Mitä ihmeen kompromisseja? Ihan yhtä nopeasti ellen jopa nopeammin kirjoitan kosketusnäytöllä kun pelkkä hipaisu riittää.
Kompromissihan se on ottaa näppäimistö puhelimeen jolloin puhelimesta tulee paksumpi ja kookkaampi.
No mulla on kaksi pelkästään kosketusnäytöllistä puhelinta ollut itselläni käytössä (IPhone & X6) ja molemmissa fyysisen qwertyn puute oli ainakin omille sormillani niin suuri turn off, etten enää edes harkitse pelkästään kosketusnäytöllistä puhelinta. Toista jaksoi pari kuukautta kun oli kytky, ja toinenkin osoittautui vähintään yhtä vastenmieliseksi kirjoittamisen kannalta ja lähti emännälle alle viikossa.
Sama pätee tosin pelkästään fyysisillä näppäimillä toimiviin laitteisiin. Kun on tottunut scrollailemaan ja painelemaan linkkejä sormella, niin paluu nuolinappula-> enter yhdistelmään ei oikein innosta. Molempi parempi.
Jos arvostaa sitä, että puhelin jokusen millin ohuempi kuin toinen ja tykkää kirjoittaa ruutua tökkimällä, niin silloin ei ongelmaa, mutta itse en tule noihin kajoamaan enää ikinä ja omien kokemusten perusteella neuvon, että jokaisen joka on täysikokoiseen qwertyyn tottunut ja vaikkapa sähköpostia käyttelee enimmäkseen puhelimen kautta, kannattaa ensin hyvin tarkasti testailla tuntuuko se kosketusnäytöllä kirjoittaminen yhtä hyvältä, pystyykö kirjoittamaan sillä yhtä sujuvasti, ja kuinka tärkeä ominaisuus se kirjoittaminen puhelimessa itselleen on. Itse ajattelin ensikokemalta ja uutuudenviehätyksessäni, että onhan tämä ihan tarpeeksi nopeaa hommaa, mutta mitä pidempään sitä käytteli, niin sen suuremmaksi katumus ja vitutus kasvoi.
Yksillöllisiä juttujahan nämä. Itselleni ei ole tullut vielä yhtään laitetta vastaan, jossa ei olisi jotain selkeää puutetta verrattuna johonkin vastaavanhintaiseen toiseen laitteeseen. Pitää vaan miettiä mitkä on ne omaan käyttöön vähiten tärkeät puutteet. Omassa puhelimessani isoimmat puutteet löytyvät siitä itse puhelimesta, jossa ei ole lähellekään kaikkia ominaisuuksia jotka suurimmasta osasta laitteita löytyvät. (mm. vain kaksi profiilia = yleinen ja äänetön) Ei haittaa omassa käytössäni, mutta joku puhelinominaisuuksien tehokäyttäjä olisi varmaan repinyt perseensä jo ajat sitten :)