Itselläni N8. Jos haluaa sujuvaa web-selainta tai salamannopeasti reagoivaa käyttistä, niin N8 nykyfirmiksellä on tuskin oikea laite. Toisaalta tiesin tämä jo ostettaessa ja kun itselläni painoi vaakakupissa enemmän jatkuvasti mukana kulkeva kamera + navigaattori, oli valinta aika selvä. Perustoimintojen lisäksi FM-lähetin ja kännykällä kuvattujen videoiden pikakatselu HDMI:n kautta on paljastunut varsin käyttökelpoiseksi ominaisuudeksi.
N8:n käyttöliittymä ei ole aivan paska, ainakin ero vanhaan S60-viritykseen on huomattava. Toisaalta se ei ole esim. vasteajoiltaan samaa luokkaa kuin Applet tai Androidit, joten näiltä osin Nokialaiset tulevat vielä jälkijunassa. Sovelluskaupasta ei myöskään löydy miljoonaa eri pikkusoftaa, mutta toisaalta itse en tee näillä juuri mitään, hoidan nettisurffailutkin mieluiten isosta ruudusta läppärillä. Hommasin puhelimen marraskuun alussa ja itselläni on N8 on kaatunut tasan kerran, joten mitenkään kauhean bugiseksi en puhelimen softaa sanoisi.
Itse lataan puhelinta joka toinen tai joka kolmas päivä. Edellisen kerran kun testasin oikein kellon kanssa akun kestoa, latasin sen kolmantena päivänä (72h, yksi palkki jäljellä) ja olin tällöin puhunut puhelimessa reilut 3,5 tuntia ja surffaillut netissä 3g:n kautta reilun puoli tuntia. Tämän lisäksi jotain satunnaista puhelimen/valokuvien käpistelyä ja OVI-kaupassa -pyörimistä sekä ehkä reilu tunti mp3-kuuntelua kuulokkeiden kautta.
Valinta kannattaa tehdä raakasti painopisteen mukaan, työkalujahan nämä ovat. Mikään noista vaihtoehdoista ei ole kaikessa paras, mutta tuskin ihan susiostoskaan, kohdistui valinta mihin tahansa.