat muutenkin vanhanaikaisen oloisia puhelimia.

Itseasiassa niillä Blackberryillä, joita olen kokeillut on ollut todella vaikea kirjoitella vaikka koko näppis löytyykin. Jos vertaa vaikka nokian näppispuhelimiin, niin Blackberryn nappulat ovat naurettavan pienet ja epäkäytännölliset.

Lisäksi blackberry on ymmärtääkseni jäänyt muutenkin kehityksessä pirusti jälkeen parin viime vuoden aikana. Ainakin verrattuna iPhoneen. Vertailupohja Nokiaan on minulla varsin heikko, joten en lähde edes kokeilemaan.

Omat kokemukseni blackberrystä on aika pitkän ajan takaa, mutta kevyesti huonoin älypuhelin, joka on käteeni osunut. Vieläkö niissä on se rulla vai joko siitä päästiin eroon?

E: Jaa, näköjään ei rullaa noiden kuvien perusteella enää ole.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En minä oikeasti BlackBerryä osta itselleni. Lontoossa BlackBerryjä näkee todella paljon nuorison käsissä, kun katselee kadulla, kaupoissa ja pubeissa millaisia puhelimia porukat käyttää iPhonen ja Samsungin Galaxyjen lisäksi. Nuoriso näyttää erityisen ihastuneelta BlackBerryihin, joten oletan niiden olevan hyviä viestimislaitteita, kun käyttää Facebookia ja Twitteriä ym. sosiaalista mediaa.
 

Soolo

Jäsen
Lauantaina pitäisi valita puhelimeksi joko iPhone, Lumia tai Samsung Galaxy Nexus. Tai nämä siis ovat pintapuolisen tutkimukseni perusteella ne kolme parasta ehdokasta tällä hetkellä.

Samsungin puolelle olen kääntymässä, mutta ainoa mikä mietityttää on navigointi. Häviääkö siinä noksulle minkä verran, aiemmin mulla on ollut Nokia ja siinä kyllä oli hyvin hallussa nuo navigointiasiat, ja sitä ominaisuutta tulee käytettyäkin pirun usein.

Eli osaako joku neuvoa tuosta Samsungin ja Noksujen navigointiohjelmien eroista enemmän?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos et jotain sovellusta osta Samsungiin, käytät käytännössä Google Mapsia reitteineen päivineen. Ihan ok, jos vieressä on joku, joka pystyy seuraamaan tai vain tsekkaat paikan sijainnin. Voi olla, että en vain ole tajunnut jotain, mutta siis Nokia on kyllä ainoa, jolla kunnon navigointi on ilmaisena ja valmiina. Kartat siihen sitten Ovista. Jos minä nyt saisin valita, ottaisin Lumian innosta pinkeänä, vaikka tämä SGS 2 on ollut pieniä yhteysvaikauksia lukuunottamatta todella hyvä luuri. Itse kävin hiplaamassa toissapäivänä Lumiaa ja ihastuin täydellisesti.

Jos siis kartat ratkaisevat, ota Lumia. Saat samalla ainakin hetkeksi aikaa vähän spesiaalimman luurin. Todella hyviä varmasti molemmat. Eikös Nexus voittanut juuri jonkun testin?
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos navigaattoria haluaa, niin kannattaa ostaa sellainen. Jos taas ostaa kännykkää ja navigointiominaisuus on plussa, niin kannattaa miettiä, onko se se n. 50 € kustannus kuitenkaan kovin merkittävä, kun luuri maksaa kuitenkin sen 500-600 euroa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Lauantaina pitäisi valita puhelimeksi joko iPhone, Lumia tai Samsung Galaxy Nexus. Tai nämä siis ovat pintapuolisen tutkimukseni perusteella ne kolme parasta ehdokasta tällä hetkellä.

Samsungin puolelle olen kääntymässä, mutta ainoa mikä mietityttää on navigointi. Häviääkö siinä noksulle minkä verran, aiemmin mulla on ollut Nokia ja siinä kyllä oli hyvin hallussa nuo navigointiasiat, ja sitä ominaisuutta tulee käytettyäkin pirun usein.

Eli osaako joku neuvoa tuosta Samsungin ja Noksujen navigointiohjelmien eroista enemmän?

jaa häviääkö? No sitä voi miettiä, että kuinka paljon. Nokian navigointi on sata kilometriä edellä muita. Saahan samsungiin varmasti maksullisen ohjelman jolla pärjää hyvin, mutta noiden perusversioiden vertaaminen lähinnä aiheuttaa naureskelua.

Jos samsungin haluat muuten, niin osta se ja osta navigointisovellus siihen. Mutta ei kannata kyllä tosissaan miettiä, häviääkö mukamas google maps nokian navigoinnille. Kerran vielä, kyllä häviää ja ihan helvetisti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lisäksi pitää muistaa, että luureilla on hintaeroa käsittääkseni rapiat satanen ja siihen vielä navigointiohjelman hinta päälle. Eli omilla rahoillani ei hirveästi miettisi. Mutta kuten sanottu, valinta on vapaa, ja varmasti hyvä luuri tuo Samppakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös