Tilasin Sony Xperia Z1:n, kun vanhalle kävi vesivahinko. Tyylikkään oloinen puhelin, ja myös vesitiiviys on mukava plussa.
Itse hankin pari viikkoa sitten Z1 Compactin, joka on siis käytännössä identtinen puhelin tuon Z1:n kanssa, erona ainoastaan pienempi näyttö. Kompaktiversion hankin siksi, koska itse olen sitä mieltä että puhelimen pitää olla mukava käyttää yhdellä kädellä ja sen pitää sujahtaa helposti taskuun ja sieltä pois. Voisin muutaman huomion puhelimesta.
+ Erittäin jämäkkä ja laadukas rakenne, ja hieno kapistus ulkoisesti muutenkin.
+ Käyttö on nopeaa ja sulavaa, ei ole kertaakaan jäätyillyt tai muuta.
+ Akku on todella hyvä älypuhelimeksi, mutta asiaa lienee näin vain tässä Z1:n kompaktiversiossa, sillä 4,3" näyttö ei tietenkään kuluta virtaa kuten isoveljen 5" vastaava. Niin tai näin, pärjään yhdellä latauksella n. 3 päivää.
+ Hyvä ja kirkas näyttö.
+ Todellakin vesitiivis, pitihän se todeta ja pestä puhelin tiskialtaassa.
+/- Kamera on ihan hyvä, mutta riippuu toki mitä siltä odottaa ja tahtoo. Kuitenkin siistejä ja hyviä peruskuvia sillä saa. Plussana voi ottaa kuvia veden alla vesitiiviyden ansiosta.
- Fyysinen kameranäppäin on turhan jäykkä, kuva tärähtää helposti sitä painaessa.
- Puhelimen näytössä on joku ihmeellinen kalvo valmiiksi laitettuna, joka naarmuuntuu helposti ja kerää järjettömästi pölyä. Ongelma kuitenkin ratkesi kun asensin päälle toisen kalvon.
Parin viikon käytön perusteella helposti paras puhelin joka minulla on ollut, ja suosittelen kyllä jokaiselle joka halajaa hieman pienempää, siis alle 5 tuuman näytöllä varustettua luuria huippuominaisuuksilla. Tuohon normaalin Z1:een pätee varmasti samat sanat kokoa lukuunottamatta.