Olen kritisoinut myös iOS:ää tuosta jälkeenjääneestä käyttökokemuksesta ja mielestäni se on jopa Symbiania jäljessä. Sitten tosin kun iOS:n jailbreakaa niin mahdollisuudet ovatkin jo huikeat.
Vastataan nyt tänne, vaikka iPhonella on omakin ketjunsa. Olet tosiaan kritisoinut, mutta viestihistoriaa kun kaivelin, niin en löytänyt juuri muuta kuin widgettien puutteen ja käyttöliittymän rajatun muokattavuuden. Ohessa nopeasti hakusanoilla iOS ja iPhone löytyneet viestit:
1.8.2011
Iphone alkaa jo olemaan aika vanhanaikainen ja ilmeisesti kehitystä ei ole juurikaan nähtävissä.
1.8.2011
Iphone 4 ei tietenkään ole vanha mutta iOS alkaa olemaan jo aika jälkeenjäänyt. Jopa Symbian^3 on sitä edellä. Ja iOS5 ei ole tulossa ilmeisesti mitään isompaa muutosta vaan peruskäyttäminen säilyy samana. Oikeastihan iOS tarvitsisi ison päivityksen jos se haluaa säilyä vielä tulevaisuudessakin yhtä mielenkiintoisena.
29.7.2011
Höpö höpö. It is just a phone. Naisten puhelin.
23.6.2011
iOS taas on ajamassa itseään umpikujaan kun he eivät oikeasti saa mitään uutta tuohon UI:hin. Applella olisi huikea määrä kavereita vääntämässä jos jonkinlaista widgettiä jos vaan Apple ne saisi käyttöönsä.
6.6.2011
Jos iPhonelle ei julkaista nyt widget-ominaisuutta niin taitaa Android pyyhkäistä iOS:n unholaan.
12.4.2011
Mielestäni iPhone on aivan yhtä hyvin varusteltu kuin Nokialaisetkin. Monet perusominaisuudet ovat parempia kuin Nokialla mm.viestit, musiikki, loki.
27.2.2011
iPhone on ns. yhteensopivuudessaan loistavin. Yksi ohjelma hallitsee kaikkea puhelimessa tapahtuvaa. Aplikaatiot halpoja ja monipuolisia. Aplikaatioiden määrä on aivan julmettu. Jailbreakatussa puhelimessa saa muokattua tuosta sellaisen kun haluaa. Käyttis on yksinkertainen ja selkeä. Ehkä kuitenkin liian tylsä ilman widgettejä. Toimii kuitenkin kuin junan vessa. Internetselain loistava.
15.12.2010
Androidin etu iOS:ään nähden on muokattavuus. Kun iPhone on aika suljettu ympäristö (ennen jailbreakea) niin Androidia pystyy säätelemään aivan eri tavalla. Pystyy vaihtamaan sms-ohjelmat ja e-mail aplikaatiot.
Aika vähän tuossa nyt on mitään sellaista, että iOS:n voisi tuomita käyttökokemukseltaan/käytettävyydeltään vanhanaikaiseksi ja jälkeenjääneeksi varsinkin kun muistetaan, että iOS 5 on tulossa. Niin ne widgetit... niitä ei käsitteekseni tule vieläkään ainakaan sellaisena kuin Androidissa, joten sinun näkemyksesi mukaan Apple kaivaa iPhonen hautaa. Mielelläni lukisin perustelujakin väitteellesi esim. tästä widget-asiasta. Miksi ne tekevät käyttöliittymästä niin erinomaisen, että ilman niitä ei pärjää?
Kritisoit myös käyttöliittymän rajoitettua muokattavuutta, mutta sehän on täysin Applen valitseman strategian mukainen asia ja ei varmasti tule muuttumaan. Niinpä iPhone eivätkä muutkaan Applen tuotteet eivät ole jatkossakaan oikea valinta vempaimiaan viritteleville propellihatuille.
Toisaalta itsekin näytät tietävän, mitä tuolla ajetaan takaa. Tiukka kontrolli takaa sen yhteensopivuuden ja toimivuuden, joka tosiaan on omassa luokassaan (kts. kirjoituksesi 27.2.). Kääntöpuolena on sitten se, että kaikkia sovelluksia ei voi valita vapaasti. Minulla ei tosin ole ollut mitään valittamista. Olen ollut täysin tyytyväinen mm. Mailiin, Safariin, iTunesiin, iPod-soittimeen ja Osoitekirjaan. Toimivat ja enkä ole keksinyt mitään sellaista oleellista ominaisuutta, jonka vuoksi joku/jotkut noista pitäisi voida vaihtaa kolmannen osapuolen sorvaamaan sovellukseen. Vaihtamista pelkästä vaihtamisen ilosta en pidä erityisen oleellisena asiana varsinkin, jos se tarkoittaisi yhteensopivuusongelmia tai muuta riesaa. Muihin kuin em. perussovelluksiin AppStoresta löytyy sitten valikoimaa varmasti niin paljon, että individualistisinkin puhelimensa virittelijä on tyytyväinen.
Tosin minä olen varmasti monien mielestä sellainen fanipoika, joka ei edes kiduttaessa myönnä, että Applen tuotteissa voisi olla puutteita, kun kerran ko. firman vempaimia olen käyttänyt käytännössä aina (eka Omppu tietokoneeksi 1989 ja iPhonen hankin heti kun sellaisen Suomesta sai). Perustele nyt silti, miksi iOS on mielestäsi pudonnut kelkasta muutenkin kuin niillä widgeteillä, sillä se ei voi olla ainoa asia noinkin vahvalle väitteelle.