Itse olen kyllä sitä mieltä, ettei kännykässä kosketusnäyttöä tarvitse mihinkään ...
Ok. Mietippä esimerkiksi seuraavia tyypillisiä "älypuhelimella" tehtäviä asioita:
1. Miten kopioidaan tekstiä kännykän selaimesta sujuvasti ja liitetään vaikkapa muistioon haluttuun kohtaan ilman kosketusnäyttöä.
2. Miten suurennetaan selaimella näkyvää tekstiä/kuvaa tai ylipäätänsä liikutaan nettisivulla ilman sormella pyyhkäsyjä.
3. Google Mapsissa liikkuminen.
4. Kalenteriin lisääminen, joudunko kirjoittamaan päivämäärän sen sijaan että painan graafisen kalenterin päivää sormella.
5. Youtubessa hyppääminen haluttuun kohtaan silmämääräisesti aikajanaa koskettamalla.
6. Kameraohjelman ottaminen nopeasti esille. kosketusnäytöllä ei tarvitse näppäinlukkoa avata vaan riittää kamerakuvakkeen pyyhkäisy).
7. Ohjelman valinta. Lienee ilman kosketusnäyttöä aika hidasta valita kymmenien ohjelmien joukosta haluttu.
Aivan hirveä määrä erilaisia pienempiä ja suurempia toimintoja mitä ei yksinkertaisesti pysty tai välttämättä edes kannata ilman kosketusnäyttöä tehdä. Tässä tuli vain murto-osa mitä äkkiseltään tuli mieleen.
... ja toki sitä oppii käyttämään, mutta sen käyttäminen ei ole yhtä mukavaa kuin perinteisessä kännykässä. Esim. viestien kirjoittaminen. Kosketusnäytöllä on mahdotonta kirjoittaa ilman virhepainalluksia. Lisäksi kirjoittaminen on mahdotonta esim. ajaessa katsomatta näyttöön kuten perinteisellä kännykällä.
Viimeinen lause ainoa joka omalla kohdallani pätee edelleen, eli joudun käytännössä katsomaan aina kännykkää kun kirjoitan. Muuten, esimerkiksi kirjotusvirheitä ei tule käytännössä lainkaan, kirjoitanpa sitten pysty- tai vaaka-asennossa. Kirjoitusnopeudenkin luulen olevan hyvää tasoa. Nämä eivät johdu siitä, että olisin harjoitellut paljon, vaan siitä, että nykyiset kosketusnäytöt ovat vain niin hyviä ja tarkkoja. Puhelimeni on toissa vuoden malli, HTC Desire.